אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום
מבזק

אסון 402: לא הכול נכנס לקריטריונים/ דעה

לפעמים אי אפשר לתפקד רק עם קריטריונים מוגדרים, צריך להפעיל גם את הראש. הטיפול של אגד בנהגים שנוהגים בפראות, הוא דוגמה טובה לכך

אסון 402: לא הכול נכנס לקריטריונים/ דעה
  הטיפול של אגד לא נכון. אסון 402 (פלאש90)

לפי מה שפורסם בתקשורת, בהנהלת אגד התקבלו בעבר כמה תלונות על נהיגתו המסוכנת של נהג האוטובוס מהתאונה בשבוע שעבר, אך הם לא עשו דבר.

לפני התאונה לא עשו דבר, כי לא הפנימו שעלולה לקרות תאונה. אבל למה לא נעשה דבר אחרי התאונה?

תאמרו: מה יש לעשות? המשטרה כבר מטפלת.

אז נכון, בנהג הספציפי הזה המשטרה כבר מטפלת. אבל יורשה לי להניח שהנהג הספציפי הזה הוא לא הנהג היחיד שהתקבלו בהנהלת אגד תלונות על נהיגתו. מה לגבי נהגים אחרים שתלונות על נהיגתם מעלות אבק בארכיוני אגד? האם אנשי אגד הם עד כדי כך ראש קטן שהם חושבים שאם הנהג הספציפי הזה מטופל אז הבעיה נפתרה?

יתכן שכן, אבל יתכן גם אחרת.

קודם כל, באגד יש מן הסתם נטיה לדון את חבריהם לכף זכות. חברי ההנהלה היו פעם נהגים, ויש להם רצון לגבות את חבריהם. זה רצון חיובי בסך הכל, עד גבול מסוים. ואת הגבול הזה הם כנראה עברו.

שנית, כנראה שאי אפשר לפטר כל נהג שהתגלה שהוא עובר על החוק, כי לא ישארו נהגים באגד. איזה נהג לא עובר מדי פעם את המהירות המותרת? באגד לא יכולים לפטר את כל מי שהתקבלו עליו תלונות.

לצאת מהקריטריונים

אז אולי לפטר את כל מי שהתקבלו תלונות שהוא נוהג באופן פרוע ומסוכן? כאן יש בעיה. "נהיגה פרועה" זה לא מדיד ולא מוגדר. כדי לקיים מערכת מסודרת, יש נטיה להגדיר כל דבר, כדי שיהיה מדד מדויק את מי צריך לפטר. גם הנטיה להגדיר היא נטיה חיובית בסך הכל. רק שלפעמים היא לא עובדת.

במקרה הספציפי הזה ניסו להגדיר קריטריונים. קבעו חוקי תנועה. אלא מה? את חוקי התנועה רוב הנהגים לא מקיימים. נותרנו בלא מדד מוגדר. העובדה שפלוני מתרשם שנהיגתו של נהג מסוים היא פרועה ומסוכנת. היא לא קריטריון מוגדר שלפיו אפשר לפטר נהג.

בעיית ההגדרה קימת בתחומים רבים ומגוונים. כאשר מדינת ישראל צריכה להגדיר מי זכאי לתמיכה כספית עקב מצבו הקשה, היא חייבית להגדיר קריטריונים ברורים. אז יש אנשים שהכל רואים שהם זקוקים לתמיכה, אך הם לא עונים לקריטריונים. ויש אנשים שאינם זקוקים לתמיכה, אך הם מתאימים את עצמם לקריטריונים.

מי תקף את מי? מי פגע במי? כאשר מדובר על פגיעה פיזית, זה בדרך כלל ניתן להגדרה. אבל כאשר מדובר על פגיעה מילולית או התנהגותית? לפעמים זה הרבה יותר חמור מפגיעה פיזית, אבל איך אפשר להגדיר את זה? אי אפשר. אז יענישו את הפוגע הפיזי למרות שהוא בעצם הנפגע.

שאלת ההגדרה היא שאלה קשה. הדין מתמודד איתה. ההלכה מתמודדת איתה. החוק מתמודד איתה. לא תמיד בהצלחה. אבל מי שרוצה למנוע תאונות חייב לדלג מעליה, ולא לאפשר לנהג פרוע לנהוג, אע"פ שזה לא מוגדר. מה לעשות? לפעמים אי אפשר לתפקד רק עם קריטריונים מוגדרים, צריך להפעיל גם את הראש.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
אפשר לבדוק נהגים שנגדם מספר רב של תלונות או עבירות
| 23-02-2016 15:30
על חוקי התנועה........