מניין החוצפה והעזות לערער על גדולי ישראל?! - סרוגים

מניין החוצפה והעזות לערער על גדולי ישראל?!

הרב יעקב אריאל נטול אומץ פסיקתי?! אינו רואה את הנולד?! הלא מרבית הרבנים המקדמים את בתי הדין לגיור תחת כל עץ, היו סמוכים על שולחנו ימים רבים עד שבחלקם מעלו באמונו וחשו שגדולים הם ממנו וד"ל. מניין החוצפה והעזות לערער על גדולי ישראל?!

הרב שמעון בן שעיה
מניין החוצפה והעזות לערער על גדולי ישראל?!

״שלושה כוחות מתאבקים במחננו בסוגיית הגיור״

סוגיית הגיור כיום מהווה את אחד מביטוייה הסמויים ביחסנו לגאולת ישראל ולדרכי וסדרי הופעתה בדורנו, דור הגאולה. הציבור המוגדר או מגדיר את עצמו כחרדי, חרד מפני ההשלכות ההלכתיות של הגיור ובצדק אך גם חרד מלקיחת אחריות ואומץ פסיקתי, ולכן מה שלהבנתו אינו מוגדר בסעיף בשולחן ערוך ולא ניתן לכימות הלכתי מובהק לא ניתן לגעת בו, וממילא הרי שזאת מעין הלכתא למשיחא שאינה מזקיקה מבחינתו מענה עכשווי, הבערה החברתית המשוועת לפתרון אינה בהכרח עומדת בראש סדרי העדיפות והדחיפות, את עולמו ממלאות סוגיות פרטיות פנים מגזריות, גלות.

מנגד עומדות גישות פרגמטיות בעלות ספקטרום השקפתי-ערכי רחב, החל בגישות פלורליסטיות כאלו שחייהם אינם בהכרח מונחים לפי ההלכה היהודית המקובלת אך מסיבות שונות חפצות בגיור ממלכתי ועד קבוצות רבניות שונות שבחלקם חפצות בתיקונה של החברה הישראלית כחלק מראייה גאולית.

קבוצה זאת חשה שעל כתפיה מונחת האחריות לפסיקה ציבורית כלל ישראלית כדי לקדם את פני הרעה ולהצעיד את החברה הישראלית לייעודה, אך גישה זאת לוקה בחסר בכפליים, ראשית הינה חותרת תחת האושיות הרבניות המוסכמות ובכך מערערת את הסמכות ההלכתית ובכלל זה הממלכתית ומנסרת את הענף הבסיסי שעליו תלויה המסורת הפסיקתית לדורותיה.

ועוד, על אף רצונה לטוב של גישה זאת, לא ניתן שלא לחוש כי תפיסתה מלווה תסכול וייאוש מדרכיו של רבש"ע בהצעדתה של האומה בחבלי גאולתה הסבוכים ק מ ע א … ק מ ע א, מבקשים הם פתרונות עכשוויים פרגמטיים ובכך לקצר את הדרך לרבש"ע בגאולת עמו גם ע"י העמדה בסיכון עיקרי תורה ואמונת ישראל ולנסר בלכידות הפסיקתית בעניין מהותי של ייחוס ולגרום ליצירת ספרי יוחסין בתוכנו ובכך הדרך קצרה ליצירת קרע באומה, כל השוואה לסוגיית גופי הכשרות והבד"צים וכיוב' פתטית ולא רלוונטית.

מנגד עומדים גדולי רבני ישראל ותלמידיהם שהם רוב מניין ובניין, הרואים במדינת ישראל ראשית צמיחת גאולתנו המתפללים לכינונה השלם ועמלים ללא לאות לפעול עם אל בגאולת עמנו בכל מרחבי החיים.

מבינים הם, כי נמצאת האומה בפני סוגיה הרת גורל, אך כדי להכריע בה נדרשת פסיקה ציבורית רחבה של כלל רבני ישראל לדורותיהם (ולא איסוף מקורות חשובים ככל שיהיו אך אינם מבטאים עמדה הלכתית מרכזית), פסיקה שאחריה עומד עמוד השדרה לדורותיו , עמדה זאת תיכון רק ע"י הרבנות הראשית מיסודו של מרן הרב קוק זצ"ל ויתכן שנדרש לעוד שנים עד שתברר הלכה זאת על מכלול מורכבויותיה ולא בכדי שבמצבים רבים הדלת נעולה.

הביקורת המושמעת בשנים האחרונות על מוסד זה, אינה עורכת הבחנה בין כבודה של הרבנות כמהות העומדת מעל כל חליפות הזמנים לבין ביקורת נקודתית על ליקויים זמניים וחולפים של אנשים פרטיים ואחרי כל הביקורת היא ורק היא המוסד הממלכתי הרשמי לכלל האומה.

מבינים הם גדולי רבנינו שלא ניתן לכפות פתרונות הלכתיים ציבוריים במסווה של הלכה צרופה כאשר תשתיתה קנה רצוץ, וכי לא הכל ניתן לפתור כאן ועכשיו, גם אם יטיחו בהם שחסרי אומץ פסיקתי הם וטומנים את ראשם בחול, יודעים אנו שהאמת הגדולה והאחריות לדור ולתורת ישראל בראש מעייניהם. מבינים הם שכחלק מהבנה כוללת לאחריות ציבורית כלל ישראלית הינה מידת הגבורה והענווה המנחה את דרכם לא להיות מונעים מפרגמטיות או פופוליסטיות.

עולמה של הלכה ותורה נלמד ומתברר בתוככי בתי המדרש ורק שם ולא ברחובה של עיר, כבירור טהור החותר ללבן את רצון ה' בסוגיות החיים השונות הפרטיות והכלליות, ומשם יוצאת הוראה לעולם ולא להפך, מאידך אוי לה לתורה שהרחוב הגס מכונן ומשפיע על שיקול דעתה ועיצובה.

וכך היה בבית המקדש שמשם יצאה תורה אורה והוראה לעולם, החלונות היו צרים מבפנים ורחבים מבחוץ, וכך הלשון בתנחומא 'ויעש לבית חלוני שקופים אטומים'. אמר רבי אבין הלוי ברבי: את מוצא כל מי שבקש לעשות לו חלונות עושה אותם רחבות מבפנים וצרות מבחוץ, למה? – שיהיו שואבות אור, אבל חלונות של בית המקדש לא היו כך, אלא רחבות מבחוץ וצרות מבפנים, למה? – שיהא האור יוצא מן בית המקדש ומאיר לעולם. [תנחומא תצוה סימן ו'].

רואים הם מורינו את תפקידה של התורה לבנות ולעצב את הפרהסיה של החברה והעולם ולא להיות מושפעת ממנה מתוך חולשה אמונית, פסיכולוגית או שפיפות קומה הנאלצת ליישר קו כדי לזכות בלגיטימציה חברתית.

וכי מורי ורבי הגאון הגדול הרב יעקב אריאל שליט"א המשמש ברבנות יובל שנים, נטול אומץ פסיקתי?! אינו רואה את הנולד?! טומן את ראשו בחול (עפ"ל)?! אינו מבין את הסוגיות לאשורן?! הלא מרבית הרבנים המקדמים את בתי הדין לגיור תחת כל עץ, היו סמוכים על שולחנו ימים רבים עד שבחלקם מעלו באמונו וחשו שגדולים הם ממנו וד"ל. מניין החוצפה והעזות לערער על גדולי ישראל?!

אין בליבי ספק שמקדמי בתי דין מגמתם ורוחם לטוב! אך הטעות המהותית בה הם לוקים, כאמור, היא בנטילת האצטלה ללא שנדרשו והורשו לכך ע"י גדולי רבותינו ורבותיהם וכחולקים על רבני ישראל לדורותיהם.

מי ייתן וקריאתם של גדולי רבנינו תמצא מסילות לליבותיהם ויקבלו שכר על הפרישה ויפנו מרצם לרבדים אחרים ורבים בחברה בהם התיקון נדרש כמידתם.

==

הרב שמעון בן שעיה הוא מרבני 'דרך אמונה'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
LIVE

עכשיו בשידור חי i24: טבח בדרוזים בסוריה, ישראל תוקפת בדמשק

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 16 דיונים מיין לפי
1
אז נצא אחד נגד השני בכל כלי הנשק שעומדים לידינו?
ורד | 13-08-2015 15:09
אף אחד לא ביקש לגייר "תחת כל עץ" . הרב רבינוביץ לא מספיק? אם הוא אמר שבבתי דין הללו יהיו כל החומרות וזה גיור טוב שמקובל לדעתו ועל כל שאר הרבנים שם- הרב מדן, הכהן, סתיו ועוד. אז מה הבעיה? כנראה שיש פה קרב בין רבנים על דברים אחרים וחבל שאנו עדים לכך ונחשפים כך כלפי כל העולם...
2
נו, עוד פעם התחלתם עם ה"רוב מניין ובניין"?
סתם אחד | 13-08-2015 15:19
הבנו שרבני החרד"ל/מרכז-הר המור/דרך אמונה (או כל שם אחר שתרצו לאמץ) נגד. עשיתם ספירת מלאי? למה אתם תמיד מתעקשים שאתם הרוב? כי יש לכם במלאי יותר אברכים שקוראים לעצמם רבנים וחותמים על גילויי דעת? גם כשקראתם להצביע "יחד" חשבתם שאתם הרוב, וראינו איך זה נגמר. אפשר להתווכח בלחלוק בלי לזלזל ולהקטין את הצד השני, בפרט כשמדובר רק באקסיומה לא מוכחת שאתם "רוב מניין ובניין" (ונזכיר - לא רק הרב סתיו אלא גם ראשי ישיבות כהרב רבינוביץ, הרב מדן והרב רא"ם הכהן).
3
יישר כח! דברים ברורים, חדים ואמיתיים.
יואל כהן | 13-08-2015 15:24
4
מדוע פסיקותיו של הרב אריאל מחייבות יותר משל הרב רבנוביץ
רמי | 13-08-2015 15:34
מלל מתנשא הרבנים מצגר ולאו מנהיגים את עם ישראל מתוך בתי מדרש בהנהגה מהותית שמתעלה מעל בקורות נקודתיות לעומתם הרב ראם והרב רבינוביץ נכנעים לרחוב גועל נפש
5
האמנם???????
ברוך | 13-08-2015 15:37
"מנגד עומדים גדולי רבני ישראל ותלמידיהם שהם רוב מניין ובניין"? עדין רוב מניין ובניין של שומרי התורה ככתבה וכלשונה, הם הציבור החרדי, אך, למרות זאת, ישר כח על ההצתרפות למתנגדי הרפורמים ושותפיהם.
6
דמות לא מוכרת. האם גם הוא כיו"ר הארגון מלמד שעור
| 13-08-2015 16:08
ל3 אנשים בסעודה שלישית, ומשם לוקח את התעוזה לכתוב על ענייני כלל ישראל?
7
רוב בנין ומין של רבני ישראל מאז קום המדינה
צחי | 13-08-2015 16:36
התגדו לרעיונות הגיור של הרבנים המתקדמים החדשים
8
אסביר לך: השיקול הציוני אינו שיקול הלכתי!!
קובי | 13-08-2015 18:42
המבט ההלכתי אינו לוקח שום ענין ציוני כשיקול הלכתי. לא בציונות כצורתה היום. זו המצאה שלכם. הדמינה אינה אתחלתא דגאולה והשרות בצבא הוא סכנה רוחנית שאסור ליהודי להכניס עצמו אליה גם אם אפשר שיצא ממנה מחושל. העובדה שחלקי ענק נושרים שם. ממילא מיש רוצה באמת להתגייר ולשמור מצוות 0 ויכיח זאת לבית הדין פעם אחר פעם שוב ושוב כפי שהיה 2000 שנה - נקבל אותו באהבה אל המועדון היוקרתי של היהדות. האחרים - שזה בשבילם רק צ'ופר ולא עקרון חיים - יתכבדו וישארו מחוץ למועדון זה!!!
9
שנינו יחד וכל אחד לחוד
טלי | 13-08-2015 20:11
כל אחד גדול חכם מבין עניין ורצונו טוב. לכל אחד כבודו במקומו. אין בזה ספק. הבעיה מתחילה כשאתה מתחיל לשים אותם יחד..כבודו נעלם במקומו של השני, וכולם הופכים להיות להפך...
10
ל-2: כן פסיקותיו של הרב אריאל מחייבות יותר!
מיכאל | 13-08-2015 21:04
מפני שהוא יושב עשרות שנים על כסא הדיינות והרבנות. לעניות דעתי מי שהוא גם רב גם פוסק וגם דיין וכמובן מגדולי הדור, יש להתחשב בו יותר.
11
הרה"ג רבינוביץ שימש ברבנות קהילתית ודיינות
למגיב 10 | 14-08-2015 3:09
הוא בודאי אינו פחות מהרב אריאל
12
יישר כח
קורא | 14-08-2015 7:02
ישק שפתים אומר דברים נכוחים ... סוף סוף התייחסות רצינית לסוגיה, אמירה נחרצת אך מכובדת , יישר כח!
13
הזויים רדו מהעץ
אריאל | 14-08-2015 10:43
הראו לי בבקשה היכן ישנה מצוה לגייר גויים. מה הלהט הזה לגייר אנשים שאינם רוצים להתגייר. לא ראיתי את הרוסים הגויים יוצאים להפגנות בעקבות ביטול החלטת הממשלה בנושא הגיור. שמעתי השבוע את הרב בניזרי שחשף שמתוך 27 דיינים בבתי הדין לגיור רק 9 חרדים ואילו השאר הם רבני הציונות הדתית, פייטרים שלא השמטו מהצבא, סנדלים תנכיות לרגליהם ומה לא ובכל זאת רק 7% התגיירו מקרב הרוסים בעשרים השנים האחרונות, מה זה אומר? שהם אינם רוצים להתגייר, כי הם כבר התערו בישראל החילונית, שחלקם הגדול הם נוצרים או אתאיסטים אז מה אתם רוצים מהם. לגייר זה אקט הלכתי חמור, ומי שבאמת רוצה להתגייר שיעמוד בכללי ההלכה ולא באיזו קולא הזוייה.
14
מדהים
שמואל | 16-08-2015 12:24
מה לכם חרדים אצל אמירות דוגמאת 'פסיקות לכלל ישראל'? הלא מקובל מעולם שבית דין יכול לגייר כראות עיניו. יהיה בית דין מחמיר שלא יגייר, מסתמא יהיה בית מקל שיגייר. מה העניין הרב בזה?
15
חוצפה?
ראובן | 16-08-2015 23:17
הטעונים לא תופסים, והציבור לא טיפשים.
16
גדולי ישראל בכל הדורות
חווה | 19-08-2015 6:49
המדינה הזו קימת 67 שנה היהדות מזמן משה רבינו וההמשך שכתוב באבות כל הרבנים מסוג סתיו וחבריו לא היו קימים ביהדות האמיתית גם הרב קוק הלך עם שטרימל ולבוש חרדי גם בנו צבי יהודה מאז ההסכלה והרפורמה היתחילו לקורא לאנשים רבנים בגלל שהם יודעים לדבר