רבני הציונות הדתית לצעירי המגזר: "גשו לערוך בדיקת דור-ישרים"

רבני הציונות הדתית לצעירי המגזר: "גשו לערוך בדיקת דור-ישרים"

רבני הציונות הדתית יוצאים לקראת שבת בקריאה לבני ובנות המגזר הסרוג לערוך בדיקת דם פשוטה דרך ארגון 'דורות', בשיתוף 'דור ישרים' בכדי למנוע מחלות גנטיות בילדים

author-image
רבני הסרוגים לצעירים: "בצעו בדיקת דור ישרים"
  (קובי גדעון/פלאש90)

רבני הציונות הדתית יוצאים לקראת שבת בקריאה לבני ובנות המגזר הסרוג לערוך בדיקת דם פשוטה דרך ארגון 'דורות', בשיתוף 'דור ישרים' בכדי למנוע מחלות גנטיות בילדים.

מה שמקובל כבר שנים אצל הציבור החרדי ובחוגים מסוימים הוא תנאי לשידוכין, מגיע גם לציבור הסרוג.מטרת הבדיקה היא למנוע מהרווקים והרווקות צער ועגמת נפש של פרידה כתוצאה מחוסר התאמה בשל סיכויים מוגדלים להעברת מחלות קשות לדור הבא, וכל זאת באמצעות בדיקת דם פשוטה עוד קודם הנישואין.

אחת המחלות אותן באה הבדיקה למנוע היא מחלת הטי-זקס – אחת מ-9 המחלות הגנטיות הנפוצות ביותר וחשוכות מרפא הגורמות לתינוק מוות איטי בייסורים. בארגון 'דורות' מציינים כי יש בידם את הידע והניסיון למפות את התפתחויות בתחום ובהתאם לכך למקסם אותם לתועלת הציבור. במכתבם ציינו הרבנים "הובא לידיעתנו פעילותו הברוכה של ארגון "דורות" – בשיתוף "דור ישרים", הפועל מזה עשרות שנים למניעת מחלות גנטיות בילדים וזאת באמצעות בדיקות דם פשוטות של בני הזוג קודם לנישואין."

הרבנים הוסיפו: " בעבר היה מקובל בקרב הציבור שמחלות גנטיות נפוצות בעיקר אצל יוצאי אשכנז, אולם לאחרונה הגיעו לארגון הנ"ל מקרים רבים של משפחות מבני עדות המזרח שלצערנו הרב מתמודדים אף הם עם ילדים בעלי מחלות גנטיות קשות".

Screenshot_2015-11-19-12-26-21

בין הרבנים החתומים על המודעה, הרב שמואל אליהו רב העיר צפת ,הרב אריה שטרן רב העיר ירושלים, הרב שלמה אבינר, רב ישיבת עטרת ירושלים ורב הישוב בית אל,  הרב איתן אייזמן ראש רשת נועם צביה, הרב ברוך וידר ראש ישיבת ההסדר הכותל ועוד רבנים נוספים.

הליך הבדיקה נעשה בדיסקרטיות והנבדקים מקבלים מספר אישי שאינו מסגיר פרטים, אותו הם יכולים להצליב עם בן/בת הזוג המיועד/ת תוך שמירה על אנונימיות וסודיות מוחלטת וכן שמירת כבודן של המשפחות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
נקודה למחשבה...
שמירה על אנונמיות וכבוד המשפחות? | 19-11-2015 15:39
זוג יוצא תקופה נגיד בן חצי שנה ל3 שנים כחברים (כן במגזר שלנו יש גם תקופות ארוכות יותר) מחליטים על דור ישרים ובום צריך להיפרד כי יש סיברות של בין 75-100 לילדים עם תסמונת גנטית... נפרדים! ואז הופכים שיחת השבוע..בכל זאת יצאו תקופה ארוכה למה בוטל השידוך?...ואז "הולכי הרכיל" (כן הם קיימים) או בטעות סיפרה לחברה הכי טובה וגם הוא סיפר לאיש סודו והכל מתחילים לרנן... האם לאחת המשפחות הללו כאשר יבוא המשודך הבא - האם הוא לא יבוא בחשש? האם ממש יהיה שקט ושלווה.... ואז יבואו המגיבים - "עדיף זה מאשר ילד פגום" תשובה: תחשבו שאתם המשודכים ואז את הילד שלכם שנולד בריא החברה תהפוך לפגום!
2
למה לא להבדק בקופת חולים?
אליהו | 20-11-2015 9:23
3
רק כמה הערות לכותב שמעליי
אלי | 21-11-2015 21:14
נקודה חשובה קודם כל זה לא 75-100 אלא זה 25% בכל הריון. זה הכלל המתמטי. אבל יותר חשוב - הפרידה על רקע גנטי או ההחלטה להמשיך למרות הרקע הגנטי לא קשורה בדור ישרים. היא קשורה בזוג ובהחלטה האישית שלהם. זאת אומרת - גם זוג שנבדק במקום אחר וקיבל תשובה שלילית יכול להחליט על פרידה ומצד שני גם זוג שנבדק בדור ישרים יכול להחליט להמשיך וללכת על פתרונות רפואיים.
4
ל-1 הרעיון הוא
אני | 21-11-2015 23:04
שאחרי שזוג יוצא מספר פעמים והעניין ניראה רציני עושים את הבדיקה, לא מחכים חצי שנה כי אם יש בעיה בהתאמה חבל שיצאו חצי שנה. אגב, מניסיון, הכל דיסקרטי, בלי שמות רק תאריכי לידה ומספר בדיקה. אצל הצבור החרדי זה עובד מדהים ונמנעו הרבה עוגמות נפש ויש מחלות גנטיות שנעלמו כמעט אצל הציבור החרדי. מומלץ ביותר!
5
לאלי מ-3
אני | 22-11-2015 12:39
אין ספק שההחלטה על המשך היא של בני זוג, אבל גם אם האחוז הוא 25%, מי ההורים שמוכנים לקחת סיכון שכזה? מספיק סיכונים יש בתופעות שאינן גנטיות אז לקחת סיכון? אם הבדיקה היא בתחילת הקשר של הזוג, לפני שנוצר קשר אמיתי וחזק אז מה הבעיה? עדיף להפרד ולחפש בן/בת זוג שהסיכון הזה לא קיים.
6
למה הכותרת " רבני הסרוגים..."
חיה פה | 22-11-2015 21:06
האם לרעב'ס החסידיים אתם קוראים רבני זנבות השועל? או לרבני הליטאים אתם קוראים רבני השונאים? או רבני המחבלים? (התגובה הזו מיועדת למי שמבין...)