הרב בני לאו: "האיסור לעלות להר הבית - פסיקה פוליטית"

הרב בני לאו מספר כי התבקש לחתום על עצומת רבנים האוסרת עלייה להר הבית ומציע במקום "לסגור את ההר לחלוטין לתקופת זמן לכל אדם. זה כמובן יעורר זעם עצום בעולם המוסלמי אך רק כך נוכל להתחיל מנקודת זינוק חדשה"

"האיסור לעלות להר הבית - פסיקה פוליטית"
  (צילום: סרוגים)

רב בית הכנסת רמב"ן בירושלים הרב ד"ר בני לאו מתייחס לקשר שעושים חוגים מסוימים בין הר הבית ובין פרוץ האינתיפאדה החדשה.

בעמוד הפייסבוק שלו מספר הרב לאו, כי התבקש על ידי מספר חברים (ככל הנראה אנשי שמאל ג"ק), לחתום על עצומה הקוראת למנוע עידוד מצד יהודים לעלות להר הבית, כדי למנוע שפיכות דמים.

הרב לאו הקדים התייחסות וכתב כי הוא אינו "מוכן לוותר על הר הבית כמוקד החלום של השראת שכינה בישראל". לדבריו: "העמדה ההלכתית שאוסרת את העלייה לכל מקום בהר – אין לה כלל על מה לסמוך, מעבר לפסיקה פוליטית שמפחדת להתגרות בגויים (שזו פסיקה לגיטימית אך תלויה בהשקפה מוקדמת)".

הוא עצמו מעיד כי מעולם לא עלה להר הבית, אך לא מסיבות הלכתיות כי אם "בעיני ההר מוכרח להיות מושא להשתוקקות אך הוא נמצא בנקודת גובה שיש כמה מדרגות לפניו", והוסיף "אני בוער מכאב וכעס על אנשים שברגל גסה עולים להר כדי להראות שהם הריבון. גם אם יש כיפה על ראשם הם מחללי קודש באופן הנורא ביותר".

את ההתייחסות הזו הוא מטיל בשווה הן על היהודים והן על המוסלמים העולים להר הבית. "במציאות הפוליטית שלנו הפכו המוסלמים את ההר לזירה מרכזית של שליטה על מוקד הארץ המסוכסכת הזו".

בסוף דבריו, כותב הרב לאו דברים מעשיים, ומציע: "אני סבור שמדינת ישראל צריכה לסגור את ההר לחלוטין לתקופת זמן לכל אדם. זה כמובן יעורר זעם עצום בעולם המוסלמי אך רק כך נוכל להתחיל מנקודת זינוק חדשה. הנקודה היא של הסכמה בין אנשי דת שההר חוזר לתיפקודו המקורי ואנשי כל הדתות יעלו בהסכמה להתפלל בו. כל עוד לא ייעשה התיקון הזה ימשיך ההר להיות זירת קרב ובערה שאחריתו מי ישורנו".

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
סוף סוף דעה הגיונית ואמיצה
מעולה | 18-10-2015 10:54
2
הפסיקה לשמור שבת לא הגיונית ופוליטית
אהרון ישרן | 18-10-2015 12:04
למה אין לך את האומץ להוריד את הכיפה ולשחרר אותנו מהתיסבוכים שלך? בני לאו וחבריו הם חילונים חסרי אומץ זה הכל. לא גסי רוח. לא אנרכיסטים. פשוט חילונים שלא מאמינים בתורה מהשמים. נמאסתם.
3
ההיתר שלכם הוא כפירה בתורה בגלל פוליטיקה
גבי | 18-10-2015 12:16
לענינים לאומיים חשובים ככל שיהיו אין שום משקל הלכתי כלל ועיקר אתם פרובוקטורים שכפרתם בחמורה שבהלכות כדי להפיק רווחים פוליטיים
4
תתבייש! ומה עם הרב אליהו והרב שפירא?
מ. | 18-10-2015 13:53
איך אנשים קטנים בתורה יכולים לדבר נגד ענקיים וגדולי תורה כמו הרב מרדכי אליהו והרב שפירא? דווקה אתה מדבר מתוך פוליטיקה ולא מתוך אמתיה של תורה!
5
הפלות
אבי אדריאן | 18-10-2015 14:25
מתן ההיתר לבצע הפלות היוצא מפיך? פוליטי? הומני? גרידה וסליקת אדם חי קטן? מותר ע"פ דבריך..... הפסקת הריון. הפסקת חיים. מי נתן לך סמכות לפסוק ולהיות אחראי על הפסקת חייהם של ילדים/עוברים חסרי אונים?
6
האיסור קיים כבר מזמן הראי"ה קוק זצוק"ל האם זה פוליטי?
אלי | 18-10-2015 21:58
אנני מבין מדוע האיסור הוא פוליטי ולא הלכתי הרי כבר מו"ר מרן גדול הדור הראי"ה קוק זצוק"ל פסק שיש איסור לעלות להר? האם הוא פסק מטעמים פוליטים? האיסור הוא הלכתי!!! יתכן שהשתנה המצב והיה צריך לדון מחדש על האיסור אך לבא ולטעון שזה פוליטי זוהי טענה חסרת שחר!!!
7
לאלי # 6
אלי גם אני | 19-10-2015 0:29
אתה סותר את עצמך! אם כדבריך "שהשתנה המצב והיה צריך לדון מחדש על האיסור", פירוש הדבר שהאיסור פוליטי ולא הלכתי!!! גם מלחמות ישראל הם מלחמת מצווה - עניין הלכתי ולא פוליטי! האסטרטגיה תלויה במומחים למלחמות.
8
"תיפקודו המקורי"
אלי | 19-10-2015 0:38
אינו שאנשי כל הדתות יעלו בהסכמה להתפלל בו... זה זיוף רפורמי.
9
נראה כי המגיבים אינם בקיאים בסוגיא
יוסם | 19-10-2015 12:10
איני נמנה מחסידיו של הרב בני לאו, אך לצערי ניכר כי המגיבים שכתבו כנגדו, אינם בקיאים כלל בסוגית איסור העליה להר הבית, והמעיין בסוגיא יראה כי סוכמו ההלכתי של הרב בני לאו די מדויק ואין כמעט בסיס לטעון ההלכתי כי יש איסור לעלות לכל מקום בהר הבית. אכן הרב אליהו והרב שפירא אסור עליה להר הבית יחד עם שאר הרבנים הראשיים לישראל, אך עדיין 'הרב אליהו' אינו טיעון הלכתי, והמעיין בתשובות האוסרות את העלייה (עיינו בתשובתו של הרב עובדיה) יראה כי אין מקום לטעון כי כל הבית אסור בעלייה, הטיעון ההלכתי האוסר עלייה לכל מקום בהר הבית (שיטת הרדב"ז) כולל בתוכו גם את האיסור לעלות לכותל המערבי, שאין כמעט מי שפוסק כן כיום (הרב עובדיה כתב תשובה שלימה להתיר). א"כ יוצא שהסיבות שנאמרו לאסור את העלייה מתחלקות לג': א. החשש שאנשים יעלו גם למקומות האסורים. (טיעון לגטימי, אך אינו הלכתי משום שאין בידינו לגזור גזירה חדשה). ב. טיעון שלדעתי רווח בקרב הפוסקים החרדים, והוא החשש מהאומות (ועליו כתב הרב בני לאו נכונה שיש לו מקום אך הוא מבוסס על הנחות יסוד קודמות). ג. איננו ראויים לכך- טיעון הנשמע בקרב חלק מיוצאי ישיבת מרכז הרב ובעיקר הר המור, ומתבטא באמרה 'בעניין הר הבית אנחנו סטמר' (טיעון זה ודאי אינו הלכתי כי אם השקפתי- מיסטי). לאור דברים אלו שנראה לי מסכמים באופן נכון את הנושא, יוצא כי לחנם יצאו אנשים שאינם בקיאים בסוגיא (יתכן ואני טועה אך כך נראה מתגובתם) לאדם אשר ניכר כי בירר את הנושא מבחינה הלכתית, ואם זה משנה אם הוא רב 'גדול' או 'קטן' או 'לא רב בכלל'. [בשולי הדברים אעיר כי יש שיטה של הרב סילבצקי הטוענת שיש איסור בעליה לרוב המקומות בהר ואינה אוסרת את העלייה לכותל, אך שיטה זו מורכבת מצירופי שיטות, ואני כמעט סמוך ובטוח שרוב ככל הפוסקים שאסרו לא פסקו מטעמים אלו אלא מן הטעמים שהבאתי לעיל. כמו כן המון רבנים כלל לא ניסו לברר מהם המקומות ההלכתיים המותרים, ואף זה ודאי אינו טיעון הלכתית, ובד"כ הסיבה שהם לא ביררו, זה משום שבלאו הכי רצו לאסור מאחד מג' הטעמים המוזכרים למעלה]. עיקר מטרת תגובתי היא ליצור שיח ענייני בתגובות, ולא הלעזות וגידופים שנאמרים ללא שום ביסוס וידע בנושא. בברכת 'תרבות שיח ראויה'..
10
פשוט שהרב צודק, ושההר בידי מוסלמים חמור משרפת קבר יוסף
תתעוררו | 19-10-2015 12:24
איך נהיינו שאננים למקום הרבה יותר קדוש מכל שאר הקברים ומקומות הקודש יחד
11
אני מוחה על כבוד הרבנים שאוסרים מסיבות הלכתיות ו
יוסף בנימין | 19-10-2015 18:06
וגם היה צריך לכתוטב בכותרת שזו דעת הרב בני לאו ולא כאילו כולם חושבים כך
12
אין עוד כמה שוטים רודפי פרסום לאתר כדי לגוון קצת?
משה | 20-10-2015 22:50
מה בין האיש הזה להלכה היהודית לא ברור. אולי הגיע הזמן לברור קצת יותר את הכותבים?
13
929
אפרים | 21-10-2015 15:08
לפני שאתה "בוער מכעס" על יהודים שעולים להר הבית, תעשה קצת חשבון נפש על חילול הקדש הנורא מכלם ועל החטאת הרבים באפיקורסות שאתה מפיץ באתר השיטנה לתנ"ך.
14
ספציפית הוא צודק, אבל הוא אלוף בפסיקות פוליטיות
ברק | 22-10-2015 2:11
זאת המומחיות העיקרית שלו.