"הסיפור של 'מעמד זכר להקהל' הוא ביטוי עצוב של תהליך התחרדותה של הרבנות הראשית בישראל", כך כותב הבוקר הרב אמנון בזק בהתייחס לפרסומים של הרבנות לקראת האירוע שצפוי ביום רביעי הקרוב ברחבת הכותל.

"כידוע, התורה מצווה שבחג הסוכות שבסוף שבע שנות השמיטה ייערך כינוס גדול של כל עם ישראל, על אנשיו, נשיו וילדיו, ובו ייקראו פסוקי התורה כדי ללמד את בני ישראל את שמירת המצוות ולחנכם ליראת שמים. על פי חז"ל, המלך כראש הסמכות הלאומית הוא האמור לקרוא בתורה. בזמן הגלות הארוכה לא התקיים כמובן מעמד זה, אולם עם השיבה לארצנו בחסדי ה' נהגו הרבנים הראשיים לחדש אותו, לפחות כ'זכר' למעמד הקהל המקורי, תוך שיתופם של מנהיגי המדינה.", כותב הרב בזק.

הרב בזק מזכיר כי "בזמן כהונתם של הרבנים אברהם שפירא ומרדכי אליהו זצ"ל, התקיים מעמד ענק של 'זכר להקהל' (סוכות תשמ"ח), ובו השתתפו ראש הממשלה ונשיא בית המשפט העליון, ונשיא המדינה חיים הרצוג אף קרא פסוקים מספר התורה."

על הפיחות במעמדו של המאורע, כותב הרב: "לאורך כל השנים התנגדו החרדים האשכנזים למנהג 'זכר להקהל', משתי סיבות עיקריות: מפני ש'חדש אסור מן התורה', ומפני שהם התנגדו לתת מעמד כלשהו לראשי המדינה החילונית. הרב עובדיה זצ"ל, לעומתם, תמך בהתלהבות במעמד וסיפר כיצד "קראנו בס"ת במעמד הרבנים הראשיים ונשיא המדינה… ונעשה האירוע קידוש שם שמים ברבים". אולם בדור האחרון, עם תהליך הכפפתה של הרבנות הראשית לחרדים האשכנזים, עובר מעמד 'זכר להקהל' תהליך קיצוץ הדרגתי, שמגיע השנה לשיא חדש במודעות הפרסום לאירוע: הגדרתו כמעמד של 'הכנסת ארבעה ספרי תורה לכותל המערבי', והשמטת השתתפותם של מנהיגי המדינה בו."

את הירידה הוא תולה בהשתלטות החרדים על הרבנות הראשית: "זכותו של כל אדם להתנגד לרעיון של 'זכר להקהל', אולם הרבנות הראשית בישראל אמורה להמשיך ולייצג גישה ממלכתית, הרואה ערך בשותפותם של ראשי המדינה וסמליה במעמד מרגש זה, יחד עם כל עם ישראל. האם באמת ראש הממשלה והנשיא נופלים ממלכי יהודה, שרבים מהם עבדו עבודה זרה ומלאו את הארץ דמים, ובכל זאת השתתפו במעמד הקהל? האם אין בהשתתפותם של ראשי המדינה במעמד קריאת פסוקים מספר התורה משום קידוש שם שמים ברבים? 'סיבוב הפרסה' המשתקף באופיו של מעמד 'זכר להקהל' אמור להטריד את כל מי שרואה בתהליך שיבת ציון והקמת מדינת ישראל תהליך שנעשה בחסדי ה' לעמו."