הרב ברוך אפרתי: הרב רא"ם הכהן דוחף נערים למעגל 'תג מחיר'

הדוגמה שנתנו ראשי ישיבת עתניאל בעקבות סרטון החתונה היא דוגמה מה לא לעשות כאנשי חינוך - להכריז מראש על סילוק בשל עמדה טועה, זו טעות חינוכית

הרב רא"ם הכהן דוחף נערים למעגל 'תג מחיר'

סערת סרטון החתונה. אין חולק על כך שמה שנעשה בחתונה, כפי שניתן לראות בסרטון שהופץ בתקשורת, הוא מעשה חמור וחילול השם. אולם עלינו לברר היטב בדרכי השכל ולא ברגשנות, כיצד עלינו לגשת לאותם נערים התומכים במעשה הרע הזה.

הדוגמה שנתנו ראשי ישיבת עתניאל היא דוגמה מה לא לעשות כאנשי חינוך.

הדבר הקל ביותר, אשר גם נותן תחושה טובה לרבנים, הוא לעמוד ולזעוק עד השמים נגד העניין, ולהכריז מעל אתרי המדיה שמי שמעז לחשוב בכיוון כזה יסולק מהישיבות שלנו. אך הסיפא היא מעשה לא אחראי, אשר הוא עצמו אחד הגורמים לחיזוק התופעה הזו.

אותו נער שיושב בבית המדרש בישיבת עתניאל ושומע את רבו מכריז שאם הוא מעיז לחשוב כך וכך, עליו לעזוב את הישיבה – אותו נער, לאן ילך כשיברח מרבותיו? להר המור? למרכז הרב? להר עציון? ודאי שלא. הוא ילך למקום בו יקבל תמיכה וגיבוי לעמדותיו התומכות באנרכיה תורנית ולאומית.

רבים מאותם נערים טועים, למדו במסגרות נורמטיביות ובישיבות. חלקם עזבו כששמעו איומים מראשי הישיבות שלהם, ולו היו נשארים והיינו משקיעים בהסברה מול עמדתם ובשיחה כנה עימם, היו שבים אלינו ולא יורדים ממסילת הישרים.

לא לדחות לגמרי תלמיד טועה

תפקידו של ראש ישיבה אחראי אינו לאיים שיזרוק תלמידים, אלא לקרוא לכל מי שמצדד במעשה הזה, לבוא לשוחח עם ראש הישיבה. להתווכח, ולעמוד על הטעות הגדולה שבמעשים אלו.

אפילו יש"ו הנוצרי שר"י, שדחאו רבי יהושוע בן פרחיה בשתי ידיים, קראו על כך חז"ל 'לעולם תהא שמאל דוחה וימין מקרבת', שאסור לדחות לגמרי תלמיד טועה לפני ששוחחנו איתו בארבע עניים על טעותו, וניסינו הכל על מנת לשנות את עמדתו הרעה. אם ניסינו הכל ולא צלח- אין ברירה. אך להכריז מראש על סילוק בשל עמדה טועה, זו טעות חינוכית.

וכן הכריע הב"י בהלכות תלמוד תורה – "אין מלמדין תורה לתלמיד שאינו הגון. אלא מחזירין אותו למוטב ומנהיגין אותו בדרך ישרה ובודקין אותו".  דהיינו, לא זונחים אותו אלא מחזירים אותו למוטב בשיחה, ומנהיגים אותו בדרך ישרה, על מנת להשיבו לביהמ"ד. אחרת, אנו יודעים לאן יגיע.

ראש ישיבה צריך לומר בפה מלא מה דעת התורה לדעתו בנושא חמור כזה. ראוי היה להוסיף שמי שתומך במעשה זה, נבקש שלא ימשיך בלימוד הרגיל לפני שיחה כנה על עמדתו. אך להוציא מהישיבה ומהחוג החברתי לגמרי רק בשל העמדה עצמה ללא שיחה, זהו מעשה שרק גורם רעה ומגדיל את מעגל הרוקדים בחתונה הנ"ל.

מקרה זה יכול לשמש לנו לדוגמה, כיצד עלינו כאנשי חינוך, הורים, ואף רבנים, להתייחס לנערים שיורדים מהמסילה ועלולים להגיע לתהומות של אנרכיה. אין זו חכמה לחבק תלמיד שיש לו בעיות באמונה או בעיות בלימוד. הלא דברים אלו הם לחם יומנו כאנשי חינוך, אנו יודעים כיצד לעמוד מול המשבר ולמתק אותו.

האתגר האמיתי הוא תלמידים אשר אינם מקבלים את הנחות היסוד של התנהלות תיקנית בממלכה ובחברה, תלמידים שד' זיכה ואיתגר אותנו שיגיעו לפתחנו ולא לעברי פי פחת. אנו יכולים להציל, לעדן, לחבר, לגרום לממלכתיות מתוך תורה אצל הנוער. אך נוכל לעשות זאת רק מתוך אהבה שאינה תלויה בדבר ואמון אמיתי ברצון הטוב והנבוך של חלקם. נוכל לעשות זאת בגבורה ובמאמץ, מתוך תורה עמוקה, יחד עם הסלידה העקבית מעמדותיהם.

חשוב לשוחח איתם בצורה נוקבת, עם ביקורת, בחוסר קבלה מוחלט של דעות אנרכיסטיות, אך חשוב שבעתיים לשמור עליהם במסגרת שאנו יכולים להשפיע עליה ולא להשליך אותם למקומות אחרים בהם יקבלו רוח גבית לעמדותיהם וירקדו עם תמונת תינוק שנרצח. יעקב אבינו ע"ה, אף שמתח ביקורת חריפה על שמעון ולוי, עדיין כלל אותם בין בניו בסוף ימיו.

יתירה מכך- ההשגחה ידעה לקחת את הכח הרדיקאלי באחים הללו ולבזר אותו בישראל כברכה ובכך למתק אותו. שמעון – מלמדי תינוקות. לוי – ערי מקלט ומקדש.

עלינו להמשיך את גישת יעקב, ולמצוא את הנתיב הנכון ללב של הבנים, לכלול אותם בישיבות שלנו ולעמוד מולם במחלוקת ברורה ונוקבת עד תהום, אך באהבה ואמון שאהבת הארץ והעם שבהם אשר כעת מופיעה בחומרה בצורה בוסרית ומעוותת, יכולה להופיע בצורה מתוקנת אם נדע לעשות זאת נכון בלי לדחותם לגמרי מחוגנו. אין לנו ברירה אחרת, אחים אנחנו.

==

הרב ברוך אפרתי הוא יו"ר ארגון רבני 'דרך אמונה'.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
50 תגובות - 50 דיונים מיין לפי
1
חוצפה. כל המבזה תלמיד חכם וכו'
נעם הכהו | 26-12-2015 20:59
הראי"ה קוק כתב לבן אב"י - בלום פיךץ ואף אנו נאמר לך - ברוך בלום פיך!
2
די !!!!!
משה | 26-12-2015 21:00
כנראה אתה לא שייך למחנה שלנו או שעוד לא הגעת להוראה וכדאי שתשוב לבית המדרש !!!! (כדאי שתחפש אחר כי במקום שאתה נמצא אתה לא רואה ברכה !!) אף אחד לא סילק, אף אחד לא דחה ובטח שהרב רא"ם הוא לא יש"ו, ונוער הגבעות הוא גם לא יש"ו.!!!!!! הרב רא"ם אמר במפורש שמי שהולך בדרך הזו אין מקומו בבית המדרש שלו, אם הוא רוצה להמשיך וללמוד תורה - שיתאים את עצמו. מי שרוצה להמשיך ולצעוק נקמה - שיחפש לו בית מדרש. מאיפה המצאת את הדברים שלך - במבדק של הבנת הנקרא ןהנשמע בכיתות יסוד לא היית מצליח בדרך זו !!! - האם אתה הוא המייצג של "דרך אמונה" - אתה יכול להיות חברותא של "בית הלל"
3
ביזיון
א.ל. | 26-12-2015 21:06
השם ירחם עלינו,איך בכל פעם הרב אפרתי מעיז לבזות ולבקר רבנים גדולים ממנו. לאחר שביזה את מו"ר הרב אורי שרקי שליט"א, הוא מבקר את הרב ראם הכהן כאילו היה אברך צעיר. כל אחד שמכיר מעט את הרב ראם יודע שאין הרבה אנשים בציבור הדתי שמתקרבים לרמתו. בקיאותו בש"ס ופוסקים מבהילה וזאת מבלי לשבר את האוזן על ידיעותיו המפליגות בחכמת הקבלה. מספיק רק לעיין בהסכמות שנתנו גדולי ישראל לספריו ואז להבין אולי מעט מיהו. ירחם השם עלינו שכל אחד יכול לבזות את רבותינו כמו כלום. "לא חרבה ירושלים אלא שהשוו בה גדול וקטן"
4
הרב ברוך אפרתי הוא חצוף
| 26-12-2015 21:12
כלומניק שלא ראוי להתאבק בעפר רגליו של הרב ראם הכהן. יתכבד, ימשיך להעביר שעור לחמישה אנשים מדי שבת, ולא יביע ביקורת כלפי מי שגדול ממנו בכל קנה מידה
5
מסימני עיקבתא דמשיחא
אחד העם | 26-12-2015 21:13
כאשר רואים נערים (אפרתי) המחציפים פנים בפני ת"ח אמיתיים, אשר גדולים מהם פי כמה וכמה בכל קנה מידה, אפשר לדעת בבירור כי אנו ממש בעקבתא דמשיחא
6
לצערי זו תמימות. יש בריונים שפשוט לא מעניין אותם
אבי | 26-12-2015 21:17
לא כל מעודדי הרצח הם נוער נושר אומלל. חלק מהם מזלזלים ברבנים ובכל מי ששונה מהם כי הם שיכורים מהכוח שזה נותן להם. הם אנשים חולים שלא מעניין אותם שבדין תורה אסור לפגוע בטף האויב שאינו עמלק או שבעה עממים, גם בפרשנות הקיצונית ביותר, והם רק מחפשים למצוא בתורה דם ואלימות כדי להרגיש משמעותיים. אם לא ישברו אותם, אם לא יכריחו אותם להבין שדרכם מבחינתנו אינה תורה- הם לא יפסיקו. מחשבה אחרת לא מבינה בכלל את המציאות.
7
דמגוגיה! התחלפנו?! הזוי!!!בית המדרש של הרב אפרתי
בוגר מרכז הרב לפני הפילוג ... ועתניאל | 26-12-2015 21:18
בית המדרש של הרב אפרתי דוגל בכל מה שהוא מאשים את עתניאל, ואני שמח על כך שהם אולי התחילו להבין את כל מה שישיבת עתניאל הביאה לעולם. השחנ"שים - מהיכן באו מבית היוצר של הר המור?! יכולת ההקשבה וההכלה - מבית היוצר של ישיבת הר המור?!
8
הרב אפרתי לא צריך להביע את דעתו, זה תמיד ההיפך מצוהר
| 26-12-2015 21:20
לא משנה באיזה תחום ומה ההקשר. אם רב מקבני צוהר אומר משהו אז הר' אפרתי יתייצב מיד ויגיד להיפך
9
"אם יש תלמידים כאלה שיעזבו עכשיו"-ישיבה פלורליסטית?
פרוכטר | 26-12-2015 21:21
רק לדעות מצד שמאל כנראה
10
הקשר הגורדי בין הר המור לתג מחיר
ישראל מלמד | 26-12-2015 21:36
הנה יצא המרצע מהשק מתברר שיש קשר בכל הרמות בין עצורי דומא להר המור, מרמת בית הגידול, מקומות הלימוד של עצורי דומא, וכו'. מחמת כבודם של האנשים אני נוצר את לשוני. והנה בא הרב ברוך אפרתי ומוכיח את הקשר. לאחר שהוא במשך שנים באתר זה מוציא מחוץ לכלל ישראל כל מי שחושב על חידוש קל בתורה שבעל פה, רוב דבריו קטגוריה על תלמידי חכמים ותלמידיהם, ופתאום הפך להיות מקרב ומרחם על תלמידים. הקשר הפנימי בין הר המור לתורת הרב גינצבורג ולדומא הוא שבשתי בתי המדרש תופסים שהתורה היא טהורה ואין בה שינוי כלל, ואסור שתהיה התחשבות במציאות או ברגש האנושי. בשתי בתי המדרש יש תיעוב כלפי האקדמיה והעולם המערבי ובוז מוחלט לעמדות הנאורות בימינו, עוד דבר משותף הוא שיפוט של העמדות הרווחות בציבור מתוך עמדה של דין וקטרוג, ומתוך תחושה של אנחנו ואפסנו עוד. ההבדל הקטן והחשוב הוא שנערי הגבעות סוברים שתורה שבעל פה עצרה מלכת במלחמות יהושוע וברמב"ם ביד החזקה ולכן הם סוברים שיש להרוג כל נשמה, לגרש את כל הערבים וכדומה. ואילו הר המור עצרו לפני 30 שנה עם פטירת הרציה ומוקיעים כל תופעה חדשה, פמיניזים, מוסר טבעי מערבי, קרליבכיות, ועוד. במצב זה אך טבעי שנערים המאוכזבים מהאמת המוחלטת של הוריהם פונים לאמת מוחלטת אף יותר. לתורף דבריו של הרב אפרתי הרב רא"ם יודע שאין בישיבתו תפיסות כאלה והוא גם יודע שתלמידיו מרגישים בנוח לבוא להתווכח ולקיים דיון נוקב בכל נושא. ואם היה בא תלמיד לדון בנושאים אלו ודאי שהיה מקרב ומחנך. הוא רק רצה לבטא שדעות אלו הם מחוץ למחנה. כמובן שגם הפעם אין בדבריך שפיטה לכף זכות של הרב רא"ם בדיוק כפי שהנך שופט לחובה כל מי שאינו מבית מדרשך ובדיוק כפי שהנערים העצורים שופטים לחובה את מדינת ישראל ואת כלל רבני הדור.
11
הרב אפרתי איש חינוך דגול...
ddd | 26-12-2015 21:41
בהחלט יכול להטיף מוסר לרב רא"ם ... (בציניות כמובן)
12
פעם ראשונה שהרב אפרתי מגלה חמלה....
מתי | 26-12-2015 21:41
הרב אפרתי כל דבריך קטטה ומחלוקת ופתאום רחמים וחמלה?? אתמהה
13
קטנו של הרב ראם קטנה ממתנך
צוציק | 26-12-2015 21:57
באמת הוא חייב שתלמד אותו לחנך
14
אל תדאג, לכופרים ושמאלנים הם לא מדברים ככה בישיבה
חפיפניק | 26-12-2015 22:19
לאלה הכל פתוח ומקבלים אותם בלי כיפות בישיבה
15
הרב אפרתי?
| 26-12-2015 22:33
מי זה?
16
באיזה מוסד חינוכי מלמד הרב אפרתי שהוא מעיר לראש ישיבה?
נדב | 26-12-2015 23:36
האם לרב אפרתי יש בכלל ניסיון בחינוך? לא קצת מוגזם לפרסם כל יציאה שלו?
17
נוער שפוי
אבי | 26-12-2015 23:37
נוער שפוי עם עקרונות ברורים לא צריך ישיבה שעושה אינדוקטרינציה.
18
אותך הרב צבי יהודה היה מסלק ממרכז על שאתה מתחצף על גדול
דוד ס"ט | 26-12-2015 23:48
גדולים מימך ובין היתר הרב ראם אשר גדול מימך בחכמה ומניין תלמידים
19
הנה כמה עובדות מעניינות-כנסו
שאול | 26-12-2015 23:49
