עשרת השבטים נמצאו, עכשיו הזמן להחזיר אותם לישראל
תעלומת היעלמותם של עשרת השבטים והאפשרות לחזרתם, מרתקת את הדמיון כבר יותר מאלפיים וחמש מאות שנה. נדב סופי בטוח שהם נמצאים כעת באפגינסטן ויש להעלותם ארצה

תעלומת היעלמותם של עשרת השבטים והאפשרות לחזרתם, מרתקת את הדמיון כבר יותר מאלפיים וחמש מאות שנה.
בעבר הועלו השערות, מחקרים ומעקבים אחרי עשרת השבטים, אך במאמר שהוא תקציר למאמר ארוך מאוד שפורסם באנגלית, נציג עובדות חדשות שלא פורסמו מעולם, שהתגלו בזכות מחקר משותף על עשרת השבטים, שיוכיחו ללא שום ספק שהם אינם אבודים עוד.
תחילה, יש להזכיר שבדיוק כפי שהיה ידוע לאבותינו לאורך הגלות שאנחנו עתידים לחזור, כך בדיוק ידוע שגם הם יחזרו (יחזקאל ל"ז, ירמיה ל"א, ישעיה כ"ז, רש"י על סנהדרין ק"י ב, ועוד). וכדי להוכיח שהשבטים שיחזרו נמצאו, יש לחשוב על תנאים שאנחנו מצפים שעם יעמוד בו כדי שנוכל לזהותו כעשרת השבטים:
1. מסורת שהם ישראל.
2. ראיות שארצם היא הארץ של עשרת השבטים לפי התנ"ך.
3. מנהגים יהודיים.
4. ראיות שלא התבוללו.
אחד העמים, אם לא היחידי שבהם הוא שבט הפשטונים, החי באפגניסטן ופקיסטן. בשנים האחרונות הם מוזכרים בנשימה אחת עם הטאליבן, אך גם הם סובלים מנחת זרועם. לפשטונים יש מסורת שמתועדת בהיסטוריה על ידי פשטונים וזרים על הקשר שלהם לבני ישראל. דוגמא אחת היא הכינוי שניתן לאפגניסטן בזמן האימפריה המוגלית – "מדבר היהודים". ועד היום, סבים פשטונים מספרים לנכדים שהם בני ישראל.
עוד חשוב לציין שאין להם שום מסורת אחרת, וזאת בניגוד לתאוריה חסרת הבסיס להיותם ארים שהמציאו אנשי אקדמיה מערביים לפני כ200 שנה, ונחקרה גם על ידי הנאצים.
עדויות מהתנ"ך
בתיאור בספר מלכים (ב י"ז,ו) לגבי מקום הגליית השבטים נכתב שהם גלו לחלח, חבור, נהר גוזן וערי מדי, ובגמרא (יבמות י"ז א) נאמר שערי מדי הן חמדן או ניהר וחברותיה. באפגניסטן ישנם 3 מקומות באיזור גור שנקראים חלח, איזור של פשטונים שנקרא פשאוור אך נקרא בעבר פסא-חבור, נהר שנקרא גזני, עיר שנקראת חמדן ואיזור שנקרא נהרי סרג', שיש פשטונים שקוראים לו ניהר סירג'. אם נשקול את שימור השם, כמו הישובים העתיקים בישראל ששימרו הערבים, הרי שיש לנו עדות ראשונה על הקשר בין הפשטונים לעשרת השבטים.
מנהגים יהודיים
נביא כעת רשימה חלקית של מנהגי ישראל שרווחיים אצלל הפשטונים (אם כי יש מנהגים מסוימים שלא כולם מקיימים):
- שפיכת הדם וכיסויו בחול לאחר שחיטה.
- הדלקת נרות בשישי לפני השקיעה.
- לא מכבסים בשבת.
- הימים ממוספרים, שישי נקרא בשמו הערבי, ושבת נקראת שמבה.
- הפשטונים לא אוכלים סרטנים, שרימפסים, חרקים, בשר בחלב, גמלים, סוסים, חלב גמלים (אבל כן דבש).
- מולחים בשר ומחפשים דם בביצה, ואם מוצאים, זורקים את כולה.
- מורחים דם על מזוזות הבית להגנה כמו שעשו אבותינו (ושמעתי ממשפחתי שגם יהודים נהגו כך אף לאחר העליה לארץ).
- מעבירים את חטאיהם לכבשה ושולחים אותה למדבר, ושחוטים עוף, כבשה או עז כקורבן לה' לכפרה או לתודה.
- מתפללים בניענוע הגוף ולכיוון ארץ ישראל, ולא מתפנים לכיוונה.
