אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הרב ברוך אפרתי: זרקתי את הסמרטפון שלי לפח

לפני זמן מה, יחד עם מספר רבנים, השלכתי את המכשיר החכם שהיה ברשותי לפח האשפה. במקומו רכשנו במאה שקלים מכשיר פשוט וקטן, אשר יכול להתקשר ולקבל הודעות סמס, ותו לא

הרב אפרתי: זרקתי את הסמרטפון שלי לפח

לפני זמן מה, יחד עם מספר רבנים, השלכתי את המכשיר החכם שהיה ברשותי לפח האשפה. במקומו רכשנו במאה שקלים מכשיר פשוט וקטן, אשר יכול להתקשר ולקבל הודעות סמס, ותו לא.

כאשר אין מכשיר חכם, האדם נהיה חכם – הוא שם לב לטבע העוטף אותו, לילדים המשחקים סביבו המבקשים את תשומת ליבו, הוא פנוי לעסוק בתורה, לשוחח עם אשתו לאחר עבודתה, להביט בשמים ואל האופק בנחת ובאיזון.

הפלאפון החכם אינו גורם רק לאסון פורנוגרפי, אלא גם לניוון של הנפש האלוקית. האדם אינו מסוגל להבחין בהווה סביבו, אלא שם דעתו כל העת לריגוש חדש בחדשות או במקום אחר, מאות קילומטרים ממקום מושבו.

לו הקב"ה היה רוצה שאדע מה קורה בכל רגע נתון עם עולמו, ואפילו עם ידידיי, הוא היה בורא לי אנטנה מעל הראש. אך הבריאה אינה כזו, אלא מאוזנת בין כאן לשם, בין מעגל הראיה והשמיעה ומעגל הדמיון.

האחריות של האדם היא על חייו, חיי משפחתו, חיי עמו, וחיי עולמו. אולם המעגלים הללו הם מוסריים במדרג, ולא רק קיימים. דהיינו, מידת האחריות המוסרית שלי היא ראשית לכל על חיי. רק אחר כך חיי הסובבים אותי, ורק אחר כך על המעגלים השונים.

הפלאפון החכם משבש את סדר המעגלים, כך שאדם יושב מול בנו שחזר מבית הספר, ובמקום לקחת אחריות עליו ולהאזין למה שחווה היום, לתת חיבוק ולהפגין חיבה, הוא עסוק באיזה צונאמי באסיה, בחירות באמריקה, או סרטון מטופש של קוף רוקד.

נכון- הטכנולוגיה אינה אוייב ברמה העקרונית, אדרבה, ככל הבריאה גם היא בעלת אופנים לעבודת ד'. הטיעון שאם הקב"ה היה רוצה היה בורא אותנו עם טכנולוגיה קיימת בגוף, אינו טיעון עיקבי. הרי אנו משתמשים בטכנולוגיה כל העת למען מטרות טובות, כגון מעליות, רפואה, בטחון, בנקאות וכדומה.

אולם יש להבחין בין הטכנולוגיה ככלי, לטכנולוגיה כערך. כאשר הטכנולוגיה משמשת ככלי נשלט- היא מבורכת (בכפוף לשימוש מותר ומומלץ ע"י התוה"ק). כך לדוגמא הטלפון הפשוט, תאורה, כלי רכב וכדומה. אלו כלים, אשר האדם הממוצע מסוגל לנהל אותם ולא להתנהל על ידם. לעומת זאת, כאשר הטכנולוגיה משמשת כערך המחליף ערכי חיים- זוהי מלחמה על האנושיות של האדם, וממילא גם על צלם האלהים שבו.

זאת יש לדעת – הפלאפון החכם הוא ערך ולא כלי. הוא נראה ככלי, אך למען האמת הוא בעל מסר התנהגותי, המשבש את הזמנים והמקומות בנפש, וגורם לדמיון להתגדל על המציאות שברא ד' סביב האדם. רק מתוך שיבוש זה, צומחות גם הסטיות של התוכן- פורנוגרפיה, לשון הרע במדיה, תרבות גויית וכדומה. הבעיה אינה מתחילה בתוכן במקרה זה, אלא בעצם סגנון החיים שדורש הכלי, שהוא בעצם התוכן היותר גדול העומד בניגוד להדרכת התורה של הצנע לכת עם אלוקיך, ולקיחת אחריות מעגלית כפי המקום בו ברא אותך ד'.

וכאשר יש ערך הבא עלינו להעבירו מדתנו ומאנושיותנו- אנו מתקוממים. הטיעון שלו הקב"ה היה רוצה היה בורא לי אנטנה הוא טיעון אמיתי מאד במקרה זה. הרי את העולם הערכי ד' טבע באדם, ועל כן כלים חיצוניים המשבשים אותו פסולים. הרי לו היו טובים כערך, היו מוטבעים בנו גם כן.

כפי שכתב מרן הרב על הצורך במבט הפנימי הכן, בטהרת האדם ומחשבתו, ולא בבורות נשברים חיצוניים-

"ואני בתוך הגולה" – האני הפנימי אינו מתגלה לאדם, רק לפי מדת הטהרה והקדושה שלו, לפי המידה שבה הנשמה מאירה באדם. חטא האדם הראשון בכך שהתנכר לעצמו, בכך שהקשיב לדעתו של הנחש ואיבד את קולו הפנימי. חטא כשלא ידע להשיב תשובה ברורה לשאלה "איכה!?". חטא עם ישראל כשהלך אחרי אל זר מפני ששכח את עצמיותו. חטאה הלבנה כשקנאה בשמש איבדה את שמחת חלקה כשהשוותה את עצמה אל זולתה. וכה הולך העולם וצולל באובדן האני של כל אחד, של הפרט ושל הכלל. באים מחנכים מלומדים מסתכלים בחיצוניות, מסיחים דעה גם הם מן האני, ומוסיפים תבן על המדורה, משקים את הצמאים בחומץ, מפטמים את המוחות ואת הלבבות בכל מה שהוא חוץ מהם, והאני הולך ומשתכח. וכיוון שאין אני, אין הוא, וודאי וודאי שאין אתה".

הפלאפון החכם הוא אבי אבות ההתנכרות הפנימית, הוא משבש המכ"ם הנפשי הגדול ביותר שקיים. הוא מטריד את רוחנו בחיי אחרים, על מנת שלא נשים לב מי אנו.

אני קורא לכל הרבנים, ולכל ההורים. הבה נהווה דוגמא לכולם- הבה נשליך את המכשירים הטורדניים הללו, ונחזור לעסוק בבני אדם.

מה יקרה?

כבודו לא יהיה זמין באימייל בכל רגע נתון? אז מה? וכי רב או מחנך או הורה הוא נותן שירותים? הלא הוא דמות, איש על העדה ועל המשפחה שצריך להוות דוגמה עם שאר רוח ומחשבה עמוקה. כמובן, חשוב לענות מהר לשואלים או לילדים, ולהיות נגיש באופן כללי. אולם עד כמה מהר? המהירות מוזילה את המשמעות.

לא יקרה דבר אם תביט באימייל אחת לשעתיים במחשב במקום בכל דקה בפלאפון שלך. לא יקרה דבר אם תתרגל לשוחח עם אנשים במקום לשלוח להם משפט חצוי עם אייקון מטופש.

לא תהיה לך מצלמה? כמה טוב הדבר! תוכל להביט במה שמתרחש במקום לתעד אותו. תוכל לגעת בדמויות במקום לראות אותם בפיקסלים. תוכל להתגעגע ולדמיין. תוכל לחוות הווה שיש בו אהבה וקדושה. קנה מצלמה כמו פעם, וקח אותה רק לאירועים. צלם אחת ולא יותר. היה אדם ולא כלי.
צא מקבוצת ה whatsapp . הרי אין בקבוצה הזו קשר חי בין בני אדם, אין הערכה ואין אהבה. למען האמת, יש בקבוצות הללו ברובן זעקה גדולה למשמעות. בקשה לקרבה עם אחרים משום שהאני חש רדום. אך כאן האבסורד- דוקא ההתמכרות לקבוצות הללו, גורם להעמקת הקבר האישי. אתה לא באמת מתנהל מול דמות חיה אלא מול חצאי משפטים הממלאים את סדר היום, כדי שחס וחלילה לא תישאר לרגע לבד עם עצמך, ותחשוב מי אתה ולאן אתה רוצה להגיע, במובן המשמעותי.

המעסיק צריך קשר רציף איתך? יואיל להמתין עוד כמה דקות. יואיל להתקשר. כך יכבד אותך כבן אנוש, ואף הוא יתרשם מכך ויחשוב על שיפור דרכיו.

קורא יקר

מתי בפעם האחרונה היה לך זמן?

אתה יודע את התשובה. נגמר הזמן כשיש מכשיר כזה. אתה לא פה, אתה במקום אחר, וכשמרימים את הראש כבר מאוחר.

תוותר, תשחרר, תשליך את המכשיר, ולא תאמין מה תגלה סביבך. לא תאמין איך פרחים נראים לאחרונה, תתרגש לחוש שוב תחושת געגוע למשהו. תחשוב יותר לפני שאתה שולח הבלים. תתפלא לחוש זרמים רוחניים ונפשיים ששכחת שקיימים- זכרונות, המתנות לאירועים, מגע של ספר אמיתי, מבט על עוברים ושבים, ריחות בישול, קביעת עיתים ללימוד. תהיה אדם חופשי, עובד ד', ולא עובד הסלולרי.

היה אמיץ. עשה זאת. קח נסיון של חודש, ותטעם את החיים הפשוטים והנקיים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
26 תגובות - 26 דיונים מיין לפי
1
איפה הפח שזרקת?
נולי | 19-03-2016 20:59
כי אני טיפש. ואתה מבזבז כסף של המדינה.
2
האמת פשוט צודק..
אניהוא | 19-03-2016 21:04
הבעיה שאין לי את הכוחות לעשות מהלך שכזה.
3
איזה פראייר! היה מוכר אותו וקונה 20 פשוטים במקום
פראייר | 19-03-2016 21:21
4
חזקקקקק! אבל קשה מאוד לביצוע...
| 19-03-2016 21:23
5
חבל שהמשפט היחיד שאתה מדבר על עצמך הוא הראשון
יהודי פשוט | 19-03-2016 21:44
נו, אם זרקת את המכשיר שלך - אולי תספ לנו איך זה שיפר את המצב? מה היה קודם ומה עכשיו? (אגב, למה בכלל היה לך מכשיר כזה? מה היתה ההוא אמינא? לי אין). יתכן שכתבת תשובות לחלק מהשאלות בהמשך דבריך אבל ניסחת אותם בגוף שני במקום בגוף ראשון ובזה פגעת באפקטיביות שלהם.
6
כחילוני גמור וכאיש טכנולוגי
בני | 19-03-2016 21:54
כל מילה בסלע
7
הנימוק הכי משכנע
גבי. ש. | 19-03-2016 22:26
"לו הקב"ה היה רוצה שאדע מה קורה בכל רגע נתון עם עולמו, ואפילו עם ידידיי, הוא היה בורא לי אנטנה מעל הראש." אוסיף ואומר לו הקב"ה רצה שאגיע מהר ממקום למקום, הוא היה בורא לי גלגלים מתחת לרגליים. מכאן שהמכוניות מיותרות. לו הקב"ה היה רצוה שאוכל לנוע מיבשת ליבשת, הוא היה בורא לי כנפיים ו/או משוטים. לו הקב"ה היה רוצה שנזהה חיידקים, הוא היה בורא לנו עיניים של מיקרוסקופ. השתכנעתי
8
כמה צודק!! גם אני זרקתי את שלי וקניתי פשוט..
אלי | 19-03-2016 22:33
ומאז חיי פשוט השתנו!! זה באמת נורא קשה לעשות את זה, וזה נראה כאילו אין סיכוי.. אבל בסוף - תפסתי אומץ וקניתי, ואני פשוט מרגיש בן חורין!! חופשי מהשיעבוד לסמארטפון ולכל הבליו..
9
גם את הרכב זרוק לפח- גורם התמותה מס' 1
איש שחושב לפעמים | 19-03-2016 22:52
אם הקב"ה היה רוצה שתוכל להגיע במהירות ממקום למקום היה בורא לך גלגלים ומנוע.. מצטער- אבל המאמר הוא תת רמה...
10
לרב ברוך ידידי היקר
מומו | 19-03-2016 23:39
גם את העט זרקת והתחלת להשתמש בכתב יתדות? מהפכות טכנולוגיות בדרך כלל הן גם מהפכות תרבותיות. האם הפתרון לטמון את הראש בחול ולצפות שהמהפכה תעלם? לא נראה לי
11
גישה בדלנית שלא מתיישבת עם רוח היהדות
שי | 19-03-2016 23:42
הקב"ה ברא זהב על מנת שעם ישראל ישתמש בו לבניית בית המקדש, אלא מה, גם אומות העולם עושים בו שימוש בבתי העבודה הזרה שלהם. כל דבר, כולל חידוש טכנולוגי, ניתן להעלות לקדושה או להוריד לכוחות הטומאה. הרב בסה"כ בחר להתעלם מיתרונות הסמארטפון, ויש יתרונות: אני הקטן מנצל רגעים פנויים (בתור, באוטובוס) ללימוד תורה בעזרת הסמארטפון. בלעדיו הייתי צריך לשאת בתיק איזה עשרה ספרים שונים.
12
הטלת ספק
מאמין | 19-03-2016 23:52
הרב אפרתי! אני מאמין שמקפיד להטיל ספק [לא בי"ג עיקרים ש"ס וכתבי האריז"ל, כמובן], ומצאתי את עצמי מטיל ספק בשאלה האם סמרטפון הוא הבעיה של הציבור שאתה מייצג? בוא איתי לסיור באפרת ובגבעת שמואל ונראה יחד 70% מהדור הצעיר חילוני [בקניונים, למשל], הבעיה היא מזמן לא סמרטפון. נכשלתם. כל המלל לא רלוונטי ברמות כאלו של חזרה בשאלה. מציע לסגור באסטה, יאללה. הציבור הרציני שמקפיד לקיים את המשנ"ב בדקדקנות - שאתה כבוד הרב נמנה עליו וכן מרכז, ישיבות הקו, מתיישבי גב ההר, גושניקים רציניים (כמעט כולם!), סתם רציניים פה ושם (כתלמידי רבני אמת כהגר"ד ליאור והגר"א מלמד), צריך להרים דגל ענק של ה-ת-ב-ד-ל-ו-ת שמי שלא שומר ס"ק בשער הציון הוא מ-ב-ח-ו-ץ ובזה תצילו נפשותיכם מחיוב מחאה ומדינא דמסייע ידי עוברי עבירה ואת בניכם ובנותיכם מקשרי נישואין עם כאלו והיא תקנת הדור כמו החתם סופר בשעתו!
13
נו באמת...
נו באמת... | 20-03-2016 0:31
דווקא נראה מכמות הכתבות בסרוגים שהרב מחובר לאינטרנט מסביב לשעון...
14
רק עכשיו נזכרת ? כמה שנים זיפזפת, מי התיר לך לקנות.
| 20-03-2016 0:47
אני לא מבין את הרבנים האלה, הם הדוגמה האישית לתלמידים שלהם הגולשים ברובם במקומות רח"ל, האם הוא חושב שאנו מאמינים לו שהוא נזיר בודהיסטי ואין לו נסיונות ?
15
הכל תלוי
שלום | 20-03-2016 0:48
אני מבין שהוא היה מכור לסמארטפון אז טוב שזרק אותו. אבל אני למשל לא מכור בכלל, אני משתמש בו רק לצורך: למשל אם אני נוהג - יש GPS. אם אני נוסע - אני יודע בזמן אמת מתי מגיע אוטובוס. מה רע? פעם אחת נרשמתי לקבוצת וואטסאפ וראיתי כמה זה ממכר (כל רגע הודעות) אז מיד פרשתי, ואיני משתמש בוואטסאפ אלא כSMS/אימייל פרטי. מה רע בזה?
16
אידיוט גמור ל"ת
| 20-03-2016 6:23
17
ציטוט: "תחשוב יותר לפני שאתה שולח הבלים"
| 20-03-2016 8:24
חבל שאפרתי לא מקשיב לעצמו
18
כל מילה בסלע
יהודה כורסיה | 20-03-2016 9:59
יישר כח גדול הרב, מחזק לראות שהרבנים שלנו מבינים את הבעיה ופועלים לתקן אותה ברמתם הפרטית ואף ממליצים על זה לכלל, מי ייתן וירבו כמוך.! ולכל המגיבים שניסו לכתוב פה דברים חסרי טעם, תכבדו את עצמכם ואת האתר הזה!
19
הפלאפון הוא מימות המשיח.לא צריך
| 20-03-2016 10:39
להיות בקבוצות ובעדרים רק חבל מאוד שהמדינה לא אוסרת פונוגרפיה כלל.כמו שברור שלילדים אסור לראות אותו דבר למבוגרים אסור לראות בתכלית האיסור.כל מי שיש בידו לתקן ולא עושה יבוא הכל על ראשו.
20
אחד המאמרים החשובים ביותר שקראתי
רונן | 20-03-2016 11:38
ואני חושב ברצינות לזרוק את הפלאפון ולעבור למשהו אחר
21
מגיבים שלא קראו אתה המאמר, תשתקו
ישראל | 20-03-2016 11:40
הרב ענה שם על הכל, יש הבדל בין סמרטפון ומכונית, מה לא מובן בזה?
22
חזק ומאתגר גם לבנות
מחנכת | 20-03-2016 13:53
ספק אם אפשר לעמוד בפני היצר הזה ולזרוק את המכשיר, מה עושים בשביל לעשות את הצעד? מה הרב מציע? ברור שחייבים
23
בוקר טוב הרב אפרתי את מה שחשבת היום גיליתי לפני 10 שנים
אריק | 22-03-2016 23:05
ובמקום שוטטות במחשב אני עוסק בלימוד וללמד שיעורי תורה . יש לי מכשיר פלאפון ישן ללא אינטרנט ומעולם לא היו לי משיכות לסמארטפון שמבזבז את הזמן
24
אני לא זרקתי
שמואל | 23-03-2016 14:38
בוקר טוב לגאון אפרתי, אני לא חרדי סתם בוגר ישיבת הסדר אבל הבנתי כבר מתחילה שהמכשיר הזה הינו כמעט אם כל חטאת. מצער לשמוע שרק עכשיו הבנת זאת, ומפרסם זאת ברבים בקול תרועה. להבדיל אלפי הבדלות מטלפיו של בעל החיים הטמא מכל ומראה אותם לכולם שיש לא סימני טהרה.
25
מברך את הרב. ברוך הבא לעולם האמיתי.
ניצול מסך | 13-04-2016 16:46
עגל מסכה = עגל המסך. כולם הפכו עבדים-זומבים של אפליקציות רשת ועדכונים בלתי פוסקים של כלום ושום דבר.. וממשיכים לבהות המסך המרצד ולשרוף את זמנם וחייהם.
26
מסכים לתוכן אבל חסרה כנות ואמירה אישית במאמר
טליק | 09-06-2016 11:26
אם הרב החזיק טלפון חכם, מדוע עשה זאת? מה הבנת בחייך האישיים שגרם לך לזרוק את הטלפון לפח? בלי שתרחיב על כך רעיונותיך נשמעים קצת חסרי כנות ומנותקים. מדוע שלא תספר על כך? אני אישית לא מחזיק טלפון חכם מסיבות אידיאולוגיות ואני שמח על כך מאוד. את רוב הדברים שכתבת אני מביע לחבריי וסביבתי מפעם לפעם כשאני מסביר את עמדתי. וזאת למרות שאני משלם על כך מחיר גבוה- בדמות חוסר תקשורת עם עמיתיי לעבודה ובייחוד בספיגת עלבונות רבים מסביבתי. ואעפ"כ זה מאפשר לי לחיות.