נחשף: כך מונה הרב אלישיב לחבר מועצת הרבנות הראשית

נחשף: כך מונה הרב אלישיב לחבר מועצת הרבנות הראשית

הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל מונה לשמש כחבר במועצת הרבנות הראשית לישראל בשנת 55', כך עולה ממסמך לא ידוע החתום בידי הרבנים הראשיים דאז, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג והרב יצחק ניסים זצ"ל

כך מונה הרב אלישיב לחבר מועצת הרבנות
  מינוי בגיל צעיר למועצת הרבנות הראשית. הרב אלישיב (פלאש90)

הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל ממנהיגי היהדות הליטאית ומסמלי החרדיות בדור האחרון, מונה לשמש כחבר במועצת הרבנות הראשית לישראל בשנת 1955, בזמן ששימש כדיין בבית הדין הרבני בירושלים, כך עולה ממסמך לא ידוע החתום בידי הרבנים הראשיים דאז, הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג והרב יצחק ניסים, זצ"ל. המסמך הגיע לאחרונה לבית המכירות הפומביות 'קדם' בירושלים, ועתיד לעמוד למכירה בשבוע הבא.

במסמך כותבים הרבנים הראשיים כי "הננו מתכבדים להודיעהו כי מועצת הרבנות הראשית לישראל, בישיבתה האחרונה מיום ט"ז באדר תשט"ו, מנתה את כבוד-תורתו לחבר המועצה המורחבת של הרבנות הראשית לישראל". לסיום המכתב, מברכים הרבנים את הרב אלישיב כי "ברכתנו תלווהו על דרכו בקודש לחזק דברי תורתנו הקדושה ולהרמת קרנה של תורה בישראל".

308

לצד העניין בעצם המינוי, נקודה מעניינת נוספת: בעת כתיבת המכתב היה הרב אלישיב בן 45 בלבד, מה שהפך אותו לחבר הצעיר ביותר במועצת הרבנות הראשית באותה העת. המכתב האמור נשלח אליו כשבוע בלבד לאחר שנבחרו שורה של חברים חדשים למועצת הרבנות הראשית לישראל, ביניהם מגדולי ומזקני הרבנים באותה העת, ביניהם: הרב רבי איסר יהודה אונטרמן, אשר שימש באותה העת כרבה של תל אביב וכדיין בית הדין הגדול, ולימים רבה הראשי של ישראל; המקובל הרב רבי עובדיה הדאיה, אשר שימש באותה העת אף הוא כחבר בית הדין הרבני הגדול; הרב צבי פסח פרנק, רבה של ירושלים; הרב יעקב עדס, ראש ישיבת פורת יוסף ובאותה העת דיין בבית הדין הרבני בירושלים, ועוד – הצד השווה בכל הנבחרים הנ"ל הוא שרובם הגדול היו בשנות ה-70 לחייהם.

יצויין כי המינוי כחבר במועצת הרבנות הראשית לישראל בגיל כה צעיר שימש באותה העת אך סימן לבאות. ארבעה חודשים בלבד לאחר שליחת המכתב, מונה הרב אלישיב, באופן רשמי, כדיין בבית הדין הרבני הגדול, בתחילה באופן זמני ולאחר חודשיים באופן קבוע – תפקיד בו שימש 16 שנים. שנתיים אחר כך הוא מונה אף ליו"ר הוועדה הבוחנת של הרבנות הראשית לישראל לעניין מתן תעודות כושר לדיינות. לכבוד הרב לו זכה כבר אז ניתן ללמוד מהפנייה אליו במכתב הרבנים הראשיים: "הרב הגאון מורנו הרב יוסף שלום אלישיב שליט"א".

בעבר הבאנו בסרוגים כי מה שהביא לטריקת הדלת של הרב למוסדות הרבנות הראשית, היה פסק "האח והאחות" בו פעל הרב הראשי דאז, הרב שלמה גורן, להתיר מממזרות משני אחים, שאחד מהם היה בכיר במערכת הבטחון. הרב אלישיב ראה בכך כניעה של עולם התורה בפני תכתיבים חיצוניים, כשהתנהלותו של הרב גורן מביאה אותו להתפטר מבית הדין הגדול ובכך לעזוב את מוסדות הרבנות הראשית.

מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות 'קדם', מציין כי "מדובר במסמך קצר ששופך אור על פרט לא ידוע מחייו של הרב זצ"ל. אף שאין אנו יודעים האם השתתף לבסוף בישיבות מועצת הרבנות הראשית לישראל, המינוי כשלעצמו בגיל כה צעיר משמש עדות נוספת לכבוד הגדול שרחשו לרב ולגאונותו כבר באותן שנים, בהן פחות נודע בציבור".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
סתם שאלה....
חיים | 11-01-2016 16:20
כיצד "מיזרוחניק" כמו הרב אלישיב זצוק"ל הפך ברבות השנים ל"גדויל הדויר" החריידי ??? אשמח לתשובות מנומקות.....
2
ל2
| 11-01-2016 20:13
לא כל רב ברבנות הראשית הוא מיזרוחניק ....
3
ל-1, המזרוחניקים בעבר לא היו כיפה סרוגה וסנדלים תנכי"ם
שמוליק | 11-01-2016 23:21
4
תשובה ל-1
אגו | 14-01-2016 21:29
אכן רוב שנותיו הה הרב אלישיב "מוקצה" אצל רבני הליטאים הבני ברקים, רק בפילוג החרדי הגדול בשנת תשמ"ט, כשהרב שך היה זקוק נואשות עבור המפלגה החדשה "דגל התורה" לדמות הילכתית שתסחוף את הצ'לאמרים שהם פחות מאמינים עיוורים ב"גדולים" ויותר ציניים, ולאחר שהגרש"ז אויערבאך סירב בתקיפות, אמר הרב שך: שאם כך אין ברירה ונלך ל"קוק'ניק" - הרב אלישיב, וצירפו לצידו בכנס הידוע, והשאר היסטוריה. רק תחשוב כמה מגוחכים הם הפלג של ר' שמואל אויערבאך [שאביו הגרשז"א פדה אותו אצל הכהן הרב קוק !!] שמחזיקים עצמם ממשיכי דרך הרב אלישיב, אך שאף הרב שטיינמן נחשב כ"קנאי" עצום לעומת דעות הרב אלישיב ...
5
תגובה למספר 1
יוסף | 15-01-2016 13:21
הרב אליישיב היה אכן כל השנים כמעט מוקצה אצל רבני הליטאים הבני-ברקים, רק בשנת תשמ"ט בפילוג החרדי הגדול, כשהרב שך היה זקוק דחוף לדמות רבנית הילכתית כדי לשכנע את ה"ירושלמים" הציניים משהו, לבוא עימו ל"דגל התורה", ולאחר שסורב ע"י הרב שלמה ז. אויערבאך שלא רצה להתערב במחלוקת, אמר הרב שך שאין ברירה ונלך ל"קוקניק" - הרב אלישיב [שאף פדה את בנו הבכור ר' שמואל אצל הרב קוק ז"ל]. מכאן אנו למדים כמה הזויים ושקרנים הם ה"פלג הירושלמי" שנאחזים כאילו במורשת הרב אלישיב, בזמן שכל השנים הרב אלישיב היה ליברל הרבה הרבה יותר מהרב שטיינמן ואף מהגרש"ז אויערבאך.
6
הרב אלישיב
שלום | 24-01-2016 6:37
פרנסה זה דבר חשוב יש לנו גמרא שאומרת פשוט נבלה בשוקה ואל תיצטרך לבריות וודאי לא לתת כבוד למוסד לא מקובל ליהדות החרדית ידועה על עוד גדולים שביקשו מהם להיות דיינים וניצלו מנסיות זה זה לא מוריד מגדולתו של הרב אלישיב אבל,,,