אלדר לאו מתאר את מחנה סיירים של 'בני עקיבא' מנקודת המבט שלו: 'כמה טיפשות יכולה לייצר מחשבה דתית רדודה וחלולה. בכל מיני הזדמנויות לאורך המחנה הנהדר הזה צצו משום מקום אנשים שנשאו בתואר "רכז" וכמו שוטרי הטליבאן רדפו אחרי כל תופעה של מפגש בין בנים לבנות…'
'…הקלקולים של החברה שלנו לא יבואו לידי תיקון בתפיסה שטוחה שכזו… התנועה שהכיר הרב קוק לפני שמונים שנה חינכה אנשים גדולים לקחת אחריות לעתיד המדינה ולתיקון החברה ולא עסקה בקליפות חיצוניות חסרות משמעות…' (מתוך פוסט שכתב אביו, הרב בני לאו)
מרדכי יורבצקי מגיב לדברי לאו: אולי כעת הגיע הזמן להפריך לתמיד את המושג הזה, "חברה מעורבת לכתחילה" שעליו מסתמכים רבים וטובים, ולומר בקול גדול וברור – חברה צנועה מעורבת – בדיעבד, ואת זה לא אני אמרתי אלא כל גדולי ופוסקי ישראל בדור האחרון…
האם בנ"ע היא תנועה של תורה? של קדושה? של אמת? לצערי לא. המציאות בשטח מדברת בעד עצמה. יש כיום תנועת אחת שמחנכת בדרך של קדושה, הפרדה ותורת חיים בכל הכח והיא תנועת הנוער 'אריאל'… אל תשקרו לעצמכם ותאמרו שדרככם היא דרכה של תורה. (אתר 'סרוגים')
ישנה מחלוקת גדולה וחשובה בין רבנים גדולים וחשובים בציונות הדתית על 'חברה מעורבת'. נדגיש ונכתוב את המובן מאליו, שגם הוא ראוי לו שיאמר. אין אף רב על הגלובוס, מעליו או מתחתיו, שטוען שריקודים מעורבים מותרים. אין אף רב שמתיר לינה מעורבת בקירוב מקום. וודאי וודאי שאין אף רב שיתיר מגע פיזי בין בנים לבנות.
אבל נחלקו רבותינו האם יש לייצר הרחקות חיצוניות בין בנים לבנות. ישנם רבנים גדולים וחשובים מאוד האוסרים ישיבה משותפת בחתונות. ישנם רבנים גדולים וחשובים האוסרים כל פעילות משותפת של בנים ובנות. רשימת הרבנים הללו ארוכה מאוד, לא נמנה אותם כי רבים הם. רק נציין שלא מן הנמנע שהרב קוק- לו חי היום- היה מתייצב כנראה בראש המחנה ההוא. הראי"ה, מאור עינינו הגדול, התנגד בזמנו לכך שנשים ישתתפו בבחירות.
אבל, בצד רבנים חשובים אלו, ישנם רבנים גדולים שראו את הדברים אחרת. רבנים שהתירו לכתחילה חתונה בישיבה מעורבת (הרב פיינשטיין זצ"ל למשל), רבנים שהבינו שמציאות החיים הרגילה מבוססת על פעילות משותפת בין המינים (הרב סולובייצ'יק זצ"ל, מו"ר הרב ליכטנשטיין הכ"מ ועוד), רבנים שהבינו שיש מקומות שבהם חובה להפריד, אולם יש גם מקומות שבהם ההפרדה בין בנים לבנות צריכה להיות אישית ופנימית. רבנים שחשבו שהדרך לייצר חברה קדושה היא בעזרת חיים מלאים המבוססים גם על הקפדה פנימית אדוקה של האנשים עצמם ולא רק על חומות בטון.
אלדר לאו ומרדכי יורבצקי מבטאים בדבריהם רצון עמוק וברוך לתיקון עולם. למרבה הצער, בדרך לשם הם נפלו בבור עמוק של יחס מבטל ומזלזל בגדולי ישראל. אי אפשר לומר על הרב עובדיה יוסף שתומך בהפרדה בין המינים, שיש לו 'מחשבה דתית רדודה וחלולה'. אי אפשר לומר על הרב קוק שהוא התעסק ב'קליפות חיצוניות וחסרות משמעות'.
גם הטענות ההפוכות של יורבצקי חוטאות באותה נקודה בדיוק. הטענה שכל פוסקי הדור לא קיבלו את הגישה ש"חברה מעורבת צנועה" היא לכתחילה, מזכירה עיתונים כדוגמת 'פראבדה' ודומיו. הטענה שרק תנועת 'אריאל' הולכת בדרך התורה היא טענה שפוגעת ברבנים גדולים וחשובים, שחובה על כולנו להיזהר בכבודם, ומוחקת אותם ואת דעותיהם.
חכמינו החשיבו עד מאוד את ההקשבה והלמידה מהדעות האחרות. אגב הדיון על מחלוקת היסוד של בית שמאי ובית הלל, ביררה הגמרא במסכת עירובין (יג:), 'וכי מאחר שאלו ואלו דברי א-להים חיים מפני מה זכו בית הלל לקבוע הלכה כמותן?', ותשובתה פשוטה ובהירה.
לא עצה, לא חכמה, ולא תבונה עמדו להם לבית הלל. מידת ההקשבה והלמידה מאלו החלוקים עליהם היא שהכריעה את הכף, 'מפני שנוחים ועלובים היו, ושונים דבריהם ודברי בית שמאי. ולא עוד, אלא שמקדימים דברי בית שמאי לדבריהם…'
רק כאשר 'אלו ואלו' ביחד, אז – 'דברי א-לוהים חיים'. כאשר 'אלו' לחוד ו'אלו' לחוד, אין אלו דברי א-לוהים חיים. האמת הא-לוהית מורכבת מתורת עם ישראל. כל עם ישראל. כשתחסר לנו תורתו של בית מדרש אחד, התורה כבר לא תהיה תורת עם ישראל.
מה דעתך בנושא?
16 תגובות
0 דיונים
ענת
אתה ממציא דברים ואח"כ מסתמך אליהם? וגם הרב פיינשטיין התיר רק ישיבה מעורבת בחתונה ותו לא! וודאי שלא ריקודים שכל צד רואה את בני המין השני רוקדים. (אני מקווה שבבני עקיבא...
אתה ממציא דברים ואח"כ מסתמך אליהם? וגם הרב פיינשטיין התיר רק ישיבה מעורבת בחתונה ותו לא! וודאי שלא ריקודים שכל צד רואה את בני המין השני רוקדים. (אני מקווה שבבני עקיבא אין מצב שרוקדים ביחד...)
המשך 18:11 30.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
טוביה
א. כתוב בפירוש שמלכתחילה היתה הפרדה ולא גברים ונשים ביחד ב. הגמרא בסוכה אומרת בפירוש שאפילו לעתיד לבוא צריך הפרדה בין המינים.
23:45 27.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר
צריך לבדוק בפסקי הרבנים שהזכרת האם הם מתירים מפגשים קבועים לא נראית לי ההשוואה לחתונה משום שזה חד פעמי ואילו המפגשים בסניף הם קבועים לא נראה שיש גדול בתורה שיסכים...
צריך לבדוק בפסקי הרבנים שהזכרת האם הם מתירים מפגשים קבועים לא נראית לי ההשוואה לחתונה משום שזה חד פעמי ואילו המפגשים בסניף הם קבועים לא נראה שיש גדול בתורה שיסכים לפעילות קבועה הרי השולחן ערוך כתב במפורש יתרחק מהנים מאוד מאוד הלכה זו מתבקשת בדורנו יותר מבעבר בגלל התרבות המערבית
המשך 11:29 27.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ת.ר.ש
המחשבה הריקנית על אנשים גדולים בלי קשר לתורה - חלולה כל כך.... (על זה שכתבו שלפני 80 שנה העמידו אנשים גדולים) ואם לא טוב לך עם הרב קוק אז אתה מוזמן...
המחשבה הריקנית על אנשים גדולים בלי קשר לתורה - חלולה כל כך.... (על זה שכתבו שלפני 80 שנה העמידו אנשים גדולים) ואם לא טוב לך עם הרב קוק אז אתה מוזמן למצוא לך את הרב שלך... וספק שתממצאנו
המשך 16:22 24.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעל
במקדש היה מעורב ורק בשואבה היו מפרידים בגלל הדוחק (סוכה נא/א "במוצאי יום טוב הראשון של חג ירדו לעזרת נשים ומתקנין שם תיקון גדול" - כלומר שכל שנה היו...
במקדש היה מעורב ורק בשואבה היו מפרידים בגלל הדוחק (סוכה נא/א "במוצאי יום טוב הראשון של חג ירדו לעזרת נשים ומתקנין שם תיקון גדול" - כלומר שכל שנה היו עושים תקון זה מחדש. סוכה דף נא/ב מאי תיקון גדול אמר רבי אלעזר כאותה ששנינו חלקה היתה בראשונה והקיפוה גזוזטרא והתקינו שיהו נשים יושבות מלמעלה ואנשים מלמטה. תנו רבנן בראשונה היו נשים מבפנים ואנשים מבחוץ והיו באים לידי קלות ראש התקינו שיהו נשים יושבות מבחוץ ואנשים מבפנים ועדיין היו באין לידי קלות ראש התקינו שיהו נשים יושבות מלמעלה ואנשים מלמטה. היכי עביד הכי והכתיב הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל [מבנה המקדש בנבואה, לפי"ז הנבואה דורשת שיהיה מעורב]? רואים שניסו מה שפחות תהיה הפרדה, אבל בגלל שהתרבו האנשים והדוחק, לא הייתה ברירה. והגמרא מדגישה שזה היה נגד נבואה מפורשת ורק לצורך שעה! מיד במוצאי החג היו מחזירים את העירוב. הסיבה: תכלית המקדש למנוע מישראל את תועבות הע"ז "יאכלו על שולחני"! הע"ז הייתה בנויה על פריצות. המקדש חינך שתערובת היא לא פריצות! לכן בני עקיבא הם מקדש! המגיבים כנראה אצלם הדת היא סוג של ע"ז שמביאה לפריצות.
המשך 15:32 24.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רעות
כתובות יז'. רב אחא היה מרכיב את הכלה על כתפו ומרקד עמה. שאלו אותו התלמידים אם זו הלכה לכולם – אמר להם שזה לכל מי שיכול להתייחס לכלה שעל כתפיו...
כתובות יז'. רב אחא היה מרכיב את הכלה על כתפו ומרקד עמה. שאלו אותו התלמידים אם זו הלכה לכולם – אמר להם שזה לכל מי שיכול להתייחס לכלה שעל כתפיו כאל קרש!
המשך 13:33 24.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחד תם
חוצמזה, אם לא אכפת לך הרב פיינשטיין התנגד לגמרי לחינוך מעורב, כתוב במפורש בתשובותיו. ההיתר לשבת בחתונות לא קשור. לא יפה לסלף את הרב פיינשטיין.
22:48 23.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ל7 חבל רק שבשביל "קדושה" משתיקים נשים
אולי עדיף שהבנים ילכו? אגב למדתי יהדות,.... מדהים אילו תירוצים אפשר להמציא כדי לדכא נשים
20:06 23.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
ושאלתי את חברי אם היו מורידים לכול הבנים את הכיפות והציצית וסמל בני עקיבא היית חושב שזה תנועה דתית? תשובתו היתה : אפילו היית חושב של גויים
14:59 23.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קובי
כדאי שתלמד מעט יהדות ותבין לדעת שזו הגבלה של קדושה ללא כל קשר אםן תתגרה מינית ממישהי או לא. גם מול זקנה בת מאה אותה הלכה. כי זה לא בגלל...
כדאי שתלמד מעט יהדות ותבין לדעת שזו הגבלה של קדושה ללא כל קשר אםן תתגרה מינית ממישהי או לא. גם מול זקנה בת מאה אותה הלכה. כי זה לא בגלל או מתוך פחד לגרוי מיני. ממש לא.
המשך 14:52 23.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר