הרב אריה הנדלר: "לא צריך צנחנים, גם גבעתי זה טוב" - סרוגים

הרב אריה הנדלר: "לא צריך צנחנים, גם גבעתי זה טוב"

חטיבות רבות ששות ושמחות לקבל לשורותיהן את הבני"שים. אז למה צריך ללכת דווקא לחטיבת הצנחנים ולהיחשף ליחס מפלה בעליל? אנחנו צריכים להחליט שעד שהמח"ט הזה לא מסיים את תפקידו בחטיבת הצנחנים אנחנו מוותרים על השירות בחטיבה הזו ומחליפים אותה בחטיבה אחרת.

הרב אריה הנדלר: "לא צריך צנחנים, גם גבעתי זה טוב"
  הרב אריה הנדלר (שעלבים)

דבריו של מח"ט הצנחנים מחייבים תגובה רצינית והולמת. התגובה לענ"ד צריכה להיות  בשתי רמות, האחת, תגובה עניינית, הוי אומר התייחסות אחת לאחת לטענותיו כלפי שירות בני ישיבות ההסדר. והתגובה השניה היא תגובה מעשית, המוטלת עלינו בני ישיבות ההסדר.

ברמה העניינית
מסלול הבני"שים הוא לא ערכי – ערכים, כך מסתבר הם ענין לדון עליו. ישנם אנשים בעולם החושבים ששילוב של לימוד תורה עם שירות צבאי הוא ערך אידיאולוגי מקודש. לגביהם השירות הזה דווקא, כן, דווקא השירות הזה, הוא מאד מאד ערכי. האם כל מי שמשרת בחטיבת הצנחנים חייב לקבל על עצמו את מערכת הערכים של המח"ט?

אנחנו נמצאים במדינה שבה לאנשי הצבא יש הרבה מה לומר. נראים הדברים שאם הם מבינים בענייני צבא הם חייבים להבין גם בכל דבר. אבל מתוך עולמה של תורה שומה עלינו לומר בפה מלא שיש לנו מערכת של ערכים שנקבעת ונמדדת על פי תורה ועל פי המערכת הערכית הזו, השירות שלנו הוא ערכי מאד דווקא…

הבעת הדעה האישית – תפקידו של מפקד הוא לפקד. הכפיפות לדרג המדיני היא מוחלטת. מפקד שאינו מזדהה עם הפקודות שניתנות לו, צריך להניח את הדרגות על השולחן וללכת. ההחלטה של הדרג המדיני היא שיהיה שירות של בני ישיבות הסדר במערכת הצה"לית. כיון שכך, זהו השירות שלהם. מי שלא מוצא חן בעיניו שיחפש לו צבא אחר. בצבא הזה יש בני"שים.

תגובת דובר צה"ל – באותו הקשר של האמור לעיל, תגובת דובר צה"ל היא במקרה הטוב מצחיקה. אם מפקד בכיר בצה"ל היה מתבטא בסגנון דומה נגד שירותם של דרוזים או בדואים בצה"ל, האם היה הדבר מתקבל כדעתו האישית, או שמא היה נדרש לתת את הדין על מוצא שפתיו? למפקד בצה"ל אין אפשרות להביע דעה אישית בציבור. את דעתו האישית הוא צריך לשמור לעצמו. כיון שכך, תמוהה היא מאד התבטאותו של דובר צה"ל כי המדובר בדעה אישית…

צורת ההתבטאות – אני שונא, לא סובל את המסלול הזה. אינך מסכים עם העובדה שהבני"שים משרתים 16 חודש, ניחא. אבל מדוע להשתמש במילה 'שונא', או במילים 'לא סובל'. זה פוגע. זה מעליב ציבור שלם. החיילים הללו שאתה לא שונא אותם, אבל אתה שונא את המסלול שלהם, יצטרכו להסתער קדימה אל תוך האש כשאתה תקרא לעברם את פקודת ה'אחרי' הידועה. האם אתה בטוח שאנשים שאתה שונא את המסלול שלהם ירוצו אחריך בלב שלם?

החטיבה זה אני – מי שטבע את המטבע הלשוני הזה היה לואי הארבע עשרה שאמר "המדינה זה אני". שלטונו של לואי הארבע עשרה אופיין בעריצות וברודנות והוא זה שהביא בסופו של דבר לזעם העממי שהוליד את המהפכה הצרפתית. כיון שכך, אינני בטוח שזה יהיה כל כך חכם ללכת בעקבותיו. החטיבה זה לא המח"ט. החטיבה זה החיילים. אין מלך בלא עם ואין מח"ט בלי חטיבה של חיילים.

אמירה מן הסוג הזה נותנת את התחושה שהחטיבה היא רכושו הפרטי של המח"ט והוא יכול לעשות בה ככל העולה על רוחו, ולא היא. החטיבה היא של מדינה היהודים ובתוך החטיבה הזו של מדינת היהודים יש חיילים פשוטים ויש מפקדים שכולם שייכים לאותה חטיבה ששייכת למדינת היהודים. ולא למח"ט…

זה לא כלכלי – נראה לי שאת השיקול הזה אני מבין. כשהייתי בשריון רציתי לצאת לקורס מט"קים. במחזור שלי התקבלה החלטה בצה"ל שזה לא כלכלי להכשיר מט"ק אם הוא לא ממשיך לקצונה. עלות הפגזים שמט"ק יורה, שעות המנוע וכו', לא משתלמים לצבא אם כל מה שיקבל בסופו של דבר יהיה מט"ק לשמונה חדשים. היה לי קשה עם זה, אבל הבנתי. יש לצבא שיקולים של כסף ואין ברירה אלא לקבל את זה. לא ראיתי בזה אפליה ולא שנאה. ראיתי בזה שיקול פשוט.

אם הצבא יחליט שזה לא משתלם להכשיר מפקדים מקרב יחידות הבני"שים, נקבל. גם נבין שאין זו החלטה על רקע של 'שנאת המסלול' אלא החלטה פשוטה וכלכלית גרידא. אבל מכאן ועד לאפליה, מכאן ועד לשנאה, הדרך היא ארוכה. יש רושם שהמח"ט מתנהג כאילו זה עסק פרטי שלו והוא זה שלוקח את השיקולים והוא זה שמחליט, איך לשקלל, ומה לשקלל.

ועוד משהו בקשר לכלכליות הזו. עד כמה שאני מבין גיוס בנות הוא גם כן לא כלכלי. אבל מישהו שם החליט שזה מאד נחוץ לתת לבנות את האפשרות לשרת בדיוק כמו הבנים וכיון שכך הן משרתות גם אם כל המערכת לא כל כך מרוצה. מי שיתבטא כנגד שירות בנות בתפקידים קרביים משיקולים כלכליים, יואשם מיידית בשוביניזם וכו' וכו'. משמעות הדברים שמעבר לשיקולים של כלכליות ישנם שיקולים נוספים, חברתיים למשל, אידיאולוגיים למשל, והשיקולים הללו הם אלו שקובעים ולא רק הכלכליות של הענין.

ואחרי הכל, חליוה התנצל – גם זה היה די צפוי. המח"ט התקשר לרב דרוקמן ואמר לו ש"מדובר בחיילים מצויינים המשמשים דוגמה אישית למופת". על פניו אינני מבין כבר כלום. האם חיילי ההסדר הם חיילים מצויינים המשמשים דוגמה אישית למופת או שמא הם משרתים במסלול שנוא ולא ערכי? אבל האמת היא שאני מאד מבין, קודם כל אומרים, אחר כך מסבירים את ההיפך, והכל קביל, והכל בסדר, והכל מובן…
ולמעשה

מתחנת הרכבת של וורשה יצאה רכבת מיוחדת שהיתה מסיעה חסידים לחצרו של הרבי מגור. רכבת זו היתה מסיעה בעונה הבוערת, קרי בתקופת החגים רבבות של חסידים. ההכנסה שבאה לרכבת הפולנית בעקבות הקו הזה לא היתה מוטלת בספק. באחת הפעמים התבטא מנהל הרכבת באופן לא מכובד כלפי החסידים הנוסעים ברכבת המיוחדת הזו. כששמע על כך הרבי מגור, אמר: "ומי אמר שחייבים לנסוע באותה רכבת? וכי אין אפשרות לקחת סוס ועגלה?"

אמירה קצרה זו הספיקה לחסידים שהדירו את רגליהם מן הרכבת ההיא. יומיים עמדה הרכבת כשהיא מושבתת. מנהל הרכבת מצא את דרכו אל הרבי מגור כדי להתנצל, לבקש סליחה, ולהזמין את החסידים לשוב ולהיעזר בשירותיה הטובים של הרכבת לגור.

