אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

לנטרל או לחסל מחבל? הרב יעקב אריאל משיב

רבה של העיר רמת גן התייחס לשאלת חיסול המחבל לאחר ניטרולו והבהיר: "כשנשקפת סכנה מותר גם להרוג, כשהסכנה חלפה והמחבל אזוק או פצוע, צריך לפעול בחוכמה"

לנטרל או לחסל מחבל? הרב יעקב אריאל משיב
  (צילום: אורן נחשון/פלאש90)

רבה של העיר רמת גן ומבכירי רבני הציונות הדתית, הרב יעקב אריאל, מתייחס לשאלה שעלתה בימים האחרונים: "האם מותר להרוג מחבל שכבר נוטרל?" ומחלק בין מצב בו עדיין נשקפת סכנה לאזרחים למצב בו כבר חלפה הסכנה.

באתר 'ישיבה' נשאל הרב אריאל: "בעקבות גל הטרור האחרון, חלק מהרבנים יצאו בקריאה להרוג כל מחבל שמבצע פיגוע, גם כשהוא כבר לא מהווה סכנה, ולעומתם אחרים טענו שלא נכון להרוג מחבלים כשהם כבר לא מסכנים אזרחים או שוטרים. מהי הגישה הנכונה?".

כאמור, השאלה נשאלה ככל הנראה על רקע חילוקי הדעות בין הרב דוד סתיו, הסבור כי אין להרוג מחבל אחרי שנוטרל, לרב שמואל אליהו, שסובר כי גם כאשר המחבל נוטרל יש לחסלו.

בתשובה לשאלה ענה הרב אריאל כי "כשנשקפת סכנה מותר גם להרוג, כשהסכנה חלפה והמחבל אזוק או פצוע, צריך לפעול בחוכמה, בשיקול דעת ולא מתוך אמוציות ספוטניות".

הרב אריאל ציין כי "באיסלאם מצות גאולת דם היא מצווה גדולה, ואין צורך להוסיף שמן למדורה".

בנסוף אמר הרב אריאל כי "הריגה לא בהכרח מרתיעה, משום שההרוג הופך לשהיד", וציין כי "צריך לשקול היטב עם המומחים לביטחון.

(השאלה והתשובה פורסמו באתר 'ישיבה')

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
קיימת הסכנה שיעודד אחרים לרצוח, שישתחרר וירצח עוד
ש | 15-10-2015 9:42
2
לנטרל לתמיד! כנסו:
שורדת | 15-10-2015 10:03
צריך לנטרל לתמיד, כלומר לחסל ולוודא שלא ייצא פצוע או אזוק מזירת הפשע. למה? כי הסכנה בו טמונה בשנאתו היוקדת כלפינו, לא ברגע נתון שיש לו או אין חפץ ביד. אם ייכלא יבוא יום וישתחרר ויחזור לנסות לרצוח בנו, אם ייפצע אז כנ"ל. ובשני המקרים זה יעלה לנו כסף רב. אויבים הורגים, כי אוייב שאנו לא נותנים לו למות, לא ייתן לנו לחיות!
3
סכנה כי חצי מהם ישבו בכלא שוחררו וחזרו לפגע...
רוה"מ | 15-10-2015 10:03
ובכלל הסכנה הכי גדולה שלנו זה שמאלנים ורבנים כמוכם!!!
4
תשובה דפלומתית אך לא הלכתית
מוהל מוסמך | 15-10-2015 11:01
דפלומתיה מתוחכמת בכדי לחלץ עמיתו מצוער. שאלה לרב: מה עשה דוד (לא לנטרל, אלא) כדי לזכות בבת שאול?... אם כבודו יענה תשובה נכונה, מגיע לו 100...
5
מתפלא על הלכה של הרב
אליהו | 15-10-2015 11:41
רוצח גוי שבא להורגך התורה מצווה עלינו להורגו אפילו שנוטרל ויש עדים לכך זה לא אומר שאין מצוה להמשיך להורגו. מהיכן הרב שאף את ההלכה מאיפה.
6
הרב הזה מתחנף, מעניין למי?
ויפן כה וכה... ויך... ויטמנהו | 15-10-2015 15:04
אין כאן לא תורה ולא הלכה אלא חנפנות גרידא.
7
קיימת סכנה שיתפוס מיטה של חולה-לכן יש לחסל
חולי עם ישראל קודמין | 16-10-2015 2:13
במיטות של בתי חולים.
8
לקיים ובערת הרע מקרבך
יוחאי- | 18-10-2015 23:01
רק ע"י חיסולו של המחבל , יתקיים הפסוק של "ובערת הרע מקרבך". ניטרולו והשארתו בחיים . הוא לטאטאות את הזבל מתחת השטיח.. ולכן נאמר גם . "השכם להורגו" ולא השכם ונטרלו. או והדפו , או ברח ממנו. וכ"ו . אלא המצווה היא להוציאו להורג . כיון שהוא ישאף להורגך . אחרי דקה או בעוד 10 שנה . מתי שיוכל לבצע את זממו הוא יבצעו.
9
דין רודף איננו מתיר נקמה
מוטי | 20-10-2015 3:56
יש פה שני עניינים - דין רודף, כאשר מחבל רודף אחריך על מנת להורגך עם סכין שלופה, חל על ראשו דין רודף וחלה חובה לעוצרו אפילו במחיר מותו. באידך גיסא, דין רודף איננו מתיר נקמה. כך שאם ישנו מחבל אזוק על הרצפה והוא איננו מהווה סכנה, רציחתו משמעה נקמה. על בסיס זה, נקמה יכולה להחשב כרצח. קידוש השם יכול להחשב כערך המתיר נקמה, אבל איזה קידוש השם יש במעשה לינץ?