חשבון הנפש שהציונות הדתית חייבת לעשות - סרוגים

חשבון הנפש שהציונות הדתית חייבת לעשות

מתי נזכה לשמוע סיעה דתית חזקה שזועקת שדין הרבנות הצבאית כדין החטיבה להתישבות, דין הכשרות והזהות היהודית בצה"ל כדין פגיעה בחבלי מולדת?

author-image
חשבון הנפש שהציונות הדתית חייבת לעשות
  (באדיבות המצולם)

בימים הקרובים ידרש הרמטכ"ל להחליט האם להוציא לפועל את הפגיעה הקשה שהוחלט להטיל על הרבנות הצבאית הראשית. האם להחליש את רבני הפיקודים והאם לקחת את תחום תודעה יהודית ולבטל אותו לחלוטין.

שמעתי כבר הרבה גורמים שמוצאים כל מיני אשמים למהלך הנורא אבל תרשו לי רגע לפני שמסמנים את האשמים מבחוץ להעלות שתי תמונות מהבית.

תמונה מס 1: בה"ד 11. השלט שעל הדלת מספר שבחדר מתקיים קורס משגיחי כשרות. אני מציץ בחלון ונדהם: החדר מלא בחיילים שעל הראש של רובם כיפת בר מצווה לבנה שמורגש שהונחה על הראש רגע לפני השיחה. המפקדים בקורס עושים עבודה מעולה, החבר'ה בסוף ידעו את העבודה, אבל למה קורס משגיחי כשרות נראה כמו כנס לחוזרים בתשובה ?.

תמונה מס 2 : סיור מרגש בבית כלא. פוגשים אסירים. לא פשוט מה שהולך שם. באגף הדתי אסירים יושבים ולומדים. יושבים וחושבים. ואחד אחרי השני אותנו שואלים: למה רק חרדים? למה רק הם באים אותנו לבקר? למה כמעט רק הם מגיעים לשבת איתנו ללמוד וללמד? למה אתם לא רואים זאת כמשימה, אולי לפחות כעוד משימה משלל המשימות של דור הגאולה?

ובאמת עולה השאלה מה לנו כציונות דתית חשוב שיקרה במדינה. אין ספק שאנו עסוקים בהמון נושאים חשובים, אבל כמה זה באמת מעסיק אותנו? מי יהיה מוכן להיות משגיח כשרות או לעסוק בקבורה? וכמה מלחיץ אותנו שהתודעה היהודית של חיילי צה"ל תעוצב ע"י גורמים שמבחינתם התנ"ך זו עוד דעה חשובה?

בינינו, כמה הסדרניקים בעלי פרופיל נמוך מוכנים ללכת להיות משק דת? למה תפקיד זה כ"כ לא נחשב בעיננו?

במשך שנים הסתערנו על יחידות 'מגלן' ו'דובדבן' ושכחנו את עבודת הקודש הפשוטה לדאוג למדינה כשרה כהלכה. למדנו להתלהב מכל בוגר שעל כתפיו הונחו דרגות הקצונה אך כמה ירגש אותנו הבוגר שזכה לקבל הסמכה לרבנות וישמש כרב של בית כנסת קטן בשכונה.

בתקופה האחרונה מונפת חרב חדה המבקשת לפגוע בצורה חריפה ברבנות הצבאית בכלל ותודעה יהודית בפרט, האם זה מרגש אותנו? האם אנו מרגישים שפגעו בציפור נפשנו? האם יש מישהו בציונות הדתית שחושב שזה נושא מספיק חשוב בשביל לעשות משבר קואליציוני? לצערי ברוב המקרים התשובה היא לא, ותשובה זו דורשת מאיתנו חשבון נפש נוקב כיחידים וכחברה.

לפני כשמונה שנים, בדחיפתו של הרב אביחי רוצנקי, הלכתי לקורס רבנים צבאיים. גם לי זה לא היה פשוט. גולנצ'יק מורעל שפתאום עובר לפלוגת המפקדה. אבל הבטיחו שניכנס לחפ"ק המג"ד אז יש עוד תקווה. הגיע ערב פסח וקיבלתי זימון למבצע ההכשרה ומיד התמלאתי באסה עמוקה. אני, שרצתי בתרגילי חטיבה וטחנתי קווים ברצועה, הולך להכשיר מטבחים. זה נשמע ממש נורא.

לאחר לילה לבן על פסגת החרמון פתאום נפל לי האסימון שהלילה צה"ל כולו הוכשר לפסח, ופתאום קלטתי איזו זכות זו להיות שותף לכזאת משימה. ופתאום הבנתי כמה עד היום לא חונכתי להתלהב ממבצע קודש שכזה אלה רק מהסתערות על יעד מבוצר בליווי אש תותחים כבדה.

אין לי ספק שהגזירות שנופלות כיום על הרבנות הצבאית זו קריאת השכמה לציונות הדתית. זו קריאת השכמה המבקשת לברר עד כמה באמת אנו לוקחים אחריות מעשית על הזהות היהודית של המדינה.