המסר מובן.

הצבא מורכב מחטיבות רבות. חטיבות רבות ששות ושמחות לקבל לשורותיהן את הבני"שים. מח"טים רבים שמחים לקלוט את בעלי המסלול השנוא והם משקיעים בהם את המשאבים הבלתי כלכליים הנדרשים כדי להכשיר אותם לפיקוד. אז למה צריך ללכת דווקא לחטיבת הצנחנים ולהיחשף ליחס מפלה בעליל? אנחנו צריכים להחליט שעד שהמח"ט הזה לא מסיים את תפקידו בחטיבת הצנחנים אנחנו מוותרים על השירות בחטיבה הזו ומחליפים אותה בחטיבה אחרת.

בשביל המדינה, צנחנים, גבעתי, גולני, שריון, ותותחנים זה אותו הדבר. (ימחלו לי כל בעלי הכומתות למיניהן). איננו משחקים ברוגז עם המדינה. אנחנו פשוט הולכים למקום שבו ייקל עלינו לשרת בצורה נעימה וחיובית ולכתחילה.

תאמרו, כי במהלך כזה אנחנו משחקים לידיו של המח"ט. את האמת זה לא כל כך מעסיק אותי. מה שמעסיק אותי הוא שני דברים, האחד, שלנו כבני"שים יהיה נעים לשרת על כל מערכת הערכים שאנחנו מייצגים. והשני שמפקד שירצה לומר משהו ביחס לבני"שים יצטרך לחשוב קצת לפני שהוא מדבר…

==

הרב אריה הנדלר הוא סגן ראש ישיבת ההסדר בשעלבים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
החטיבה היא לא של המח"ט היא של כולנו - של עם ישראל
שיודע לענות | 14-12-2010 19:39
החטיבה היא לא של המח"ט היא של כולנו. לא יתכן להחרים חטיבה בגלל המח"ט. מח"ט שסרח יודח, והחטיבה תמשיך לפעול תחת מח"ט אחר. גם כאשר קש ממשלה/שר/ראש עיר או כל נושא תפקיד צבורי אחר מתנכל לאזרחים אלו ואחרים, לא מחרימים את המדינה/העיר/המשרד הממשלתי אלא דואגיםלהחליף את המשמיץ. אנו לא בגלות תחת שלטון של גויים, תחת שליט זר. המדינה היא שלנו ואנו ננהיג אותה. נקדם את הראויים ונדיח את הבזויים.
2
תגובה
| 14-12-2010 20:44
כל מילה חצובה בסלע. אשרינו שיש לציבור שלנו רבנים שלא מפחדים לומר את האמת.
3
הרב
אדם | 14-12-2010 20:57
הרב הנדלר המלך!
4
יורה ובוכה
נריה עופרי | 14-12-2010 21:05
בהחלט ניתן לשרת ביחידות אחרות. עיינו ערך 'גולני', שרשרת הפיקוד ביחידה זו הולכת ומופקדת בידי ציבור חובשי הכיפות הסרוגות. אך איני חושב שזו הדרך הנכונה לקפל את הזנב ולומר "לא רוצים לא צריך", ההפך הוא הנכון, כן צריך להמשיך ולשרת בחטיבת הצנחנים בראש מורם. אנחנו פה בזכות וברצון ולא בחסד של מפקד כזה או אחר. מעבר לכך מיותר לציין שדעתו האישית של המח"ט לא צריכה להתפרסם בפרהסיה. אם כבר אמרת משהו בציבור תעמוד כמו גבר, אל תבוא ותתנצל/תנסה להסביר/ תנסה לומר שדבריך יצאו מהקשרם. אני אישית לא הייתי רוצה להסתער אחרי מפקד כזה שאין לו עמוד שידרה. יום אחד יורה יום אחד בוכה !
5
תוספת שולית
| 14-12-2010 21:55
לעניות דעתי על בסיס כתבה שהייתה לא מזמן השירות "המוכרח" של הבנות בא מסיבות הזויות אחרות, אבל -פוליטיקלי קורקט- מחייב לא לומר מילה מעבר.
6
יורה ובוכה
נריה עופרי | 14-12-2010 22:11
בהחלט ניתן לשרת ביחידות אחרות. עיינו ערך 'גולני', שרשרת הפיקוד ביחידה זו הולכת ומופקדת בידי ציבור חובשי הכיפות הסרוגות. אך איני חושב שזו הדרך הנכונה לקפל את הזנב ולומר "לא רוצים לא צריך", ההפך הוא הנכון, כן צריך להמשיך ולשרת בחטיבת הצנחנים בראש מורם. אנחנו פה בזכות וברצון ולא בחסד של מפקד כזה או אחר. מעבר לכך מיותר לציין שדעתו האישית של המח"ט לא צריכה להתפרסם בפרהסיה. אם כבר אמרת משהו בציבור תעמוד כמו גבר, אל תבוא ותתנצל/תנסה להסביר/ תנסה לומר שדבריך יצאו מהקשרם. אני אישית לא הייתי רוצה להסתער אחרי מפקד כזה שאין לו עמוד שידרה. יום אחד יורה יום אחד בוכה !
7
חולק על כבוד הרב
יורם | 15-12-2010 8:18
בין השורות אני רואה שהרב מסכים לפחות עם הרציונל שמאחורי דברי המח"ט. הוא חולק על אופן ההתבטאות. ובכן - אני לא יודע אם המח"ט התכוון שיצטטו אותו. הוא דיבר חופשי, כמו שכל אחד מאיתנו מדבר כשהוא חושב שלא מצטטים אותו. אז בואו נתייחס לדברים שאמר ולא לשפה, כי כולנו מחליקים לפעמים.
8
כמו תמיד אפשר לסמוך על הרב הנדלר ועל שעלבים לומר מה...
ערן | 15-12-2010 14:43
שצריך וכמו שצריך
9
"לא משתלם" ?? קישקוש
hk | 15-12-2010 21:12
כח החירום העיקרי של המדינה הוא צבא המילואים. שנתיים או שלוש בסדיר זה כלום לעומת עוד 25 שנה במילואים. ומה לעשות, הסדרניקים מתייצבים 100% למילואים, לעומת 30% בשאר האולוסיה ... אז שהאנטישמי הזה לא יברבר על "משתלם". הוא סמם שונא וצריך להעיף אותו משם מה שיותר מהר.
10
זה בכלל מיכי יוספי
| 15-12-2010 22:59
11
אמירה מיותרת
| 20-12-2010 17:31
הרב - החלילן, שכולם תלו בו תקוות שירים את ישיבת שעלבים לאוויר, נכשל בהבאת תלמידים לישיבה (אין שיעור א' בשעלבים, כמה תלמידים בודדים שכן הגיעו משולבים עם שיעור ב'), מוסיף והולך באמירות חסרות אחריות וממשיך לסבך את הישיבה, וחבל! זו לא ישיבת שעלבים שאני גדלתי בה! חרמות והצהרות פופוליסטיות לא היו אף פעם דרכינו.
12
ממש לא!
| 21-12-2010 19:45
דווקא האמירה נראתה לי ממש שקולה ואחראית. וחוץ מזה, מס' 11- אי אפשר לקחת שנה אחת ולפיה למדוד רב מסוים. תבדוק כמה תלמידי שיעור א' יש ברמת גן, ובתל אביב, גם את הרבנים שם אתה מאשים בכשלון וחוסר אחריות?? לכל ישיבה יש עליות וירידות ואל תאשים בזה אף אחד. אם כבר, אולי זה שיש 8 תלמידים בשיעור א' ולא פחות זה בזכות הרב הנדלר. ובכלל, איך אתה יכול להחשיב את עצמך נציג הישיבה: "... לא היו אף פעם דרכינו." נראה לי שסגן רה"י יכול להגיד יותר טוב ממך מהי דרכה של הישיבה.
13
כתבה מטומטמת
דתי לאומי | 27-12-2010 15:51
נתחיל בכך שבינשים זה המסלול הכי פשרני שיש-לבינונים בלבד.. כתבה לא ענינית בכלל-המחט צודק לחלוטין שזה לא כלכלי לו.הפוך את הבבינשים הוא מעריך ולכן לא מבין איל חיילים כאלה טובים עושים מסלול כזה.כמו רבים מהדתיים במדינה ששואלים זאת--עוד לא להאמין שהרבנים אומרים הסדר לכתחילה.בתור בן אדם ממדור ביניש דתי זה פשוט בושה מה שקורה בישיבות שבאים לבדוק--והכי גרוע שהרבנים מגבים..