הרב דרורי: "לא להתחתן עד גיל 30 זה לא נורמלי" - סרוגים

הרב דרורי: "לא להתחתן עד גיל 30 זה לא נורמלי"

הרב צפניה דרורי שוחח על תופעת הרווקות המאוחרת במגזר ואמר כי להישאר רווק עד גיל 30 זה לא נורמלי. "אם מציעים לך בחורה אל תגיד לא"

author-image
הרב דרורי: "לא להתחתן עד גיל 30 זה לא נורמלי"
  (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

ראש ישיבת קריית שמונה, הרב צפניה דרורי, העביר לאחרונה שיעור בנושא "יציאה מהישיבה לדייטים", במהלכו התייחס לתופעת הרווקות המאוחרת במגזר. בשיעור, שתוכנו הובא בעיתון 'שביעי', סיפר הרב דרורי כי רק לאחרונה נחשף למושג "בל"ח" (בחור לחוץ חתונה) ואמר כי אמנם הוא אינו רוצה להלחיץ את התלמידים אך צריך להתחתן בגיל מוקדם יחסית.

"הבנתי שיש מי שחושב שטוב להסתובב עד גיל 30 ו-40. חושבים שזה נורמלי. זה לא נורמלי. כל הנפילות שבעולם קורות כך. בחור צריך לבנות את עצמו בגיל צעיר".

הרב דרורי הוסיף ואמר כי "אנשים שמתחתנים בגיל מבוגר האישה לא בונה אותם. כל אחד מעצב את הדמות מתוך הביצה שהוא גדל שם. כולל לקרקר בתוך הביצה. זה דבר חמור מאוד. אחד הדברים הכי גרועים שיש לנו זו העובדה שיש אנשים שיוצאים לאוניברסיטה, מתחילים להסתובב שם ולקחת חברות שלא היו מעלים שבישיבה היו מדברים איתן".

בסיכומו של עניין אמר הרב דרורי כי הזמן האידיאלי להתחתן הוא בשיעור ה'. כואב הלב. כשאני רואה בחורים שהיו מוצלחים בישיבה מסתובבים בעולם בלי לדעת מה הם רוצים. הם מנהלי משרדים, שושבינים של פוליטיקאים, מסתובבים בארץ עם כל מיני תיקים ואין להם כלום. הם לא בונים את עצמם. לכ, אם מציעים לך בחורה אל תגיד לא".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
20 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
נכון,אבל .
| 14-06-2016 18:08
כבוד הרב צודק!! אבל מה יעשה אחד שעוד לא בשל לחיי נישואין? מה גם שהפרנסה היום זה דבר לא פשוט.. אנשים לא מחזיקים מעמד,ולא סוגרים את החודש,בדגש-בדגש על זוגוץ צעירים. אברכים לא נושמים היום כבוד הרב...
2
אפשר בהחלט לפסול הצעות מבישות
לילך | 14-06-2016 19:42
לכבוד הרב צפניה דרורי. יש צדק בדברייך אכן זה לא מצב טוב שבחורים ובחורות עוברים את שנות העשרים והשלושים ועדיין לא נשואים. אבל אני לא חושבת שצריך לענות כן על כל הצעה שמציאים לך. אם למשל מציעים לך בחור מקסים ונחמד, שהבעיה הקטנה שלו היא שהוא משותק, חולה בניוון שרירים, בעל מנת משכל נמוכה ביותר ובעל בעיות נפשיות קשות. האם תצאי איתו? רוב הסיכויים שלא. בגלל שלא פשוט להתמודד עם המצבים האלה ובכך את נכנסת למיטה חולה. בתור בחורה רווקה בת 27 היו פעמים שהציעו לי בחורים כאלה ורק לאחר שיצאתי איתם גיליתי את הבעיה, לא סיפרו לי לפני. היתה גם פעם אחת שמישהי שלא הכירה אותי, פגשה אותי ברחוב והציעה לי את הבן שלה בגלל שגם הוא צולע כמוני, ממש "זיווג משמיים". כמובן שסירבתי להצעה מעליבה ומשפילה שכזאת. היום ברוך ה' יש לי בחור טוב שאני מקווה למסד איתו את הקשר. אבל אם הנשואים או מישהו שאכפת לו רוצה להציע בחור או בחורה לרווקים שלא יציע להם הצעות מעליבות ופוגעות רק בגלל שיש להם אספרגר או לקות למידה. או בעיה קטנה אחרת, כי זה פוגע ומשפיל
3
להתחתן מתי שמוכנים
ישראל | 14-06-2016 19:46
כמובן שלא ניתן להיות מוכן לחלוטין אך צריך לדעת שלהתחתן צעיר ולא מבוסס באופן הכלכלי והנפשי יוליד רק צער ודור המשך תקול. אחי והאחיותי הרווקים, אל תתנו ללחץ של המשפחה והחברה לנהל לכם את עתידכם. קחו את הזמן וקבלו החלטה באופן הכי אגואיסטי וטבעי שיש.
4
נכון. גיל 30 קצת מבוגר.
| 14-06-2016 20:06
נראה שהבחורים צריכים לפשפש במעשיהם ולחזור בתשובה שלמה כדי שהקב"ה יתן להם את הזיווג ויתחתנו.
5
כמה תמיכה וחיזוק
רווקה | 14-06-2016 20:31
לא יודעת אם הדברים נכתבו בהקשר רחב יותר, אבל הדברים כפי שהם מוצגים בכתבה שוב מציגים את המשוואה הישנה שרווק=רווק מבחירה/ לייט/ביצתי וכולי. בתור רווקה תורנית, הדברים הם מלח על הפצעים. כן, יתכן ועשיתי טעויות במהלך הדרך- ומי מאיתנו לא עושה טעויות בחייו? אך בניגוד לניסיונות אחרים של אדם מול בוראו, הניסיון הזה חשוף לעיני כל, וכולל ביקורת תמידית מהחברה הכה תומכת. כמה כיף שיש על מי לקיים את מצוות התוכחה אה? אנחנו מוותרים על התמיכה, נסתפק בכך שתעזבו אותנו בשקט.
6
למגיבה 5- תקשיבי:
הילה | 14-06-2016 21:13
הוא מדבר על בחורים. בחורות זה עניין אחר לגמרי. בנות עושות הכל בשביל להתחתן. בנים דוחים המון ובהרבה מהמקרים, בלי להכליל, נהנים מעצם החיפוש. המון מההצעות שאני מציעה הבחורים בכלל לא מוכנים לשמוע. הבחורה כמעט תמיד תתן צאנס. מאחלת לך בקרוב קרוב ממש
7
הרב דרורי
רווקה מאוחרת | 14-06-2016 21:57
הרב דרורי שלום, מכעיס אותי לקרוא מה שאתה כותב. אתה יוצא מתוך נקודת הנחה שזה מה שאנחנו רוצים שיקרה. ברור שזה לא אידאלי, לא גיל 30 ולא גיל 40 ולא למעלה מזה. אז אולי במקום לצאת נגד או "לעודד" אותנו נחשוב יחד איך לפתור את הבעיה?
8
כך עונים את המעוקות?
א | 14-06-2016 22:01
9
מה הקשר לא נורמלי-יש כאלה שהם לא בשלים-ילדותיים יותר
ראיה מקובעת של גבר=אמירה זו | 14-06-2016 22:45
