כתב ערוץ 10, אמנון לוי תוקף את החלטת תא כתבי החינוך להחרים את את סיקור ועדת ארז ביטון להגברת לימודי תרבות מזרח בתכנית הלימודים.

בפוסט שהעלה הערב (ד') לוי בדף הפייסבוק שלו הוא כותב: "תא הכתבים לעניני חינוך החרים את ועדת ארז ביטון בגלל חשבון שיש להם עם השר בנט", הבוקר התפרסם באתר וואלה! כי החרם בא על רקע העברת חשיפות לאתר ynet ולעיתון ידיעות אחרונות לפני שאר הכתבים.

"אני תוהה. ועדת ארז ביטון באה לתקן עוול היסטורי בחינוך, הדרת המזרחים מתוכניות הלימוד. כולנו גדלנו על המחיקה הזו של תרבות והיסטוריה שלמה. בא נפתלי בנט, איש שבפרוש איננו כוס התה שלי, בלשון המעטה, ועשה מעשה חשוב מאד. הקים ועדה בראשות חתן פרס ישראל ארז ביטון לתיקון העוול הזה. שתשב הועדה ותציע תכנים של תרבות מזרחית לתוכנית הלימודים. היום היתה ההשקה החגיגית של הועדה. כתבי החינןך החרימו בגלל שבנט נתן ידיעה בלעדית למתחרה.", כותב לוי.

את הדבים הוא סיים במילים: "לא יכול להשתחרר מהתחושה שלכתבי החינוך הדרת תרבות מזרחית לא ממש מזיזה. כי את מי באמת הענישו פה? את בנט או את ביטון? הרי בלי רוח גבית של תקשורת הועדה לא תצליח להזיז כלום. בנט יסתדר בלי הסיקור הזה. אני בספק אם ועדת ביטון תישרוד אותו."

בנט פותת את ועדת ביטון

[[[http://www.srugim.co.il/wp-content/uploads/2016/03/ועדת-ביטון.mp4]]]

הבוקר במשדר החינוך, השיק בנט את הועדה בראשה יעמוד המשורר חתן פרס ישראל ארז ביטון. בנט אמר באירוע החגיגי "היום התחלנו במהפכת מורשת יהודי המזרח במערכת החינוך, זה אחד התפקידים הכי מרגשים שהיו לי מאז כניסתי לתפקיד. אנחנו מחזירים היום לנוער שלנו חצי סיפור שאבד לנו בדרך. את סיפורי המעברות, את סיפורי הגבורה של האימהות, היציאה מן החומות, ואת אבות הציונות שבאו מאירופה ואבל גם מתוניסיה. אנחנו לא יכולים לגדל דור שמכיר רק חצי ממורשתו, ואנחנו לא יכולים לחנך נוער ל"ואהבת לרעך כמוך" כאשר הנערים לא מכירים את "רעך" שמהווה לפחות חצי מהכיתה שלהם. אנחנו מזמינים את אזרחי ישראל לקחת חלק בוועדת ביטון, לשלוח אלינו סיפורים והצעות ולהיות חלק מקביעת התכנים של הדור הבא שלנו. אני מודה לחתן פרס ישראל המשורר ארז ביטון, שנרתם למשימה ומיד כשקראנו לו אמר "הנני". פתחנו את שנת הלימודים הקודמת בסימן צמצום הכיתות בישראל, ואת שנת הלימודים הבאה נפתח בסימן הרחבת המורשת הישראלית בכיתות אלה. קדימה – לעבודה".

ארז ביטון אמר: "כששר החינוך פנה אליי מיד הרגשתי תקווה וציפייה שמלווה רבים מיהדות המזרח. אני עצמי נתתי ביטוי לקשיים של שנות העלייה בשירה שלי, ובעבודות שלי. יהדות המזרח לא צריכה להתבייש, הציונות הייתה טבועה בה מבטן ולידה. אנחנו כעת רוצים שהתרומה שלנו תהייה ניכרת גם בתכנית הלימודים, שגם התרומה שלנו לציונות תישמע ותילמד".

מטרתה של הועדה היא הוספת תכנים של תרבות מזרחית לתכניות הלימוד, תכניות העשרה, פעילות תנועות הנוער, טיולים, סביבה דיגיטלית ועוד.

ספרות יו"ר הועדה – ד"ר אושרה אלפסי. הוועדה תמפה ותנתח את היצירות הנלמדות בתכנית הלימודים. הוועדה תסקור יצירות נוספות מז'אנרים ומתקופות שונות ותבחן את מגוון הקולות המזרחיים ביצירות ואת משמעותם.
היסטוריה יו"ר הועדה – פרופ' אהרון ממן. הוועדה תקבע עקרונות מנחים לבחירת חומרים מהמחקר העדכני על תולדות קהילות ספרד והמזרח ולאופן שילובם בתכניות הלימודים.
הגות יו"ר הועדה – ד"ר יהודה מימרן. הוועדה תעסוק ביצירה הרוחנית-הגותית של יהדות ארצות האסלאם בעת החדשה ובדרכים להנגשתה ולשילובה במערכת החינוך. הוועדה תעסוק בסוגיות כמו: החיים בעולם מודרני, החיבור למדינה, ציונות ויהדות, יחסי יהודים ערבים, יחס אל המסורת, סוגיות חברתיות ועוד.
אקדמיה ומחקר יו"ר הועדה – פרופ' משה עמאר. הוועדה תמפה את המחקר בתחום מורשת הפזורה המזרחית ספרדית  בשנים האחרונות ותבחן מה ראוי לשלב בתכניות הכשרת המורים וכיצד.
העשרה יו"ר הועדה – זהבה שמש. הוועדה תבחן את שילוב התחום במגוון המסגרות הפועלות במערכת מעבר לתכנית הלימודים כמו: קרן קרב, תנועות הנוער, סיורים לימודיים, מסע ישראלי, בתי"ס של הקיץ, ערי נוער ועוד.
חקר ופיוט יו"ר הועדה – דינה דרורי. הוועדה בשיתוף המפמ"רים תמפה את הנושאים בהם מגישים חלופות בהערכה בהקשר ליהדות המזרח וספרד ותציע נושאים לעבודת שורשים ולהערכה חלופית בנושא.
עמוד האש יו"ר הועדה – ארז ביטון. הוועדה תפעל להוספת פרקים ייחודיים ב"עמוד האש". הוועדה תפעל להפקות נוספות שיאפשרו לחשוף את העושר התרבותי רוחני הגותי היסטורי בתחום.

האם השכולה, מרים פרץ שהשתתפה בכנס הפתיחה אמרה: "אנחנו רוצים שהנוער שלנו יהיה גאה ברקע שלו, אנחנו רוצים שהם ילמדו דרך הרגליים, שיגיעו לאופקים ולדימונה וישמעו את הסיפורים על המעברות, ואת הסיפורים על העלייה של יהדות המזרח. כמו שהילדים יודעים אנגלית אני רוצה שהם ישמעו גם מרוקאית, שיפגשו את האנשים, ידברו איתם ויכתבו את הסיפורים שלהם, שכל תלמיד יבחר את הסיפור הרלוונטי לחייו, ולמשפחתו. זו זכות להיות פה. אנחנו שבים למולדת, למורשתנו, לשורשינו. "והגדת לבנך" זה לא רק סיפור יציאת מצרים אלא גם הסיפור האישי שלנו. אנחנו צריכים ללמד אותם לאהוב את מורשת יהדות המזרח. איך גורמים לילדים להכיר את מורשתם? בואו ונעשה פיוט נולד. אצלי בשולחן שבת לא דיברנו על פרשת שבוע. אלא על מעברת חצרים בבאר שבע, המקום היפה בעולם. זה יום טוב למדינת ישראל. הבן של אלירז בני ז״ל, מתכונן לבר מצווה, אבא לא יהיה שם, אבל אנחנו לימדנו אותו את הפיוט על שירת הים."

הזמר קובי אוז: אני מאושר להיות פה, יש לנו אחריות גדולה לחבר את הנוער למורשת. להנכיח את הגעגוע. אנחנו מגישים לנוער מדינה רבע אפויה, וצריכים לתת להם אחריות לכתוב את המשך הסיפור, הסיפור של כולנו". הזמרת אתי אנקרי: "אני עומדת להוציא אלבום יהודי-טוניסאי, זה השיקום האישי שלי. ועדת ביטון זה שיקום של עם ישראל".

הרב חיים סבתו: "אישית, לא חוויתי קיפוח ואפליה במוסדות במערכת החינוך, בצבא ובעבודה, אבל הייתי עד לעלבון, ושאלתי את עצמי למה העם לא מכיר את השירים והסיפורים האלה? צריך שהילדים שלנו ישמעו באוזניים שירים ויקראו בעיניים ספרים על יהדות המזרח, ושגם המורים והמפקחים יכירו וישמעו באזניהם, צריך הטמעה בשטח דרך המתווכים."