אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום
מבזק

הגיע הזמן להגביל את המדורות בל"ג בעומר

אין כל הצדקה ל"מדורה לכל שכבת גן", או ל"מדורה לכל כיתת בית ספר". יש להנהיג מדיניות מבוקרת של חגיגות ל"ג בעומר באמצעות קביעת מוקדים עירוניים, מבוקרים ומפוקחים, בהם יודלקו מדורות ל"ג בעומר, לרווחת הציבור החפץ בכך

הגיע הזמן להגביל את המדורות בל"ג בעומר

כוננות הספיגה החלה! בימים הקרובים יצוצו עשרות אלפי מדורות, בכל רחבי הארץ. כל גן ילדים וכל כיתה, המכבדים את עצמם, טורחים ועמלים על יצירת המדורה הכי "שווה", זו שתבער הכי הרבה זמן, ואשר להבותיה ינסקו לגבהים.

חיבת הילדים לל"ג בעומר לא פסחה גם על מבוגרים רבים, אשר מצידם הם שוקדים על קיום חגיגה "כהלכתה".

הבעיה היא, שחגיגות ל"ג בעומר גובות מחיר סביבתי-בריאותי כבד. בעירת המדורות גורמת לעשן סמיך לכסות את הארץ, ומעלה באופן ניכר את רמת זיהום האוויר. הפיח, העשן והחלקיקים נישאים עם הרוח ונותרים באוויר במשך שעות רבות. לא בכדי, הוגדרו מדורות ל"ג בעומר כ"קטסטרופה אקולוגית".

דומה, כי מרבית הציבור אינו מודע כלל להיקף ועומק הפגיעה הסביבתית הקשה, כמו גם לעליה הדרמטית ברמות זיהום האוויר, עד כדי סיכון בריאותי של ממש.

גם השלכת פסולת למדורות, ושימוש בתחליפי עץ, מגבירים את הפגיעה הסביבתית והבריאותית לחוגגים. מדובר בחומרים, אשר תוצרי הבעירה שלהם גורמים לנזק בריאותי, כגון : פלסטיק, ניילונים, מתכות, קלקר, פורמייקה, מוצרים המכילים אסבסט, כבלים, תחליפי עץ (מלמין, M.D.F וכיו"ב), דבקים, צבעים, צמיגים, רהיטים מצופים בלכות, פריטים עם חומרים סינתטיים ועוד. זאת, מבלי להיכנס לפליטת גזים, חומרים מסרטנים ורעלים שונים.

בנוסף לנזק לסביבה וזיהום האוויר, בעירת המדורות גורמת להאמרת נזקים בריאותיים בקרב אוכלוסיות רגישות (חולים במחלות נשימה, קשישים, ילדים, חולי לב ועוד). כך, דווח על עליה בשכיחות הפונים לחדר מיון בסמוך לאחר עליית זיהום אוויר עקב מדורות ל"ג בעומר, בגין תחלואה של דרכי נשימה וחולים במחלות כרוניות של דרכי הנשימה. מחקר מהשנים האחרונות מלמד, כי מספר הפונים לחדר מיון, בתלונות על בעיות נשימתיות, היה גבוה בלמעלה מפי שניים מאשר בימים שקדמו לערב החג.

זאת, מבלי לדון במעשי הרשלנות בכיבוי מדורות, הגורמת לשריפות ולהכחדת צמחיה וחי, ומבלי לדון בהתרחשות של תאונות רבות, כוויות, פציעות ממסמרים חלודים ועוד.

וזה עוד מבלי להזכיר את גניבת העגלות מהסופרמרקטים לצורך "שינוע" קרשים, ולצורך צליית הבשר עליהן, את גניבת הקרשים מאתרי הבניה, את הרעש, הלכלוך ועוד.

משותף

עוד כהן ובר-און

 

יצויין, כי הבערת מדורות בל"ג בעומר אינה בגדר הלכה – אין היא חובה מדאורייתא ואין היא חובה מדרבנן, אלא בגדר מנהג. אין לכך מקור בכתובים של הדת היהודית, ואף לא סימוכין כלשהם בהלכה.

ובכל זאת, עסקינן במנהג מושרש, אותו חוגגת מרבית האוכלוסייה – דתיים וחילוניים כאחד.

זהו מנהג עתיק, שאחד ההסברים לקיומו קשור ליום מותו של רבי שמעון בר-יוחאי.

על פי המסורת, ביום בו נפטר, ישב רבי שמעון בר-יוחאי עם חכמי הדור בביתו, וגילה להם סודות עמוקים, ועקב כך היה ביתו של הרשב"י מוקף חומת אש.

ואולי הרבה לגלות סודות בתורה, והמשיכם עוד ועוד, עד שנמשך אור היום בגילוי אור מיוחד של רזי התורה.

הסבר אחר למנהג קשור למרד ברומאים ולבר-כוכבא, וקיימים הסברים נוספים.

נוכח המפגעים הקשים כתוצאה מבעירת המדורות, דומה, כי הגיעה השעה להגביל את מוקדי חגיגות ל"ג בעומר. יש לאזן בין הרצון לחוג סביב המדורה לבין הנזקים האקולוגיים והאחרים כתוצאה מהבערת מדורות במספר בלתי מבוקר. אין כל הצדקה ל"מדורה לכל שכבת גן", או ל"מדורה לכל כיתת בית ספר". יש להנהיג מדיניות מבוקרת של חגיגות ל"ג בעומר באמצעות קביעת מוקדים עירוניים, מבוקרים ומפוקחים, בהם יודלקו מדורות ל"ג בעומר, לרווחת הציבור החפץ בכך.

מוקדים מקומיים אלה יפעלו בהתאם לכללי הבערת המדורות תוך גרימת נזק מינימלי, ובהתאם לכללים ברורים (גודל המדורה, מיקומה, מה מותר להשליך לתוכה, כיצד לוודא שלא תהפוך לשריפה מכלה וכן הלאה).

פעולה פשוטה זו תשיג איזון ראוי בין הרצון להבעיר מדורת ל"ג בעומר לבין הצורך במניעת הנזקים הקשים.

במקביל, יש לפעול ליציקת תוכן מהותי ליום מיוחד זה וחגיגותיו, למען נדע כולנו לא רק מה טעמו של תפוח אדמה מפוייח, כי אם מדוע התכנסנו כולנו סביב המדורה העשנה.

==

עורכיהדין ורד כהן ורענן בר-און הם עורכי הדין ממשרד בר-און, כהן, עורכי-דין.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
בע"ה יוכפלו מספר המדורות !!!! על אפם וחמתם של העו"ד !!!
יאללה לרשב"י !!!!!!!!!!!! בר יוחאי נימשכת אשריך שמן.... | 22-05-2016 13:16
2
מעניין שבעצמאות
אני | 22-05-2016 13:36
אף אחד לא העז להגביל את המנגלים שצצו על כל אי תנועה, גג, חצר ושטח פתוח. הסרחון והזיהום לא הפריעו אז לאיש!!!
3
טפלי בבקשה בביטול ההשתוללויות בעצמאות, אחר כך נדבר שוב
| 22-05-2016 13:50
תמיד זורקים את התפילין בהתחלה.
4
המבלי בעיות אחרות שבזה אתם מתעסקים?
| 22-05-2016 15:59
פתרתם את הזיהום שיוצרים המפחמות הלא חוקיות? המחצבות הלא חוקיות? הישובים הערביים שמסברבים להתחבר לביוב בשומרון? בגניבת המים של הירדנים? בציד הבלתי חוקי? באמת? מדורות לג בעומר פעם בשנה זאת הבעיה?????
5
מספר נקודות למחשבה מחודשת
ש.ג. | 23-05-2016 11:36
-הדלקת מדורות לא הייתה קיימת בחו"ל ,חודשה לפני כ 300 שנה בארץ -שו"ת חת"ס סימן רלג "לא ידעתי למה משאין מדורות בלג בעומר" -דעת ותבונה למרן ה"בן איש חי" -אין מסורת ידועה שרשב"י נפטר ביום זה. -שו"ת שואל ומשיב מהדורא תליתאה -ישנו איסור של בל תשחית במסגרת לג בעומר בברכה
6
למגיב 5
למגיב 5 | 24-05-2016 17:44
ברור שהמנהג הוא ארצישראלי ולא נהג בחו"ל, אך הוא קיים מאות שנים בהקשרו של רשב"י. נכון שאין מסורת ידועה על תאריך פטירת רשב"י, אבל יש מסורת ידועה על המדורות. דברי השואל ומשיב אינם קשורים, כי הם מדברים על השחתת חפצי ערך ולא על שריפת קרשים, זרדים ורפסודות ישנות. החת"ס אכן תמה על כך, אבל מה לעשות ודעתו לא התקבלה, ובמירון משתתפים מאות אלפים בהילולא. "פוק חזי כיצד עמא דבר", וצודקים המגיבים הקודמים שישנן כמה בעיות קשות יותר במדינה מאשר הפיצול בין מדורת ילדי כיתה ב' למדורת ילדי כתה ג'....