אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הרב יוני רוזנצוויג: "את חטאי אני מזכיר היום"

"זו הייתה טעות, ואני מצטער עליה עד היום. הדבר האחרון שרציתי לעשות הוא לשדר שפסיקת הלכה הינה מעשה הפקרות שאין בו כללים מלבד הנוחות האישית של האדם, וששיקולים הומניסטיים כאילו גוברים על שיקולי פסיקה. חס ושלום. לצערי, זה מה שיצא"

הרב יוני רוזנצוויג: "את חטאי אני מזכיר היום"
  (צילום: ישיבת שבות ישראל)

הרב יוני רוזנצוויג, ראש ישיבת 'שבות ישראל' באפרת, מפרסם היום (שלישי) הודעה מפורטת ובה הוא מתייחס לתגובות המתפרסמות נגדו, המגיעות בדרך כלל בעקבות כתבות שנכתבות עליו, בהן הוא מותקף ומושמץ בגלל מאמר שהוא פרסם לפני מספר שנים ובו הוא סיפר כי בחורף מושלג אחד הוא הרים נתיך חשמל בשבת בשינוי.

בהודעה, תוהה הרב רוזנצוויג האם הוא טעה באותו פרסום, שגורר השמצות כלפיו עד היום, מספר שנים לאחר המקרה, וטוען שהוא סבור שהוא אכן טעה, אך אינו בטוח במה.

תחת הכותרת "את חטאי אני מזכיר היום", כתב הרב רוזנצוויג: "אתרי החדשות, כמו כיפה ו'סרוגים', עוקבים מדי פעם אחרי דברים שאני כותב כאן בפייסבוק ומפרסמים אותם באתרים שלהם. המציאות הזו נולדה אחרי שהתפרסמתי לפני כמה שנים בכך שכתבתי מאמר ל-NRG (בתיווך בית הלל) על כך שבשבת מושלגת אחת הרמתי נתיך חשמל בשינוי על מנת להדליק מחדש את החימום בתוך הדירה שבה ישנתי בקמפוס ישיבת שבות ישראל באפרת".

הרב רוזנצוויג מתייחס להשלכה של אותו מאמר שפרסם וכתב כי "כמעט בצורה עקבית, מאותה פרשייה ועד היום, כל פעם שיש כתבה באתרים הנ"ל שמזכירים איזה שהוא משהו שאמרתי או שכתבתי, יש מי שמקפיד לכתוב בתגובות: 'איך אפשר בכלל לקרוא לו רב, הוא הרי הדליק חשמל בשבת וישן מעולה לאחר מכן', או משהו בסגנון. אני יודע שלא צריך להתרגש מהערות עוקצניות כאלו – שישנן למאות ואלפים כל יום ויום – ואף על פי כן אני רוצה להתייחס בשנית לפרשייה זו, שעולה מדי פעם גם בשיחות שישנן ביני לבין רבנים וחברי קהילה".

"אנשים שואלים אותי האם אני חושב שטעיתי, ממשיך הרב רוזנצוויג, וקובע כי "התשובה היא כן, טעיתי, אלא שהשאלה המרכזית היא – במה טעיתי?".

"ובכן, באותו לילה היה שלג כבד, היה קר מאוד בחוץ, ובתוך הבית הייתה ילדה בת שנתיים. לא בשבילי הרמתי את נתיך החשמל, אלא בשבילה, מתוך חשבון שיש כאן לכל הפחות חולה שאין בו סכנה, ועשיית המלאכה בשינוי תהיה מותרת. האם צדקתי? כתבתי מאמר הלכתי בן עשרות עמודים – שלאחר מכן התפרסם גם בספרי שו"ת ישרי לב – להוכיח שלא היה פגם במעשה שעשיתי מבחינה הלכתית.
זאת ועוד, לאחר מעשה דיברתי עם מורי ורבי הגרנ"א רבינוביץ', והוא אמר לי שלא זו בלבד שהמעשה היה נכון, אלא שאפילו שינוי לא היה צריך. ילדה בת שנתיים – לעניין חום גופה – הינה חולה שיש בה סכנה, כך אמר לי הרב רבינוביץ'. "לפעמים אפילו אם האף שלהם לא מכוסה – ואפילו ששאר הגוף כן – זה יכול להביא לידי תוצאות חמורות בקור קיצוני". היו רבנים שהתקשרו לישיבת מעלה אדומים מאחורי גבי וביקשו מהרב רבינוביץ' לצאת כנגדי ולמחות כנגד מעשיי. מורי ורבי לא נענה לבקשתם בשום שלב".

הרב רוזנצוויג ממשיך וכותב: "אז הפסיקה עצמה לא הייתה טעות. האם הפרסום היה טעות? גם כאן אני סבור שלא הייתה טעות. לא זו בלבד ששני רבנים אחרים פרסמו בעצמם את אותה פסיקה עוד לפניי (ואחד מהם ביקר אותי אחר כך על פרסום הפסיקה, מה שהוביל לתמיהת אחרים עליו), אלא שלדעתי כשמדובר בעניינים של פיקוח נפש חובה על רבנים לפרסם פסיקות מקלות. לא כל קולא צריכה להיאמר ברשות הרבים, אבל קולות שעוסקות בפיקוח נפש ובריאות הגוף – צריכות".

"אז איפה הייתה הטעות?", תוהה הרב רוזנצוויג. "הטעות הייתה בניסוח. כתבתי את המאמר הנ"ל בשעה מאוחרת בלילה, ושלחתי אותו להתפרסם. באותם ימים לא הכירו את שמי, לא חשבתי שמישהו בכלל יקרא את המאמר הזה, לא הבנתי מה הולך לקרות בכלל. הייתי נאיבי לחלוטין ולא דקדקתי בלשוני. התוצאה הייתה מאמר שממנו נשבה רוח של הפקרות וחיסרון ביראת שמיים ויראת הוראה. היה נראה מהמאמר כאילו אני אומר: "מה זה משנה מה ההלכה אומרת, העיקר שהיה חם בבית".

בסוף דבריו כותב הרב רוזנצוויג: "זו הייתה טעות, ואני מצטער עליה עד היום. הדבר האחרון שרציתי לעשות הוא לשדר שפסיקת הלכה הינה מעשה הפקרות שאין בו כללים מלבד הנוחות האישית של האדם, וששיקולים הומניסטיים כאילו גוברים על שיקולי פסיקה. חס ושלום. לצערי, זה מה שיצא".

"בדיעבד, למדתי הרבה מאותו מקרה. רק חבל לי שיש אנשים שמתעקשים להישאר תקועים במה שהבינו אז, ולא מצליחים להתעלות מעבר לדעותיהם הקודמות ולנסות להבין מה באמת היה שם".

אם בכתבה נמצאה טעות או פרסומת לא ראויה. דווחו לנו >
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
יישר כח על הכנות. אותי שכנעת ותיקנת את המעוות.
אלייהו | 17-05-2016 12:46
הניתוח שלך מאוד נכון. אני באופן אישי מאוד לא אהבתי את סגנון הכתיבה ומה שהוא שידר. יישר כח על ההבהרה, הכנות ולקיחת האחריות
2
חזק ואמץ הרב יוני....
אוריאל | 17-05-2016 13:56
הגם שהדעות חלוקות בנושא (וודאי שיש לך על מי לסמוך) עדיין דרוש אומץ לבוא בכנות כזו ולומר טעיתי... גם אני הרמתי גבה אחרי שקראתי את אותו מאמר אבל משעה שעמדת על טעותך והסברת אותה בדחילו ורחימו אז ודאי שאין מקום להערות עוקצניות וכו'. אשריך!
3
ישר כח גדול
ישראל | 17-05-2016 13:59
יישר כח גדול! שפתיים ישק משיב דברים נכוחים
4
ל1. בבקשה להסביר מה הטעות לפסוק לפי ההלכה
אפרים | 17-05-2016 15:25
5
ישר כח
אברהם | 17-05-2016 15:59
כפי שאמרו קודמים, גם לי הקטן הציק המקרה, ואני מבין שזה אכן היה מהרוח ששודרה מהמאמר, יותר מאשר המעשה המתואר בו עצמו. כל הכבוד על היכולת לומר: טעיתי. תודה על ההבהרה. כן ירבו אנשים ורבנים בישראל.
6
לרב יוני
| 17-05-2016 17:26
ישר כחך!! אשריך ואשר רבך הרב רבינוביץ' על אומץ בפסיקת הלכה!! ראש בריא ואחראי להלכה ולציבור
7
מציע לעורך הכתבה לקרוא את הפוסט שוב...
אלישע | 18-05-2016 7:39
כתבתם בפתיחה שהרב יוני 'טוען שהוא סבור שהוא אכן טעה, אך אינו בטוח במה''. מאיפה הבאתם את זה?!?! כל עניין הפוסט שלו היה להסביר במה טעה ובמה לא...
8
יש כאן טעם נוסף שיש להצטער על סגירת הישיבה
אסי | 18-05-2016 10:54
והטעם הוא: יש לו זמן לכתוב בסרוגים, תפסיקו כבר לכתוב שבו תילמדו זה יותר חשוב מלכתוב שטויות ולקבל תשומת לב
9
אין כאן שום פיקוח נפש ושום חולה
אלעד | 18-05-2016 17:04
הוא כתב במאמר המקורי שהם אחר הלכו לבית אחר ? איזה פיקוח נפש יש כאן?
10
היחס להלכה
דודו | 18-05-2016 21:38
אני לא הכרתי בכלל את הרב רוזנצוויג ולראשונה אני רואה כעת את הפרסום מאז. אבל כשראיתי לאחרונה את דבריו (פה ב"סרוגים") בעניין שירת נשים וכו' הזדעזעתי מצורת פסיקת ההלכה שלו ומהביקורת שלו על אלו שההלכה חשובה להם, וכלל זאת בלי כל קשר למאמרו הנ"ל, שכאמור כלל לא ידעתי עליו. יש פה בעיה מובנית ביחס להלכה ועל כך צריך לדבר ולא על אישיותו הפרטית של אדם כלשהו או רב כלשהו