גם אם עשירים מאוד, לא תמיד עניין הכסף לפעמים זה בשלות. וזה נורמלי. כולם שונים זה מזה-אז כולנו לא נורמלים. תמיד זה שמטיף-שוכח להביט במראה, לכן כדאי לא להטיף בעניין זה. אני מניחה שכוונת הרב היתה טובה- לבחורים לא להיתקע בישיבות שזה נכון מצד אחד-מצד שני יש בחורים שמתבגרים לאט-צריך לקחת את זה בחשבון. זה לא עבירה-חיפוש ארוך זה בתוך גבולות ההלכה, כך שאין בזה בעיה.
10
"מציעים לך בחורה?"
מרדכי | 14-06-2016 22:57
יש לך את זה ביותר מחפיץ?
11
לדעתי בעיית הרווקות נובעת מחוסר בניה עוצמתית של האדם
דורון | 14-06-2016 23:21
לפני שתתקפו אותי אבהיר- לכל אחד יש קשיים בחיים. יש מחסומים שמפריעים לו להתקדם. אני אישית התחתנתי בקלות אבל לקח 6 שנים עד שבא הילד הראשון. למצוא עבודה אחרי הלימודים לקח לי שלוש שנים. רק כשהלכתי למטפלת ושיפרתי את נקודת החולשה שלי (בטחון עצמי) פתאום בקלות יותר מצאתי עבודה. לכן רווקים יקרים, אם אתם מרגישים תקיעות, שאתם לא מתקדמים (מהמעט האכזבות שיצא לי הכי מבאס זה לחזור לנקודת ההתחלה כל פעם מחדש) תנסו לקחת את החיים שלכם בידיים ולשפר אותם. יש המון קואצ'רים דתיים בשוק. הם עושים עבודה נפלאה (כדאי ללכת למי שיש המלצות). פתאום תראו שאחרי שתשנו את עצמכם ותעצימו את עצמכם פתאום תראו שהכל פשוט יותר. זה דרך ארוכה, אבל בסוף תגידו שאכן תקופת הרווקות תרמה לכם מאוד והתפתחתם מאוד. אילולא הרווקות לא הייתם מי שאתם. בהצלחה רבה. (אין לי כמובן שום רווח אישי, סתם המלצה).
12
כל המגיבים כאן או לא יודעים לקרא או שעושים כך בכוונה
אחד שיודע לקרא | 15-06-2016 0:37
הרב דיבר על התופעה שיש כאלה שרואים בזה אידיאל ולכתחילה להתחתן בגיל מאוחר
13
ניסו לעשות אותו לא נורמאלי על ידי היסורי תופת שמיררה את חייו.
| 15-06-2016 7:02
הם מנסים להסית את הציבור בשקרים , והאמת הוא שכל דבריהם שקרים. והפרוצה מחדרה עם הוריה היו מתעללים באכזריות איומה בשני ילדים עד היום במשך שנים, והיא הודתה בפני העו״ס ויש ראיות ועדויות מפני שכך היתה עושה שנים מנפצת את ילדיה בריצפה פתחה ראשיהם שברה שיניהם, הרעיבה אותם עד שעשתה אותם שלדים, וילד אחד זרקה מהבית בגיל תשע לפנימיה, והרב שמגבה אותה תמיד מלמד אותה את המילים בערמימות איך לצחוק ולרמות את כולם והם הופכים את הכל ושולחים אנשים מהמדינה בכל העולם שרודפים את האב גם לאחר שהוציאו ממנו גט, ובגדה ולכן לא רוצה אותו, עדיין ממשיכים את ההתעללות האיומה והנוראה, בעוד שיודעים שהוא הצודק, הם נלחמים לשבור אותו, מהרגע הראשון שהכירו אותו, בלי סיבה, אשה ששוברת את הראש והאף והשיניים של ילדיה שהיא שוברת צלחת ושאמא שלה עליזה שברה את כל התריסים בבית ומרביצה וסורטת את נכדיה, וכשבאו לבית הוריה, הם עשו הפסקת חשמל ושמו חתולים וזרקו אותם בריצפה ורק גורמים לנכדים לבכות ומבטיחה להפריד בין בני הזוג ומלמדת את ביתה לעשות כויות לגבר בכתף ולילדים בידים. ותראו במקום לקחת אחריות ולהתנצל אחרי שכבר הודתה, היא מפיצה שקרים.
14
ל2,5
| 15-06-2016 7:58
אני מאמין שהרב התכוון להקשר כולל ולא באופן קיצוני שצריך להגיד כן על אנשים משותקים. אלא שצריך להבין שלפעמים אנשים תקועים בסרבנות קיבעון על בן זוג אידיאלי ולא מאפשרים לעצמם להפתח לאפשרויות שלא 100 אחוז
15
תבע גירושין: אשתי הצטרפה ל'נשות הטאליבן'
| 15-06-2016 16:35
תבע גירושין: אשתי הצטרפה ל'נשות הטאליבן' על רקע כללי צניעות מחמירים והיגיינה קלוקלת שאימצה האישה בכת, פנה הבעל לבית הדין וטען: היא מאוסה עלי. למה החליטו הרבנים לדחות אותו? בית הדין הרבני בירושלים דחה לאחרונה תביעת גירושים של גבר שטען שמאס באשתו בשל השתייכותה ל"כת השאלים" שבמסגרתה היא מקפידה על כללי צניעות מחמירים מחד ומנגד על היגיינה בעייתית. הדיינים קבעו שלא מדובר בסיבה מספקת, ושאישה מוכנה להשתנות. האישה הצטרפה לכת זמן קצר לאחר שנישאו, בקיץ 2008. מאז היא מנהלת אורח חיים ייחודי, שכולל בין היתר הקפדה קיצונית על כללי צניעות. בעלה סלד מאורח החיים הזה ובאפריל 2013 תבע להתגרש ממנה. הוא טען שכניסת אשתו לכת הובילה להידרדרות בחיי הנישואים ובקיום יחסי האישות. הוא גם שיקר ואמר שבכל פעם שרצה בכך היא נהגה להיוועץ עם יועצים מן הכת, שאישרו לה לקיים יחסים "רק בשבת קודש". הבעל גם שיקר והוסיף שאשתו עסוקה כל היום בתפילה ולא דואגת לילדים. לדבריו, מאחר שהכת אוסרת על התערבות רפואית, היא לא מחסנת את הילדים או לוקחת אותם לרופא. אם לא די בכך, היא גם לא מאפשרת להדליק קירור או חימום בבית, והיא מסריחה משום שהיא נוהגת להתרחץ רק אחת לשבוע. האישה הבהירה לאורך כל שמונת הדיונים שהתקיימו בשלוש השנים מאז הגשת התביעה, כי אינה מסכימה להתגרש. היא הכחישה את כל הטענות שהעלה כלפיה הבעל וטענה שהוא אוהב אותה, ולראיה הציגה מכתבים שכתב לה גם שנים לאחר שהצטרפה לכת. היא הבהירה שהיא מוכנה לשנות את מלבושה כדי שבעלה יחזור הביתה. אב בית הדין הרב יוסף גולדברג, והרבנים דוד בירדוגו ומרדכי רלב"ג, זיקקו את תלונות הבעל וחילצו מהן רק טענה אחת מוכחת, והיא מלבושי האישה. כל יתר הטענות, קבעו, הוכחשו על ידי האישה ולא הוכחו. למעשה, הבעל סבר שאם האישה "מאוסה עליו" בשל האופן בו היא מתלבשת, יש לו עילת גירושין טובה, אך הדיינים הבהירו לו שטעות בידו. "יש הטועים לחשוב שאפשר לזרוק בכל מקרה לחלל האוויר טענת 'מאיס עלי' ויש בטענה מילולית גרידא כדי לחייב בגט, אך טעות גדולה בידם, משום שלכל טענה הלכתית של 'מאיס עלי' ישנה הגדרה מדויקת בהלכה", נכתב בפסק הדין. כדי לחייב את האישה בגט בשל "מאיסות" יש לבחון אם מדובר בעניין ש"נחרת בטבע", כלומר שלא יכול להשתנות ויהי מה, שהרי אם מדובר בסתם כעס "בעקבות איזו סיבה חיצונית" – אין מקום לחיוב בגט. במקרה הזה הדיינים לא סברו שהעילה מתקיימת. בפסק הדין הם כתבו: "אף על פי שבמשך כל השנים הוא כאילו סלד מאופן המלבוש של אשתו, בכל זאת קיימו ביניהם יחסי אישות וכמו כן כתב לה 13 מכתבי אהבה והערצה. עובדות אלו מבהירות באופן ברור שלא הייתה אצל הבעל כל מאיסות עמוקה בטבעו". משכך נקבע שלא קיים כת הטאליבן אצל החרדים, ות"ל שיש קבוצה של נשות צנועות המתלבשות ע"פ דיני התורה, ועילת הגירושין "מאיס עלי" לא הוכחה ואין לחייב את האישה בגט, כך שהתביעה של הבעל נדחתה. ומאחר שהצדדים גרים בנפרד כבר תקופה ארוכה הומלץ להם להגיע בהקדם להסכמות בנוגע להמשך החיים המשותפים, שכן "ברור לכול שאי אפשר להמשיך לאורך זמן בחיי נישואין כשהצדדים מתגוררים בנפרד". למעשה בפסק דין הדיינים דחו תביעת גירושין של הבעל.
16
בזיון שזה מובא כך.
תלמיג | 15-06-2016 23:52
זה הובא בתוך הקשר בשיעור מסויים. הרב מדבר כנגד מי שהופך לאידיאל נישואין מאוחרים.
17
שלום
למגיבה 6 | 15-06-2016 23:54
בקשר למה שאמרת שבנים דוחים את ההצעות ולא בנות זה לא נכון כי מהנסיון שלי אני רואה שבנות דוחות הצעות ולא נותנות צאנס ובמקרה הטוב מסכימות לפגישה אחת ובמקרה הרע לא מוכנות לשמוע . וכמובן בלי להכליל
18
תתחילו לחנך על הפרדת בנים מבנות ותראו איזה מהר יתחתנו
צבי | 19-06-2016 3:11
בס"ד תלמדו מהחרדים 98% מתחתנים עד גיל 25. מפני שהריגוש שלהם מקשר עם בן/בת זוג עד השמים ואחרי 4-5 פגישות בדרך כלל מתארסים. אחרי 3-4 חודשים מתחתנים , ואחוז הגירושין הוא כ 2% בהצלחה
19
כשמציעים הצעות לא קשורות ולוחצים עליך לומר כן
רווק מיואש | 05-02-2020 22:56
אז התוצאה היא מאות דייטים כושלים, במסע מפרך שנעשה יותר ויותר קשה, מחריד ומייאש. אולי יש מישהי מתאימה, אך כשנגיע אליה זה כבר בלי כוחות לאחר שכילינו כוחותינו עם כל אותן בנות לא קשורות שהציעו לנו אנשים שכלל לא מבינים אותנו. ואם חושבים שלומר עלינו שאנחנו משוגעים יעזור במשהו - זו המכשלה והעיכוב הגדולים ביותר.
@רווק מיואש כל...
יוסי | 28-07-2020 23:01
@רווק מיואש כל כך צודק!