הרב לאו לוקח אחריות על מי שלא תטבול בגללו?

כשהרב לאו קובע כי אי אפשר לטבול במקווה בלי בלנית, הוא יודע כי יש נשים שהפסיקו לטבול במקווה בגלל כך? האם כבודו לוקח על עצמו את האחריות לביטול מצווה מהתורה, עם כל המסתעף מביטול מצווה זו, כפועל יוצא מהעמדה שפרסם?

הרב לאו לוקח אחריות על מי שלא תטבול בגללו?
  הרב ד"ר שאול פרבר. צילום: ארגון 'עתים'

כמו דיונים ציבוריים רבים המתנהלים במדינה, גם שיח המקוואות הפך לצערנו בחודש האחרון לדיון פופוליסטי-משהו ופוליטי. בתוך השיח הזה, אט אט הלכו והיטשטשו הטיעונים הענייניים שבגינן נשים דתיות רבות מבקשות להסיר או לשנות את חוק המקוואות ולאפשר להן את האופציה ההלכתית (!) לטבול ללא בלנית.

ראשית, בהקשר הזה ראוי להתייחס לדברים שפרסם אתמול (א') כבוד הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו. בתוך הדברים שכתב, תמוהה במיוחד השורה הבאה: “על פי ההלכה המקובלת וכפי שנפסק בשולחן ערוך, כשאשה טובלת לטהרתה יש צורך שתעמוד בלנית לוודא שכל גופה נכנס למים”. הדברים תמוהים משום שהספר בו תולה הרב את עמדתו, אומר בדיוק את ההפך.

השלחן ערוך (סימן קצח סעיף מ) מביא שתי אפשרויות לטבילה: האחת, טבילה עם בלנית שמפקחת על הטבילה (כפי שמציין הרב לאו), והשנייה, טבילה עצמאית, ללא בלנית, עם נקיטת אמצעי טכני (רשת לשיער) שמוודא כי הטבילה נעשית כדת וכדין. הדברים הללו שנכתבו לפני 450 שנה בצפת, מסתמכים על עמדה הלכתית עתיקה יותר שמופיעה כבר לפני למעלה מ-800 שנה, בדברי הראב”ד. למעלה מזאת, הדברים אף משתקפים בפסיקות הלכתיות עדכניות יותר, כמו זו של כבוד הרב הראשי לישראל, הרב מרדכי אליהו (דרכי טהרה השלם עמ’ 242).

כעת לעצם העניין: לצד הדיון ההלכתי הלגיטימי בנושא, יש לדיון גם צד מקומם במיוחד. ארגון ‘עתים’ בראשותי הגיש ביוני 2015 עתירה לבית המשפט העליון בשמן של 13 נשים דתיות (!) המבקשות שיאפשרו להן טבילה כמנהגן וכדרכן ההלכתית, בין היתר, ללא נוכחות הבלנית. כפי שנכתב בעתירה: “מדובר בנשים אשר מצוות הטבילה במקווה חשובה להן… אשר ערכו בירור הלכתי בעניינים אלו, ונסמכות על פוסקי הלכה התומכין במנהגן”.

אחת הנשים שבשמן הוגשה העתירה חוותה יחס מזלזל ובעייתי במיוחד מצד בלנית בירושלים. בעקבות זאת, כמצוין בעתירה, “בעקבות חוויה שלילית, חדלה העותרת לטבול במקווה” (ההדגשה במקור). בהקשר שלה מצוין בעתירתנו כי “הטבילה במקווה חשובה עבור העותרת כאישה דתייה”. כך גם עותרת נוספת בשמה הוגשה העתירה: “לאחר חוויה שלילית זו, בו נדרשה העותרת להיחשף למאבק ארוך, מתיש ובלתי נעים אודות הצורה בה בוחרת לקיים את מצוותה, נמנעה מלהגיע למקווה כלל”.

לאחר הדברים האלה, ראוי להפנות לרב לאו שאלה כנה: האם כבודו לוקח על עצמו את האחריות לביטול מצווה מהתורה, עם כל המסתעף מביטול מצווה זו, כפועל יוצא מהעמדה שפרסם? האם הרב, באמת ובתמים, מאמין כי עדיף שנשים אלה, המוזכרות בעתירה שלנו, ורבות אחרות, לא יטבלו במקווה ובלבד שלא ננקוט, ח”ו, בעמדה ההלכתית המקילה שתאפשר להן זאת?

אציין כי אלו אינן שאלות קנטרניות. חשיבות הנושא מחייבת אותנו ליותר מדיון פופוליסטי. לכן לציבור הדתי מגיעות תשובות עומק אמיתיות ממנהיגיו, ההלכתיים והציבוריים.

==

הרב ד"ר שאול פרבר הוא יו"ר ארגון עתים, אשר הגיש את בג"ץ המקוואות.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
28 תגובות - 27 דיונים מיין לפי
1
אישה דתייה הפסיקה לטבול במקווה?
רמי | 21-03-2016 11:36
נשמע קצת מופרך. יש למסור נפש בשביל מצוות, אם מעיקים ומקשים זה דבר אחד אבל לבטל מצווה בגלל זה?
2
סחיטה רגשית באיומים
| 21-03-2016 11:50
נראה אותן מאיימות על שר התחבורה, או שתתן לנו את התשובות למבחן בתיאוריה, או שאנחנו לא נעשה טסט.
3
שתלך למקווה אחר עם בלנית נחמדה
| 21-03-2016 11:57
מה הבעיה
4
נא לא להתיחס לכל אידיוט
| 21-03-2016 12:00
רק לזה הוא מחכה.............
5
תנו לי לעשות לבד ניתוח או שאני לא יבוא לבית חולים
חייל דוס | 21-03-2016 12:03
באיזה רשות משרד הבריאות יקבע לי איזה מרשם לקחת? אני רוצה תרופה והם מתערבים לי בפרטיות !!! למה יש פה רמזור?? אני יודע מתי לצור ואני יעצור איפה הבא לי !! יש רופאים גדולים שלמדו בסין ויודעים הרבה יותר משאר הרופאים אבל אין להם תעודה .... יש רבנים עם תעודה אבל ללא תוכן....
רק בריאות! סליחה, את עושה ניתוח כל חודש 50 שנ
טל | 20-09-2018 18:54
ה? למעט הריונות ורווקות?
6
חוצפה
א | 21-03-2016 12:22
ניתן לבקר. אפשר לחלוק. מותר להביא דעות שונות. האשמה בחוסר אחריות היא מעבר לגבול!!
7
הרב הראשי לישראל
nמשה | 21-03-2016 13:09
כנראה שהרב הראשי לישראל חשב על הדברים לעומק בפורים חטאו שאכלו מאותה סעודה ולא הקשיבו לגדול הדור מרדכי. אם יש לך שאלות לרב הראשי אתה מוזמן לדבר איתו.
8
ומה אתך? אתה לוקח אחריות על כל נשות ישראל הצדיקות
איש יהודי | 21-03-2016 13:26
שטבילתן לא תוציא אותן מידי טומאתן כי לא טבלו כהלכה????
9
האם אתה לוקח אחריות על נשים שתטבולנה
דוד | 21-03-2016 13:32
אך יתברר שלא כדין מפאת חוצצים למיניהם?
10
מי שלא טובלת היא שאחרית ולא הרב הראשי
מוריה | 21-03-2016 13:39
באירופה נשים טבלו עם בלנית ואף אחת לא העזה לפתוח את הפה כנגד הנוהג. טבילה עם בלנית היא לטובת האישה.
11
מגוחך!
| 21-03-2016 13:40
נשים דתיות וצנועות, שמכסות את כל ראשון והולכות עם שרוולים ארוכים מתמודדות יופי עם המקווה. איך זה שלייטיות לחלוטין רוצות לקמט את ההלכה אחרת מאיימות שלא יטבלו? על אחריותן בלבד!
12
13 נשים זה נשים דתיות רבות??
| 21-03-2016 13:43
האישה הפסיקה ללכת למקווה לפני שניסתה ללכת למקווה אחר? זו אישה דתיה? נו באמת! על מי אתה עובד! מסתבר שהיא לא יודעת איך לטבול, בדיוק בשביל זה יש בלנית. אן היא מסוגלת להיות עם בעלה בלי לטבול, אז אין שום בעיה, שתמשיך בדרכה.
13
מסורת תורת ישראל בהחלט לוקחת אחריות על הפורשים ממנה!!
יאיר | 21-03-2016 14:02
לא הרב נדרש לקחת אחריות על זה משה רבנו וכל שושלת מסירת התורה שבעל פה עד לדור שלנו - כבר לקחו אחריות על השארתם מחוץ למחנה של כל מי שהוציאו עצמם אל מחוץ למסגרת וקסעו הלכה לעצמם!!
14
הלכה ומעשה
מ. בן משה | 21-03-2016 14:12
זה נכון מה שטוען הד"ר הנכבד, אבל השאלה היא: האם אכן כל אשה תקפיד על רשת כהלכה? וז"ל ה"שולחן ערוך" (יורה דעה הלכות נדה סימן קצח סעיף מ): צריך לעמוד על גבה יהודית גדולה יותר מי"ב שנה ויום אחד בשעה שהיא טובלת שתראה שלא ישאר משער ראשה צף על פני המים; ואם אין לה מי שתעמוד על גבה, או שהוא בלילה, תכרוך שערה על ראשה בחוטי צמר או ברצועה שבראשה, ובלבד שתרפם; או בשרשרות של חוטים חלולות או קושרת בגד רפוי על שערותיה. וז"ל ספר "פתחי תשובה" שם (סקכ"ב): "תכרוך שערה: עיין בתשובת רבינו עקיבא איגר סי' קי"ד דאם לא עשתה תיקון זה וטבלה בינה לבין עצמה – לא עלתה הטבילה". הבלנית באה בסך הכל לעזור לטובלת, ולא כעונש. למה שהטובלת לא תתלונן על יחס רע מהבלנית? אם היה קורה דבר כזה באוטובוס, היא הייתה מפסיקה לנסוע בקו הזה? יש לי הרגשה שהד"ר הנכבד מחפש לא את ההלכה הצרופה, אלא לנגח אישית את הרב הראשי, או את כל מוסד הרבנות. צריך לברר אם כן מה הם המניעים העומדים מאחרי מעשיו אלו.
15
יש הלכה. וההלכה ברורה!
1 | 21-03-2016 14:16
16
ממתי עבירה במזיד של אשה היא אחריות של הרב?
| 21-03-2016 15:03
די לטפשות!!!
17
מיהו הרב ד"ר שאול פרבר?
שיודע לחפש | 21-03-2016 15:25
הרב שאול פרבר הוא רב אורתודוקסי-מודרני, אחד מאנשי החזון של עתים. הניו-יורק טיימס כינה אותו "אידיאליסט פרגמטי", אשר מקדיש את עתותיו לסייע לאנשים לנווט בנבכי הממסד הדתי בישראל. בוגר אוניברסיטת ניו-יורק ובעל תואר שני בלימודי יהדות מישיבה יוניברסיטי – שם גם הוסמך לרבנות על ידי הרב יצחק אלחנן. בעל תואר דוקטור להיסטוריה יהודית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. בעבר שימש כרבה של 'קהילת מוריה' בירושלים, לימד היסטוריה יהודית ב'טורו קולג' בירושלים וייסד את מכון העיון לנשים 'מעי"ן' בבוסטון שבארצות הברית. היום, בנוסף לעבודתו בעתים, הוא משמש גם כרבה של קהילת 'נתיבות' ברעננה. יליד ארה"ב, שעלה בשנת 1995 לישראל.
18
מספיק עם הפחדים המדומים
לוי | 21-03-2016 16:43
ברוב המקוואות יש יחס טוב ונעים. תפסיקו לבלבל את המוחצעם השטויות שלכם. כמו בכל דבר(קופ"ל, בנק וכד׳), אם לא טוב לי אחפש מקווה אחר. מי שמע שחושדים שמא לא יגיעו לרופא כזה או אחר. אם יש בעיה נקודתית, יש לפתור אותה. מי שחשוב לה לטבול, תטבול.
19
די לבלבל במח ! כאישה אני חושבת שבלנית זה חובה!
| 21-03-2016 21:27
אישה לא יכולה לבדוק שאין לה חציצה בעצמה. כל הגברים המתלהמים אתם לא טובלים! ולכל הנשים הרפורמיות שהנושא ככ חשוב להם כאילו בטח גם אתן לא מקפידות על טבילה ! אז תעזבו את הנשים בשקט!
20
כן. ברור. זו האחריות שלו. הוא נושא בה ולא אתה.
יהודי פשוט | 21-03-2016 22:20
אז כדאי שלשם שינוי תהיה בשקט.
21
סילוף ההלכה
דודו | 22-03-2016 0:12
כמו שציטט מגיב 12 מהשו"ע, אין שם כלל 2 אופציות, אלא רק אופציה אחת, והיא שתהיה אשה עומדת על גבה. רק כשזה לא מתאפשר, אז ניתנת האופציה השניה, שחייבים לדאוג שתתבצע. התיחסותו של הרב פרבר לסוגיה (כמו התיחסותם של הרבה "רבנים ליברליים" לכל מיני סוגיות, היא להחליט מה אתה רוצה, ואח"כ למצוא שברי ציטוטים שיכולים (אחרי סילופם והוצאתם מהקשרם) לתמוך בעמדה שנקבעה מראש. לא כך פוסקים הלכה!
22
חצוף הד"ר הזה
נורמלי | 22-03-2016 11:03
איזו עזות, לך תחפש דרכים אחרות לבזות את הרבנים הראשיים. בעצם אל תלך. תסתום...
23
לרב ד"ר
ענת | 22-03-2016 13:34
הרי ברור מה עומד מאחורי עתירת הנשים. המטרה היא לאפשר טבילה לרווקות כדי שיוכלו לנאוף בלי נקיפות מצפון. הרב לאו צודק בהחלט
24
למה נראה לי שלנשים מסורתיות, שגם למקווה
דני | 22-03-2016 13:38
מגיעות בלבוש לא צנוע ובקושי שומרות שבת לא מפריעה הבלנית, ואילו לנשים דתיות פמנסטיות כן?
25
13 נשים הדתיות יפסיקו? אז הם לא דתיות, נשים מסרו נפשם ו
אלי | 22-03-2016 15:36
והלכו לטבול אז הרב אחראי שהם לא טובלות? מה הטימטום הזה ועוד הרב הד"ר יבוא לצידן של הנאורות החדשות וכך זה התחיל כנראה עם הרפורמים מתנכלים פה ושם לערער את אושיות התורה ולאן זה הוביל בזמן משה רבינו היה קורח ועדתו אז באים לנו כל מיני קרחים למיניהם ומנסים לעשות אותנו קרחים מהדת
26
ל-17
| 23-03-2016 7:23
רב אורתודוקסי-מודרני????????? מי המגדיר צמחים???????
27
פתרון
חוה | 05-05-2016 19:53
פתרון של פשרה זה לחזור למקור ההלכתי שבו מה שמתבקש זה אישה מביאה חברה שתבדוק כל השערות נכנסו למיים שזה בעצם מה שהיה פעם מקןבל בהמון מקוואות