האם טקס הפרשת חלה נוגד את היהדות? - סרוגים

האם טקס הפרשת חלה נוגד את היהדות?

פנו אליי כמה נשים שרוצות לעשות ערב גדול לפני ראש השנה כדי שזה יהיה חויה רוחנית. במרכז הערב הן רוצות להביא את טקס "הפרשת חלה" ואחר כך "ברכות" למיניהן כדי להתקרב לקב"ה וכדו´. הן גם ביקשו שאני אבוא. האם לנצל את ההזדמנות "ולנתץ את הפסילים" או שלהסכים?

האם טקס הפרשת חלה נוגד את היהדות?
  (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

אני רב צעיר, מכהן בקהילה יחסית גדולה, התייעצתי אתך בעבר ואני רוצה לבקש שוב את עזרתך מהניסיון שלך.

פנו אליי כמה נשים שרוצות לעשות ערב גדול לפני ראש השנה כדי שזה יהיה חויה רוחנית. במרכז הערב הן רוצות להביא את טקס "הפרשת חלה" ואחר כך "ברכות" למיניהן כדי להתקרב לקב"ה וכדו´. הן גם ביקשו שאני אבוא.

כל העניין נראה לי עוד פעם הליכה מחדש למה שהנביאים אמרו על הקורבנות. הנשים האלה אינן מהמקפידות במצוות ובהגעה לבית הכנסת. גם כל העניין של לעשות בצק כדי להפריש חלה או לאכול משהו מוזר כדי לברך ברכה מוזרה הוא נראה לי נטע זר בכל התפיסה היהודית. אמנם לא למדתי אצלך אבל אני מכיר את התפישה שלך על הקורבנות ועל הצדק החברתי וכו´, ועל כן אני מבקש בעצתך מה לעשות ובעיקר האם לנצל את ההזדמנות "ולנתץ את הפסילים" או שלהסכים?

אני מעריך כי לפני שלושים שנה הייתי עונה לך אחרת מהיום. אז הייתי עונה לך שזו הזדמנות מצוינת אכן "לנתץ את הפסילים", לדרוש דרשות חדות ונוקבות על התפישה הרעה הזו, שזו חזרה על "למה לי רוב זבחכם", שאם רוצים לעשות משהו לפני ראש השנה הוא צריך להיות רחוק מטקסים וקרוב לשינוי רוחני פנימי, ועוד ועוד, ולא זו בלבד שבוודאי שלא הייתי מוכן לדרוך ולשים את רגלי במקום כזה, אלא שגם הייתי מנסה למנוע את האירוע הזה, שכן הוא אירוע מזיק מאוד.

היום אני נוהג אחרת, וזאת בלי לשנות דבר מעמדותיי. רק להוסיף להן.

כל מה שכתבת הוא תלוי קונטקסט, גם לדבריך. הלוא הנביאים בוודאי שלא יצאו נגד הקורבנות. הם יצאו נגד תפיסה מעוותת של הקורבנות, בשעה שאין תשתית של צדקה ומשפט, של תיקון חברתי, ושל עיוות במידות ומשקלות. מטרתם לא הייתה לנתק את העם מעילוי הקודש ומבית המקדש. מטרתם הייתה לבנות סולם נכון.

למה אפוא שלא תלך בעקבותיהם? למה שלא תהיה חלק מחוויה רוחנית שנשים חשות קרובות אליה, בלי ביקורתיות ובלי ניסיון לשפוט מי ירא שמיים ומי לא? למה שלא תהיה חלק גם מהתקרבות כזו לקב"ה, בדרכן שלהן?

אולם, אם ברצוננו ללכת אכן בעקבות הנביאים – הצע להן, ואפילו דרוש מהן, לקיים את האירוע לאחר תיקון מהותי בתחום הצדקה ובתחום המשפט. לאמור: נצל את ההזדמנות ולמד איתן ביחד את תפישת הנביאים; דבר על הצורך לבנות תשתית משמעותית קודם שבאים בשערי הפרשת חלה וברכות על פירות אקזוטיים; על ידי כך אכן תבנה קומה מלאה.

תאר לך ערב כזה: בחלקו הראשון – מביאים לכך שכל המשתתפות חותמות על כרטיס אד"י, אחד התיקונים שצריך לעשות. החלטת הרבנות הראשית משנת תשמ"ז הכירה במוות המוחי; היא הותירה את בעיית האמון ברופאים, שנפתרה על ידי חוק קביעת המוות המוחי; לא זו בלבד, אלא שגם כיום ישנה אפשרות לרב המוסמך הן על ידי הרבנות הראשית והן על ידי משרד הבריאות ללוות משפחות בהחלטתן הקשה. עתה אין סיבה מוצדקת שלא להירתם לאחת המצוות החשובות ביותר – הצלת חיים. זו אפוא דוגמה למה שניתן לעשות, לא כניגוד לקורבנות ("הפרשת חלה" ו"ברכות") אלא כתשתית היסוד.

אפשרות נוספת היא החלטה כי הקהילה שלך פותחת במבצע גדול להנגשת בית הכנסת למי שבית הכנסת אינו מונגש לו: בין אם מדובר בבעלי מוגבלויות פיזיות שאינם יכולים לבוא או אינם יכולים לעלות לתורה; בין אם מדובר בנשים עם עגלות ובמדרגות בלתי עבירות לעזרת נשים; בין אם מדובר בשיפור השמיעה; בין אם מדובר בחוסר נגישות במובן הרוחני של הדבר- בית הכנסת פותח את שעריו לצורך בר מצווה לציבור הכללי וכדו´. ואז לפנות ל"הפרשת חלה" ו"סעודת אמנים".  וכן על זה הדרך.

האם לא נראה לך שזה יביא בכנפיו תועלת מרובה יותר, ותנועה רוחנית משמעותית שיותר ?

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
ברור שלרב "הצעיר" אין שום מושג בהנהגה ציבורית...
ישר | 31-08-2015 19:32
אולי עבר איזה מבחן רבנות על ידע יבש ותורני אך הנהגה ציבורית לא למד. פשוט מביך לקרוא את הפניה שלו לרב שרלו. גילוי נאות: גם אני אינני מהנוהרים או התומכים בטקסים אלו,בלשון המעטה, אך בנידון דידן אין שום קשר.
2
הצעות מוזרות
אני | 01-09-2015 9:35
משום מה ההצעות הן קוסמטיות בלבד. אים שום הצעה בענייני השקפה, מצוות, חינוך יהודי. עם כל החשיבות של תרומת אברים זה עדיין לא פשוט בארץ ועדיין לא ראיתי שכל החילונים חתמו. הנגשת בית כנסת אין לו כלום עם נשים שבאות להפרשת חלה. הדרך הזאת של מכירת היהדות בזול צועדת בענק לכיוון הרפורמים.
3
לא מחוברים כלל (אפילו קצאת מתנשא)
| 01-09-2015 11:52
איפה הרב שרלו שיח' חי?? מי שעושות הפרשות חלה בטקסים כאלה ממש אבל ממש לא מחוברות לעניין של "הנגשה" "תרומת אברים" ועוד מילים גבוהות שלא מתאימות לציבור הספציפי. השאלה היא הלכתית גרידא. האם יש כאן איסור הלכתי או לא. במידה ולא הנח להן לישראל... והיעקר שכל כוונתן לש"ש.
4
במקום לחזק אותן במצוות אתה מציע להו אדי ונגישות?
קובי | 01-09-2015 14:18
תגיד ברורות רק האג'נדות החילוניות קרובות ללבי אלו הדתיות - מהוות לי מטרד ואני שומר אותן רק כי אין לי ברירה
5
מאוכזב ועצוב
דוד | 01-09-2015 15:37
כמה עצוב, היום כבר ברור שכל הסיפור של רבני צוהר הוא רק הצגה, דבר ראשון לאחר כישלון בבחירות לרבנות ואז עוברים לסגנון "בוא נשרוף את המועדון" עם נושא הגיור ואז בהצעות מוצרות ומנותקות שבקום לנסות להבין ולהתחבר למושגים שתרבותית שונים מסתכלים על זה מנקודת מבט של התנסות . זה פשוט מזכיר את אנשי אקדמיה שבצד אחד אמורים להיות פתוחים לכל תרבות אבל העיקר שדעותיהם קובעות . בקיצור חודש אלול - יש מה לעשות חשבון נפש דחוף .... שוב עצוב לי מאוד
6
השואל עקום ותלוש, והמשיב עקמומי ומנותק
יוקי | 03-09-2015 10:15
מה פה כל כך 'מוזר'? ההפרשה - הפרשה, הברכות - ברכות, והמצווה - מצווה. והנח להן לישראל ברצותם להתקרב לקב"ה באשר הם שם.