"הפכנו להיות צרכני פולקלור: מחלקים נרות שבת ורוקדים ברחובות. אבל אם אנחנו מדירים את האמונה בגובהה מן המרחב הציבורי,
אנחנו מפקירים את המרחב הציבורי בידי אלטרנטיבות גרועות".
***
"לפעמים אנחנו רואים אנשים, שבגלל שדיברו איתם יפה, הם מוכנים לעשות קידוש בליל שבת. לכבות את הטלויזיה לכמה דקות. הם גם מוכנים להניח תפילין, והאישה אפילו מוכנה להדליק נרות שבת ע"ג הטלויזיה, מיד אחרי הקידוש; ויש לפעמים שאנשים אפילו מוכנים לבוא לשמוע שיעור תורה פעם בשבוע. משום שאנחנו כולנו צרכנים. וכשם שאנו צרכני מזון, כך אנו צרכני פולקלור. ומי לא רוצה לצרוך את הפולקלור של האומה שלו, במיוחד שזה מזכיר לו את הסבתא שלו"?".
"אלא, שאותו יהודי שהחליט מסיבות של התעניינות בפולקלור – ואפילו קצת אמונה, להניח תפילין, לשמור שבת, אפילו לשמוע שיעור תורה או לתרום לישיבה וכד' – אותו יהודי אם תשאל אותו: אצל מי נמצאת הנורמה העליונה של התרבות? יאמר לך: "בבית המשפט העליון", "אצל מספר הוגים בספרות בעיתון של אנשים שלא יודעים לחשוב לבד", ועוד כמה מהדבר הזה. כלומר, הוא לא יחפש את זה בעולם הרבני, כי העולם הרבני מציג את עצמו לפניו, והוא מוצג לפניו כמו ספק פולקלור בעצם, ואז אין התמודדות עם המחשבה בגובהה".
"מתי תיחשב מחשבה ל'מחשבה גבוהה'? יבוא אותו צרכן פולקלור, וישמע מישהו של מישהו בעל תואר רביעי או חמישי, שידבר במילים מאד גבוהות, חלקן לועזיות, והוא יאמר: "תשמע, זו הייתה הרצאה נפלאה, זה היה ממש מבריק, ממש נהניתי". הוא לא יידע מה אמר המרצה, אך ייהנה מכך הנאה צרופה, תרבותית. אם אנחנו מדירים את האמונה בגובהה מן המרחב הציבורי, אנחנו מפקירים את המרחב הציבורי בידי אלטרנטיבות גרועות".
(צילום: מאיר TV)
[[[http://www.srugim.co.il/wp-content/uploads/2015/12/הרב-אורי-שרקי-אמונה-בגובהה.mp4]]]
מה דעתך בנושא?
7 תגובות
0 דיונים
יהושע
עלינו לומר שהרב שרקי צודק ועלינו להחזיר את ה״דת״ הישרראלית דהיינו האמונה וקיום המצוות לתוך הנורמטיביות של מדינת ישראל ואם אנחנו עדיין ביהדות המנותקת מן המציאות שאין לה אלא צורה...
עלינו לומר שהרב שרקי צודק ועלינו להחזיר את ה״דת״ הישרראלית דהיינו האמונה וקיום המצוות לתוך הנורמטיביות של מדינת ישראל ואם אנחנו עדיין ביהדות המנותקת מן המציאות שאין לה אלא צורה של פולקלור שאין לו שום קשר עם הנמצא, איך נקבל יהדות כזאת ? קיצר לשמוע את הרב אורי שרקי בכל אימרותיו.
המשך 22:16 30.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
15:20 30.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עברו הימים בהם הרבנים היו לסמכות בעניני כל דבר היום - אין לרבים שום יכולת לעזור בתחומים בהם אין להם מושג כמו רפואה, טכנולוגיה, מדע וגם בטחון וכלכלה. במקום שיפנימו את המצב...
עברו הימים בהם הרבנים היו לסמכות בעניני כל דבר היום - אין לרבים שום יכולת לעזור בתחומים בהם אין להם מושג כמו רפואה, טכנולוגיה, מדע וגם בטחון וכלכלה. במקום שיפנימו את המצב ויעסקו במה שהם מבינים בו (כמו למשל נערות חנוכה), הם ממשיכים לתת עיצות בכלח תחום - דבר שרק מדגיש את בורותם ואת חוסר הרלוונטיות שלהם לחיים המודרניים
המשך 15:06 30.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחת
כאילו הוא מזלזל במי ששומע וגם מדבר ככה בזלזול על אחרים, ואפילו על התורה לפעמים. המכון באמת מאיר?
09:29 30.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חוה מנסבך
הרב שרקי מציג תיזה מעניינת. ובכל זאת, לדעתי חסר משהו בסיסי בניתוח הזה: התורה, תורת חיים, בניגוד לפולקלור, ויש לה את העוצמות שלה. מעבר לערך ההלכתי-מעשי של כל מצווה שאדם מבצע,...
הרב שרקי מציג תיזה מעניינת. ובכל זאת, לדעתי חסר משהו בסיסי בניתוח הזה: התורה, תורת חיים, בניגוד לפולקלור, ויש לה את העוצמות שלה. מעבר לערך ההלכתי-מעשי של כל מצווה שאדם מבצע, גם אם ממניע שטחי ופולקלוריסטי, יש מימד של "המאור שבה מחזיר למוטב". הכח של מצווה ועוד מצווה, שיעור ועוד שיעור, מחולל לפעמים שינוי איטי עמוק ופנימי, שבמפתיע מייצר אחרי X שנים, יהודי שמעריך ומכבד מאד את מעיינות החכמה שהוא מגלה. לא מיד, אלא בסבלנות. מי שחי בשפלה ועובד עם אנשים ששייכים לספקטרום הרחב שבין מסורתי/מתעניין/מתחזק/חזרה שקופה, לענ"ד יסכים אתי.
המשך 08:25 30.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמואל
צריכים להיות דברי תורה המחוברים כל כך למציאות עד אשר יגעו לחיי המעשה ממש. ישר כח לרב שרקי.
00:12 30.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אכן כדרכו של מו"ר דברי טעם ואמת נכוחה ממשיכים את מסורת קדמונינו המרחיקה אותנו מההזיות הפורחות במחנינו.
21:43 29.12.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר