שהחיינו: יהונתן פולארד שוחרר מהכלא - סרוגים

שהחיינו: יהונתן פולארד שוחרר מהכלא

המרגל הישראלי יהונתן פולארד השתחרר מהכלא לאחר 30 שנות מאסר שהן 10,956 ימים בכלא. אשתו אסתר בהתרגשות שיא. עם זאת במשך חמש שנים לא יוכל לעלות לישראל

author-image
שהחיינו: יהונתן פולארד שוחרר מהכלא
  אחרי 30 שנה. איש חופשי

שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. ברוך אתה יי אלוהינו מלך העולם מתיר אסורים.

המרגל הישראלי יהונתן פולארד צפוי להשתחרר היום (ו') בתנאים מגבילים מהכלא האמריקני לאחר 30 שנות מאסר שהן 10,956 ימים בכלא.

בשעה 11:15 שעון ישראל עדכנה אסתר פולארד כי הוא כבר מחוץ לכלא, אך לא נמסר היכן ישהו בשבת הראשונה

מקורבי משפחת פולארד מסרו כי רעייתו אסתר נרגשת בצורה שאין לתאר. "זו הפעם הראשונה מזה 30 שנה שיונתן יוכל להסב לשולחן שבת, לקדש על היין. היא הכינה לו מאכלים שהוא לא ראה מאז שהיה בן 30. גם יונתן וגם אסתר מלאים הכרת הטוב להמון אנשים שליוו אותם לכל אורך הדרך אבל התחושה היא שכרגע כולנו פשוט חייבים לתת להם את הזמן הזה לעצמם. כל מה שהם רוצים זה את החיים הפשוטים והנורמאלים שלהם ייחלו כל השנים."

פולארד המקרה היחיד של עונש כה חמור על עבירה דומה של ריגול בארה"ב. ב- 4 למרץ 1987 נגזר דינו של יונתן פולארד למאסר עולם ובכך הפך לאדם היחיד בהיסטוריה של ארה"ב שנידון למאסר עולם בשל ריגול עבור מדינה ידידותית. העונש הממוצע בארה"ב במקרים דומים עמד על שנים ספורות בלבד בכלא, כאשר בשום מקרה לא נגזר עונש המתקרב אפילו לתקופה של 20 שנה. גם מרגלים שפעלו עבור מדינות אויב נשפטו במקרים רבים לזמן קצר בהרבה מזה שנגזר על פולארד.

גזר הדין חסר התקדים הוטל על פולארד למרות שוויתר על זכותו למשפט במסגרת עסקת טיעון, כשבתמורה לכך סוכם כי ייגזר עליו מספר משמעותי של שנים בכלא אך לא מאסר עולם. יתירה מכך, לאחר שנים התברר כי הייתה הבנה בין מדינת ישראל לממשלת ארה"ב, כי פולארד לא יישב יותר מ- 10 שנים בכלא. אך בפועל, הבנה זו הופרה.

הגורם המרכזי להפרת עסקת הטיעון הייתה התערבותו של מזכיר ההגנה (דאז) קספר ווינברגר, אשר פנה לשופט (בניגוד לעסקת הטיעון) והעביר לו מזכר בן 46 עמודים שמניסוח הקדמתו ברור, כי הוא דורש מהשופט להטיל על הנאשם, עונש מקסימאלי.

שנים לאחר מכן, בשנת 2002, כאשר התראיין ווינברגר בנוגע לפרשה ונשאל מדוע לא הזכיר אותה ולו במילה אחת באוטוביוגרפיה שלו, הוא השיב כי – "מדובר היה בעניין מינורי שנופח מעבר לכדי מידותיו האמיתיות". החל משנת 2010, הצטרפו עשרות בכירי ממשל, בטחון ומשפט אמריקנים, לדרישה לשחרר את פולארד. זאת בטענה שנעשה לו עוול, ושהעונש שהוטל עליו היה חסר פרופורציה לחלוטין, בייחס לעבירה בו הורשע.

במהלך השנים נעשה מאמץ מצד גורמי מודיעין אמריקנים מסויימים מאמץ להשחיר את דמותו של פולארד במטרה להצדיק את העונש חסר התקדים שהוטל עליו. הטענה החמורה ביותר שהועלתה נגד פולארד הייתה שמידע שהעביר לישראל הועבר על ידה לרוסים בתמורה לאפשרות עלייה ליהודי ברית המועצות וכי כתוצאה ממידע זה נלכדו סוכנים אמריקנים על אדמת ארה"ב וחלקם אף הוצאו להורג. אלא שבמהלך השנים נתפסו ונשפטו אלדריך איימס ורוברט הנסן, בכירים ב-CIA וב-FBI שריגלו עבור הרוסים והעבירו להם את שמות הסוכנים.

האמת שנחשפה סביב האשמת שווא חמורה זו הייתה אחד הגורמים המרכזיים שהניעה בכירים אמריקנים להתייצב בקריאה לשחרורו של פולארד ולמחות על העונש חסר הפרופורציה שהוטל עליו. לאחר שיונתן הורשע ונידון למאסר עולם, חובר מסמך בידי צוות משותף של הפנטגון והסי-איי-אי, שבחן את הנזקים שנגרמו לארה"ב בעקבות העברת המידע ע"י פולארד לישראל. המסמך שהיה חסוי במשך שנים רבות, פורסם בעיקרו בשנים האחרונות, והוכיח כי המידע שהעביר פולארד לא עסק בארה"ב אלא באיומים ביטחוניים על ישראל מצד ממדינות ערב. המידע לא פגע בביטחונה של ארה"ב, אלא סייע לישראל להתגונן מסכנות קיומיות.

פולארד נכלא בתחילה עוד לפני הרשעתו בכלא 'פטרסבורג' שבמדינת וורג'יניה, משם הועבר ב- 1986 לבית החולים של הכלא הפדרלי בספרינגפילד, ב- 1988 פולארד הועבר לכלא 'מריון' שבמדינת אילינויי ולבסוף ב- 1993 הועבר לכלא 'באטנר' שבמדינת צפון קרוליינה.
ב- 7 השנים הראשונות למאסרו, שהה פולארד בבידוד מוחלט, בתנאים קשים מאוד.

במהלך השנים שלאחר מכן נכלא בין השאר לצד רוצחים, אנסים ופדופילים, שעם חלקם אף נאלץ לחלוק את תאו. במהלך השנים התדרדר מצבו הבריאותי של יונתן. בשנים האחרונות אושפז יונתן שש פעמים בטיפול נמרץ, הוא סובל ממחלות רבות ומקבל תרופות שלא תמיד מתאימות, ויצטרך לקבל טיפול יסודי כדי לשקם את בריאותו.

יו"ר המטה לשחרור פולארד, אפי להב מסר לסרוגים: אנו מגיעים ליום הזה עם שמחה שמהולה בהרבה עצב. יונתן ריצה תקופה בלתי נתפסת של 30 שנה, 10,956 ימים שחורים. הוא נכנס לכלא כשהוא אדם צעיר ועומד להשתחרר בתנאים מגבילים כשהוא בן 61, תשוש וחולה. כולנו חייבים תודה לאשתו היקרה אסתר שנתנה לו את הכח להתמודד ולשרוד את התאגר הבלתי אנושי הזה. יהונתן ואסתר מרגישים הכרת טובה עמוקה כלפי כל מי שפעל, התפלל ולא התייאש, ובכך שימר גם אצלם את התקווה. כעת יונתן ואסתר זקוקים לעזרה של כולנו בכדי לחזור במהירות האפשרית למציאות חיים נורמראלית ככל האפשר, הרחק מאור הזרקורים, והדבר מחייב את כולנו לאחריות.

כפי שהודענו אתמול, פתחנו תיבת דוא"ל באמצעותה יכול כל מי שלקח חלק במאמצים למען יהונתן במשך השנים, לכתוב לו ולאסתר מילות חיזוק לקראת האתגרים הלא פשוטים שעוד עומדים בפניהם. כתובת הדוא"ל: letters4pollard@gmail.com

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
פולארד ל א שוחחר!!!
אלי | 21-11-2015 19:50
הוא רק עבר לכלא דה לוקס. מי שאומר שהוא שוחרר לא עוזר לעו"ד שלו הדורש ביטול תנאי השחרור (כולל מכשיר אלקטרוני צמוד!!!).
2
פולארד ומשה רבנו
אלי | 21-11-2015 19:59
כשפרעה אמר למשה רבנו לצאת כבר בלילה, משה ענה לו "גנבים אנחנו? אנחנו יוצאים לאור יום בריש גלי". פולארד לא שוחרר, ואסור לברך על שעבר מכלא לכלא.