1.הבית בדומא נמצא עמוק בתוך הכפר-איך יהודי ייכנס עד לשם וייצא חי? 2.כתובת הגרפיטי שנמצאה-נמצאה במקום אחר ולא בסמוך לבית אז גם אם אכן יהודי כתב את הגרפיטי-מי אמר שזה קשור לשריפת הבית? ייתכן שפינצ'רו גלגלים וכתבו את זה. 3. קליגרף אחד טען שלפי כתב היד ,הגרפיטי נכתב ע"י אחד שעברית אינה שפת האם שלו. 4. באותו תקופה השב"כ ידע על סכסוכים מקומיים עם משפחת דוואבשה, לכן השב"כ פנה אל המשטרה הפלשתינית כדי שישתפו פעולה אך הללו התנגדו. אחרי עובדות אלו למי עלי להאמין??
20
רואים שהרב כותב מחוסר הכרה מוחלטת
תלמיד ישיבה | 26-12-2015 23:51
הרב אפרתי. על פי מה שאתה כותב אפשר לראות בברור שאינך מכיר את הרב ראם הכהן ואת עמדותיו ואת דרך חינוכו. אין כמו הרב ראם בהכלה של תלמידים ורבנים (בניגוד אליך) אשר מקבל כל תלמיד ואדם בסבר פנים יפות, ולא פוסל אנשים לפי דעתם. במקרה שהיה זה היה דרך התבטאות של הרב להראות את חומרת המעשה בעיניו. כל תלמיד ותלמיד בישיבה מרגיש נוח וחופשי לדבר עם הרב, ואין לי כל ספק שכל תלמיד שאיכשהו ירגיש שהוא לא הסכים עם הרב לדביי אימרה זו יגש וידבר איתו. אז פעם הבאה שאתה תוקף מישהו כדאי לברר את כל הפרטים ולא ישר לרוץ למקלדת.
21
כשרב סותר את עצמו בכזו חריפות
קשה לשתוק | 27-12-2015 0:16
כבוד הרב אפרתי שליט"א, הרי אתה בדרך כלל כותב תשובות נחרצות על תופעות שיש להוציאן מבית המדרש, כגון תנ"ך בגובה העיניים, תפיסה לפיה מוסריות מערבית הינה שיקול הלכתי ועוד. ומה ראית להלין על אחרים המוציאים מישהו מבית המדרש? ובכלל, דומני שעיקרון ההכלה החינוכית חשוב וראוי, אך לא יודע למה להלביש אותו דווקא כאן ועכשיו על ישיבת עתניאל. זה מריח לא לגמרי לשם שמיים
22
הגיע הזמן להחליט מי רוצה להישאר שבט מגזרי
אבי | 27-12-2015 0:22
כמו שמעון ולוי הקנאים הדתיים שיצטרף לרב אפרתי ולסמוטריץ ולאריאל וליוגב ויש להם מקום חשוב אבל לא בהנהגה ומי רוצה להיות שבט יהודה שיש לו אחריות על כלל ישראל
23
אההההם הרב אפרתי אולי תכתוב פחות בוטה ...
דוד | 27-12-2015 0:25
לפחות הכותרת הרב רא,ם רב גדול מאוד
24
• השב''כ-ארגון מעולה-אם היה צירך לחכות כ''כ הרבה זמן למ
למצוא חשודים-כנראה לא יהודים ביצעו המעשה | 27-12-2015 0:41
כאשר יהודי מבצע משהו-עוד באותו יום השב''כ יודע מזה. אפילו את הטרוריסטים הפלסטינים שבורחים לתוך הכפרים שלהם, לאחר איזה פיגוע שביצעו-השב''כ יודע מי הם באותו יום. לפעמים יש עיכוב עד לעצירתם-כי בניגוד ליהודים צה''ל צריך להיכנס לכפרים עוינים כדי לשלוף אותם-ויש גם אחריות על חיי החיילים.
25
לצערי, הפעם אינך צודק.
אבי | 27-12-2015 1:02
ראשי הישיבה בעותניאל התכוונו לומר אמירה נחרצת. וזה מקובל. כך צריך לנהוג כל מי שיש על כתפיו אחריות של ישיבה. מי שאין על כתפיו אחריות אינו יכול להבין, ובטח לא לשפוט.
26
קצת סדר בדברים
דודו | 27-12-2015 1:31
רוב המגיבים מתלהמים כלפי הרב אפרתי (ובמידה מסוימת של צדק, כי דבריו בוטים ולא מכובדים), אך אינם מתייחסים לגופו של עניין. אני רוצה להתייחס רק לנקודה אחת: אמירה נחרצת אינה אומרת שהבחור יעזוב את הישיבה. רוב ה"נושרים" שנהפכו לנוער גבעות, עשו זאת - לא בגלל דחייה של המערכת, או בגלל אמריה חינוכית נחרצת, אלא בגלל שהם לא הסתדרו עם המסגרת עצמה (סדר יום נורמטיבי, לימוד רצוף וכדומה) ולרובם יש או בעיות קשב וריכוז או בעיות פסיכולוגיות. עובדה שגם עם משפחותיהם הם לא מסתדרים בצורה רגילה.
