מיוחד לסרוגים: אבי בניהו בחמש עצות לשר הבטחון החדש אביגדור ליברמן

מיוחד לסרוגים: אבי בניהו בחמש עצות לשר הבטחון החדש אביגדור ליברמן

"הוא צריך לשים על הגב שלט ל' וירוטאלי" דובר צה"ל לשעבר ומי שמכיר את התנהלות משרד הבטחון מבפנים ומבחוץ בחמש עצות לשר הטרי אביגדור ליברמן

author-image
אבי בניהו בחמש עצות לשר הבטחון החדש
  לא לדבר בתקשורת. ליברמן (יונתן זינדל/פלאש90)

תא"ל במיל' אבי בניהו, לשעבר דובר צה"ל ומפקד גלי צה"ל עם חמש עצות לשר הבטחון החדש אביגדור ליברמן.

היום נכנס לתפקידו שר הבטחון החדש, מה אתה עם הניסיון שלך במקומות האלה, יכול לייעץ לו?

שר בטחון, ברגע שנכנסים ללשכה, אתה מרגיש שאתה לא נמצא רק בבית הכנסת של עם ישראל, אלא בתוך ארון הקודש – קודש הקודשים. אתה מבין שיש לך השפעה מיידית למלחמה ושלום. ואתה נוגע בקצות האצבעות שלך בבטחון ישראל וקיומה, גם דרך הצבא וגם דרך ההחלטות שלך והמדיניות בגבולות ופיתוח האמצעים הטכנולוגיים ואלף ואחד דברים אחרים.

ליברמן נמצא במשרד הבטחון – משרד גדול ותיק, שחולש על תקציב גדול ואחראי על עשרות תחומים הכל מרכש של מטוסים וצוללות, דרך בניית הגדר ופינוי המוקשים ועד הטיפול הקדוש במשפחות השכולות ונכי צה"ל.

ליברמן ימצא את צה"ל – צבא גדול וחזק עם הרמטכ"ל אייזנקוט, שיעמדו לשרותו, וגופים מודיעיניים ותעשיות בטחוניות. הוא ימצא מזרח תיכון משתנה, שיש בו הרבה מאוד סיכונים והרבה מאוד סיכויים, והחכמה היא להתמודד עם הסיכונים ולדעת למצות את הסיכוים לשלום ונירמול יחסים עם מדינות שכנות, כולל הפשרת היחסים עם טורקיה, שחשוב מאוד לבטחון ולשמור את הקשר עם ארה"ב. ואני מאמין מאוד שהוא יכול.

יהיה אצלו קודם מלחמה או קודם שלום?

אני לא יודע. נבואה ניתנה, אתה יודע למי. אבל אני יכול לתת לו כמה עצות כלליות לשרי בטחון.

1. לשר בטחון יש עוצמה אדירה, זה המשרד היחידי שכל אחד נכנס לך למשרד עם דעתו ויוצא עם דעתך. יש שם היררכיה וצייתנות שלא קיימת באף משרד ממשלתי שלא קיימת אפילו במשרד ראש הממשלה. אני קורא לזה חולשת העוצמה.

לכן הוא צריך להפעיל על עצמו מנגנונים ובלמים ומערכת ייעוץ שתציג לפניו גם את האיפכא מסתברא, שתדליק נורות אדומות ושתבחן כל החלטה, למרות שהוא איש מנוסה וחכם.

2. הוא צריך לא לדבר בתקשורת כמה חודשים, לפחות שלושה וזה לא קל. הוא צריך לשים על הגב שלט למד וירוטאלי, וללמוד את המערכת, לסייר בגבולות, לפגוש את חיל האוויר וחיל הים, להכיר את הזרועות השונות של המודיעין, להכיר את הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, להכיר את המעבר של צה"ל לנגב, את היחסים שלנו עם כל מיני מדינות, להכיר את הפרויקטים המיוחדים בתעשיות הבטחוניות, להכיר את המגבלות של צה"ל, ורק אחרי זה להתחיל ולדבר.

3. להיות אבא לחיילי צה"ל בסדיר ובמילואים. להכיר אותם, לאהוב אותם עד שירגישו שהוא אבא שלהם והוא הכתובת. להיות הכתובת לפצועי ונכי צה"ל והמשפחות השכולות. גם הם צריכים לדעת שיש להם במשרד הבטחון אבא ששומר עליהם ונותן להם אוזן חמה וכתף תומכת לא רק תקציבית. ובנוסף גם עשרות אלפי העובדים של התעשיות הבטחוניות, שתורמים רבות למדינת ישראל.

4. לא להביא לתוך משרד הבטחון גורמים פוליטיים, אלא רק גורמים מקצועיים כמו שעשו שרי הבטחון שלפניו, כי יש לו אתגרים גדולים וצריך הבנה בשפה, בדיאלוג ובדברים כאלה.

5. לבקר מהר מאוד במצרים, בירדן ובארה"ב וכשיתאפשר גם בטורקיה, כדי לומר להם שהוא לא מאוהב באמירות שלו מהעבר והוא מתסכל על בטחונה של מדינת ישראל ושלום האזור, וצריך לשלב ידיים ולהלחם נגד האמירות האסלאמיים שמאיימים על כולנו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
עם איזה רקורד בניהו חושב שהוא הבן אדם לתת עצות?
| 31-05-2016 14:42