שאלה
לכבוד הרב שלום וברכה. האם אומרים תחנון בערב חג הגאולה יט' כסלו? האם זה נחשב ראש השנה לתורה? ואם בישיבה אומרים לא להגיד?
האם להשתתף בהתוועדות שיש בישיבה על חשבון סדר צהרים מחר? או חברותא?
מה היחס העקרוני לחג הזה בדרך שלנו?
תשובה
אומרים תחנון כרגיל, ואין ביום זה משהו מיוחד של ראש השנה וכד'. התורה שייכת לכל השנה, ויש הארה מיוחדת שלה בחג השבועות.
אמנם אחד מרבני חב"ד השתחרר מהכלא ביום הזה, אך אלה היו דברים תדירים בגלות האחרונה שגדולינו נכנסו ויצאו מן הכלא פעמים רבות, ומה בכך. וכי את יציאת דניאל מגוב האריות אנו חוגגים? את משיכת יוסף מן הבור או יציאתו מן הכלא אנו חוגגים? זו אינה דרכה של תורה להמציא דברים כאלה.
אין זאת אלא ממגמת התקופה שלנו, חלקנו חייבים להעצים את הרגש והאני בחוויות הסטוריות, ופחות להתמקד בעליה העקבית הסזיפית כלפי מעלה, עליה שהתרגשויות בה מעט.
עבודת השם אינה קשורה למאורעות לכאן ולשם, אלא ללימוד התורה הנצחית בכל מצב, תמידים כסדרם. אדרבה, כאשר יש מאורעות שונים האדם נמדד ביכולתו לפנות אל התורה לשמוע את קול ד', במקום להתמקד במקרים עצמם, וכפי שנפסק בשו"ע בהלכות מעונן ומכשף, וכדברי רש"י על הפסוק 'תמים תהיה עם ד' אלוקיך'- התהלך לפניו בתמימות. העיקר הוא קו האופק ורק מכוחו מקבל ההווה את משמעותו, ולא להיפך.
כבר הזהיר החסיד האמיתי הגר"א להתרחק ממנהגים חדשים שאין בהם יסוד בתלמודים ובזהר, ובמיוחד מ'חגים' חדשים. ואצל צעירים רבים (לא כולם) המשיכה לחסידות מגיעה מתוך עייפות לעסוק בעמל הקשה של התורה, וחיפוש ממתק רוחני אישי שיתאים למידותי כך שלא אצטרך ממש לצאת מגדרי ולהשתנות כלפי שמיא.
במקום לשתות ולשיר ולהגיד ווארטים שחלקם סודות התורה באופנים קטועים שהציבור אינו ברמה הראויה להבין אותם על בורים, במקום זאת עדיף ללמוד בבית המדרש תמידים כסדרם, ובלי קונצים. כפי שלא שמענו שהרב זצ"ל או בישיבות הקד' חגגו משהו כזה ביום זה, אלא עסקו כל ימיהם בתורה שהכל בה ורק בכחה מובנים בעמקות בגיל הראוי סודותיה.
כשלומדים גמרא, תלמדו כמו שצריך. כשלומדים אמונה בסדר ערב, תלמדו כמו שצריך. לאט ובעמקות ולפי הסדר במשך השנים, כפי שעשו גדולי ישראל. רק כך נבנים בגדלות, ורק כך נבנה גם בעל התניא עצמו עד שנהיה מגדולי ישראל.
תורה נקנית בעמל ובהתבטלות כלפיה במשך זמן רב, וכפי שכתב בנפש החיים שאין שום דבר העומד כערכו של עסק התורה.
לא מלמדים סודות תורה לכל אחד
ובכלל- הרצי"ה היה אומר שמרכז הרב היא המשך של וולוז'ין וידוע לך מסתמא מה חשבו בישיבת וולוז'ין על עניינים אלה. ואמנם הרב התייחס בחיוב לחלק מהנאמר בחסידות, ובהערכה לכל גדוליה, אך כסניף צדדי לתורה הגואלת שהאירה בכתביו ולא כדבר עיקרי. על כן לא לימד ולא כתב בדרכם וגם לא בסגנונם, אלא בהארת נשמת הכלל בספרי האורות, דווקא על פי דרכם של רמח"ל והגר"א, וממילא הפרט מקבל את ערכו החשוב ממעיין הקודש הכללי. בייחוד בארץ ישראל, יש להעצים את תורתה שהיא נשמת הכלל, ובזה הפרט מקבל ערך עצום הרבה יותר מאשר מי שמתמקד במבט אישי וכך מביט על הכל.
הרב כתב בשמונה קבצים מספר פעמים בחריפות על הפגימה העצומה ועיכוב הגאולה כאשר לומדים סודות התורה באופן שהאדם אינו בר הכי לכך, וללא הסבר ארוך ועקבי ועמוק, כפי שרמב"ן כתב איש מפי איש, מגדולי הסוד ולא בחובבניות של פה ושם חצאי רעיונות בהתוועדות המונית.
וכן בהקדמה לספרו 'עץ חיים' פירט מהרח"ו את התנאים בהם יש לעמוד על מנת להכנס ללימוד תורת הסוד בלי קילקולים, ולהלן חלקם:
א. להיות ירא מהעונש האלוקי שבא על החוטא. יראה זו קודמת ליראת הרוממות ולאהבת ד', והיא הכרחית בשל היותה קיימת גם כאשר היצר מתגבר מאד באדם לחטוא
ב. להקפיד שלא לחטוא חטאים כלשהם, אפילו בשוגג
ג. לא לאכול בשר ויין בימי החול
ד. לרדוף שלום ולא לכעוס לעולם
ה. להיות עניו מאד ולברוח מהגאוה
ו. להקפיד לטבול לאחר יחסי אישות או טומאת קרי
ז. לא להתרכז בהנאה בשעת תשמיש המיטה, אלא להרהר אז בשם ד'
ח. להתוודות לפני השינה בכל יום
ט. לא לדבר כלל, חוץ מדבר מצווה
י. לעשות תיקון חצות בכל ערב וערב בבכי
יא. להגיע ראשון לבית הכנסת, עטור בטלית ותפילין בעלות השחר בקביעות
יב. להזהר לאהוב כל יהודי בתכלית
יג. לא להפסיד שום אמן או קדיש או קדושה בשום יום
יד. לעסוק בתורה מעוטר בתפילין במשך היום
טו. עיקר העיקרים- "צריך שיהיה עמל בגמרא מאד ואל יחשוב שיגלו לו רזי התורה בהיותו ריק מזה".
האם באי ההתוועדויות הללו שבהם מדברים סודות, עומדים בקריטריונים אלו? האין זו רק קפיצת מדריגה פזיזה רק על מנת לחוש טוב?
מעין פגיעה בגר"א
התרופה למבוכת הדור היא התורה, כפי שהיא, כולל האמונה שבה בעמקות ולאורך שנים. לא תחושות נעימות של רגע, ולא לימוד של התוועדות עם שירים סוחפים שלפעמים מרוב התרגשות יש שחושבים שהרבי שנפטר עודנו חי. הרי 'אני' חש אותו, הנה הוא כאן ממש. רח"ל. רק בעמל שכלי ומתן מקום נכון לרגש אפשר להגיע למדריגת 'והיית איש אחר'. אין פתרונות קסם.
ועוד, שבציון כזה של יום הפצת החסידות יש מעין פגיעה בגר"א ובדרכו, שהורה שלא להיות בדרך זו עד שברח מן החלון כשבא בעל התניא לבקרו, כדי שלא לתת חיזוק לכיוון הזה כידוע. גם אם בימינו אפשר לקחת מן החסידות וטוב לעשות זאת, עדיין ציון יום מיוחד שכולו לשם הפצת תורתם כיחידה, יש בזה פגיעה בתורת הגר"א שהיה גדול הדורות האחרונים.
לפיכך אין מנהגינו לעשות התוועדויות בכל מני ימים ולילות או המצאות כאלו, אלא ללמוד בישיבה או בחברותא. תשאל את ראש הישיבה, וודאי תשמע דברים דומים.
על כל פנים, מנהגי הישיבה בתפילות נקבעים על פיו ולא על פי רבנים אחרים.
כל טוב
מה דעתך בנושא?
65 תגובות
5 דיונים
אריאל
אנסה להתייחס לטענות העיקריות בצורה מאוזנת ומכבדת: 1. לגבי הטענה על חגיגת י"ט כסלו: הרב טוען שאין לחגוג שחרור של אדם מהכלא כחג אך לאמתו של דבר, י"ט כסלו מציין לא רק את...
אנסה להתייחס לטענות העיקריות בצורה מאוזנת ומכבדת: 1. לגבי הטענה על חגיגת י"ט כסלו: הרב טוען שאין לחגוג שחרור של אדם מהכלא כחג אך לאמתו של דבר, י"ט כסלו מציין לא רק את השחרור האישי אלא את הניצחון של דרך החסידות כולה והיתר להפיץ את תורת החסידות ברבים. זה אירוע בעל משמעות היסטורית לכלל ישראל. 2. לגבי הטענה על לימוד סודות התורה: הרב מביא את התנאים המחמירים של מהרח"ו ללימוד קבלה אך הדברים אינם רלוונטיים לתורת החסידות המלמדת את פנימיות התורה בדרך מותאמת לכל נפש, תוך שמירה על גבולות ברורים בין מה שמותר ללמד להמון לבין סודות עמוקים יותר. וביחס לטענה על "עייפות מעמל התורה": שכביכול צעירים פונים לחסידות כדי להימנע מעמל התורה דווקא החסידות היא זו שמדגישה את חשיבות לימוד התורה בעמל, אלא שמוסיפה לזה גם את הממד הרגשי והחוויתי שמחזק את הקשר לתורה בנוגע לטענה על "המצאת חגים": הרב מצטט את הגר"א נגד מנהגים חדשים אבל בכל הדורות נוספו ימי זיכרון וציון לאירועים משמעותיים בחיי עם ישראל, כמו ל"ג בעומר ועוד. כמובן שגם אין בציון יום זה משום פגיעה בגר"א, שהרי כיום כולם יודעים שהחסידים לא באו להחליש את תוקף לימוד התורה וקיום המצוות, אלא אדרבא לחזקם. וכפי שהרב עצמו מציין, יש מקום לקחת מהחסידות דברים טובים, והדגשת י"ט כסלו אינה באה לשלול דרכים אחרות בעבודת ה' חשוב לציין שהמחלוקת ההיסטורית בין החסידות למתנגדים כבר מזמן איבדה מחריפותה, וכיום רוב עולם התורה מכיר בתרומתה החיובית של החסידות לעבודת ה' ולחיזוק היהדות, גם אם לא כולם הולכים בדרכה. התגובה של הרב שייכת לתקופות שעם ישראל עבר אותן כבר מזמן
המשך 13:26 29.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ליטאי אמיתי
רבה של וילנא הגאון רבי חיים עוזר זצ''ל הגיב ליהודי שבא לפניו ולעג לדברי הרש''ב מליובאוויטש זצ''ל שאמר כי יט כסליו ראש השנה לחסידות, וצחק היהודי ואמר הרי במשנה נמנו...
רבה של וילנא הגאון רבי חיים עוזר זצ''ל הגיב ליהודי שבא לפניו ולעג לדברי הרש''ב מליובאוויטש זצ''ל שאמר כי יט כסליו ראש השנה לחסידות, וצחק היהודי ואמר הרי במשנה נמנו רק ארבעה ראשי שנים... רבי חיים עוזר שבין כה כעס על איש זה כי היה ידוע כקל ומזלזל במצוות, נענה לעומתו ואמר, כן כן כתוב ארבעה ראשי שנים, אך הבעיה היא שאצלך נהיה פחות ראשי שנים ופחות יראת שמים, ולא אצל החסידים שאצלם נוסף יותר ראשי שנים ויותר יראת שמים... והמבין יבין
המשך 23:44 21.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צבי יהודה
מיותר לעורר בימים אלו מדנים ומחלוקות שעבר עליהם הכלח. הראי''ה משלב בספריו רבות מתורת בעל התניא, ואימו היתה בת למשפחת רבני חב''ד. היה ראוי שמלמדים ומגידי שיעורים יעסקו בהרבצת תורה יראת...
מיותר לעורר בימים אלו מדנים ומחלוקות שעבר עליהם הכלח. הראי''ה משלב בספריו רבות מתורת בעל התניא, ואימו היתה בת למשפחת רבני חב''ד. היה ראוי שמלמדים ומגידי שיעורים יעסקו בהרבצת תורה יראת שמים ומידות טובות. כל קהילות החסידים כולם ללא יוצא מכלל אינם אומרים תחנון בי''ט כסלו, יום ההילולא של רבי דוב ממזריטש ויום שהותרה תורת החסידות ודרכיה להתארגן ולהתפרסם.
המשך 23:38 21.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
.
מי אתה שתדבר בעד או נגד בעל התניא??? אתה צריך להתבייש. אז מה אם למדת כמה דפי גמרא?? או כמו שכתבת בעצמך "אין זאת אלא ממגמת התקופה שלנו, חלקנו חייבים להעצים את...
מי אתה שתדבר בעד או נגד בעל התניא??? אתה צריך להתבייש. אז מה אם למדת כמה דפי גמרא?? או כמו שכתבת בעצמך "אין זאת אלא ממגמת התקופה שלנו, חלקנו חייבים להעצים את הרגש והאני בחוויות" ולצאת נגד אנשים אפרתיים שאין לך ולי (כן, אנחנו שוים לגבי זה) ערך ומושג בכלל מי הם באמת! אתה צריך לבקש סליחה מבעל התניא על המילים האלה. אחרי שהוא מסר את נפשו על תורת החסידות. כתבת "רק בעמל שכלי ומתן מקום נכון לרגש אפשר להגיע למדריגת 'והיית איש אחר' ", לו רק היית מבין שזה כל החידוש של חסידות חב"ד. כשמה כן היא - חכמה בינה ודעת. אבל לכאורה לא תבין, עד שלא תשבור את הגאווה שלך. זה הזוי, עד כמה שאנשים מצטטים משפטים שהם לא יודעים אפילו את המקור שלהם. ולצאת עם משפט מסוים נגד מי שאמר וחידש אותו - טיפשות מוחלטת.
המשך 09:11 04.12.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אברהם בטיטו
הרבי רבי ברוך ממז''יבוז' נכד הבעש''ט וממלא מקומו התנגד בכל תוקף ל''תורתו'' של בעל התניא. כמו החוזה מלובלין. בעל עטרת צבי מזידיטשוב. ועוד גדולי האדמו''רים כמו הרב מאפטא'ה''אוהב ישראל''. וכל...
הרבי רבי ברוך ממז''יבוז' נכד הבעש''ט וממלא מקומו התנגד בכל תוקף ל''תורתו'' של בעל התניא. כמו החוזה מלובלין. בעל עטרת צבי מזידיטשוב. ועוד גדולי האדמו''רים כמו הרב מאפטא'ה''אוהב ישראל''. וכל דבריו הם הבלים ועיקק שיטתו בעניין בינוני צדיק גמור ושאינו גמור כו' מופרך מכל מאמר חז''ל' הענין זה
המשך 22:48 22.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירון
זה בדיוק הקליפות הסרוגות
17:49 18.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו
בורות וחוסר הבנה האחזות בהתנגדות שהוכחה טעותה ההיסטורית... לולא החסידות לא היה נשאר כמעט מאומה מעם ישראל ורוב הלומדים בישיבות ליטאיות הם צאצאי חסידים. המציאות טופחת על פניהם של המתעקשים...
בורות וחוסר הבנה האחזות בהתנגדות שהוכחה טעותה ההיסטורית... לולא החסידות לא היה נשאר כמעט מאומה מעם ישראל ורוב הלומדים בישיבות ליטאיות הם צאצאי חסידים. המציאות טופחת על פניהם של המתעקשים ורבבות בניהם נמשכים אל אור שבעת הימים ותלמידיו
המשך 11:58 18.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל
ממש טועה ומטעה. תלמד את על היום הזה לפני שאתה כותב כך.
10:39 22.11.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חכם לא גדול
חכם לא גדול וטיפש לא קטן
23:13 03.12.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ברוך
בכלל לא נכון. היציאה ממאסר פה שונה משאר המקומות - כי פה היה קטרוג שאסור לפרסם חסידות.
13:00 25.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר