סערת הדיינים המזרחיים.

יו"ר תנועת 'עם שלם', הרב חיים אמסלם, אינו מתלהב, בלשון המעטה, מהיוזמה של חלק מפעילי 'הבית היהודי', לפיה יש למנות דיינים ספרדים לבית הדין הרבני הגדול ולבתי הדין האיזוריים.

"עם כל הכבוד לחבר׳ה הספרדים של הבית היהודי, שכואב להם שהספרדים והספרדיות, לא נספרים ולא נחשבים בעיני ההנהגה שלהם, עליהם להבין שבמסגרת הציונות הדתית הקלאסית, שחושבת שאין יותר מקום לאבחנות כאלה ספרדים/אשכנזים, וראיית ״המחץ״ הם נישואי ״התערובת״ בין הספרדים לאשכנזים הנעשים (כמעט) ללא התנגדות מצד ההורים האשכנזים, לעולם לא יבוא הפתרון", מסר הרב אמסלם ל'סרוגים'.

לדבריו: "הספרדים הללו, בניגוד לשאר חבריהם בוגרי הישיבות התיכוניות והגבוהות, וישיבות הקו שכבר ״נטמעו״ ברוח הציונות הדתית והחרדלי״ות אשר יניקתם והוויית קיומם היא תורתו של הגראי״ה זצוק״ל ואין בלתה, שם אין להם מקום ואין גם מקום להשקפה מזרחית אותנטית, וחבל על המאמץ, אם רוצים רק במינויים של רבנים הנושאים שמות משפחה כמו ״אטיאס״ ״אבוקראט״ ״ברדוגו״ וכיוצא, עליהם התמיה מה אלו אף אלו, וכי הסיפור הוא המוצא העדתי, ושם המשפחה?".

הרב אמסלם מתייחס לסערת הגיור האחרונה סביב הקמת בתי הדין הרבניים העצמאיים לגיור וטוען כי הרבנים הספרדים מהציונות הדתית אינם מכירים בכלל את פסיקותיהם של חכמי ספרד: "ניקח למשל את סערת הגיור האחרונה, אשר לא מעט רבנים מהציונות הדתית, וגם הספרדים שביניהם, מצפצפים כציפור את תורת חכמי אשכנז. האם הם מודעים לפסיקותיו של הגאון רבי יוסף משאש בנדון? או של מרן הרב עוזיאל? או של רבי משה הכהן דריהם? ועוד עשרות גאוני עולם שדעתם להקל מאוד. האם איכפת להם בכלל מאותם הפסיקות? האם אותם רבנים שגדלו והתחנכו ״אצלם״ פסיקתם תהיה שונה מחבריהם האשכנזים לספסל הישיבה במרכז ובהר המור?".

"חברים תתעוררו, אמנם הציונות הדתית צריכה תמיד ספרדים לקישוט, אך זיכרו את פרשת הכדורגלן ״אוחנה״ אשר בה ״העמידונו אל עמוד הקלון״ [כלשון הגר״י משאש בעניין חגיגות המימונה]", מזכיר הרב אמסלם.

עם זאת, יו"ר תנועת 'עם שלם' סבור כי "הציונות הדתית אינה שונאת ספרדים חלילה אך אינה אוהבת ״ספרדיות".

"לכן כשצץ ספרדי גאה בספרדיותו, ואוטנטי, שלא בהכרח התחנך בחיק הציו״ד גם הוא ציוני בהשקפת עולמו, ועולמו קרוב מאוד אליהם הם אינם יכולים להכיל אותו, והם דוחפים אותו לזרועות אחרים, כך היה בעבר וכך יהיה תבינו זאת. יש לספרדים כבוד עצום למרן הרב קוק ולמפעלות הציוה״ד, ולתפיסת תורה ועבודה, הלוואי שהייתי יכול לומר שהדבר הדדי גם מהצד השני".

בסוף דבריו מבהיר הרב אמסלם כי "הרי מי שיצר במו כפיו את תמ"י, ואחר כך את ש״ס והמציא בעצם את הספרדיות-הליטאית האנטי ציונית והאנטי יצרנית, והבריח רבבות ספרדים שהמקום הטבעי שלהם זה היה אמור להיות המפד״ל לימים הבית היהודי זה האליטה האשכנזית בעצמה בהתנהגותה הלא חכמה. צר לי שאין בפי בשורה או אלטרנטיבה להציע עבורם, אז בינתיים תישארו שם ותשלימו עם המצב. זה מה יש".