27
כשהראיה כתב על אמגושא על זה הוא דיבר
מנחם | 27-12-2015 7:16
אין תוכן פנימי חיובי אלא תמיד נגד. אם הרב רא"ם היה אומר להכיל, אזי היה יוצא אותו קנטרן בשצף קצף שצריך אמירה ברורה וחדה.. אין צורך לשאול את אותו חצוף מה דעתו אלא הוא פשוט תמיד נגד. תמיד בוטה תמיד מתנשא ותמיד לעומת. תגובה לצהר תגובה למרכז תגובה לזה ולזה. בלי אמירה עצמאית. אנשי אמונה אבדו.
28
צודקים כל הכותבים, ישיבות ובתי ספק נועדו לילדים ונערים
"הפדגוג" | 27-12-2015 7:17
מחונכים ילדים טובים ירושלים. לא לבעייתים, אלו שילכו לכל הגבעות והרוחות, לא בבית ספרנו.
29
ואיך נוהג ויס בישל"ץ כשיש בעיה???
"אהבת ישראל" | 27-12-2015 8:02
30
כמה אחוזים מבוגרי עתניאל נשארים דתיים בכלל?
שמעון | 27-12-2015 8:26
זאת שאלה חשובה יותר....
31
בני קלמנזון תומך בעינויי ילדים. למי שרוצה ללמוד תורה
| 27-12-2015 9:39
מאדם כזה שילך לישיבת הסדר עתניאל.
32
ממגיב 9, פרוכטר: אין מקום להכיל רצח או קריאה לרצח.
שמעלץ | 27-12-2015 9:45
או שמץ הבנה לרוצחים.
33
מה נסגר איתך כבודו?
מולי | 27-12-2015 10:14
פשוט מדהים איך כבודו מעז לבקר רבנים כאילו היה ועדת ביקורת. מי שמך?? התנשאותך כל כך מאפיינת את דרכם של רבנים מסויימים המאמינים כי כל האמת נמצאת אצלם ולכן יכולים הם לבקר את כל הסובב אותם. הדור של היום מאס בצביעות באצטלה של צדקנות וטהרת קודש. אנחנו מחפשים צניעות, כנות ותמימות. אהבת ה' פשוטה ושמחה - ומתןך כך הכלת מורכבות ועומק רוחני. האם מאמר זה יביא לקידוש ה' יותר גדול?? האם יקרב מישהו לה' יתברך? במחילה, מציע לכבודו לפתוח מסילת ישרים ללמוד קצת ענוה מהי.
34
דרך ארץ קדמה לתורה!
| 27-12-2015 11:54
בלי להתייחס לתוכן הדברים כך לא כותב רב צעיר על רבנים מבוגרים העוסקים בחינוך כבר בעשרות שנים ומבחינת הגיל הוא בקלות היה יכול להיות אחד מתלמידיהם. ישנם מספיק רבנים וותיקים ומבוגרים שיעסקו בכך לא צריך לקפוץ בראש.
35
תגובה קצרה לנושא
תלמיד ישיבה | 27-12-2015 12:09
הרב רא"ם נתן דרשה לתלמידיו בבית המדרש שלהם, ולא לכל מאן דבעי כרב אפרתי. הרב רא"ם מכיר בשיטת "חנוך לדעת על פי דרכו" ויודע איזו אמרה מתאימה ואיזו אינה מתאימה לתלמידי הישיבה. ואם החלנו לנקוט עמדה פסיכולוגיית לגבי האמירה, יש לדעת לצטט ויש לדעת להבדיל בין עובדות לדעות: "אני מקווה, ואני גם מכיר, שבישיבה אין כאלה אנשים ואם יש שיעזבו עכשיו, אף על פי שאין דרכי להגיד דברים כאלה. מדובר בחילול השם שאין כדוגמתו" ראשית, הרב מכיר בכך שאין אנשים כאלו. שנית, הרב אמר למי שחושב כך - שיעזוב עכשיו, ולכל בר דעת בפסיכולוגיה מודרנית ידע שבאמירה כזאת לא רק שלא יזוב נער כזה, אלא אף יקדם עצמו לחשיבה שונה! בנוסף הרב רא"ם אמר בפירוש שאין דרכו לומר כך, ואם כן הכללת רב על סמך אמירה חד פעמית בעודו אומר בפירוש שזאת לא דרכו היא ההפך הגמור מההיגיון הביא. לנקוט סתם כך בהיגדים פסיכולוגים ובשלילות הוא דבר שלדעתי אינו מוסרי ואינו צודק.
36
ברוך - הרב שפירא היה מעיף אותך.
יעקב כהן | 27-12-2015 16:23
אתה לא זוכר את המקרה שרב צעיר שרק לא מזמן קיבל את התעודה, העיז פניו בפני ראש ישיבה והרב שפירא זצ"ל (שאתה נמנית על תלמידיו) אמר בשיעור במוצ"ש שאסור ללמוד מהצעיר הזה עד שיבקש סליחה מהמבוגרים ממנו. לא כל 'רבהרלך' כלשון הרב יכול לפתוח את הפה.
37
כשמצטטים ראוי להפנות למקור
ל-10 | 27-12-2015 16:25
משה מנדלסון ושות'
38
חבל
זית רענן | 27-12-2015 20:07
ברוך,מוזר שבחרת לצאת נגד רבנים גדולים ממך. האם שוב רדיפת הפרסום מעל הכל?
39
ל31 שקר
אא | 27-12-2015 21:29
בתור אחד שדיבר באופן אישי עם הרב בני קלמנזון ושמע את דעתו בנושא, הרב בני מזדעדע מהשמועות על עינויים וחסר אונים אל מול חוסר בעניין הזה. מי שמך?!
40
גם אם אתה צודק, יש דרך לדבר לתלמיד חכם
יהודי פשוט | 28-12-2015 0:40
הרב אפרתי, עם כל הכבוד, הרב רא"ם הוא תלמיד חכם גדול וחשוב. לא כל מה שלרבותיך מותר לומר - גם לך מותר. זקנה יש כאן וגם חכמה יש כאן, ואתה מה תכניס ראשך. וכאמור אין כאן התייחסות לגופם של דברים, כי קל וחומר שאני איני ראוי לכך.
41
דרכה של עתניאל
תלמיד לשעבר | 28-12-2015 8:28
לפני 18 שנה הרב בני זרק אותי מהישיבה משם הגעתי היישר לחיקה החם של ישיבת קבר יוסף עוד יוסף חי. אחרי שביליתי כמה פעמים במעצרים ובחקירות על התפרעות והשחתת רכוש, עזבתי הכל מאחור והיום אני לא דתי. עוד רבים וטובים עברו חוויה דומה. סתם שתדעו
42
ל-41, לא הבנתי
יהודי | 28-12-2015 10:38
המסקנה לפגוע בעצמך? עדין לא מאוחר, הכאב זועק, מצא פתרון נבון ואמיתי!
43
אל דאגה.
א.א. | 29-12-2015 1:36
הנוער הבריא לא מתקרב לבישה זו.
44
מעולם לא שנאתי רבנים כמו שאני שונא היום
דניאל | 29-12-2015 12:50
עליהם אמר רבינו מנהיגים של שקר שלא יכולים להנהיג אפילו את עצמם (מושפעי תקשורת שאומרים מה שהתקשורת רוצה) וכבר רוצים להנהיג אחרים. טפי
45
ענווה כלפי רבנים גדולים ממך
מזועזע ממשווי קטון וגדול | 29-12-2015 20:28
לרב ברוך! מעט ענווה לגדולים ממך. בתור מי שעד היום החזיק ממך באיזה אופן, הרי שאני מתחלחל מדבריך מכל וכל. בושה לעם ד' ותורתו.
46
יעקב אבינו ע״ה.. עדיין כלל אותם בתוך בניו
יעקב | 30-12-2015 20:02
בסודם אל תבוא נפשי בקהלם אל לחג כבודי... אחלקם ביעקב אפיצם בישראל״ אכן צריך ללמוד מיעקב אבינו, שביקש ששמו לא יוזכר עם זמרי או עם קורח. חבל שיעקב אבינו ע״ה לא ביקש להזכיר את שמו עם קורח או עם זמרי אולי שמו של יעקב היה מחזירים בתשובה..
47
איך הרב אפרתי מעז כל פעם מחדש?
משה | 30-12-2015 20:46
איך הרב אפרתי מעז כל פעם מחדש לבקר גדולים ממנו בחכמה ובזקנה ועוד מפרסמים אותו? מה זה? סרוגים תתביישו. עוד פעם ועוד פעם, זה לא יאומן.
48
מי שיעז ללמוד תורה
יהודי | 10-01-2016 22:29
במיוחד פרקים מסוימים כמו ההמשך של אם אשכחך ירושלים.. לא יוכל ללמוד בישיבתנו!
49
תשובה ל # 15
אלי | 01-02-2016 3:09
מי זה? אחד שמקבל תור קבוע בסרוגים, אע"פ שרוב המגיבים מגנים! השאלה היא באיזה זכות?
50
זו פשוט חוצפה! איזה עזות מי זה הרב אפרתי הזה
מי הוא בכלל ליד הרב ראם | 04-02-2016 19:17
הוא ילמד את הרב ראם מהו חינוך.... בתור מה ?!! חינכת פעם, היית ראש ישיבה... מי אתה בכללל!!! נמאס כבר לראות את השטויות ההאלה