חנן מנדל: הבעיה היא לא בחייל אלא ברב אליהו / תגובה - סרוגים

חנן מנדל: הבעיה היא לא בחייל אלא ברב אליהו / תגובה

מנהיגנו הרוחניים צריכים בשעה זו, במקום להתנגח במפקדי צה"ל הלוחמים תחת אש, לתמוך בהם, לסייע להם לנהל את הצבא ולפקד על חייליהם, ולא לצעוק דעות קיצוניות ומיותרות שישברו את מדינת ישראל, ראשית צמיחת גאולתנו

דר' חנן מנדל
מנדל: הבעיה לא בחייל אלא ברב אליהו / תגובה
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הרב שמואל אליהו פרסם אתמול (ראשון)  את דעתו בסוגיית החייל שירה במחבל, שעיקרה – אסור לשפוט את החייל, הבעיה אינה בו – אלא בפקודות ובמפקדי צה"ל ובשר הביטחון שקבעו אותן. את אייזנקוט צריך לקרוא לסדר, הוא אמר, לא את החייל.

להפתעתי, אני מסכים עם הרב אליהו. הבעיה אינה בחייל. האמת שאין לנו את הכלים לשפוט אותו: המידע המלא לא לפנינו, אלא מידע ערוך ומגמתי (לכיוון זה או אחר), וגם היכולת לבדוק ולהכריע בדבר הפעולה הנכונה בסיטואציה כזו נמצאת בידי מפקדים ומומחי צבא אשר מבינים את מצבו של החייל בשעת קרב ואת צורת הפעלת שיקול דעתו. יתירה מזאת: גם אם ימצא שהחייל פעל בניגוד להוראות, ואפילו בכוונה ולא בטעות, חייבים לשקול לזכותו את הנסיבות, את המצב הבלתי נסבל של מלחמה מתמשכת במפגעים, את מראות הזוועה שחווה ודאי כחובש, ועוד. אני לא רוצה לשפוט את החייל שירה: הוא באמת לא עיקר הבעיה כאן.

אבל מכאן מתחילה המחלוקת שלי עם הרב אליהו. אכן, החייל אינו הבעיה – הבעיה היא כל אלו שצווחים כי היה ראוי להרוג את המחבל המנוטרל בכל מקרה, כמו שכתב הרב. זה אינו מוסרי, אינו יהודי ואינו הלכתי. להפך: זה נראה כמו גזענות גרידא שמוסווית בדעת תורה.
השאלה אינה אלו צעדים יכולה המדינה לנקוט כדי למנוע את הטרור המציף את רחובותינו. יש הצעות רבות, ואני מניח שדעתו של הרב אליהו טובה וחשובה כמו דעתם של שאר האזרחים, והוא יכול לומר אותה ולשכנע את האחראים – או לרוץ לבחירות בפעם הבאה ולהחליף את שר הביטחון. השאלה היא האם ראוי לזלזל, פעם אחר פעם, בחוקי המדינה, במוסדותיה, בממשלה, בצה"ל ובמפקדיו. האם ראוי להסית, שוב ושוב, להתעלם מחוקי המדינה ולשבור את סמכותה, תוך ידיעה ברורה שהם החוקים הקיימים, והם המפקדים הקיימים, וזו המדינה היחידה הקיימת לנו.

הסכנה הגלומה בקריאה "לקרוא לסדר את הרמטכ"ל" חמורה הרבה יותר אפילו מסכנת החייל הבודד שירה במחבל. היא פוגעת בנפש האומה: בעניין העיקרי שמחזיק את עם ישראל בארץ ישראל. ללא המלכות איש את רעהו חיים בלעו, ונראה שהרב אליהו מעדיף מצב זה, לצערי.

מנהיגנו הרוחניים צריכים בשעה זו, במקום להתנגח במפקדי צה"ל הלוחמים תחת אש, לתמוך בהם, לסייע להם לנהל את הצבא ולפקד על חייליהם, ולא לצעוק דעות קיצוניות ומיותרות שישברו את מדינת ישראל, ראשית צמיחת גאולתנו.

=======

דר' חנן מנדל, יו"ר תנועת 'נאמני תורה ועבודה' ומרצה למשפטים, הקריה האקדמית אונו

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
42 תגובות - 39 דיונים מיין לפי
1
חזק ואמץ ד"ר מנדל
אד | 28-03-2016 17:27
2
חיילים מתים בגלל המוסר של בוגי. הרב אליהו חייב למחות.
פיקוח נפש | 28-03-2016 17:41
יותר מידי חיילים ואזרחים נהרגים בגלל בעיות המוסר של בוגי והשמאל הקיצוני. אם יש חשש שמישהו יפעיל מטען. אם המחבל טרם הופשט ונקשר. אז חייל שחושש ממטען חייב לירות לו בראש ולהתכעלם המוסר החולני של בוגי. וגם אם החייל ידע שאין שום סיכון (מה שאני לא מאמין), הרי שהגרירה שלו אזוק ובדיבורים שהור רוצח והמשפט שדה שעשו לו זה עצמו מחליש את כל החיילים. גם רעיון שמחבלת שרצה עלחייל עם מספרים אזור לירות בה הוא מוסר מעוות. אז לפחות הרב שמואל אליהו נותן את הגיבו ששר הביטחון לא נותן לחיילים.
3
חנן אולי תנמק
יהונתן | 28-03-2016 17:54
כתבת: "אינו מוסרי, אינו יהודי ואינו הלכתי" אז בתור מבין גדול בהלכה יותר מהרב אליהו והמנהיגים הרוחניים כלשונך אולי תסביר?
4
החולק על.. כחולק על השכינה
אני | 28-03-2016 17:56
הרב אליהו גדול הדור
אוי לדור שזה הגדול שבו
| 28-03-2016 18:08
5
הצעה לד"ר חנן
| 28-03-2016 18:00
תפסיקו לקבל כסף מהקרן לישראל החדשה ואז ננסה להקשיב לדעות האמיתיות והלא ממומנות שלכם.
6
ישר כח
| 28-03-2016 18:06
דברי אמת גאה ושמח שיש קול כל כך צלול במחננו.
טיפשות אחת גדולה
| 28-03-2016 18:08
7
ד"ר מנדל אתה לא אמיתי
| 28-03-2016 18:09
מאמר שחוץ מהפסקה הראשונה רצוף בשטויות ונימוקים מגוחכים.
8
ד"ר מנדל לובש את כובע הצדקן מטעם... ומסלף.
דג בים | 28-03-2016 18:23
להרוג מחבל זה לא יהודי ולא מוסרי?! יש לך מקור לזה? הרב אליהו גזען? ... אתה ממש לא מכיר אותו. הוא כל כך לא. אגב לעולם המושגים של ד"ר בשירות הקרן . מי שנלחם על הזכות למוסר ולחיים הוא אינו גזען. אין קשר. אולי לאומן. ובהתייחסות לתוכן הדברים, כאשר רמטכ"ל מאבד כיוון מוסרי על הרב לנער אותו. כיום יש תנועות של מלשבים ומילאומניקים שקוראים לסירוב פקודה. כי יש רמטכ"ל שהם לא רוצים ללכת אחריו. הפכת את הילד שצועק המלך ערום לבעייה. אבל זו דרככם מתמיד... הכסף מעביר אתכם על דעתכם.
9
מדינה זו הצועדת אלי התרסקות חילונית אינה ראשית גאולתנו
יאיר | 28-03-2016 18:27
לצערי הרב גם חלקי ענק של הציבור הדתי לאומי מתרסקים איתה אל חילוניות מוחלטת היום ברור כבר זו אינה ראשית של כלום, ודאי לא של גאולה פעם עוד חשבנו.
10
משפט אחד תפס אותי בכל הטקסט
בני | 28-03-2016 18:43
אין לי עניין במהות הויכוח. צריך להרוג או לא. מה שצד את עיי זה המשפט הכל כך אופייני למפדלני"ק המצוי: "מנהיגנו הרוחניים צריכים בשעה זו...." דר' מנדל מחליט מה המנהיגים הרוחניים צריכים לעשות, ומה לומר, וכיצד להתנהל..... מנהיג, כשמו כן הוא, מנהיג ומוביל, ולא אמור לקבל הכוונה ממונהגיו. אך כאשר רב ותלמיד חכם נתפס בעיני הציבור כ"פקיד דת", בהחלט לגיטימי לתת לו בפומבי הנחיות כיצד עליו לנהוג.... פשוט בושה!
תגובה מצוינת אחי
| 28-03-2016 22:44
11
לכותב הכתבה
דני | 28-03-2016 18:45
סתום סתום
12
קשקשן.הרב אליהו לא כתב להפר פקודה אלא שהצבא צריך לשנות
יהודי | 28-03-2016 18:55
הרב אליהו נזהר בדבריו ולא כתב שחיילים צריכים להפר את הפקודה הפושעת והמדממת לא להרוג מחבלים. הוא כתב שזו פקודה לא מוסרית, ובמקום לדון איך חייל זוטר צריך להתייחס לפקודה הבזיונית הזו - צריך למחות כנגד ראשי הצבא שנותנים פקודה כזו. מחאה, גם אם היא חריפה היא כלי מקובל במשחק דמוקרטי. יש להזכיר בהזדמנות זו שמימון בידי ממשלות זרות אינו כלי מקובל במדינות דמוקרטיות.
13
המאמר מניח הנחת יסוד ולא מסביר אותה
יצחק | 28-03-2016 18:56
אנא לנמק ולהסביר מדוע זה אינו מוסרי אינו הלכתי ואינו יהודי. מקורות מפורטים בבקשה
14
הדברים האלו הם ביזוי תלמיד חכם
יוסף בנימין | 28-03-2016 19:10
חובה למחות. הסגנון יותר מהתוכן
15
הוי לנו אם אלו מחנכי הדור . תורת המשפט שלך אינה
!!!! | 28-03-2016 19:27
מוסרית, אינה יהודית ואינה הלכתית. גם התפיסה הדמוקרטית והנאורה שלו משובשת לגמרי.
16
לא שופטים כלבים מסוכנים אלא מכסלים אותם
אברהם | 28-03-2016 19:47
הכלב הזה הפקיר את דמו במודע כשדקר חיילינו והנועל צריך להיות לפוצץ לו את הראש בדם קר בלי משפט. לא שופטים כלבים מסוכנים אלא מכסלים אותם. וכמובן, אני מוחה בכל תוקף על החוצפה של היהודי חנן ועליו לפרסם דברי התנצלות!
17
מהי הבעיה.
אורח | 28-03-2016 20:02
הבעיה היא מנדל .
18
לא מבין מדוע נותנים במה לאדם שפל
בנימין יעקובי | 28-03-2016 20:13
אדם שחושב שהוא מבין טוב יותר מחכמי ישראל מהי דעת תורה. האיש הזה וחבר מרעיו מנסים ליישר את התורה לפי המדינה במקום לנהוג להיפך.
19
זה האמא של המוסרי.
| 28-03-2016 20:14
ישמח צדיק כי חזה נקם, פעמיו ירצץ בדם הרשע
20
אין לו נאמנות לא לתורה ואולי לעבודה בעיניים
| 28-03-2016 21:30
זוהי דעת תורה ,גם אם קורא לסדר את הרמטכ"ל שעוסק בזמן הזה בזקני החיילים והוצאת התודעה היהודית ממי שאמונים על כך רבות בשנים. חשוב להם יחצי הציבור בחו"ל וכיצד יוכלו לצאת לחו"ל מדאגה אמיתית לחייל ,גם אם לדעתם הוא טעה.
21
וזה היו"ר??? אולי תואיל ב'חוכמתך' לנמק מדוע זה לא יהודי
ישראלי | 28-03-2016 21:53
ומוסרי?
22
מוסר נוצרי בהסוואה
ששששש | 28-03-2016 22:26
צדק צדק צדק זה מה שאין למפקדים ההזויים של צה״ל ברשא נקודה!!!!
23
איש טיפש ושחצן
| 28-03-2016 22:57
מנדל איש טיפש לא צריך לפרסם מה הוא אמר
24
14-קשקשן?איזו רמה בתחתית שבתחתית.תודה רבה דר חנן מנדל.
אלי | 28-03-2016 23:06
איתך במאה %.צודק בכל מילה.אין איש חסין בפני ביקורת-בטח לא מנהיג רוחני החייב להיות זהיר יותר מכולנו במוצא פיו על כי תמימים ותמים סרים לדבריו ללא הפעלת חשיבה עצמאית משלהם.צדקת מאד חנן מנדל.הלואי כולם כמוך.
25
למגיב 12-גם ד"ר מנדל הוא ממנהיגינו הרוחניים גם אם אין
יעל | 28-03-2016 23:12
לו סמיכה של רב.כיום-זו המנהיגות שלנו.רבנים ואנשי מעשה נשים ידעניות וד"רים רוחניים ועוד.ואיש לא יכול,ואסור לו,למנוע מכל אחד מאיתנו לחשוב ולהביע את דעתו ואין מעלת האחד מעל מעלת האחר.
26
נו, עוד אחד
מדמיין? או שזה אמיתי | 28-03-2016 23:37
שלוקח מונופול על היהדות התורה והמוסר. קובע נחרצות מהי היהדות ומי שאומר אחרת הוא טועה. לא משנה מיהו והתורה שהוא למד, כל עוד זה לא כדעת מנדל, זה לא יהדות.
27
אדם שאינו ת״ח
חדוי | 29-03-2016 4:12
לא ראוי שיחלוק על ת״ח בפומבי יש בזה פגיעה בכבוד התורה. לגופם של דברים, אתה טועה דעתו של הרב שמואל חשובה והיא מייצגת רבים מאוד בעם ישראל שקולם אינו נשמע. בזכות גבורתו של הרב למחות נגד רפיסות המערכת מתערערת אט אט ההגמוניה בוגי ביבי שהביאה עלינו את גל המחבלים האחרון. ראשית צמיחת גאולתנו לא אומר שנסכים ונחזק כל עוולה שתעשה ממשלה מסויימת חלילה, לפעמים צריך למחות. צא ולמד מנביאי ישראל שמחו על עוולות מלכי ישראל בקול גדול. בניגוד לדבריך דעתו של הרב היא אמיתה של ההלכה יש להרוג את המרצחים וחבריהם ותומכיהם ואין בכך טיפת גזענות. זו מלחמה וכך יש לנהוג.
28
תפיסה נקודתית ולא כוללת
אליהו | 29-03-2016 7:57
השאלה אם המחבל עדין מסוכן או לא, היא שאלה מעולם הפשע, ולא שאלה בטחונית, יש להביט על שאלת ההרתעה הרחבה שמונעת נפגעים רבים בהמשך, ואולי תמנע גם מלחמה כללית, מי שלוקח את הפגועים כנקודתיים, הוא גורם נזק רב לביטחון המדינה, ויש להסירו מהשפעה
29
אהה אני מבין לרב אסור לבקר תרמטכל
יוהרה | 29-03-2016 8:50
ואם לאזרח ובוודאי לרב אין אפשרות לבקר את הרמטכל. מהי דמוקטריה? דר מנדל, אל תכנס להגדרת מי הבעיה, דבר בנימוס ולעניין. תתייחס בכבוד מהי הבעיה.
30
לשמואל היה אסור להרוג את אגג
שי | 29-03-2016 9:38
לא יודע , אולי הד'ר חולק גם על שמואל הנביא. היום נותנים תואר אקדמי לכל ליצן. הוא יודע להגיד יותר טוב מהרב מה ההלכה המוסר וההנהגה. בשביל מה צריך רבנים ? כל ילד יהודי דתי יודע שכל מה שכתבת הינו בליל שטויות מהול בחוצפה.
31
פסיקת הלכות
| 29-03-2016 14:30
ד״ר מנדל היקר , הרב אליהו אמר בפה מלא שלא למד ביטחון , אתה לעומתו דוקטור וגם פוסק הלכות ??? דעת קנית מה חסרת עליך נאמר טיפש שבטפשים.
32
תגובה לדברי מנדל
בנימין, אלעד. | 29-03-2016 14:57
בתגובה לדברי הרב שמואל אליהו שליט"א שקרא תיגר על התנהלותה הרופסת של המדינה ומנהיגות צה"ל, בחר מר מנדל יו"ר נאמני תורה ועבודה להאשים את הרב אליהו במעשה החייל. הוא כתב שהרבנים המתנגדים לחוקי צה"ל (המעוותים לעיתים) הם אלו שגורמים לחיילים לפעול שלא על פי חוק. עוד הוסיף מנדל שדברי הרב אליהו מנוגדים לתורה ולהלכה. ראשית, אציין שלאחרונה נערך סקר יסודי לפיו 51% מהציבור הכללי בישראל מעודד הריגת מחבלים וסילוק משפחותיהם ממדינת ישראל. ובסקר שנערך לאחרונה נקבע כי 80% מאזרחי ישראל חושבים שיש לשחרר את החייל במיידי. לאור זאת זעקתם של מנדל ושות' נגד דברי הרב אליהו מופנים בעצם כלפי רוב אזרחי ישראל. תמהתי שבעתיים כאשר ראיתי את דברי ההבל של מנדל שטען כי פעולתו של החייל איננה מוסרית וברצוני לשאול: מחבל המגיע חמוש בסכין כשכל מטרתו היא לרצוח בני אדם שחטאם היחיד הוא היותם יהודים, זה מוסרי?! חוק שקורא להשאיר מחבל מתועב שכזה בחיים ולשלוח אותו לפנימיה ולרכישת השכלה זה מוסרי?! מאיזה בית מדרש הגיע העיוות הזה?! גרועה מכך היא האמירה האומללה שתקיפת החייל מנוגדת להלכה. בתורה שלנו נאמר "הבא להורגך השכם להורגו". לנטרלו לא נאמר, אלא להורגו. בתהילים כתוב: "ארדוף אויבי ואשיגם ולא אשוב עד כלותם",עד כלוא אותם לא נאמר, אלא עד כלותם. כשאגג מלך עמלק הובא כפות לפני שמואל, הוא לא חמל עליו אלא שיסף אותו. רק בשבוע שעבר קראנו במגילה על היהודים שנקמו באויביהם והרגו עשרות אלפי אנשים שונאי ישראל. מר מנדל, הלנו אתה אם לצרינו?! אם לצרינו אנא ממך פנה אל עבר הגדר והיפרד ממדינתנו ומעמנו ועזבנו לנפשנו, גם כך ההתמודדויות בציון למודות קשיים. אם לנו אתה, חזור בך! ובקש את סליחתם של רוב אזרחי ישראל, בקש את סליחתו של הקב"ה שכתב בתורתו להשבית אויב ומתנקם. בקש את סליחת הרב אליהו שכאותו שופר גדול, הביא לעולם את דבר ה'.
33
התבלבלת לגמרי. גזענות??
נריה | 29-03-2016 15:09
על איזה גזענות אתה מדבר. הרב אליהו מדבר על מחבל שדקר. הוא אמר שצריך להרוג ערבים?? זו לא גזענות במסווה של תורה. ההיפך. דבריך הם התייפיפות במסווה של חכמה.
34
דר' חנן מנדל היקר
| 29-03-2016 16:48
להזכירך: אוויל מחריש- חכם יחשב! שנן היטב.
35
יישר כוח דר' מנדל
צפתי | 29-03-2016 21:19
דברים נכונים שנכתבו בטוב טעם.
36
הטלת ספק
ספקן | 29-03-2016 21:45
סופסוף מתבררת הטעות של עירוב היהדות עם מה שזר לרוחה - הליברליות מיסודה של הכפרנות המערבית. הדיון טעון הוכחות מטקסטים יהודיים לפי דרך האנליזה הקבילה שלהם לפי המסורת, קרי: ההלכה לפי פרשניה המוסמכים - הרבנים שמשנתם לא כוללת היבט של הטמעת ערכים מערביים. במסגרת זו ניתן להעלות כל טיעון רציני. מי שמייסד דת של יהדות פלוס מערביות, ראוי שיצהיר על כך מראש, וסביר שהמיקס יהיה לא יהודי ולא ליברלי, כמו הכלאה בין רובוט לאיש מערות. אך דומה שהציונות הדתית לא הפנימה זאת בשום תחום, ורק כשמדובר בהריגת גויים קופצת התפיסה האורטודוקסית החוצה. למה כשרבנים מערביים מפרשים את הדת בתחומים אחרים כגון גיור זה בסדר?
37
התחושה שאיזנקונט יותר פוליטקאי מרמטכ"ל.
הרמטכ"ל | 30-03-2016 10:50
לחנן האמירה שהבעיה אינה בחייל היא אמירה מדאיגה.אני מציעה לכולם קצת ענווה ולתת למערכת המשפטית למצות את הבדיקה וכמובן לא לשפוט את החייל בבית דין שדה.
38
מנדל הזה לא למד תורה ולא יודע שבהלכה נפסק שהורגים את
א | 30-03-2016 14:52
כל הגברים של האוייב. אלו גם פסוקים מפורשים. הרמב"ם פוסק ש"לא תרצח" נאמר בתורה רק על הורג יהודי. עכשיו מנדל יאמר שזו גזענות . זה מזכיר את הליצנים שקראו לעבר הרב שפירא "הרדת נשים" בנושא גיוס בנות. עמי הארצות הללו בכלל לא מדברים בשפה הלכתית אלא בשפה של התקשורת החילונית. זה מה שהם מכירים וחבל.
39
מה שמותר לד"ר אסור לרב??
ד"ר סוס | 31-03-2016 20:26
ד"ר מנדל כתב: "הסכנה הגלומה בקריאה "לקרוא לסדר את הרמטכ"ל" חמורה הרבה יותר אפילו מסכנת החייל הבודד שירה במחבל". אם כך על רמטכ"ל גשמי, אז על אחת כמה וכמה הסכנה הגלומה ב"לקרוא לסדר רמטכ"ל רוחני"...!