חשד: מקורבים לש"ס קיבלו הקלות במבחני הסמכה לרבנות - סרוגים

חשד: מקורבים לש"ס קיבלו הקלות במבחני הסמכה לרבנות

הצלחתם של מספר נבחנים במבחנים של הרבנות הראשית בתקופה קצרה באופן קיצוני, מעלה חשד כי מקורבים למפלגת ש"ס קיבלו הקלות במבחני הרבנות

author-image
חשד: מקורבים לש"ס קיבלו הקלות במבחני הסמכה לרבנות
  (יונתן זינדל/פלאש90) למצולמים אין קשר לכתבה

האם מקורבים לש"ס קיבלו הקלות במבחני ההסמכה לרבנות?

כתב 'ישראל היום', יהודה שלזינגר, חושף הבוקר (חמישי) כי פרקליטות המדינה בוחנת בימים אלה תלונה נגד גורמים ברבנות בחשדות כבדים, שלפיהם אנשים מקורבים לש"ס וללשכת הרב הראשי הספרדי עברו מבחני הסמכה לרבנות באופן לא כשר.

על פי הדיווח, מה שעורר את החשד הוא תקופת הזמן הקצרה שנצרכה לאותם אנשים כדי לעבור את הבחירות לרבנות, הלוקחת בדרך כלל כמה שנים במהלכן צריך המועמד לרבנות שכונה לעבור לפחות 6 מבחנים, ואילו מועמד לרבנות עיר צריך לעבור 12 מבחנים.

אלא שכאמור, לאחרונה התעורר חשדם של גורמי משפט ברבנות הראשית, שלפיו מקורבים לגורמים פוליטיים בש"ס עברו את המבחנים בצורה תמוהה באופן קיצוני, שמעלה שאלות לגבי כשרות המבחנים או אופן בדיקתם.

שלזינגר מדגיש כי מה שחיזק את החשדות היא העובדה שבקדנציה הקודמת, במהלכה עמדו אנשי 'הבית היהודי 'בראש המשרד לשירותי דת, נוסח מכרז, שבכוונתו היה להוציא את כל סוגיית הבחינות מידיה של הרבנות הראשית לידיים חיצוניות, ובקדנציה הנוכחית ניתנה הוראה לשנות את תנאי המכרז כך שחברה חיצונית תארגן את הבחינות ותערוך אותן – אך בדיקתן תישאר בידי הרבנות.

החשדות מתרכזים בבנו של רב בכיר מהצפון המזוהה עם ש"ס, נגד פעיל ש"ס מוכר מראשון לציון וגם נגד אחד ממקורביו של הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף. על פי החשד, הם עברו את מבחני ההסמכה וזכו לתעודת "כושר" לרב בדרך לא כשרה כאשר אחד מהם עבר בהצטיינות בתוך פחות משנתיים יותר מעשרה מבחנים קשים במיוחד, שבדרך כלל הנבחנים אליהם מקדישים יותר מחמש שנים.

נתון נוסף שעורר חשד בנוגע לכשירות תוצאות המבחנים היא העובדה שאותם נבחנים לא עזבו את עיסוקיהם והתרכזו רק בלימודים למבחנים. גורם המעורה בפרשה אמר ל'ישראל היום': "גם אם אתה עוזב את העבודה ואת כל עיסוקיך, אין סיכוי בעולם שאפשר לעבור בתוך שנה וחצי-שנתיים מבחנים כאלה. הרבנים הכי גדולים בהיסטוריה היהודית לא יכולים לזכור וללמוד בפרק זמן קצר כל כך את רבבות ההלכות וספרי הענק. אין שאלה. זה בלתי אפשרי".

עוד הוסיף כי "בן אדם שמסייע לרב, אדם שמנהל מועצה דתית, לא יושב ולומד כל היום למבחן. גם אם הוא גאון עולם והיה עוזב את כל מה שהוא עושה, הוא לא מסיים את זה בשנתיים. אין לזה אח ורע בעולם. יש לא מעט תלונות על זיופים ושיבוש של המבחן. החשד הוא שמשהו לא כשר נעשה בבדיקות המבחנים. עכשיו זה ייבדק".

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה: "הפנייה מצויה בבחינה, תוך עדכונם השוטף של פרקליט המדינה ושל יועמ"ש הרבנות הראשית".

גורם המעורב בנושא במשרד המשפטים אמר כי "תהיה חקירה משטרתית בעניין הזה. חד-משמעית".

מהרבנות הראשית נמסר בתגובה: "מערך הבחינות ברבנות הראשית לישראל מנהל יותר מ-6,000 בחינות בשנה, אשר נערכות על פי כל כללי המנהל התקין, כאשר כל בחינה נבדקת על ידי שני בודקים שונים חיצוניים בלתי תלויים מבלי שהם יודעים את זהות הנבחן. אנו לא רשאים להתייחס לנבחן זה או אחר מפאת צנעת הפרט, אך נדגיש כי אין מגבלה לכמות הבחינות (חלקי בחינות) שיכול נבחן להיבחן במועד מסוים".

עוד נאמר כי "לא ידוע לנו על מכתב שיצא על ידי היועמ"ש או כל גורם אחר. המכרז לניהול מערך הבחינות על ידי חברה חיצונית לא שונה, אלא הופעל ביחס לחלק מהליך הבחינות עד העברת מחברות הבחינה לבודקים. ההליך המרכזי לווה על ידי המחלקה המשפטית וחשבות המשרד לשירותי דת על פי חוק".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
שיטת הקומבינות
| 17-03-2016 10:55
גם היום שמעתי את הרב הצבאי לשעבר של חיל האויר שעומל על תואר ב"כאילו" .הדבר המכוער נעשה גם בתוארים כאילו בהוראה מקימים מכונים ובתחבולות מעניקים " תארים בלי הכשרה מתאימה וכך נראית מערכת החינוך.
2
לפני עיוור
| 17-03-2016 10:57
גם היום שמעתי את הרב הצבאי לשעבר של חיל האויר שעומל על תואר ב"כאילו" .הדבר המכוער נעשה גם בתוארים כאילו בהוראה מקימים מכונים ובתחבולות מעניקים " תארים בלי הכשרה מתאימה וכך נראית מערכת החינוך. רבנים מסוג זה שלא למדו פשוט חוטאים ומחטיאים ועוברים על לאו "לפני עיוור.."
3
מישהו מתפלא על התנהגות ש"ס בכל המובנים?
משה | 17-03-2016 15:09
או רמאים לוקחי שוחד או גנבים = יושבי בתי כלא לא מהיום. רמאות לא חסר בש"ס אז אין מה להתפלא על "השטיקים" שעשו עם המבחנים!
4
כולם צדיקים שס רשעים יגזענים שלכתם את הספרדי מחמד וקיבל
חיים | 17-03-2016 17:51