הרב אמנון בזק: "אין לסגולת "פרשת המן" שום מקור תורני"

הרב אמנון בזק, מרבני 'הר עציון', מתייחס לסגולת "פרשת המן", שעל פי המנהגים שפשטו יש לאומרה היום, ביום שלישי של פרשת 'בשלח', ואומר כי אין לה שום מקור תורני. "כיצד אנשים ממהרים לקנות 'סגולות' חסרות שורש ולהפוך בכך את תורת ישראל לחוכא ואיטלולא"

"אין לסגולת "פרשת המן" שום מקור תורני"
  (צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של 'המכללה האקדמית הרצוג')

הרב אמנון בזק, מרבני 'הר עציון', מתייחס לסגולת "פרשת המן", שעל פי המנהגים שפשטו יש לאומרה היום, ביום שלישי של פרשת 'בשלח', ואומר כי אין לה שום מקור תורני.

בפתח דבריו כתב הרב בזק: "בשנים האחרונות אנו עדים לתופעת ה'סגולות' המציפה את העולם החרדי (והחודרת גם לעולם הדתי-לאומי), המסיטה את כובד המשקל הדתי משאלת עצם קיום חיי תורה ומצוות לעשיית מעשים מיסטיים כביכול מתוך אמונה בכוחם העצמאי לסייע לחיי האדם"

הרב בזק מוסיף ומתייחס ל"פרשת המן" וכותב כי "אחת הדוגמאות לכך מופיעה היום, כשהתקשורת החרדית מוצפת בחשיבותה של 'סגולה נפלאה לפרנסה' שצצה בשנים האחרונות לומר את 'פרשת המן' דווקא היום – יום שלישי בשבוע של פרשת 'בשלח'. מעבר לעצם ההיתפסות שוב לסגולות, מדובר בסגולה שלא זו בלבד שאין לה שום מקור, אלא שהיא גם סותרת חזיתית את המסורת המקובלת".

"המנהג לומר את 'פרשת המן' מופיע כבר בסימן הראשון של השולחן-ערוך, אך שם הוא מופיע כחלק ממנהגים הנוהגים בכל יום, וטוב לנהוג כך "כדי שיאמין שכל מזונותיו באין בהשגחה פרטית". למרות שמדובר במנהג נאה בעל משמעות חינוכית חשובה, הוא לא התקבל ברוב עם ישראל. והנה, חלק מן הפוסקים הביאו מדרש (שמקורו לא נודע), ועל פיו – "כל האומר פרשת המן "בכל יום" מובטח לו שלא יתמעטו מזונותיו". אמנם לא מדובר בסגולה ממש לפרנסה אלא בהבטחה צנועה הרבה יותר, אך מכל מקום הדגש הוא דווקא במי שעושה כך "בכל יום". הניסיון להמיר את "בכל יום" ביום אחד בשנה עומד אפוא בסתירה חזיתית למקור היחיד שיש באמירת פרשת המן (ומובן שהדגש הוא על הפנמת המסר שלה) משום הבטחה שפרנסת האדם לא תיפגע".

הרב בזק שב ותוהה: "מניין אפוא צצה הסגולה לומר את 'פרשת המן' דווקא היום? גורמים המפיצים אותה תולים אותה בר' מנחם מנדל מרימנוב, מגדולי החסידות, שאמנם הקדיש חלק נכבד מתורתו לפרשת המן. ברם, היעלה על הדעת לטעון שאדמו"ר חשוב זה קבע מנהג הסותר מפורשות את דעת הפוסקים? מובן שלא. ואכן, בכל הספרים המביאים את תורתו אין שום אזכור ל'סגולה' זו או למשהו דומה לה, ולמעשה אין ל'סגולה' זו מקור גם בשום ספר תורני אחר".

"מדהים אפוא", כותב הרב בזק, "כיצד אנשים ממהרים לקנות 'סגולות' חסרות שורש ולהפוך בכך את תורת ישראל לחוכא ואיטלולא. מי שדווקא מחפש סגולה לפרנסה, מוטב שישתמש בזו המפורשת בתורה: "וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹתַי אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹהֵיכֶם וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם. וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ. וְנָתַתִּי עֵשֶׂב בְּשָׂדְךָ לִבְהֶמְתֶּךָ וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ".

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
11 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
האמת היא שאתה כופר באפשרות של סגולה, של השם
כפירה בהסוואה למדנית | 19-01-2016 19:09
ולא בזה שזאת לא סגולה אמיתית.
2
כרגיל הבחור מצנן כל רגש קודש
גיימס הטפילד | 19-01-2016 19:46
3
גם לא לשיטה הנפסדת הדתית לאומית
| 19-01-2016 20:06
זו שהורידה את הכיפה ממאות אלפי יהודים עד כה
4
עליו נאמר
יו | 19-01-2016 21:08
מי שכופר בגלוי בנסתר - כופר בנסתר בנגלה
5
למגיב 4: ססמה שאין לה כיסוי. כמו סגולות שאין להן מקור
שמואל הקטן | 19-01-2016 22:38
מה הקשר בין סגולות ובין אמונה? יש סגולות בתנ"ך? יש סגולות ברמב"ם? מה ההיאחזות המטופשת בסגולות ומה הקשר ביניהן ובין אמונה טהורה בקב"ה?
6
כמה הערות
יוני | 20-01-2016 2:00
1. הקשר בין האדמו"ר לסגולה: "במהדורת 'ילקוט מנחם' [ליקוט דברי תורתו ושיחותיו של הרה"ק מרימנוב] תשנ"א (בהוספות ומילואים) מובא כי המקור לכך הוא הרה"ק רבי שלום מסטרופקוב, שהיה רגיל לומר זאת בשם הרה"ק מרימנוב, כי אמירת פרשת המן שניים מקרא ואחד תרגום ביום שלישי של פרשת בשלח, היא סגולה מיוחדת לפרנסה". אמנם קשר לראות בזה מקור שלם, אך מה לעשות ובחסידות הרבה דברים נשענים על 'תורה שבע"פ' ועל מסורות. 2. גם לפי הסגולה הרב מרימנוב לא טען שיש להפסיק את מנהג אמירת בכל יום, אלא שהיום הזה, מסוגל לכך ביותר כמו שהשל"ה כתב מסברא מה הזמן המסוגל להתפלל לחינוך הילדים בתורה למרות שברור שראוי להתפלל על כך תמיד. [לא ברור לי למה דווקא שלישי, אולם ידוע שבכל זמן מתעוררים הענינים השייכים אליו, ואם כן הגיוני מאד שענין זה שייך במיוחד בשבוע של פרשת בשלח], 3. והיא העיקר: נכון שישנה בעיה בכך שאדם מחפש קיצורי דרך מיסטיים לעושר, במקום לקיים בעצמו מנהג דרך ארץ, ועם זאת נראה לי שאנו כציבור סובלים לא פחות (ונראה לי שהרבה יותר) מהבעיה ההפוכה, של 'כוחי ועוצם ידי עשה לי את החייל הזה' ושל הדחקת ושכחת מקור הברכה, כך ביחס לצבא, כך בכלכלה וכו'.וצ"ע כמה מאיתנו מצליחים להאמין שהמשכורת בסוף החודש לא שונה מהותית מלחם שהקב"ה שולח לנו מן השמיים או מן הארץ.4. לענ"ד יש לנו המון אתגרים הרבה יותר קשים ויסודיים [כולל עשיית מעשים שהוזכרו דווקא כסגולה לעניות..] כך שלא חסר לנו במה להשתפר גם בלי קשר לסגולות, אך אם רוצים להלחם דווקא בהם כדאי להתחיל בעלוני ההתרמה של קבר רחל/אור רשב"י/שטיפנשט וכו' שלפחות בחלקם הבעיה לא נגמרת בקריאת פרשה מהתורה, אלא בהוצאת כסף מיהודים תמימים, [שלא תמיד ברור לאן הולך] תוך כדי הבטחות מופרכות שוודאי סותרות את הפוסקים, ואולי גם את התורה עצמה.
7
עזבו סגלות חפשו הציווי והמעשה
משה אהרון נווה עמל הרצליה | 20-01-2016 8:20
המושג "מן" נגזר משתי משמעויות משלימות :גם מלשון מיון [וימן דג] .כלומר הקב"ה ממיין את אלה שהוא מבקש להועיד להם ישירות את המן. וכי גם באלה שזכו למן ישירות מהקב"ה, תלויה גם המשמעות המשלימה הנוספת:מלשון "מנה" כלומר הנתח הקצוב.מכאן שכשהקב"ה מחלק לברואיו מן - פרנסה.אך בנו תלוי הדבר כיצד אנחנו הופכים את אותו ה"מן" ל"מנה"הראויה לנו .מתי המן שבידנו משתכלל לכל מנה כשאנו נוטלים ממנו אך את אותה הקיצבה של עומר לגולגולת בלבד ומנצלים את השאר לזולת כשהוא למעשה בכוונת מכוון הופקד בידנו כנאמנותאם כן המן הופך ל"מנה" שכשיש בה את הערך הסגולי הנוסף אותה התוספת למילה "מן" האות : "ה" של שם הוויה עם מילו דרישות של ה' ביחס לכל המן שבידנו [ראה גם ה"מנה" של חנה].אם כן כיצד אנו משכילים להפוך את המן מסתם חומר לערכיות מזוקקתל"מנה" אליה אנו ראוייםבסדרה של כללים מנחים:ראשית : "עומר לגולגלת " .אם הקב"ה נתן בידך פרנסה עודפת מאותה המנה שאתה זקוק לה דבר יום ביומו.סימן שהקב"ה מינה אותך כנאמן וכשליח לתן מנתו של מי האחר שלא זכה לקבל ישירות מהקב"ה את המן.אתה רשאי לקצוב כל שאתה צריך לעצמך בבחינת עומר לגולגלת.ואחר כך למהר ולנפות מהמן את הקודש - את העודף המיועד כאמור למי אחר.לשכלל כאמור את המן למנה.את כל היתר אתה מצווה להעביר לתעודתו כל אותם שאין להם אוכל בסביבתך המידית .העודף כאמור הוא קודש בידך ואסור לך להשאירו בידך עד בוקר.כלומר אסור להפוך אותו לקאפיטל נצברלהון שמזין אך את עצמו כהון .אלא לחפש כאמור את ה"גולגלת" האחרת שסביבתנו שאליה כיוון הקב"ה שניתן לה וכשהפך אותנו למעשה אך כשליחיו.העודף היחיד שרשאים אנו לשמר בעד עצמנו הוא אותה המנה הכפולה לשבת .....וזה כבר נושא נוסף לעצמו.והזוכר ליתן חמישה לצדקה תבואהו ברכה
8
יישר כח לרב בזק, הטוקבקיסטים תת רמה
אליהו | 20-01-2016 8:53
דברים יפים ונכוחים. אני המום מתגובות כל כך רדודות של טוקבקיסטים, שאין בהם ריח תורה לא למדו ולא גדלו בעולם של תורה, רק יודעים להשימיץ רבנים. בושה
9
סגולות
יאיר קליין | 20-01-2016 9:14
לצערי הרב נעלם מעיני הרב בזק משנה ברורה מפורש סימן א' ס"ק י"ג "כל האומר פרשת המן מובטח לו שלא יתמלאו מזונותיו" . אומנם בשו"ע מובא עקרון זה שטוב לומר זאת בכל יום ולאו דווקא ביום שלישי לפני פרשת "בשלח". אך לומר שאין לזה כל מקור, אתמהה??
10
מנהג ישראל תורה - את זה הרב בזק שכח
וזה חל גם על סגולות | 22-01-2016 12:34
סגולה הכתובה באחד מספרי האחרונים - גם עליה חל הכלל של מנהג ישראל תורה! ולא צריך להמציא "מחלוקת" ,שלא קיימת, מול הראשונים או הפוסקים.
11
מקרר את האמבטיה
מזועזע | 24-01-2016 17:42
זה לא חדש שתמיד רואים את השיטה של עמלק, כמו המישפט האומלל " המחבלים לא ספרו כמה פירקי תהילים אמרת. מה אכפת לך שעוד כמה יהודים יגידו כמה פסוקים, לשיטתך לפחות הרגשה טובה, עפרא לפומה