שרת המשפטים איילת שקד, עשתה את המהלך הנכון והראוי להצגת מועמדים ספרדים מטעם הבית היהודי, לוועדה למינוי דיינים עבור בית הדין הגדול. צעד חשוב בשיקום השבר הסורי-אפריקאי בבית היהודי, וכעת כל שנותר הוא לקוות למינוים המצופה. איילת – שאפו!

ואעפ"כ רבים וטובים ממשיכים לטמון ראשם בחול, ולדמיין שבמציאות של 2015, הדיון העדתי הוא לא רלוונטי, כאילו לא התקיימה כאן אפליה עדתית, מחיקה תרבותית והדרה רוחנית. כנראה ששרת המשפטים יכולה ללמד את האחרונים כמה תובנות, ולטובתם נפרט בקצרה, למה חשוב שימונו דווקא דיינים ספרדיים:

נראות ונציגות

שנים רבות מתקיימת אפליה בציונות הדתית, במסגרתה ממונים באורח קבע דיינים ורבנים למשרות תורניות כמעט רק תלמידי חכמים ממוצא אשכנזי. פעמים שהדבר בא במסגרת "דילים" עם גורמים פוליטיים (ש"ס), ופעמים פשוט כי "לא מוצאים" רבנים ודיינים ראויים מקרב עדות המזרח. אפליה כידוע, יש לתקן בראש ובראשונה בנראות מחודשת של הגורמים שהופלו במוסדות ובתפקידים מהם הודרו.

זהות ושייכות

מרבית הציבור היהודי בישראל, זה המחוייב להיזקק לשירותי בתי הדין הרבניים והממלכתיים, מגדיר עצמו כשייך למגזר המסורתי.
יסוד מרכזי בתפקידו של הדיין בבתי הדין, הוא להיות מסוגל להבין את המתדיינים הבאים לפניו, את אורחות חייהם ועולם מושגיהם, את ההלכה הנוגעת לעניינם ע"פ מסורת אבותם, ולגלות רגישות והבנה למצב שבשלו נדרשו להגיע לפני בית הדין.

עולמם של אלה, מוכר ואף קרוב לעולמם של הדיינים הספרדיים בכלל ומתוכם הדתיים לאומיים בפרט, שכן סביר להניח שחלק מקרובי משפחתם משתייכים למגזר זה, וודאי שיש בקהילתם ובאיזור מגוריהם לא מעט מסורתיים הבאים עם הדיינים במגע ובקשר. ממילא קיימת היכרות משמעותית בין הדיינים לבין המגזר הגדול ביותר הבא לפניהם בדין. אין זו אלא מעלה חשובה שמאפשרת לדיינים להבין כראוי את המקרים הבאים לבית הדין, ולהכריע בשום שכל מתוך הבנה מלאה של המקרה.

יתירה מזו, שערו בנפשכם מה יקרה אילו יתקבלו לשמש בדין דיינים מקהילות חסידיות (כיוזמתו של שר הבריאות יעקב ליצמן), ולפניהם יבואו מתדיינים מסורתיים? כמה גדול הפער בתודעה, בעולם המושגים, באורחות החיים, ואף במסורת ההלכתית, בין שני ציבורים אלה. אין זה מן הנמנע שנראה לפנינו עוולות אפשריות הנובעות מפערים אלה, כפי שכבר אירע בעבר (עיין שו"ת יביע אומר י' אבהע"ז סי' ל"ד).

מהות ומורשת

היסוד החשוב והנצרך ביותר לדיין בבית הדין, הוא יכולתו להכריע בהלכה. אך לפי איזו מסורת הלכתית הוא מכריע? האם כזו המתבססת על מרחב הפסיקה ההלכתי של כלל הגלויות או רק על החתך המצומצם המוכתב ע"י האליטה החרדית השלטת? (עיין שו"ת יביע אומר ו' אבהע"ז סי' י"ד).

רבני ספרד והמזרח הנחילו בהגותם, בכתביהם ובפסיקותיהם מסורת של יהדות מתונה. למעשה, כל מיטיב ראות, יכול בנקל להבחין עד כמה ערכי הליבה המזוהים עם הציונות הדתית, תואמים באופן נפלא את עולם ההגות והחיים הספרדי. לצערנו, חלק משמעותי מבני הציונות הדתית, זכו לחינוך ממלכתי דתי חד גוני, המדיר את מסורת ספרד והמזרח, בין אם בשל בורות וחוסר היכרות עם אוצרות ספרד ובין בשל חוסר עניין או תפיסה אירופוצנטרית, וממילא ממשיכים בדרך זו אף בהנהגתם הרבנית.

דיינים ספרדיים אמיתיים, הם הברכה הגדולה שיכולה הציונות הדתית להעניק לציבור הרחב הבא לפני בתי הדין. הם המכירים את עולם ההגות והפסיקה הספרדי והמזרחי, הם מיישמים בפסיקותיהם עולם רוחני נפלא זה, בעל התאמה גבוהה לערכי הציונות הדתית, ומביאים בשורה לציבור המתדיינים. הם ממשיכים את מורשת ישראל כפי שבאה לידי ביטוי בתפוצות ספרד והמזרח, ומקדשים בכך שם שמיים.

==

ירון אטיאס הוא יו"ר הדסים – הבמה להתחדשות רוח יהדות ספרד