מי אתה אריאל קלנר? ראיון עם הדור הבא של הנהגת הליכוד

מי אתה אריאל קלנר? ראיון עם הדור הבא של הנהגת הליכוד

ההתנתקות שברה לו את הלב האידיאולוגי. בעקבותיה הוא חזר בתשובה, הקים ארגון סטודנטים בשם 'חזון לאומי' ונבחר לאחרונה ליו"ר ועידת צעירי הליכוד. ימין מאמין

author-image
ראיון עם הדור הבא של הנהגת הליכוד
  הליכוד הוא הבית. קלנר בהרצאה

לפני כחודש ציינה מדינת ישראל, עשור לתכנית ההתנתקות שהגה ראש הממשלה דאז אריאל שרון ז"ל. תכנית ההתנתקות או 'הגירוש מגוש קטיף' (תלוי את מי שואלים..) שהותירה צלקת עמוקה בפניה של החברה הישראלית, תפסה את אריאל (אריק) קלנר, אז סטודנט אלמוני מחיפה, בעיצומם של הלימודים האינטנסיביים בטכניון. התגובה הראשונית שלו הייתה הקמת התא הכתום במוסד הלימודים לעצירת תכנית ההתנתקות.

הסטודנט הצעיר דאז, לא הסתפק בכך – השתתף בהפגנות, נטל חלק במשאל מתפקדי הליכוד, ולא היסס להסתנן לגוש קטיף הנצור ערב הגירוש. הגירוש לא נמנע, אך סלל את דרכו לכיוון העשייה הציבורית.

השנים חלפו, וכיום קלנר (35) עומד בראש ארגון ציוני, 'חזון לאומי'-המרכז למנהיגות ציונית, בעל השפעה במפלגת הליכוד, הנכנס ויוצא בלשכותיהם של פוליטיקאים ואנשי מפתח בחברה הישראלית. הבחור הצעיר הפך לאיש, כבר דמות מוכרת בציבוריות. בשבוע שעבר חזר מביקור עבודה בהונגריה במסגרת מסע הסברה בו נטל חלק. במהלך הביקור נפגש קלנר עם חברי מפלגת הפידס (FIDESZ) מפלגת השלטון בהונגריה, וכן עם נציגי הקהילה היהודית במדינה.

בשעה שבני גילו עסוקים בביסוס הקריירה האישית, ניסינו להבין מה מביא מהנדס תעשיה וניהול צעיר עם עתיד מבטיח, לעיסוק יום יומי, אינטנסיבי מייגע ואולי גם כפוי טובה, בנושאים כבדי משקל כמו לאומיות, זהות יהודית, גוש קטיף, מנהיגות סטודנטיאלית ועוד.

1

עם ראש הממשלה בהצגת החוברת של חזון לאומי

 

רגע לפני פתיחת שנת פעילות חדשה של 'חזון לאומי', נפגשנו השבוע עם אריאל קלנר, היו"ר והמייסד של הארגון, לריאיון ראשון על תובנות מהגירוש מגוש קטיף, מפעל חייו 'חזון לאומי, ההשראה שקיבל מסבו וסבתו, מסורבי עליה במשך 10 שנים, תהליך החזרה בתשובה שעבר, וגם על פעילותו הציבורית במסגרת צעירי הליכוד.

עשית כל כך הרבה למען ביטול הגירוש אך לא הצלחת למנוע את זה. מה הרגשת כשהבנת שזה לא הולך לכיוון שלך ?

"באופן מידי, האכזבה שחוויתי הייתה עצומה. אריאל שרון ז"ל שהיה מושא הערצתי, שבר את ליבי האידיאולוגי. אלא שמהר מאוד גיליתי, שלא רק שרון האיש, יצר בי מפח נפש. כל היסודות הערכיים, עליהם התחנכתי, קרסו בזה אחר זה".

תסביר

"תראה מה שקרה – הציונות התמוטטה – מפריחי השממה הפכו לאויבי האומה, ערכי הדמוקרטיה הבסיסיים ביותר הפכו ללעג ולקלס, זכויות האדם הבסיסיות ביותר נלקחו מאזרחיה הנאמנים ביותר של המדינה ואפילו צה"ל גויס ל'משימה הלאומית' של גירוש עשרת אלפים יהודים מביתם. כל מערכות המדינה שאותה הערצתי, כל מנהיגיי הפוליטיים – המנהיגים בהם האמנתי וכל אותם ערכים – הערכים עליהם גדלתי, קרסו בזה אחר זה. בחולות גוש קטיף נקברה התמימות שהייתה בי לפני כן וכנראה שלא תשוב עוד".

איזה זיכרון יש לך מתקופת הגירוש ?

"ימי הגירוש ייזכרו בליבי לעד. אלו היו פשוט ימים של מאבק בין אור לחושך. מהצד האחד, פרגמטיזם קר ונטול חזון, חסר כל מחויבות ערכית (אף לא לערכיו שלו), כוחני, אשר רוממות הנאורות והדמוקרטיה בפיו, ודורסנות חסרת מעצורים בידיו.

ומהצד השני, תום, אמונה, אהבת הארץ ואהבת ישראל. מסירות נפש ותרומה ללא גבולות בכל ענייני החברה, ציבור שמשלם מיסים מתוך אידיאולוגיה ושכל מאווייו נתונים להגשמת החלום היהודי. בחרתי להיות עם הטובים".

'עלה התאנה' החילוני

קלנר נולד בשנת 1980 בחיפה למשפחה חילונית. הוא אח בכור מתוך 3 אחים. את לימודיו עשה בבית הספר הריאלי בעיר. לאחר שירות צבאי כחובש קרבי בגולני, הצטרף למטה למען ארץ ישראל בחיפה וסייע בשמירה על מאחזים מבודדים. במקביל למד הנדסת תעשיה וניהול בטכניון. בשנת 2003, עם ההכרזה של שרון, על תכנית ההתנתקות יצא מיד למאבק, נגד האיש אותו העריץ. מאז מים רבים עברו בנהר, קלנר הספיק לחזור בתשובה, ולקחת חלק פרו-אקטיבי בעשייה ציבורית-פוליטית. כיום הוא מתגורר בחיפה, נשוי ואב לשלושה ילדים.

5-page-001

כסטודנט חילוני בטכניון

 

אתה עוסק הרבה בלאומיות וציונות ברמה הארצית והמקומית. מה הביא אותך לעיסוק בנושאים האלו ?

"הלאומיות הייתה חלק מרכזי מהשקפת עולמי מאז שהייתי ילד. הייתי "בולע" את ספרי המחתרות, ובשקיקה שמעתי את סיפורי הציונות. השראה עצומה קיבלתי מסבי וסבתי שעלו בסוף שנות ה 80 מברה"מ, לאחר 10 שנות סירוב. החל מתחילת שנות ה 90 – בניגוד לסביבה בה גדלתי – חיפה האדומה – הצטרפתי למחאה נגד הסכמי אוסלו והתחלתי בפעילות ציבורית – אידיאולוגית".

חזרת בתשובה בעקבות הגירוש. מה היה שם שגרם לך לחזור לשורשים ?

"זה היה רק סיום התהליך. אמונה תמיד הייתה לי. אני זוכר את עצמי מנהל שיחות עם א-לוהים מאז שאני ילד. כשסבתא רבא שלי הייתה חולה, רציתי להתפלל ולא ידעתי איך. הכרתי רק את האגדה של פסח. אז קראתי אותה מהתחלה ועד הסוף.

בתקופת הגירוש, התחלתי בתהליך בירור עמוק של כל מה שקורה. תמיד הייתה בי הסתכלות היסטורית. האמנתי שאם משהו קורה, סימן שמאחוריו סיבות עמוקות יותר מאשר איש כזה או אחר, שהחליט לעשות מעשה כזה או אחר. ואז פגשתי באחת הדמויות, אשר ממנה למדתי אמונה יהודית מהי – רב הטכניון דאז, הרב ד"ר אליהו רחמים זייני. בהמשך גם הוקסמתי מהגותו העמוקה של הרב אורי שרקי והשראה נוספת לעשיה ציבורית קיבלתי ממשה פייגלין".

"פתאום הכרתי את עולם החכמים – רבא ורבינא, את הרמב"ם ור' יהודה הלוי, את הראי"ה והרצי"ה. לפתע הכרתי את עולם המחשבה היהודי, על עוצמתו, עושרו ומורכבותו. גיליתי את הערכים והשורשים, המאפשרים לעמוד זקוף קומה מול רוחות הסערה האימתניות, ואשר הם-הם סוד קיומו של העם היהודי מול כל תלאות ההיסטוריה. ערכי האמונה היהודית היו לי למשענת באותם ימים טרופים של הגירוש. ההסתכלות האמונית הייתה היחידה שנתנה מענה ופירוש למאורעות השעה. התחלתי להבין שלא מדובר באדם זה או אחר. כל הניסיון לבסס ציונות ולאומיות נטולת שורשים לא יכול להצליח. ללא עוגן מוסרי וערכי עמוק שורשים – כל האנרגיות ששימשו לבניין, יופנו להרס ולחורבן".

ואז מה קרה ?

"מצאתי את עצמי פועל יומם ולילה כנגד תכנית החורבן יחד עם אנשים, אשר רובם הגיעו מעולם האמונה. הם התלהבו מ'עלה התאנה' החילוני שנמצא איתם, ואני לראשונה נחשפתי לעולם אותו לא הכרתי לפני כן". ההיכרות הבלתי אמצעית עם חיי אמונה, לא רק אמונה מופשטת, אלא אמונה המתבטאת בחיים ממש, שותפות הגורל במאבק והבחינה המחודשת של כל עולם הערכים עליו גדלתי, העבירו בי טלטלה עזה, אשר בסיומה גיבשתי השקפת עולם, שמסבירה היטב את המצב".

חזון לאומי – מפעל חיים

אחת המסקנות העיקריות של קלנר כתוצאה מהגירוש, הייתה הרחבת הפעילות הציבורית שלו. בין היתר באמצעות חינוך לציונות, מנהיגות וזהות יהודית בקרב סטודנטים וצעירים מרחבי הארץ. בשנת 2013 הקים את ארגון 'חזון לאומי'-המרכז למנהיגות ציונית, שאותו מגדיר כ"מפעל חייו".

מה היתה המטרה שלך בהקמת 'חזון לאומי' ?

"את לקחי הגירוש אני משתדל לממש היום בפעילותי הציבורית, בעיקר במסגרת 'חזון לאומי', אותו ייסדתי יחד ישראל שולדינר ואשר סיים בקיץ הזה שנה שנייה של פעילות.

הלקח המרכזי של הגירוש, אותו הצבנו לעצמנו כמטרה ב'חזון לאומי', הוא פיתוח מנהיגות ציבורית ותודעה יהודית בקרב צעירים וסטודנטים, מנהיגות בעלת רוחב דעת וזהות יהודית מפותחת".

"אנחנו פועלים בחיפה ובתל אביב, מפעילים את תכנית 'האקדמיה לציונות', לביסוס החלק העיוני רעיוני ע"י הרצאות, סדנאות וסיורים, ואת 'תכנית המתמחים', לשילוב הסטודנטים בפעילות ציונית איכותית עם גופי מחקר, משפט והסברה מובילים ולהפיכתם מפרשני המציאות למעצבי המציאות. כל זאת, בכדי לבנות מנהיגות שתקדם את בניין עם ישראל בארצו".

6

תעודת הוקרה מידי קלמן סזלאי – מזכיר ארגון 'עתיד' להתחדשות הקהילה היהודית בהונגריה

 

הרבה ארגונים היום עוסקים בנושאים הדומים לכם ב'חזון לאומי'. ובכל זאת, מה מייחד את הארגון שלך על פני האחרים ?

"אנחנו לא מתחרים בארגונים אחרים. אנחנו משתדלים לסייע להם ולהעצים אותם. הייחודיות שמביא 'חזון לאומי', הוא שילוב של עומק אינטלקטואלי עם עשייה איכותית. הסטודנטים משתלבים בארגונים, בעמותות ובגופי מחקר, מסייעים לארגונים ותוך כדי כך, גם נבנים – רוכשים ניסיון חשוב ומקבלים כלים".

הפקתם חוברת הסברה על התעמולה הפלסטינית, כמענה לקמפיין ה-BDS המשתולל באירופה. איך נולדה היוזמה ?

"מדובר ביוזמה של 3 סטודנטים שהשתתפו בתוכנית הראשית שלנו – האקדמיה לציונות. השלושה הם אבירם ישראלי, אלינה קושניצקי ומתן לנדסמן. שהוויכוחים הרבים מול אנשי שמאל פוסט ציוניים וערבים, הביאו אותם להבנה, שלא די בדיונים בפאנלים השונים אלא יש צורך גם בהפקת מסמך וחוברת מידע, שיציגו לעולם בבהירות את העמדה הפלסטינית. במסגרת התכנית שלנו הם פנו למזרחן וחוקר האיסלאם, ד"ר דוד בוקעי מאוניברסיטת חיפה, והפיקו בהנחייתו את החוברת – 'תהליך השלום – העמדה הפלסטינית'. החוברת בוחנת את העמדה הפלסטינית, בצורה בלתי אמצעית ומתמצתת ארבעה רעיונות מרכזיים: ביטויי גזענות ודמוניזציה, מערכת החינוך, התקשורת ותהליך שלום".

