המזרחן ד"ר מרדכי קידר: "המתקפה בפריז הייתה נקמה; הפיגועים בארץ הם ג'יאהד"

המזרחן ד"ר מרדכי קידר: "המתקפה בפריז הייתה נקמה; הפיגועים בארץ הם ג'יאהד"

לא סתם נבחרה הסכין להיות סמלה של האינתיפאדה החדשה. לדברי המזרחן ד"ר מרדכי קידר, המחבלים רואים בדאע"ש מודל לחיקוי. התחזית: דאע"ש יהפוך לתופעה נפוצה באירופה

"המתקפה בפריז - נקמה; הפיגועים בארץ - ג'יאהד"
  לטרור האסלאמי יש מקורות. ד"ר קידר (באדיבות 471)

הכתבה פורסמה לראשונה במקומון '471 – העיתון שמחבר'

הכתבה הזו הייתה מוכנה לירידה לדפוס כבר בשבוע שעבר. המוקד העיקרי שבה היה חיבור הסכין, המאפיינת את האינתיפאדה הטרייה עם דאע"ש; יותר מזה – עם הנביא מוחמד, שקרא תיגר על כל אויבי האיסלאם. אלה לפחות החיבורים הנובעים, מתפיסת המציאות של המרואיין שלי, המזרחן ד"ר מרדכי קידר.

חלפו כמה ימים ואירופה התהפכה, ובעקבותיה התהפך גם מבנה הראיון. השבוע שוב הרמתי טלפון לקידר, כשברשותי שאלות ששנינו (ליתר דיוק – שאני) לא העלינו על הדעת לפני כשבועיים, שהם יישאלו.

ד"ר קידר, מה ההיגיון של דאע"ש לבצע פיגוע בסדר גודל כזה בבירת צרפת? הרי בחודשים אחרונים הגיעו לאירופה מאות אלפי פליטים ופיגוע כזה עשוי לפעול נגד ההגירה. 

"זה קרה משום שצרפת היא חלק מהקואליציה שפועלת נגד דאע"ש. מבחינת דאע"ש צריך לנקום בכל המדינות שפועלות נגדם ופירוש הדבר הוא לבצע שם פיגועים כמה שיותר גדולים וכמה שיותר כואבים".

מנהיגי דאע"ש לא חוששים שבעקבות פיגועים מעין אלה, אירופה תסגור את השערים? הרי הם חודרים לאירופה כמו סוסים טרויאניים. עם קצת סבלנות הם יכבשו את המלכה בביתה. למה לסכן אסטרטגיה מנצחת שכזו, בעבור מאות הרוגים?

"מנהיגי דאע"ש מאמינים שאירופה לא יכולה לעצור את הזרם הזה. אירופה יצרה לעצמה מערכת חוקים של זכויות אדם, שהפכה למעשה לדת של ממש. בגלל החוקים הללו, אירופה לא יכולה לשלוח מהגרים, שהגיעו לחופיה, חזרה לים. המציאות הזאת, בה אירופה סירסה עצמה, גורמת שלמרות פיגועים כמו הפיגוע בפריז פליטים ימשיכו ויבואו ליבשת".

גם פיגוע בסדר גודל שכזה לא ישנה שם את המדיניות?! הרי נשיא צרפת עצמו אמר השבוע, שהוא עומד לשנות את החוקה ולהחמיר את חוקי ההגירה.

"אני בספק גדול אם כך אכן יקרה. צריך להבין שה'דת' הליבראלית הזו, הזאת מבוססת באירופה כבר שנים רבות. מקורה – ברגשות אשם חזקים מאוד שיש לאירופים".

אתה מתכוון למלחמת העולם השנייה?

"בין היתר, אבל לא רק. מלחמה זו בהחלט תרמה לכך, אבל השורש העיקרי לדת זו הוא הקולוניאליזם. שנות השלטון האירופי בעולם השלישי יצרו רגשות אשם, שהם אלה שאחראיים לסבל באותם אזורים. משום כך אירופה, על-פי אותה תפיסה, צריכה לכפר על חטאיה, בפתיחת השערים לבורחים מהעולם ההוא. התרבות הזאת חקוקה כל כך עמוק בחברה האירופית בכלל, ובצרפת בפרט, שאני לא מאמין שאפילו פיגוע נוראי ככל שיהיה ישנה תפיסת עולם זו".

 פיגועים כאלה צפויים להפוך לתופעה נפוצה באירופה?

"לדעתי כן. הם גילו פה נקודת תורפה גדולה מאוד. נכון שאחרי פיגועים כאלה המדינות יבצעו התקפות פה ושם, אבל זה לא באמת יעזור. זה בבחינת 'פרה שברחה מהרפת'. אירופה כבר מלאה במוסלמים, שלמעשה מקיימים שם מדינות בתוך מדינות; תרבויות בתוך תרבויות. הם עושים שם כמעט כל מה שבא להם".

סכין שאורכה מגיע למוחמד

לאחרונה אמר נשיא ישיבת הר-המור, הרב צבי טאו, שהסיבה לטרור הסכינאות העובר על ישראל היא העלייה להר הבית; רבה לשעבר של קריית ארבע, הרב דב ליאור, תלה את הסיבה לסכינאות מזווית מנוגדת: "בשמים באים איתנו חשבון על כך שלא עולים להר". והרב אמנון יצחק מצא את הסיבה האמיתית בסכיני השוחטים בישראל. "אלה לא כשרים", הכריז.

לד"ר מרדכי קידר (63) יש הסבר אחר להנפת הסכין – דאע"ש. ואם רק נקשיב לו יותר משתי שניות, הוא ישמח לחשוף בפנינו את שורשיה העמוקים יותר של הסכין. אלה, לדבריו, מגיעים עד לנביא מוחמד.

דאע"ש ייכנס לארץ כמו שנכנס לאירופה או שאין חשש כזה כאן?

"דאע"ש כבר כאן. אני אומר את זה באחריות מלאה. התנועה האיסלאמית (שהקבינט המדיני-בטחוני של הממשלה, החליט השבוע להוציא את הפלג הצפוני שלה מחוץ לחוק; א"מ) היא הסניף המקומי שלו. אמנם הם לא אומרים זאת מפורשות, אבל התכנים והמסרים שייכים לדאע"ש".

קידר, חובש כיפה סרוגה, מבכירי המזרחנים בארץ ומרצה למזרחנות במחלקה לערבית באוניברסיטת בר-אילן, אומר: "אנחנו לא בפתחה של אינתיפאדה, אין זה נכון לקרוא לזה כך. זה ג'יהאד (מלחמת דת). "לא מדובר פה באירועים חד-פעמיים. אנחנו חיים ברצף של גלי טרור, שפעם הם חלשים יותר ואז הם רק גל, ופעם הם חזקים יותר ואז הם אינתיפאדה. מדובר פה במלחמת דת – ג'יהאד נגד היהודים. הסיפור לא מתחיל בחודשים האחרונים, ואפילו לא בשנים האחרונות. האירועים האחרונים הם חלק משרשרת אירועים ארוכה, שמתחילה בראשית קיומנו כאן וקיומו של האיסלאם. הפרעות בחברון בשנת תרפ"ט לא כוונו נגד ישראלים, כי ישראל עוד לא הוקמה אז; הן אפילו לא כוונו כנגד ציונים, כי המותקפים היו תלמידים חרדים, שלא היו ציוניים כלל. הפרעות כוונו כלפי יהודים".

לדברי קידר, כדי להבין טוב יותר את רוח האינתיפאדה הזו כמו גם את הקודמות לה חשוב להבין את הבסיס הרעיוני לאיסלאם.

"על פי המוסלמים, היהודים אינם עם", הוא אומר. "הם קהילות הפזורות בעולם. ולקהילות לא מגיעה מדינה עצמאית. בנוסף, הארץ, שנכבשה ע"י האיסלאם, הינה אדמת ווקף, שאינה יכולה לצאת משליטת האיסלאם וחייבת לחזור לשליטתו. והדבר הכי מרכזי בכל התיאולוגיה המוסלמית – היהדות אינה דת. האיסלאם החליף אותה. האיסלאם לא חי לצד הדתות שקדמו לו, אלא מחליף אותן. משום כך, היהודים והנוצרים איבדו את הנכסים שלהם, כולל את אדמותיהם".

מסקנותיו של קידר פסימיות ועגומות. לדעתו משום שזה שורש הסכסוך, לעולם לא יתאפשר שלום של אמת עם הערבים. הסדר – כן; שלום – לא. על כך בהמשך הכתבה.

"ירושלים – בירת הח'ליפות האיסלאמית"

לא תמיד חשב קידר, שלא נגיע לשלום עם העולם הערבי. את שירותו הצבאי, העביר בחיל המודיעין, שם התעסק רבות בעולם הערבי הסובב אותנו. עיסוק זה הוביל אותו, כאשר סיים את שירותו הצבאי באמצע שנות ה-90 בדרגת סא"ל, לעסוק בעולם הערבי כאקדמאי.

מיד עם שחרורו, הצטרף קידר לתנועת 'נתיבות שלום', האחות הדתית של 'שלום עכשיו'. התנועה הוקמה בשנת 1983, ע"י פרופ' אביעזר רביצקי, מראשי תנועת מימד. התנועה הוקמה כמשקל נגד לתנועת גוש אמונים וקראה לחתור לפתרון מדיני עם הפלסטינים, עם דגש על הקמת מדינה פלסטינית. לאחר מספר שנים פרש קידר מהתנועה. הוא מצא בתנועה זו, כמו גם בשלום עכשיו, מידה של נאיביות.

"בבסיס החשיבה של תנועות השלום ישנן כמה טעויות יסודיות", כתב ב-2008. "העיקרית שבהן היא האופן שבו מתארים לעצמם חברי התנועה את השלום שיהיה עם עמי ערב. הם חושבים שזה יהיה כמו המצב בין גרמניה לצרפת, בין ארה"ב ליפן (…) הטעות הבסיסית בכך היא שעמי ערב לעולם לא יתנו לנו שלום בנוסח אירופי, כי הם אינם יודעים מה זה שלום בנוסח אירופי".

את הפן הדתי של המלחמה הזו נגד ישראל, מוצא קידר בהרבה פרטים באירועים. החל משפת הדיבור של המנהיגים הערבים וכלה בנשקים, בהם הם מבצעים את הפיגועים. "ההתנסחויות של המסיתים היא דתית", אומר קידר, אלא שלדבריו רבים מהם אומרים זאת בשפה מעומעמת, בכפל לשון כדי שלא לתת עילה לפרקליטות להכניס אותם לכלא. "השייח' ראאד סלאח הוא דוגמה מצוינת לכך", הוא אומר. "לפני כמה ימים נגזרו עליו 11 חודשים של כלא, על דברים שהוא אמר לפני שבע שנים. שבע שנים לקח לפרקליטות להוכיח שדבריו היוו הסתה, כאשר במהלך שבע השנים הללו הוא המשיך והסית שוב ושוב".

כמקרה חריג, מציין קידר את עוזר של אותו ראאד סלאח: "באותו נאום שנשא עוזרו בעיר העתיקה בירושלים, כשלצידו עומדים חברי הכנסת באסל גאטס וחנין זועבי מהרשימה הערבית המשותפת, הוא אמר שירושלים תהיה לא רק בירת פלסטין, אלא בירת הח'ליפות האיסלאמית".

אין זה הקשר היחיד בין הפעילות של דאע"ש לבין הטרור הערבי. גם השימוש בסכין מתקשר לתנועה, שסוחפת אחריה רבים מצעירי המוסלמים בעולם.

"השימוש בסכין אינו מקרי", אומר קידר. "הוא קשור באופן הדוק עם המתרחש באזורנו ובייחוד עם הנעשה בסוריה. הפלסטינים רואים את ההצלחות של דאע"ש. וסמל ההצלחה שלהם זה הסכין. הם רואים שכל מדינות המערב משותקות מפחד הסכין של דאע"ש, שהיא בעצמה העתק של שיטתו של מוחמד, שהיה נוהג לשחוט את כל מי שלא היה מוכן להתאסלם, ובתוכם קהילות יהודיות רבות. וזה מחזיר אותנו לדברים שאמרתי בתחילה – מדובר כאן במלחמת דת".

לתת לפלסטינים ערי מדינה

ציפי לבני אמרה שדאע"ש, חמאס וחיזבאללה חולקים את אותה אידיאולוגיה, אידיאולוגיה דתית, אבל הפת"ח לא. יש אמת בדבריה?

"מדובר במשאלת לב שלא מבוססת על שום עובדה. פת"ח הוא לא חילוני. אין כזה דבר חילוניות בעולם האיסלאמי. ההבדל היחיד הוא הדגשים שכל אחד מהם מציג, אבל המהות היא אותה מהות – כל אלה מנהלים מאבק דתי ביסודו".

אז מה, ד"ר קידר, הלנצח תאכל סכין?

"לא בהכרח. הפיתרון שאני מציע נקרא 'איחוד האמירויות הפלסטיניות', שמבוסס למעשה על מציאות דומה הקיימת במפרץ הפרסי".

וזו נוסחת קידר לפתרון הסכסוך על קצה המזלג: לפרק את הרשות הפלסטינית ולהחזיר את השלטון למשפחות הגדולות, שמרכיבות את רובו של העם הפלסטיני. הוא מציע לתת לאותן משפחות ערי מדינה עצמאיות, כל אחת באזור מגוריה, שבה הן ינהלו את חייהן באופן מוחלט. במילים אחרות: במקום להעניק לפלסטינים מדינה אחת גדולה, תחת שלטון לא יציב ולא הומוגני, להעניק להם שמונה מדינות קטנות הומוגניות מבחינת אוכלוסייתם ויציבות מבחינת ההנהגה שלהן. הערים אותן מציע קידר בתכניתו להפוך למדינות קטנות – רמאללה, קלקיליה, טול-כרם, ג'נין, יריחו, שכם, חלקה הערבי של חברון ועזה, שלמעשה כבר מתפקדת כמדינה עצמאית לכל דבר ועניין.

אם אכן מדובר, לתפיסתך, במאבק דתי, במה נוסחת האמירויות תהיה יעילה יותר משתי מדינות לשני עמים?

"הפתרון שהצעתי לא נועד לייצר פה שוויץ קטנה; הוא גם לא יגביר אהבה גדולה בין היהודים לערבים, אבל הוא הפיתרון היעיל ביותר. המטרה בפתרון היא להוביל לשקט, ואני סבור שזאת הדרך היחידה, משום שהיא לא מתבססת על חזיונות שווא, אלא על הסוציולוגיה האיסלאמית. אם נבחן מהו הדבר היציב ביותר מאז ומעולם בעולם הערבי נגלה, שמדובר במשפחה או בשבט. בשנים האחרונות הדבר אפילו בולט יותר. המדינות היחידות שנותרו יציבות הן המדינות שבנויות על בסיס השבט; כלומר, איחוד האמירויות. הרעיון הוא להעתיק את המודל שלהם לכאן".

ועדיין הפיתרון הזה לא ממש פותר את שורש הבעיה – כאמור, על פי תפיסתך – שמדובר פה במלחמת דת. איחוד האמירויות יכול להתקיים ביציבות, משום שאין שום גורם שאינו איסלאמי שמאיים לכבוש את שטחם. וכאן הנרטיב הפלסטיני הוא שאנחנו היהודים  כבשנו וגירשנו אותם מאדמתם.

"אתה צודק בעניין הזה. זאת בדיוק הסיבה שבגללה אני אומר שלעולם לא תשרור אהבה גדולה בינינו. השקט עם האמירויות הפלסטיניות יושג, מפני שלאיסלאם ישנו מנגנון של התמגנות וזהירות מפני אלה שחזקים בהרבה ממנו. המצב שייווצר כאן בעקבות הקמת אותן אמירויות הוא, שישראל תהיה חזקה מדי בשבילם. הם לא יוכלו להתמודד מולה צבאית, לכן הם יאלצו להשתמש במנגנון הזה. המנגנון קיים כבר במודל שהמציא מוחמד – 'שלום זמני'. זה בדיוק מה שמוחמד עשה כשנאלץ לחתום על הסכם עם הכופרים במכה, שהיו חזקים ממנו. הוא חתם איתם על הסכם שלום ל-10 שנים ואחרי שנתיים הוא הפר את ההסכם וכבש אותם".

מה יבטיח לנו שהאמירויות הפוטנציאליות הללו לא יפרו הסכם כזה, ברוחו של מוחמד מפר ההסכמים?

"שום דבר. רק עוצמתה הצבאית של ישראל. ולכן ישראל חייבת לדאוג שהיא תישאר תמיד בלתי מנוצחת. רק זה יבטיח שהשקט שיושג יישאר. ורק זה מה שעשוי להפוך הסכם כזה, מזמני לקבוע".

אחת מהאמירויות שבתוכנית שלך היא רצועת עזה. כיום הרצועה נשלטת ע"י חמאס. אתה טענת שחמאס יקרוס בעקבות 'צוק איתן', אבל שנה וכמה חודשים אחרי לא נראה שחמאס הולך להיעלם מהזירה. אתה עדיין סבור שהוא הולך להתפרק? 

"בהחלט. החמאס יתפרק מפני שזה ה-די-אן-איי של כל שלטון מוסלמי, שלא מבוסס על משפחה. שלטון מסוגו של חמאס עולה לגדולה ואחרי מספר שנים מתחילים סכסוכים פנימיים, שמובילים להתפרקות השלטון. חמאס לא שונה מאף שלטון שקדם לו בעניין הזה. הוא מורכב מכמה זרועות, כמו הזרוע המדינית והזרוע הצבאית, שלכל אחת יש אידיאולוגיה אחרת ועצמאית, כאשר כל זרוע מנסה לתפוס יותר שליטה בתוך הארגון. משטר כזה לא יוכל להחזיק מעמד עוד הרבה זמן. תהליך התפרקותו החל בצוק איתן. מתי הוא יסתיים? אני לא יודע, אני מזרחן ולא נביא".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
ירושלים
אייל עזרא | 22-11-2015 23:33
הניתוח הסוציולוגי הוא יפה וחשוב לדעת אותו, אבל לענ"ד הוא יתגלה כבלתי רלוונטי. ברגע שכל התוכן הלאומי והדתי שיוצקים לתוך הזהות הפלסטינית נועדה למגר את היהדות, לא נוכל לכפות עליהם מודל אחר.
2
זאת הצעה יפה - לשלוט מדינית אך לא לתת אזרחות
| 23-11-2015 15:12
וגם לא זכות בחירה. במאה ה 19 זה היה מקובל מאד. הבעייה שכיום שלטו מדיני ללא אזרחות לא מתקבל יפה. אפילו לנשים ושחורים כבר נתנו זכות בחירה