הרב צבי יהודה זצ"ל: "מי שיעז לפגוע בכותל - והיתה יד ה' בו ובמשפחתו"
לציון יום פטירת מו"ר הרצי"ה קוק זצ"ל, אנו נזכרים בעמדתו החריפה בנוגע לשינויים ברחבת הכותל והקמת רחבות לזרמים נוספים: כשהוא לא מהסס לקבוע: "והיתה יד ד׳ בו ובמשפחתו"

על רקע החלטת הממשלה להקמת רחבת הכותל הרפורמי ולקראת ישיבת מועצת הרבנות הראשית בעניין והצעת הפשרה של הרב אריה שטרן שפורסמה לראשונה בסרוגים, שווה להיזכר בעמדתו הלא מתפשרת של ראש ישיבת מרכז הרב מו"ר הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, שהיום, י"ד באדר, מציינים 34 שנים לפטירתו.
בעקבות החלטת הממשלה על הקמת רחבת נפרדת מדרום לרחבת הכותל המערבי הנוכחי, שתנוהל על ידי הרפורמים והקונסרבטיבים. ולרגל יום הזכרון של 'רבינו' זצ"ל, אנחנו מביאים תזכורת לעמדתו החריפה בנושא קדושת הכותל המערבי, כשהוא מתנגד לכל שינוי פיזי או מנהלי ברחבת הכותל.
הרקע למכתב החריף שמובא בסוף הכתבה, מזכיר מאוד את המתרחש כיום. בחודש ניסן תשל"ז (77') התגבשה הצעת ממשלה להפקיד בידי עיריית ירושלים את הסמכות המנהלית באזור הכותל המערבי בחלקו הדרומי, במטרה לאפשר הקמת רחבת תפילה נוספת שתשמש זרמים רפורמים ו'פלורליסטים' המעוניינים לקיים תפילה מעורבת גברים ונשים, וכן להכשיר את השטח להקמת אתר תיירותי במקום.
עם היודע הענין, בכ"ד בניסן תשל"ז, כתב הרצי"ה קוק מכתב חריף ופרסם אותו כמודעה, בה הביע את העמדה חד-משמעית של היהדות כלפי הכותל המערבי.
וזה לשון הכרוז (נדפס ב'להלכות צבור' עמ' קח):
לידע להיודע ולהודיע:
הכותל־המערבי הוא שייך לכל ישראל.
שכינה לא זזה מכותל־המערבי (ע"פ מדרש תהלים יא, ג; ועוד),
ו"הִנֵּה זֶה עוֹמֵד אַחַר כָּתְלֵנוּ",
ושכינה אינה בטילה (רמב״ם הל' בית־הבחירה),
וקיים בה בכל־תקפו קידוש־השם הגדול של ד׳ אלהי ישראל ונצח עוזו,
הנותן תעצומות לעם, לארץ הזאת ולעיר הזאת,
אשר כולה נקראת בשם ד׳ אשר עליה ובתוכה, בתקומתה ובתחייתה.
ירושלים לא נתחלקה לשבטים.
ושלטונות העיריה של ירושלים אין להם שום ענין זכות ורשות ואפשרות השתלטות על כל שטחו וסביבתו של כותל־קדשנו של כל ישראל.
ואוי־ואבוי לכל אשר יעיז לפגוע במשהו בחרדת־קדושת כתלנו ואשר לו ואִתו,
ואין מקיפין בחילול־השם, והיתה יד ד׳ בו ובמשפחתו.
וכולנו נתברך בברכת ד׳ מציון ונראה בטוב ירושלים, עיר הקודש והמקדש.
צבי יהודה הכהן קוק
לא לשנות מהנוהג הקיים
למחרת פרסום הכרזה, בכינוס 'מועצת הרבנות הראשית' בראשות הרב הראשי לישראל הגר"ש גורן, עלתה הצעת הממשלה על שולחנם של רבני המועצת, ובאותו היום הוציאה 'הרבנות הראשית' הודעה לעתונות, ודרישה לראש הממשלה ולשר הדתות מר ח. חפץ, בזו הלשון (ע"פ תצלום המקור בארכיון הרבנות הראשית):
החלטות מועצת הרבנות הראשית לישראל
מועצת הרבנות הראשית לישראל, בישיבתה הקבועה היום, בראשות הרב הראשי לישראל הרב ש. גורן שליט"א, שמעה בתדהמה על המגמות להפוך את רחבת הכותל הדרומי כאתר לתיירים ולאפשר עריכת תפילות מעורבות, ובניגוד להלכה ולמסורת ישראל.
מועצת הרבנות הראשית – הנציגות הדתית העליונה במדינה – מתנגדת בכל תוקף לשינוי במצב הנוכחי בכל הנוגע לסביבות כותלי הר הבית והרחבות שלידם, כולל כל הכותל המערבי והכותל הדרומי, שקדושתם מעוגנת בהלכה, ואסור לנהוג בסביבותיהם בקלות ראש ובהתנהגות שאינה הולמת את קדושת המקום לפי דיני ישראל.
מועצת הרבנות הראשית פונה לממשלה ולשר הדתות, להבטיח את שמירת קדושת כותל הר הבית והרחבות שלידן. לא למסור את הפיקוח עליהן לשום גורם, לא לאפשר עריכת טקסים בניגוד לדיני ישראל, ולא לשנות מהנוהג הקיים ללא הסכמת מועצת הרבנות הראשית לישראל.
על כך מספר הרב הרב יהושוע ון דייק רבה של רמת מגשימים: עמידתה האיתנה של הרבנות הראשית שלא לפעול במקום ללא התייעצות איתה, והתמיכה הציבורית הרחבה שבאה בעקבות שיתוף הציבור בסוגיה, מנעו את שינוי 'הסטטוס קוו' הנוהג בכותל המערבי כ'אתר קדוש' ולא איפשרו בפועל את חילולו בהתנהגויות שלא לפי מסורת ישראל.
אמנם בדיעבד המקום הוכר כשטח תיירותי (בלבד!), אך עד ימים אלו מתנהל משא ומתן בין הרשויות לגבי הגדרת המקום ונהלי השימוש הציבוריים בו, וכל דיון מסתיים בהכרח הרשויות לקבל את עמדת הרבנים ולא לתת לקיים שם אירועים וסדרים הפוגעים בקדושת הכותל המערבי וברגשי הציבור המסורתי. ראו למשל דברי מר יוסי דויטש- חבר ועדה מקומית וסגן ראש העיר מכ"ה בתשרי תשע"ג (בפרוטוקול 'הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז ירושלים, ועדת משנה להתנגדויות', 11/10/12, עמ' 56-57):
"ברור.. רציתי לגעת ולחדד, זה הנושא של להוציא את החלק הזה שהרב עכשיו דיבר.. לטפל בכל נושא של מרכז דוידסון, ואני מבין, צריך לטפל בזה ורוצים לטפל בזה, אבל אנחנו נחסוך את כל ההערות האחרות אם אנחנו לוקחים ומוציאים את כל הקטע של הכותל, מוציאים את זה מהקו הכחול של התוכנית… אז בוא עכשיו נטפל בחפירות שבאזור הכותל. למה צריך לגעת? כמו שאמר רב הכותל, זה גדול עלינו! אסור לנו לגעת, זה הדבר הקדוש והיקר ביותר לכל העם היהודי, למה אנחנו עכשיו צריכים לבוא ולהכניס את זה לתוך הקו הכחול? נוציא אותו, הוא יישאר בהגדרות שלו, של מה שהוא היה עד היום כרחבת הכותל, לא נגענו לא הסתבכנו עם אף אחד וניגמר הסיפור".
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו