אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הרב אבינר: אסור ללכת לפסטיבל האור בירושלים

על השתתפות בפסטיבל האור בירושלים משיב הרב אבינר: "כל האירוע הזה אסור משום שמטרתו להראות שירושלים היא עיר מקודשת לשלוש דתות, שטות שהתחילה לפני הרבה זמן"

הרב אבינר: אסור ללכת לפסטיבל האור בירושלים
  פסטיבל האור בירושלים (מרים אלסטר/פלאש90)

פסטיבל האור

שאלה

האם מותר ללכת ל"פסטיבל האור" בירושלים?

תשובה

ודאי שאסור, כי מאירים גם בתי עבודה זרה של הנוצרים. הרי המסר המכוון הוא שהעיר הזאת היא עיר מקודשת לשלוש דתות, וזה כמובן שקר וכזב. אפשר להסתכל במסלולים ולראות שזו מטרתו, כי מאירים גם מרכז המידע הנוצרי וכנסיית הגואל, וכן מקומות מוסלמיים ואפילו מקומות כאלה ברובע היהודי.

לכן אסור ללכת משום שלושה נימוקים, שכל אחד מהם מספיק:

  • אסור להסתכל על עבודה זרה, גם על נוי של ע"ז. לגבי בעיות היום יומיות כתוב בגמרא פסחים (כה ב) שיש דין של הנאה שבאה לו לאדם בל כרחו. ולכן כשאנחנו הולכים בירושלים ורואים עבודה זרה או שומעים שירי עבודה זרה, זה נחשב הנאה שבאה לו לאדם בל כרחו, אבל אסור להאיר בתי עבודה זרה ולבוא בכוונה להסתכל עליהם.
  • אסור לחבב עבודה זרה: לא תחנם. וכן כתוב בשולחן ערוך (יו"ד קנא י יד): "אסור לספר בשבחן, אפילו לומר כמה נאה עכו"ם זה בצורתו. קל וחומר שיספר בשבח מעשיו או שיחבב דבר מדבריו".
  • הרמב"ם כותב שמעיקר הדין אין להיכנס לעיר שיש בה עבודה זרה, – אך אנו מקילים בזה בלית ברירה (פירוש המשניות ע"ז יא א).

בספר ויואל משה, כתב הרבי מסטמאר שאחד הנימוקים שלו לאסור הקמת מדינת ישראל הוא כי יש פה עבודה זרה, בחו"ל אנחנו צריכים לכלות ע"ז רק אם אנחנו נתקלים בה אבל אנחנו לא חייבים לחפש, אבל בארץ ישראל אנחנו חייבים לחפש ולשרש. אם יש מדינה של גוים, אנחנו אנוסים שלא מבטלים ע"ז, אבל אם זה שלטון ישראל ואנחנו לא מאבדים ע"ז, אנחנו עוברים על איסור (ויואל משה, מאמר שלוש שבועות ס' צ-צט. ועיין עוד הוכחות בס' על הגאולה ועל התמורה ס' נב-נה).

יש תשובה של הגרמ"מ כשר בספרו התקופה הגדולה (עמ' רס-רעג) על פי דברי חז"ל באבות דרבי נתן (נ"ב פי"א): הוא [ריב"ז] היה אומר, אל תסתור במותיהם [של גוים] שלא תבנם בידך, אל תסתור של לבנים שלא יאמרו לך בא ועשם של אבנים, ע"כ. המאמר של רבן יוחנן בן זכאי מתאים ממש לזמנינו אנו, וברוכים חיילי צה"ל שמסרו נפשם בכיבוש ירושלים שהתנהגו כדין שלא הרסו במותיהם, כי לולא עשו כן והיו מבערים היה בזה חשש איסור דאורייתא, כי היהודים בלי ספק היו נאלצים לבנות אותן מחדש, וכלשון אבות דרבי נתן "שלא תבנם בידך".

אכן אנחנו לא יכולים לעקור את עבודה זרה מארצנו, אבל אין לעבור לקיצוניות ההפוכה ולחבב, להוקיר ולשבח אותה.

.

פסטיבל האור בירושלים (מרים אלסטר/פלאש90)

 

שמא תאמרו שאפשר לבקר במקומות שאינם קשורים לנצרות ולאיסלם בפסטיבל. אמנם יש הלכה של ביטול ברוב, אבל ביטול ברוב הוא בדבר שלא ניכר. כשהוא דבר ניכר, וקל וחומר חתיכה הראויה להתכבד, אין ביטול ברוב, במיוחד בעבודה זרה אין אפילו ביטול ברוב. לכן כל האירוע הזה הוא אירוע אסור משום שמטרתו היא להראות שירושלים היא עיר מקודשת לשלוש דתות, זו שטות שכבר התחילה במדינה לפני הרבה זמן.

זו לא כוונת ריבונו של עולם לגבי ירושלים. מי ששואל, צריך לומר לו שלא יבוא.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
עורכי האתר מגוחכים
| 30-05-2016 15:56
הרב קובל ואוסר את הפסטיבל ואתם שמים תמונה מהדבר הזה?
2
אמת ויציב.
יניב | 30-05-2016 16:00
3
אתמול ביקרתי בפסטיבל האור, היה מקסים! מומלץ!!!
גדי | 30-05-2016 18:56
היה פשוט מקסים, מומלץ בחום, וגם חשוב, להראות נוכחות במזרח העיר שבד"כ שוממה מיהודים בשעות הערב והלילה. רוב המטיילים היו דתיים וחרדים. אני מבין שכנראה יש גם כנסיות מעוטרות, אפילו לא שמתי לב לכך. זה ממש לא העניין, חבל לפסול סתם.
4
לגדי הנשמה מתגובה 3
עמית | 01-06-2016 2:22
לרב אבינר יש ישיבה שהוא עומד בראשה ברובע המוסלמי. מרבית אברכי הישיבה גרים במתחמים יהודיים במזרח העיר. בוא לבקר ביום יום. לא כשהביקור שלך מחזק את הדעה המעוותת "העיר של כל הדתות".
5
ל 4 אל תדאג אנחנו באים מתי שאנחנו רוצים וגם לראות
| 02-06-2016 16:10
ביופיה של ירושליים בפסיבל האור. גם אתה מוזמן.
6
האמת זה חושך יווני
הרצל | 07-06-2016 20:38
מטמאים את י-ם בשטויות ומעבירים מסר סמוי שהעיר שייכת גם לנוצרים ולמוסלמים . זהו שקר גמור