השבוע האחרון עבר בסימן התקפה על מסלול ישיבות ההסדר.
יריית הפתיחה נורתה הפעם בידי מח"ט הצנחנים, שהביע את מורת רוחו על הזמן הקצר יחסית אותו משרתים ההסדרניקים. לאחר מכן הופיעו באתרי אינטרנט מאמרים בו מיהרו רבים מן הציבור הדתי-לאומי להכות על החזה (או ליתר דיוק על החזה של האחר), ולהוקיע את מסלול ההסדר כמסלול המאפשר השתמטות משירות צבאי מלא וכו'.
אין לי טענות כלפי מח"ט הצנחנים שכאדם חילוני רואה מול עיניו את התועלתיות הצבאית ותו לא, אולם הייתי רוצה להתייחס למספר טענות מרכזיות הנשמעות בציבור שלנו – האמור להוקיר גם ערכים נוספים כדוגמת לימוד תורה – כנגד מסלול ההסדר שהפך בשנים האחרונות ל'שק החבטות' המגזרי.
טענה ראשונה: 'מדוע הביני"שים משרתים שירות צבאי מקוצר ולא שלש שנים כמו כולם?' – בחור דתי-לאומי ממוצע ניצב בגיל 18 בפני כמה וכמה משימות שעליו להספיק במספר שנים מועט: עיצוב אישיות תורנית, שירות צבאי, רכישת מקצוע והקמת משפחה. כל המשימות חשובות וברור שאחת באה על חשבון השנייה מבחינת זמן ומשאבים נפשיים. אי אפשר לדרוש מבחור שילמד 10 שנים תורה+ישרת 4 שנים כקצין+ירכוש תואר ב4 שנים ויתחיל את חייו בגיל 36.
מכיוון שכך, קיימים כיום בציבור הדתי-לאומי מגוון מסלולים המאפשרים שילוב במינון זה או אחר של המרכיבים הללו. בכל מסלול ישנם יתרונות וחסרונות! מסלול ישיבה גבוהה מאפשר התמסרות לתורה אולם בא על חשבון השירות הצבאי, במסלול מכינה היחס הוא הפוך, ובמסלול ההסדר מצוי איזון שונה.
אותם אלה, שהחליטו להעמיד את ערך השירות הצבאי המלא כערך החשוב ביותר – לא מצאו את 'השילוב האידיאלי' אלא פשוט העמידו ערך אחד על חשבון ערך אחר (ועם יד על הלב, הם בחרו בערך הזוהר ובעל הפידבק החברתי הגדול יותר); כל אחד אמור לבחור באופן אינדיבידואלי את המסלול המתאים לו ולהבין שאין מסלול 'מושלם'.
טענה שנייה: 'במסלול ההסדר משרתים שירות צבאי לא משמעותי' – טענה זו איננה נכונה. במסלול ההסדר אמנם משרתים שירות צבאי מקוצר אולם משמעותי מאד. המסלול של 16 חודש נקבע מלכתחילה מפני שהוא פרק זמן הנדרש על מנת לסיים הכשרה מלאה ביחידות קרביות ולקבל הכשרה מקצועית בתפקידים עורפיים; מה שמאפשר הכנה למצב מלחמה+שירות מילואים פעיל לכל דבר למשך שנים ארוכות.
טענה שלישית: 'רבים מהתלמידים בישיבות הסדר לא לומדים ברצינות ואינם מצדיקים את שירותם המקוצר' – זוהי טענה שאינה הוגנת. גם לא כל מי שנשאר 3 שנים במבצעית משרת כל יום בהתלהבות ובתפוקה של 100 אחוז. בגדול, רוב בחורי הישיבות יושבים ולומדים כפי שנדרש מהם ואף יותר מכך. ישנם כמובן שוליים שמנצלים את המסלול בצורה בוטה; אולם שוליים קיימים בכל מערכת ויש צורך לטפל בהן באופן נפרד.
לסיום הערה אחרונה: לעניות דעתי, מקורן של רוב הטרוניות כיום בציבור שלנו כנגד מסלול ההסדר שורשן בתביעה, הנפלאה כשלעצמה, לעשות דברים 'בגדול' – הן בעולם החול והן בעולם הקודש; ומסלול ההסדר נתפס כבינוניות וכפשרה. חשוב להבין כי הרצון לשלב באופן מלא בין צבא לישיבה, בין קודש וחול – איננו משימה אישית של כל אחד ואחד אלא משימה ציבורית שלכל אחד יש בה תפקיד שונה.
חלומו של כל נער דתי-לאומי להיות שילוב של דרור וינברג+הרב אבינר+פרופסור אומן בתוספת נגיעות הרב חיים סבתו וקמצוץ אורי אורבך – הוא חלום ילדותי (שאגב מתנפץ על פי רוב ויוצר הרבה שברון לב). כל אחד אמור להכיר במגבלותיו ולהבין שאי אפשר באופן אישי לעשות הכול 'עד הסוף'. מסלול ההסדר הינו מסלול המאפשר לשלב באופן מכובד בין צדדי החיים השונים ויש לטפח אותו כמסלול מרכזי בקרב בני הנוער.
==
הרב חגי לונדין הוא ר"מ בישיבת ההסדר "אור וישועה" בחיפה.
מה דעתך בנושא?
7 תגובות
0 דיונים
חימון
הוא לא רוצה אותנו לא צראיך "גם גבעתי זה טוב או גולני ועוד רבים טובים"
23:03 19.12.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לירז
מעולם לא קשרו בהלכה בין צבא ללימוד תורה יש חובה לקבוע עיתים לתורה תמיד וזה לא קשור לצבא, רק ערכים מיליטרסטים פסודו ציוניים דוגמת אלו שאתה מציג יוצרים זיקה כזאת...
מעולם לא קשרו בהלכה בין צבא ללימוד תורה יש חובה לקבוע עיתים לתורה תמיד וזה לא קשור לצבא, רק ערכים מיליטרסטים פסודו ציוניים דוגמת אלו שאתה מציג יוצרים זיקה כזאת מי שלבו חפץ בתורה ילמד תמיד בלי קשר לצבא מאידך הצבא צריך לתת את כל התנאים לחיילים דתיים כקבוצות כדי שימשיכו להיות דתיים ואם הישיבות התכינויות לא מלמדות להשאר דתיות אז תתקן אותם.
המשך 10:21 19.12.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עופר
אתה מעוניין לתת 5 שנים ללימוד תורה+צבא? לך לשנתיים בישיבה ותתגייס כמו כולם.
22:02 16.12.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פריטקיהו
אמנם על בחור עומד לפני אותן משימות שציינת, אלא שבשונה מהבחור הדתי לאומי, אינו רואה בהן משימות שעליו למלא. אל הצבא הוא ניגש מתוך חובה כלפי החוק או למימוש עצמי...
אמנם על בחור עומד לפני אותן משימות שציינת, אלא שבשונה מהבחור הדתי לאומי, אינו רואה בהן משימות שעליו למלא. אל הצבא הוא ניגש מתוך חובה כלפי החוק או למימוש עצמי ולא כחובה מוסרית ולאומית. את הקמת המשפחה הוא דוחה, כי היא מפריעה לו התקדמותו הקרייריסטית או בחייו הנהנתניים הפרועים. אל התעסוקה הוא ניגש מתוך רדיפת שלמונים ולא מתוך הצו המוסרי של יגע כפיים. באף אחת מאותן משימות שעומד כל בחור אינו עומד במבחן ההגינות והמוסר, כי זה לא מדבר אליו! שאיפות של אינדיבידואל - עיצוב אישיות תורנית אינה שאיפה פרטית, אלא דרישה תורנית בעלת חשיבות לאומית בהיותה יכולתו של הלומד להעביר לו, לזרעו ולכל הסובבים אותו את אותו מטען רוחני שילווה את כל המשימות. דווקא באשר כל המשימות חשובות עבור הבחור הדתי לאומי אינו יכול להשקיע את מלוא הזמן שנקבע כאידיאלי עבור משך השירות, אלא משרת תקופה משמעותית מספיק כפי שנקבע ע"י צה"ל וגורמים אחרים. בחורים שאינן אצים לפתח המשימות האחרות - שהינן לאומיות ולא אינדיבידואליות - עליהן החובה להשלים משימה זו ולכן חובתן בתרומה גדולה יותר במשימה זו. אם ירצו יכולים הם לבחור לקחת חלק גם במשימות האחרות ולכן הדיבורים על אפליה הם צפצופי עופות. מה גם שאחוז המשרתים במילואים בקרב הציבור הנ"ל גבוה יותר והדבר ידוע ומפורסם. בתור "מגלה האמת", מדוע לא תזכיר כי דווקא בשנים האחרונות קמים יותר ויותר שילובים של הנוער הדתי לאומי ביחד עם הציבור הכללי בשירות הצבאי, בתעשייה ובעולם המחקר ודווקא היציאה שלו כלפי זירות בהן לא בלט בעבר היא שמפחידה את כל אלה המפחדים מאפליה, וד"ל.
המשך 19:09 15.12.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מתן
16:16 15.12.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
יישר כח
16:06 15.12.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אשר
כל בחור בן 18 עומד בפני אותן משימות - צבא, משפחה, תעסוקה. ובנוסף לכל אינדיבידואל יש גם שאיפות אישיות אחרות. הטענה שדווקא השאיפה של "עיצוב אישיות תורנית" ראויה לקיצור השירות...
כל בחור בן 18 עומד בפני אותן משימות - צבא, משפחה, תעסוקה. ובנוסף לכל אינדיבידואל יש גם שאיפות אישיות אחרות. הטענה שדווקא השאיפה של "עיצוב אישיות תורנית" ראויה לקיצור השירות ביותר מ-50% אינה עומדת בשום מבחן הגינות ומוסר. אם מסלול של 16 חודשים מספיק לצורכי הצבא, מדוע שלא יוצע לכל מי שמתגייס ליחידה קרבית ומשרת אחר כך במילואים? האמת היא שמסלול כזה מספיק רק משום שהוא משרת חלק מאוכלוסיית המתגייסים ולא את כולה. שוב, אפלייה לא הוגנת. טיפוח מסלול ההסדר לא משיג שילוב מכובד של "צדדי החיים" השונים, אלא להיפך. הוא מנציח מציאות לא ראויה ולא מוסרית שאין בינה לבין ערכים תורניים (של הציבור הד"ל) דבר. האמת המרה היא שמדובר במנגנון הגנה נוסף שבנה הציבור הד"ל כדי להמשיך ולהגן, לכאורה, על נפשם הפגיעה של בניו, במסגרת מגמת ההתכנסות וההקצנה הכוללת של ציבור זה בשני העשורים האחרונים. וקצרה היריעה מלרדת לעומקם של דברים.
המשך 16:03 15.12.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר