ברוך א-לוהי שמעון בן שטח
מלאכתו של גדול חכמי ישראל בתקופת בית חשמונאי, רבי שמעון בן שטח, הייתה ניפוץ כותנה. פעם באו אליו תלמידיו וביקשו: 'נקנה לך חמור, וכך לא תכתת את רגלך כשאתה מנפץ כותנה'. הלכו לישמעאלי אחד וקנו ממנו חמור.
'מעכשיו אינך צריך לעבוד', בישרו התלמידים לרבם. 'מדוע?', תמה רבי שמעון. 'על החמור שקנינו הייתה תלויה אבן יקרה', הסבירו בחיוך. 'המוכר ידע שהוא נותן לכם אבן יקרה?' תהה רבי שמעון. 'בוודאי שלא' השיבו התלמידים.
'תחזירו את האבן', אמר רבי שמעון, 'חמור קניתי, אבן לא קניתי'. הלכו והחזירוה לאותו ישמעאלי. קרא עליו אותו ישמעאלי: 'ברוך ה' א-לוהי שמעון בן שטח'.
תמהו התלמידים. 'לא כך לימדת אותנו, שאין חובה להשיב לגוי את אבדתו?'. נזף בהם רבי שמעון. 'אתם חושבים שרבי שמעון בן שטח ברברי?! נוח לי לשמוע את המשפט 'ברוך א-לוהי היהודים יותר מכל כסף וזהב שבעולם' (ירושלמי ב"מ ב:ו, מדרש דברים עקב:ג, בעיבוד קל)
* * *
אחד מענקי חכמי ישראל בדור הקודם, רבי מאיר שמחה מדווינסק, דן בספרו 'משך חכמה' בחומרת רצח הגוי. קודם מתן תורה, דינו של רוצח הגוי היה מיתה. 'שופך דם האדם, באדם דמו ישפך'. לאחר מתן תורה נשאר האיסור החמור של רצח הגוי, אך נקבע כי מעתה עונשו של רוצח הגוי מסור לשמים. מדוע?
רבי מאיר שמחה דן בהסבר שמביאה המכילתא לשאלה, ואחר כך הוא מציע תשובה חדה ונוקבת משלו: 'על ישראל שהרג בן נח ישנו מלבד חטא הרציחה גם עוון נוסף והוא חילול השם יתברך. בירושלמי הפליגו וסיפרו על רבי שמעון בן שטח: 'נוח לו לשמוע ברוך א-לוהי היהודים יותר מכל שכר שבעולם'.
אם בדיני ממונות הדברים נכונים, כל שכן שהם נכונים ברציחת גופו שיש בה חילול שמו הגדול. על חילול השם אין תשובה מכפרת, ולא יום הכיפורים, ואף לא יסורים, ורק מיתה ממרקת – "אם יכופר לכם העון עד תמותון". נמצא שלרוצח הגוי יש דין עונש מיתה על חילול השם.
רוצח הגוי חייב מיתה על חילול השם, איך יכופר לו על ידי אותו עונש מיתה גם חטא הרציחה החמור? ולכן דינו מסור לשמים…' (משך חכמה כא:יד, בעיבוד קל).
הרוצח את היהודי ח"ו, מתכפר בעונש המיתה, עוונו של רוצח הגוי ח"ו גדול ומיתתו לא תספיק לכפר על חילול השם הגדול ועל נטילת נשמתו של בן אנוש.
* * *
המאבק הרצחני עם הגויים שסביבנו ('שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו'), לא ישכיח את תפקידנו להיות ממלכת כהנים וגוי קדוש, עבורנו ועבור העולם כולו. 'כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים'.
אין רצונו של הבורא בהשחתת הגויים שסביבנו. 'ואני לא אחוס על נינוה העיר הגדולה אשר יש בה הרבה משתים עשרה ריבו אדם…'. רצונו שנהיה חברת מופת המקדמת את תיקון העולם במלכות שדי, והקוראת לעולם כולו לדעת ש'ה' א-לוהי ישראל מלך ומלכותו בכל משלה'.
תפקידנו להעלות את יושבי העולם לרמה המוסרית של התורה שלנו, ולא להידרדר לתהומות הלא מוסריים שלהם. לא נעתיק מהגויים אשר סביבותינו את הברבריות, האכזריות והרשע שלהם אלא נדאג שהם ילמדו מאיתנו מהו אור, יושר ומוסר.
טעות חמורה היא להניח שהחברה העולמית של הגויים מוטב לה שלא נבראה. לחברה העולמית יש תפקיד מרכזי בעולמו של הקב"ה. עלינו, כ'לב האומות', להוביל אותה קדימה במסילה העולה בית אל.
קידוש ה' אינו תלוי רק במה יחשבו היהודים על תורתינו הקדושה, קידוש ה' תלוי גם במה יאמרו עלינו הגויים. עלינו ועל א-לוהינו.
===========
המאמר יתפרסם בשבת הקרובה בעלון 'שבת בשבתו'
מה דעתך בנושא?
21 תגובות
1 דיונים
דעת תורה
עיין בזה בירושלמי קידושין פ"ד ה"א ובספר המצוות לרמב"ם ל"ת ס"ג, שהיוצא מדבריהם כי הריגת גוי בנסיבות הנכונות כפי העולה מהמקורות שהבאנו הוא קידוש השם וכתבתך המחפירה היא היא חילול...
עיין בזה בירושלמי קידושין פ"ד ה"א ובספר המצוות לרמב"ם ל"ת ס"ג, שהיוצא מדבריהם כי הריגת גוי בנסיבות הנכונות כפי העולה מהמקורות שהבאנו הוא קידוש השם וכתבתך המחפירה היא היא חילול השם בהתגלמותו.. כמובן שלא נזכר בשום מקום בפוסקים שחילול השם הוא מה יחשבו הגויים זה המצאה שלך, אדרבה נאמר 'הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב'. דע לך ידידי, תמיד אפשר לחזור בתשובה ואדרבה בזה תציל את כבודך האבוד. פרסם כתבה בה אתה חוזר בך מן החילול השם הכתוב כאן.
המשך 23:09 08.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דעת תורה
סלח לי שזה נעשה ברבים, לא השארת מייל שנוכל לשלוח בפרטיות. לפני שאתה מגלה דעתך ברבים, אנא ממך, חזור לחבוש את ספסלי בית המדרש עוד כמה שנים, למד בבקשה תנ"ך...
סלח לי שזה נעשה ברבים, לא השארת מייל שנוכל לשלוח בפרטיות. לפני שאתה מגלה דעתך ברבים, אנא ממך, חזור לחבוש את ספסלי בית המדרש עוד כמה שנים, למד בבקשה תנ"ך ומפרשיו, רמב"ם ומפרשיו, מעט ספרי מוסר, לא מוסר אקדמי, מוסר יהודי. תלמד יהדות ולא את מה שאתה מנסה להבין מתוכה.. טיפה תתבטל לדברים שכתובים ואולי אז.. תוכל להביע את דעתך ברבים. כרגע הדברים דומים יותר לברית החדשה וכדו' ולא לתורתנו הקדושה כפי שכבר הוכחתי בהודעה הקודמת.. אנא חסוך ממנו את ההסתה הזו לרפורמה החדשה..
המשך 23:01 08.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דעת תורה
רמב"ם הל' רוצח ד, יא, ובמה שמדוייק ממנו (וכמו שאכן דייק הכסף משנה שם). תוספות עבודה זרה כו,ב. שו"ע ביו"ד קנח,א ובחו"מ תכה,ה, ולראות את המדוייק ממנו (וכמו שהוא עצמו...
רמב"ם הל' רוצח ד, יא, ובמה שמדוייק ממנו (וכמו שאכן דייק הכסף משנה שם). תוספות עבודה זרה כו,ב. שו"ע ביו"ד קנח,א ובחו"מ תכה,ה, ולראות את המדוייק ממנו (וכמו שהוא עצמו דייק וביאר בכס"מ ובב"י!) ושכן דייקו גם נושאי כליו מגדולי הפוסקים: הגר"א, הש"ך והב"ח ביו"ד, והסמ"ע בחו"מ. כמו"כ מומלץ ללמוד רמב"ן וגור אריה למהר"ל בפרשת הריגת העיר שכם על ידי שמעון ולוי (דבריהם מובאים בתשובות הלכתיות בנושאים שכאלו). ודי לחכימא ברמיזא
המשך 22:40 08.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צביקה
אני זוכר רק את המילים "מה יפית ... מה יפית ... " איך זה הולך הרב גורדין ? אחלה ריקוד אולי תוכל להזכיר לי ? נדמה לי שאתה בעניינים.
19:28 08.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ממ
האם מדובר ביהודי ההורג גוי ללא סיבה או בגוי הבא להרוג יהודי והיהודי מגן על עצמו. יחי ההבדל הקטן
01:41 19.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמי
לא יאומן כמה קיתונות של ביזוי תלמיד חכם יש בתגובות כאן, ואני מוחה על ביזוי ת"ח. עצוב שכל אחד מרשה לעצמו לבזות רב בישראל בלי לשים שום מחסום למילותיו, ולו מחסום...
לא יאומן כמה קיתונות של ביזוי תלמיד חכם יש בתגובות כאן, ואני מוחה על ביזוי ת"ח. עצוב שכל אחד מרשה לעצמו לבזות רב בישראל בלי לשים שום מחסום למילותיו, ולו מחסום של נימוס, של דרך ארץ שקדמה לתורה. אפשר כמובן לחלוק עניינית, גם על רב, תוך הבאת מקורות. אבל זה לא מתיר לכנות אותו בכל מיני כינויים ולשלול ממנו את תואר רבנותו. ביזוי ת"ח הוא איסור חמור וגם חילול ה'. לא בכדי אמרו חז"ל שהמבזה ת"ח אין רפואה למכתו. מעבר לכל זה, כפי שכתב מגיב 16, הרב גורדין מביא את דברי המשך חכמה כהווייתם, לרבות הקישור לסיפור על רבי שמעון בן שטח. אפשר לחלוק גם על המשך חכמה, אבל אסור לבזות, לא אותו ולא את הרב גורדין.
המשך 10:29 10.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
י שפירא
אם ההורג גוי חוטא בחילול השם קל וחומר שהורג יהודי עובר בחילול השם בחומרה רבה יותר. ולכן אין בשום פנים להסיק שחמור יותר להרוג גוי.
23:33 09.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו
נו בסדר, גוש עציון מה רציתם. שם הערכים האוניברסלים גוברים על התורה שנתן אלוהים בסיני למשה בן עמרם. קונסרבטיבים בתחפושת.
14:58 09.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דני
זילזלתם ברבי מאיר שמחה הכהן מדווינסק מחבר הספרים - אור שמח ומשך חכמה, לכו ותעשו תשובה. הרב גורדין רק ביאר קטע קטן מפירושו לתורה (כמו שהוא מציין במפורש), אם אתם כועסים...
זילזלתם ברבי מאיר שמחה הכהן מדווינסק מחבר הספרים - אור שמח ומשך חכמה, לכו ותעשו תשובה. הרב גורדין רק ביאר קטע קטן מפירושו לתורה (כמו שהוא מציין במפורש), אם אתם כועסים אז זה לא על הרב גורדין אלא על המשך חוכמה. הנה הקטע מהפירוש אותו הוא ביאר: משך חכמה על שמות פרק כא פסוק יד: " ויתכן משום דישראל שהרג בן נח איכא מלבד חטא הרציחה עוד עון דחילול השם ית' וכמו שהפליגו בירושלמי אלו מציאות (ה"ה) ניחא ליה לשמוע בריך אלדדון דיהודאי מן כל אגר עלמא, כ"ש ברציחת גופו החלול השם, ובזה אמרו (יומא פו) אין יוהכ"פ ותשובה ויסורים כו' רק מיתה ממרקת כו' אם יכופר לכם העון עד תמותון, נמצא דיש עונש מיתה על חילול השם ואיך יכופר לו ע"י מיתה חטא הרציחה ועל כרחין דינו מסור לשמים ודו"ק."
המשך 11:24 09.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דניאל
שכוייח עצום לרב על כתבה נהדרת!
11:43 18.01.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ברלה
אתה באמת חושב שהוא מבין במקורות?
09:48 09.02.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר