הרב נריה מגיב לסערה: "לא נעים אך זו התחושה"

הרב יצחק נריה משיב למתקפה שהתעוררה נגדו בימים האחרונים ולא מרגיש צורך להתנצל. "אין מספיק הערכה ויקר ללומדי התורה בציבור הדתי לאומי, לא נעים אבל זו תחושתי"

הרב נריה מגיב לסערה: "לא נעים אך זו התחושה"
  (צילום: ישראל ברדוגו)

בעקבות דבריי בכנס ירושלים של עיתון 'בשבע', התעורר ב"ה דיון ציבורי ער על כבודה של תורה בציבור שלנו. אני מבקש בקצרה להגיב לדייק ולחדד. על תגובות מתלהמות ולא רציניות או על אלו אשר בקושי טרחו לקרוא את הכותרת של דבריי וכל אתר ואתר המציא כותרת לפי דרכו ועניינו, איני מתכוון להגיב כלל.

אני כן מבקש להבהיר שאני ממש לא שתול חרדי ['אם תרצו', אין באמת צורך לפתוח בקמפיין] אני בשר מבשרה של הציונות הדתית גדלתי בישיבת ההסדר "אור עציון", הייתי ראש הישיבה התיכונית "אור עציון" שירתתי בצבא עד לפני כשנתיים במילואים כחפ"ש. וכיום אני מלמד בישיבתנו "תורה בציון" על הציונות שלי אני ממש לא מרגיש צורך להתנצל.

ב-6 השנים האחרונות אני מעורב בקרן "אחד לאחד", קרן אשר שמה לה למטרה לחזק ולבסס את עולם התורה הציוני. במלוא הצניעות והענווה, אני חושב שאני מכיר את עולם התורה הדתי לאומי ,כמעט את כולו, באופן מקיף ויסודי. כאחד שנפגש עם ראשי הישיבות, ראשי הכוללים והגרעינים התורניים, לפחות פעמיים בשנה לקראת ניסן ולקראת תשרי, כאחד שאוהב את תלמידי החכמים שלנו אהבת נפש, כאחד אשר מעריך מאוד את גדלותם התורנית והרוחנית ואת יושרם הרב. ואני מדגיש את כולם. כי הקרן שלנו תומכת בכלל הציבור על כל גווניו ומגוון דעותיו [וגם על זה הותקפתי].

ב-6 השנים האחרונות חוויתי עם ישיבות וגרעינים עליות ולצערי גם ירידות, משברים אבל גם צמיחות, במעט שבידנו עודדנו כאשר צריך, תמכנו כפי האפשר כדי להגדיל תורה. בפרט ב-6 השנים האחרונות אני כואב איתם את מצב עולם התורה שלנו. כאחד אשר שמע לא פעם על ראשי ישיבות ורבנים שבמשך חצי שנה לא מקבלים משכורות כי יותר חשוב שהאברכים יקבלו, כאחד שיודע עד כמה מתאמץ ר"מ בישיבה כדי להחזיק את משפחתו, כאחד אשר מתרוצץ בארץ ובעולם כדי לגייס כספים לקרן אחד לאחד כדי לתמוך בעולם התורה שלנו. זכותי ואולי חובתי לומר את אשר אני מרגיש.

אחים ואחיות שלי, אין מספיק הערכה ויקר ללומדי התורה בציבור הדתי לאומי, לא נעים אבל זו תחושתי.

אני מבקש להגיב במספר שורות באופן ענייני על טענות שעלו כנגד דבריי, ואדרבה ישמע חכם ויוסף לקח.

ידידי הרב אלי קפלן צודק, זו ממש לא שאלה של כסף, זה בראש ובראשונה שאלה של הערכה, בלשון ישיבתית הכסף הוא לא סיבה הוא סימן בעלמא במה הציבור נכון להשקיע. אני מניח שכולם מכירים את ההתרגשות שאחזה בגרא"ז מלצר זצ"ל למפגש עם הרב עמיטל זצ"ל הבעל של נכדתו עת התגייס לצה"ל. כולנו אוהבים את המדינה, ואת הצבא. אבל ענו לי רבותיי, למה יש יותר כבוד בציבור לבחורצ'יק שנכנס לבית הכנסת עם מדי זית וכנפי צניחה וכולם נרגשים ומברכים אותו ואת הוריו, יותר מאשר לאברך צעיר אשר שוקד על תלמודו גם אם מראהו קצת מדובלל? וכי מי ששוקע בש"ס ופוסקים איננו מתאמץ? שוו בנפשכם כמה מאמץ נפשי ופיזי צריך כדי ללמוד ש"ס? וכמה כדי לדעת אותו? וכמה כדי להבין אותו בעיון? נכון הכסף אינו העיקר לא כולם יכולים לתת אבל הוא סימן בעלמא, למה שחשב לנו כציבור.

ידידי הרב חיים נבון, אתה בהחלט צודק על כל משרה קופצים שלושה, זו ממש לא טענה, שכן גם על כל משרה ציבורית קופצים עשרות, האם בגלל זה הפסיקו ללמד מדעי המדינה? אבל האמת שרבים מהצעירים אשר יכלו להתפתח ולצמוח לגדולים קופצים על כל משרה בגלל המצוקה. דבר נוסף קראתי את הראיון עמך בעיתון בשבע, תיארת בערגה את הלימוד אצל ענק הלמדנות המחשבה והרגש הגאון הרב ליכטנשטין זצ"ל, תיארת כדרכך בצבעים יפים איך זה בנה אותך ועיצב את חיייך. וכי אין לנו לדאוג לעוד כמה הרב ליכטינשטין כאלו? האם לנצח נייבא אותם מישיבה יוניברסיטי? כדי שצעירים כמוני וכמוך יפגשו דמויות רבות הוד והן תשפענה על חייהן? דומני כי ברוחניות אין להסתפק במועט, עלינו לשאוף לבנות לקומם ולרומם את עולם התורה שלנו.

ועוד טענה שטענו נגד דבריי, שמא נגדל עדרים עדרים של בטלנים, אני מכיר היטב את ראשי הישיבות שלנו, הם לא מחפשים ניצבים בבתי המדרש, הם יודעים היטב מי ראוי שיישאר ויוכתר בכתר תורה ומי עדיף שיצא לעבוד. אנחנו בקרן כעקרון לא תומכים באברכים מעל גיל 40 [וגם על כך הותקפתי] בגלל שאנו מאמינים שאם למדת תורה הרבה אל תחזיק טובה לעצמך, לך תשפיע אותה לעם ישראל.

יקיריי, ההשוואה המינורית אשר עשיתי לעולם החרדי קוממה רבים ובצדק. לרגע לא זלזלתי בתורה שלנו, ההפך הוא הנכון. מאידך גיסא חלק מהתגובות הן בעייתיות מאוד, הגם שיש "להם" מה לשפר האם אין לנו מה ללמוד מהם? בגלל שהם מכונים חרדים אין בהם טוב? האם שכחנו את דברי הרב במסע המחנות? או שמא האמת העצובה היא כי כאשר מאתגרים לנו את אזור הנוחות [הגאווה המגזרית] אנחנו מגיבים מהבטן?

אחד המגיבים לדבריי היה ראש כולל חרדי שאמר לי אשריך ואשרי הציבור שלך שאתם יכולים לדון ככה בנושאים חשובים כאלה. אני חושב שיש לנו ציבור נפלא שניתן לדון איתו גם על דברי כואבים בכבוד ובדרך ארץ. הלוואי ונזכה לכך שכל בחור ישיבה יתגאה בעצמו יתגאו בו הוריו, נתגאה בו אנחנו כציבור, נפסיק לפחד מהדתה בבית פנימה. ואז כל אברך רציני לא יצטרך להסביר בכל שמחה משפחתית לכל מחטט ודורש מה ממעשיו. אלא ניתן כפשוטו כבוד לתורה.

=======
יצחק נרי-ה, ישיבת "תורה בציון". ירושלים עיה"ק ת"ו

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
במילה אחת: מקסים
נריה כהן | 11-02-2016 17:17
תודה לרב על דברין המרגשים
2
עלה והצלח!
יהודי | 11-02-2016 18:20
3
ישר כח
סתמאי | 11-02-2016 19:07
דבריך הן בכנס והן כעת אמיצים. קשה ללכת נגד הזרם הפייסבוקי וכל הכבוד לך על כך.
4
מסכים עם זה שאין מספיק הערכה לתורה
בנימין | 11-02-2016 20:48
אבל תפסיקו להשוות בינינו לבין החרדים. לימוד התורה אצלם מגיע ע"י הרבה וויתורים על דברים אחרים. הוא מגיע לרוב ע"י רמיסת האחר ועל חוסר דרך ארץ משווע.. אצל רבים מהם המטרה מקדשת את האמצעים וברגל גאווה הם רומסים את האחר, את השונה. הם לא מכבדים ולו במעט את תורתו של השני, אז מה שווה התורה שלהם?! מה שווה תורה ללא דרך ארץ? מה שווה תורה שאין בה מלאכה? מה שווה תורה שלא מביאה למעשה? מה שווה תורה כאשר היא גורמת לגאווה? מה שווה תורה שהיא לא שלמה? תורה שלא מורכבת מכל מצוותיה? תורה בלי ארץ ישראל, שהיא איננה תורת ה'? צריך לזכור שהתורה שלנו היא תורה שלמה, היא בוודאי זקוקה לחיזוק, אבל היא שלמה!
5
בעל גאייוה
אלי | 11-02-2016 21:10
אחד שיודע
6
הרב נריה
דוד | 12-02-2016 4:25
כול הכבוד. האמת צריכה להאמר.
7
מסכים עם כל מילה!
יצחק | 12-02-2016 10:29
ישר כח על העמידה על האמת. ישנם המנסים להתיפיף במודרניזציה שבחלקה טובה אך אל לנו לשכוח את החזון שהוא תורת חיים. תורה של השפעה על כל תחומי החיים ובכל צעדינו לזכור את הכיוון הכללי. ישר כח!!!
8
אני חרדית
נאוה | 12-02-2016 13:10
נפגשתי עם בחורים מחברון ועוד. אולי הם למדנים אבל כל כך שקועים בחומריות. דירה? יופי האישה? זה מה שעניין אותם. כל הלימוד שלהם לא שווה את האברכים במרכז הרב. תראו לי אברך חרדי שמוכן לגור בקראוון או דירה מסכנה כדי להיות קרוב לישיבה וללמוד שם. נכון שמדברים על תורה הרבה יותר אצל החרדים אבל הבחורים הלמדניים ביותר במרכז לא מבקשים דירות. לא היה אכפת לבעלי הצדיק שיש לי אח שנהיה חילוני, כאשר הוא ראה שיש לנו שאיפות תורניות משותפות. בחור אחד חרדי שאל אותי בפגישה כמה אני שוקלת! זו תורה?! אני לא מזלזלת בכל המגזר החרדי, אבל הפגישה שלי עם בעלי הביאה אותי להכיר את האמת שמאחרי הכיפה הסרוגה. לא מה שמטפטפים לנו בסמינר או בישיבות של אחים שלי שהסרוגים חסרי יראת שמיים. יש כאלה. נכון. אבל גם חייבים להכיר את אלו שחרדים לדבר ה' באמת.
9
אשריך הרב נריה
| 12-02-2016 14:07
מילות אש חצובות בסלע
10
יישר כוח לרב!
שלמה | 13-02-2016 19:43
דברי אמת. אם כל הדברים הטובים שיש בציבור שלנו יש מה לשפר בנושא הזה. תתחזק!!!!
11
עם תחושות קשה להתווכח אבל לפני שיוצאים בהצהרה בומבסטית
רפול | 14-02-2016 10:44
יש לבדוק את הנעשה בשטח ואת ההתקדמות העצומה.. נכון תמיד יש מה לשפר אך אמירות מעין אלו אינן תורמות דבר וחבל.
12
הרב נריה נכשל בישיבת אור עציון .
פופ | 14-02-2016 20:10
הוא מוציא כרגע את התסכול שלו על כישלונו. הרב נריה חשב שלנהל ישיבה זו קייטנה ועושים זאת בקלות. המציאות טפחה על פניו . האיש נכשל וכרגע מנסה להצדיק את כישלונו.
13
המצוקה היא בגלל שאין לנו כח פוליטי.
מכיר מקרוב | 21-02-2016 12:21
חברים, בואו נשים את הדברים על השולחן. במשך 30 שנה ש"ס שולטת במינויים של משרות רבניות. בתקופה הקצרה של הרב בן דהן, מונו עשרות רבנים ת"ח חכמים מהציונות הדתית. עכשיו שוב, יש הקפאה מכוונת. ש"ס מחרימים אותנו, את כולנו, גם את הר המור, מרכז וכו' גם את הרב נריה, גם את ישיבות ההסדר. לכן יש מצוקה. אם אנו נתאחד סביב מפלגה אחת, ולא נתפצל, יהיה לנו כח פוליטי. אם נפסית להצביע לליכוד, יחד, פייגלין, מרזל, ליברמן וכו' אז ימונו גם רבני ערים, דיינים, רבני ישובים וכד' מהציונות הדתית. היום אנו מוחרמים חבל