נפגשת גם עם ראש הממשלה, שרים וח"כים והענקת להם את החוברת שלכם. מה אמרת להם? איך הגיב רה"מ ?

"ראש הממשלה בירך אותנו על העשייה. הוא בהחלט מבין את חשיבות הדברים והבטיח לסייע. קיבלתי גם פידבקים חיוביים ביותר משרים וח"כים – העברתי את החוברת לשרים – ישראל כץ, גלעד ארדן, זאב אלקין, יריב לוין, מירי רגב, גילה גמליאל, דני דנון, יובל שטייניץ ולח"כים רבים. כולם בירכו אותנו כמובן על העשייה. הדגשתי בפני כולם שהאסטרטגיה צריכה להשתנות. בדיוק כפי שהאסטרטגיה הביטחונית בשדה הקרב, היא להעביר את ההכרעה לשטח האויב – כך זה גם צריך להיעשות בדיפלומטיה. הם (הרש"פ) צריכים להצדיק את קיומם. לא אנחנו. חשוב לציין שהחוברת הופקה בסיוע של הקרן הציונית לישראל. גם הם דואגים להפיץ את החוברת לדיפלומטים ולאנשי הסברה מרכזיים".

למרות הכל – הליכוד זה הבית

נבחרת בשנה שעברה לכהן כיו"ר נשיאות ועידת צעירי הליכוד. איזה משמעות יש לתפקיד שלך בהיבט הציבורי ?

"תראה, אני מאמין, שבסופו של דבר, המקום לקדם ערכים, הוא השדה הפוליטי. מתוך התפקיד שלי, אני משתדל לקדם שיח ערכי. שיח שמחזיר את האידיאולוגיה לתמונה. החכם באדם כבר אמר ש"חכמת המסכן בזויה ודבריו אינם נשמעים". כדי להשפיע, צריך להיות חזק. כדי להיות חזק צריך לשלוט במוקדי הכוח ובמוקדי ההשפעה".

חזון לאומי בוקסה

נחזור רגע לתחילת הריאיון. כמי שנכווה מהליכוד בזמן הגירוש, לא חשבת למצוא לך בית פוליטי אחר ?

"מפלגת הליכוד, היא בסופו של דבר המפלגה העממית, השמרנית והמייצגת בצורה המיטבית את החברה הישראלית. חשוב מאוד שהקול אותו אני מייצג, יישמע שם".

ולסיום, שאלה ברמה האישית יותר. הלו"ז שלך עמוס לעייפה במשך השבוע. איך מצליחים למצוא מקום למשפחה, בתוך הפעילות הציבורית שלך ?

(מחייך) "אכן – הלו"ז מטורף. אל תשכח שמקור פרנסתי הוא בכלל מניהול פרויקטים בתחום מערכות המידע, כך שבהחלט אני מברך עם הרבה כוונה "ברוך הנותן ליעף כוח". אבל עם כל הכבוד אלי, הקב"ה בירך אותי באישה מדהימה, אשר בלעדיה ובלעדי תמיכתה לא הייתי יכול לעשות דבר".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
בחור מוכשר
משה | 28-08-2015 13:42
אני מכיר את אריק. בהחלט מסומן כדור הבא של הליכוד האמיתי והערכי. עלה והצלח.
2
עד כמה התורה היא המרכיב העיקרי בחייו?
מאיר | 28-08-2015 13:51
אינני זקוק לתשובה.... צאצאיו בסכנה רוחנית כמו צאצאיהם של כל מי שהאייטמים החילונים הם מרכז חייהם ולימוד התורה ושמירת המצוות והימנעות מאיסורים הם רק קוץ מטריד להם שיש להיפטר ממנו מהר ככל הניתן
הזיה
סתם אחד שמכיר אותו | 16-03-2019 21:57
שטות מוחלטת. תכיר לפני שאתה מדבר בכלל.
3
ברוך ה' יש דור חדש
אלי | 28-08-2015 14:58
4
למאיר (2) דוקא אתה צריך תשובה - לחזור בתשובה בחודש אלול
יוסף | 28-08-2015 16:47
איך אתה מדבר על אדם שנראה מדבריך שאינך מכיר אישית??? מה אתה נביא? או ששפטת לפי המראה החיצוני
5
חשבי שהפייגלינים עזבו את הליכוד
אלעד | 30-08-2015 23:47
איך זה נשארו משיחיסטים פייגליניסטים בתנועה? ולמה לא עזבו אחרי משיח השקר שלהם?
אתה לא העיפרון הכי מחודד
נו באמת | 11-06-2020 13:55
נכון?