- ברית מלה ביום השמיני.
- ליווי האורח וקיום הלווית המת.
- חובשים כיפות.
- ילד פשטוני מתחיל לקיים מצוות (האיסלם) בגיל 13 וילדה בגיל 12.
- לובשים בגד מרובע שמזכיר טלית עם בד המזכיר ציציות (חלק קוראים לו שאוול וחלק סדר, ולציצית קוראים צונדי)
- הם מקיימים מצוות יבום.
- חלק מגדלים פאות.
- שוברים זכוכית בחתונות (כנראה לקחו מיהודים לזכר הבית).
- קוברים ציפורניים שלא ידרכו עליהן.
- קוברים המת באותו היום ולא משאירים הגופה לבד.
- מנהגי אבלות: לא לשמוע מוזיקה, לא להתגלח, מניעה מתשמיש, הימנעות מחתונות, לא לקנות בגדים חדשים, וביום היארצייט צמים, נותנים צדקה ועולים לקבר, ומדליקים נרות בבתי קברות, למרות שלפי האיסלם אי אפשר לעזור למת.
- הם מבקשים מה' שירחם למען המת ומבקשים מהמתים להתפלל לה' על החיים והולכים לקברות צדיקים שלהם (לרפואה ופריון), למרות איסור האיסלם.
- לחלקם יש מנהג לרצע אוזן של תינוק זכר, וחלקם טוענים שזה מסמל את היותו עבד לפרעה.
- לא מסתפרים בלילה ומכבים נר דווקא עם האצבעות כהוראת המקובלים.
- כשאומרים בינם לבין עצמם שיעשו מעשה טוב, חייבים לעשותו.
- נותנים שמות כמו יעקוב, ישראל, ברק, אסף, חנן, בנימין, קינן, תמיר, שיר, סהר, ארמיה, אחזקאל, אהרון. (הרשימה מאת יסמין אליאז).
- יש איזור באפגניסטן שנקרא זבוליסטן ("הארץ של זבול").
- בין שבטיהם יש את שבט לווני, דפתלי, רובני וגדון. על גדון, מעבר לשם הדומה, יש מסורת ספיצית שהם שבט גד.
- מגן דוד הוא סמל פשטוני ואני מכיר אישית אפגני שלסבתו היו עגילים עם מגן דוד וכן היה להם מגן דוד גדול שהטאליבן שבר. וזהו קישוט לאוטובוס שלהם
שאלת ההתבוללות
אחת הטענות שעולה לגבי הקשר עם השבטים היא ההתבוללות והמרת הדת. בשאלת התבוללות עם העמים השכנים, למרות שאי אפשר לדעת בוודאות, לא נוטים הפשטונים להתחתן עם אנשים מחוץ לשבטם. חבר פשטוני אמר לי, ספק בגוזמה ספק ברצינות, שאם הוא יתחתן עם אשה זרה משפחתו תהרוג אותו. זו יכולה להיות עדות מסייעת לכך שהם שמרו על ייחודם גם לאחר מאות שנים.
בסיכום הדברים, ניתן להסיק כי הפשטונים הם הם צאצאי עשרת השבטים. ומלבד שנחמד לראות איך הם, על ידי קיום מצוות מהתורה שבעל פה, סותרים לחלוטין אמונות הזויות של קראים ואתאיסטים, יש למציאתם השלכות הלכתיות מהגמרא (יבמות ט"ז) שאומרת שחוששים לקידושין של עובד כוכבים מארצם של השבטים, והוא הדין לשאר ספקות תורה כמו הלואה בריבית וכד'. קל וחומר שחוששים לאדם שגם חי בארצם וגם אבות אבותיו מאז ומתמיד טענו שהם ישראל, מאמין בא-ל אחד ועינינו רואות שהוא מקיים חלק מהמצוות (וכך הורה לי מורה הוראה הלכה למעשה).
מלבד ההשלכות ההלכתיות, המסקנה המתבקשת היא שיש לעשות כל שביכולתנו לזרז את שיבתם לארץ, כחלק מתהליך שיבת ציון לקראת הגאולה הקרובה. לשם כך אנו מזמינים כל אחד ואחת מכם להצטרף לקבוצת הפייסבוק שנקראת The People of Israel – Pashtuns and Jews, ולקרב את בן-דוד שימלוך עלינו ועליהם כמאמר הנביא יחזקאל (ל"ז), במהרה בימינו אמן.
==
נדב סופי עובד כתוכניתן, עוסק בזמנו הפנוי ביצירת קשר מחודש בין שבט יהודה לאפרים.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו