הרב דוד לאו: לפטר את הרב בנימין אטיאס? "הוא לא עובד אצלי"

הרב דוד לאו: לפטר את הרב בנימין אטיאס? "הוא לא עובד אצלי"

על רקע התלונות נגד רבה של פ"ת הרב בנימין אטיאס, שמסרב לחתן אתיופים, אומר הרב לאו בשיחה סגורה: "אין לי סמכות לפטר רב של עיר, גם אם הוא עושה את כל העוולות האפשריות"

author-image
לפטר את הרב בנימין אטיאס? "הוא לא עובד אצלי"
  (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

חשיפה זו התפרסמה לראשונה במקומון '471 – העיתון שמחבר'

בתחילת השבוע שעבר חשף כתב גל"צ אוריה אלקיים קלטת, בה נשמע רשם נישואין בפתח תקווה דורש מאתיופית שתביא לו מסמך מרב, המעיד עליה שהיא שומרת תורה ומצוות.

יותר מזה: בשלב מסוים של השיחה הוא גם המליץ לה ללכת לפתוח תיק נישואין בלשכת רבנות אחרת בארץ, שלא דורשת את הדרישה הזו. "אולי בראשון לציון, מקום המגורים של הארוס שלך".

הרב עדיאל אליו, רבה של הקהילה האתיופית בפתח תקווה, אמר לנו על כך השבוע, שהמקרה הזה הוא לא חד-פעמי: "רשמי הנישואין בפתח תקווה דורשים ממגוירי הרב דרוקמן להביא מכתב מרב מוכר ומוסמך על כך שהם שומרי שבת ומצוות לאחר הגיור. הדרישה הזו, כך רשמי הנישואין עצמם אומרים, נעשית על-פי 'הוראה מגבוה'. במילים אחרות: על פי הוראת הרב בנימין אטיאס, הרב הראשי של פתח תקווה הממונה ברבנות העיר על תחום הנישואין".

ומה בדיוק הבעיה עם הדרישה הזו?

"יש עם זה כמה בעיות. ראשית, לרשמים אין זכות חוקית לדרוש את זה.  שנית, ומה עם מגוירים שאינם דתיים? על פי החוק הם זכאים להינשא, אבל לא בפתח תקווה. כי הם לא יכולים להביא את האישורים שדורשים מהם".

בהקשר לסוגיה זו קבע בשבוע שעבר עו"ד פרופ' אביעד הכהן כי "רשמי הנישואין פועלים מכוח החוק וחייבים לפעול רק במסגרת הסמכויות שהמחוקק נתן להם.  בעתירה מלפני כמה שנים נקבע כי רשם הנישואין אינו מהווה מעין 'ערכאת על', הפועלת במקביל לבתי הדין לגיור. עליו לרשום לנישואין כל אדם שמציג לפניו מסמך רשמי המעיד כי התגייר כהלכה. סירובו של רשם נישואין לפעול בהתאם מהווה אפוא חריגה מסמכות, ועשוי לעלות כדי עבירה פלילית של שימוש לרעה בכוח המשרה שניתנה בידו".

אם אכן הרב אטיאס נותן לרשמי הנישואין הוראות עבודה,  שאינן עולות בקנה אחד עם החוק – מסמכות אחת, נראה, שאין לו ממה לחשוש: מהרבנים הראשיים לישראל.

לאחרונה התקיימה פגישה של נציגים מהעדה האתיופית בפתח תקווה עם הרב הראשי לאו, בה התלוננו האתיופים בפני הרב על ה'טִרטורים' הבירוקרטיים שהם זוכים מפקידיו של הרב אטיאס. טִרטורים שכאמור אינם מנת חלקם של מגוירי הרב דרוקמן, הפונים לרבנויות אחרות ברחבי הארץ.

עוד הם קַבלו בפניו על כך שלטענתם הרב אטיאס מחרים אותם ואת רב הקהילה שלהם, הרב אליו.

הרב אליו, היכן באה לביטוי ההחרמה של הרב אטיאס אתכם?

"ראשית, הוא שלל ממני אישית את הרישיון לערוך חתונות. זה קרה לאחר ההפגנה שעשינו נגדו לפני כשנה וחצי על מדיניות האיפה והאיפה שהוא נוהג בפני מגוירי הרב דרוקמן, ביחס לאחרים שבאים להירשם לנישואין. מאז הוא מסרב לאפשר לי לחתן את בני עדתי. ולגבי הקהילה – מאז אותה הפגנה הוא נמנע מלבוא אלינו לשמחות או לניחום אבלים; לשיעורי תורה, לדרשות, לביקורים. אם זו לא החרמה, מהי כן החרמה?"

הרב לאו הסביר לאורחיו, שאין לו יכולת השפעה על הרב הראשי של פתח תקווה. "אין לי סמכות לפטר רב. גם אם הוא עושה את כל העוולות האפשריות", אמר הרב לאו באותה פגישה שהוקלטה בחשאי. "אין לי אפילו יכולת למשוך לו באוזן, כדי שיבוא לדבר איתכם. אני הזמנתי אותו אליי והוא לא בא. גם הרב יצחק (יוסף, הרב הראשי הספרדי; ד"ח) הזמין אותו והוא לא בא. אין לנו יכולת חוקית (..) אני לא המעסיק שלו. משרד הדתות הוא המעסיק שלו".

הרב אטיאס בחר שלא להגיב לנאמר בכתבה זו.

תגובת דניאל בר, דובר המשרד לשירותי דת: "המעסיקה היא המועצה הדתית. המשרד הוא הרגולטור והרבנות מנחה הלכתית".

תגובת פלטיאל איזנטל, הממונה על המועצה הדתית בפתח תקווה: "יש הנחיה אצלנו לרשום את כל מי שבא לפתוח תיקי נישואין, כולל יוצאי אתיופיה, וכך זה נעשה. לגבי מי שמעסיק את הרב אטיאס – מכיוון שהוא גם אב בית הדין הרבני של פתח תקווה, הוא מקבל את מלוא משכורתו ממשרד המשפטים, ולכן אנחנו לא המעסיקים שלו. משרד המשפטים הוא המעסיק".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
מבלי להכנס לעומק הנושא
| 01-03-2016 14:06
ברגע שהוא אמר מגויירים שאינם דתיים הוא כביכול מחזק את דברי אלו המתנגדים לכל הגיורים הללו ומצדיק את כל הדרישה.
2
ישר כוחו של הרב אטיאס
יהודי | 01-03-2016 15:08
אכן, מגוירי הרב דרוקמן, טעונים בדיקה נוספת!
3
הגיורים של הרב יצחק פרץ ראש המערך גם צריכים אישור
יצחק | 01-03-2016 15:36
האם גם הגיורים של הרב יצחק פרץ ראש המערך גם צריכים אישור והוכחה שהם שומרי תורה ומצוות
4
גר שלא באמת קיבל תורה ומצוות הוא לא יהודי, ואין לחתנו
דרישה לגיטימית | 01-03-2016 16:49
5
ואנחנו עמך ישראל שותקים
מתבייש | 01-03-2016 19:47
מה נאמר בבית דין של מעלה
6
תשתגעו עד שאנחנו נשתגע
| 01-03-2016 21:38
אני מייחל לכך בכל ליבי שהרבנות תמשיך להשתולל. שחרדים ישתוללו במטוס כאשר יקרינו סרט שאינו לטעמם. שמערכות החינוך יהפכו יותר ויותר חרדיות ודתיות. שהרפורמים ילחמו באורטודטקסים וכולם יגדלו זקנים כי זה הביטוי ליהדותם. ויגלחו את הנוצרים והמוסלמים כדי שיוכלו לזהות יהודים. ואז אולי אולי אנחנו השפויים נתפקח ונעשה סוף למחזה הבלהות בו אנו חיים. קוראים לזה הפרדת דת ממדינה. כולי תקווה.
7
מותר לרב של פ"ת לדרוש דבר שלדעתו הוא מעכב בגיור
ר | 02-03-2016 0:06
אין שום סיבה להיטפל אליו על זה שהוא שומר על ההלכה הפשוטה של קבלת מצוות בגיור.