בימים האחרונים נלחמים חברי הכנסת של 'הבית היהודי', ובצדק, על תקציב החטיבה להתיישבות. מתי נזכה לשמוע סיעה דתית חזקה שזועקת שדין הרבנות הצבאית כדין החטיבה להתישבות, דין הכשרות והזהות היהודית בצה"ל כדין פגיעה בחבלי מולדת?

כשם שהתסכול מהנטייה השמאלית של התקשרות הביא לקריאה הטובים לגל"צ ומלחמה תחת כל עץ רענן על הצורך בתקשורת אמינה ומאוזנת, כך אני מצפה שהרצון לפגיעה ברבנות הצבאית יצמיח את הזעקה הטובים לרבנות, ומלחמה בכל צורה על חוסנה וחירותה של הרבנות הצבאית למען כלל חיילי הצבא.

מכוח תורת הרב קוק זצ"ל הסתערנו על מפעל ההתיישבות, הצבא והכלכלה, אך נזכור כולנו שאת מפעל הרבנות הקיים הקים הרב בתחיל. נתבונן באיגרות הרבות של הרב קוק, שם הרב מתעסק בכשרות המטבחים ושמירת השבת, ונבין שתשתיות קודש הללו הן בסיס נאמן למדינה ההולכת ומופיעה בדור הגאולה.

======

הרב אמיר סנדלר הוא רב צבאי במיל' בדרגת סרן ,לשעבר סמזכ"ל בני עקיבא ישראל

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
סליחה על הדוגמא: גם בחברה קדישא כמעט אין סרוגים
אברמי | 17-12-2015 17:40
2
עוד לא הבנתם
7 | 17-12-2015 18:27
שה"סרוגים" העמידוה על אחת
3
השאלה זהה באזרחות: מתי נהיה יותר דתיים?! תבדוק איך התדרדרתם!
| 17-12-2015 21:00
4
זה נכון מאד
| 17-12-2015 21:14
כן הרבנות הצבאית וגם החטיבה להתיישבות הן מקור לשחיתות ולחלוקת משרות ומשכורת בלי שום תועלת לציבור. את שתיהן היה צריך לסגור מזמן
5
מדוייק!
אבי | 17-12-2015 22:07
דברים מדוייקים ומעוררים
6
הבית היהודי הוא לא המפד"ל שדאגה לכלל ישראל
משה יעקב | 17-12-2015 22:11
פעם לרבנות הצבאית היה אבא פוליטי שבלעדיו אי אפשר להתקיים. החילונים שואפים להעלים את הרבנות הצבאית בככל מיני טיעונים ומעשים. הם מחליטים מי יהיה הרב הצבאי הראשי ובאמצעותו מחלישים את הרבנות הצבאית.ומכאן ההחלטה של הקיצוצים שלא משתווה לקיצוצים בשום חיל.
7
איך חשבון? כל היום לומדים תורה
| 17-12-2015 23:05
גם אם ירצו לעשות חשבון לא יצליחו
8
מי בכלל צריך את הרבנות הזו?
יוסי | 17-12-2015 23:12
שרתתי ברבנות הצבאית במשך 35 שנה. בזמנו של גורן עד נבון. השתחררתי בשנות התשעים. מנסיוני- הכל בולשיט, רק ג׳ובים טובים לחנטרישים שלא מצאו מקומם בשוק האזרחי. חשוב רק- כשרות, ולמי שרוצה- הווי יהודי. כל המחלקה של רונצקי זה קשקוש אחד גדול, עליבות לכשלעצמה. רוב העם היהודי איננו אורטודוכסי, בוודאי לא מטורלל. לכפות נושאי דת ושופר ושאר עליבויות על חיילים שלא מעונינים בכך- מיותר לחלוטין. אפשר לקצץ בחצי את התקנים, את התקציבים ואת הפעילויות המיותרות.בצבא לומדים להילחם, לא להתבטל. מספיק סמלי דת וקציני דת, רבנים- מיותרים.
9
אמיר אחי היקר. שמחתני בדבריך.
אריאל, חריש | 17-12-2015 23:31
אבל חייב להוסיף שגם בתוך הצבא ברבנות יש בעייה. הרב רונצקי שלח אנשים לתודעה יהודית פחות לכשרות. הבעייה היא רוחבית.
10
תחזור לבני עקיבא, הנוער צריך אותך!
עמית | 18-12-2015 0:32
נשמח לראות אותך משמש כמזכ"ל בני עקיבא.
11
איפה כל רבני ישיבות ההסדר
דני | 20-12-2015 0:32
הרב אמיר יישר כח על דבריך. אני תלמיד ישיבת הסדר וכשאני קורא את דבריך אני שואל את עצמי איפה הרבנים שלו מדוע הם לא מקימים כל זעקה שהרי בעוד כמנה חודשים אני יתגייס לצבא לא כשר ולתכנים קונסרבטיבים. איפה אתם רבניי
12
ל-8
סבטו | 21-12-2015 7:55
אכן רבנות בה אתה משרת, עדיף שלא תתקים. למזלנו יש גם אחרים.