בגרמא: כך בוצרים ענבים בהיתר בשנת השמיטה - סרוגים

בגרמא: כך בוצרים ענבים בהיתר בשנת השמיטה

הרב קוק הוסיף על היתר המכירה הגבלה לפיה את מלאכות הקרקע יבצעו נכרים. אלא שבבציר הענבים ישנה בעיית יין נסך ולכן יצר מכון צומת 'בוצרת' המשתמשת בגרמא למלאכת הבציר שנעשית על ידי יהודים

בגרמא: כך בוצרים ענבים בהיתר בשנת השמיטה
  הבוצרת בקיבוץ מגדל עוז

עונת בצירת הענבים החלה ובמכון צומת ייצרו גם התקן 'גרמא' מיוחד לפעולת הבצירה. לאחרונה, לקראת סיום שנת השמיטה ותחילת עונת הבציר, נתבקשו מהנדסי המכון להתאים את 'השמיטון הדיגטאלי' ששימש לחרישה ולזריעה גם לציוד מתוחכם הקרוי 'בוצרת', הבוצר את הענבים, מפריד את עלי הגפן ושופך את הענבים זבי היין לתוך מיכלים הידראוליים.

מכון 'צומת' נודע בפיתוחים הלכטכניים לטובת שמירת ההלכה בשבתות ובמועדים. מסתבר כי גם 'שבת הארץ' על שלחן המעבדה האלקטרונית. כידוע, גם המסתמכים על 'היתר המכירה' נמנעים ממלאכות האסורות מן התורה, כמו חרישה וזריעה, וכן בצירה ("כרמך לא תבצור"). חקלאים רבים משתמשים למלאכות אלו בנכרים אך בבצירת ענבים ליין לא מעסיקים נכרים בשל איסור יין נסך. מלאכה זו צריכה להיעשות ע"י יהודי, כולל בשנת השמיטה ולאחר ביצוע 'היתר המכירה'. ביזמת הקיבוץ הדתי, המקפיד על עבודה עברית, פותחה הבוצרת המאפשרת בצירת ענבים בשנת השמיטה גם ע"י יהודים.

הרב שלמה גורן זצ"ל, הרב הראשי לפני 5 שמיטות, הטיל על מכון 'צומת', בראשות המהנדס הרב ישראל רוזן, לפתח מיכשור 'גרמא' מתאים לקראת שמיטת תשמ"א (1981) כתחליף לשימוש בנכרים, ולהורדת איסור דאורייתא ממלאכות אלו. על היוזמה בירכו הרבנים הראשיים לישראל הרב אברהם שפירא זצ"ל והראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצ"ל והרב שאול ישראלי זצ"ל, שהיה הפוסק הבכיר בסוגיות הלכתיות-חקלאיות בדורותינו.

השנה, לקראת השמיטה הבעל"ט בתשע"ה, נפתח חלון הזדמנות חדש ביישום מערכות אלו משום שלא עוד הפעלות מנופים וידיות אלא הציוד הרתום לטרקטור מופעל באמצעות מערכת דגיטאלית ובלחיצת מקש. ההתערבות ההלכ-טכנית של מכון 'צומת' אמנם מורכבת יותר, אך התוצאה הרבה יותר נוחה לתפעול.

ראש המכון המהנדס הרב ישראל רוזן אומר כי "מכון 'צומת' זוכה להמשיך את היישום ההלכטכני של פסקי רבני הציונות הדתית מימי קום המדינה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו