אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

משפט עברי – בא מלמטה, מכל אחד

אדם יכול ללמוד את המסכתות בבא קמא ובבא מציעא ובבא בתרא, לשאת ולתת בדיני מכירה במשיכה, בהגבהה בקניין סודר וכדומה, ולעולם לא לשאול את עצמו אם יש לכל זה שייכות כשהוא בא לקנות רכב. סדרת ביאורים חדשה לכתבי הרמב"ם באה לאחד את התורה עם החיים.

משפט עברי - בא מלמטה, מכל אחד
  אמא שלך רצתה שתלמד משפטים (יח"צ)

בימים אלו נאספים בירושלים שרים ודיינים, מכובדים ואנשי מעשה לכנס העולמי העשרים לדיני ממונות וקוראים להשיב את המשפט העברי על מכונו.

הכול מסכימים שהמשפט העברי דבר גדול הוא, אלא שגם לרוב הציבור המכונה דתי, הדבר הוא כה גדול עד כי הדרישה להשיב אתו על כנו נעשתה עמומה וכללית, כאילו הכול תלוי בהחלטה פסקנית של ממשלה זו או אחרת, וכאילו העניין הוא תלוי בהכרעתם של משפטנים ושופטים ולא בדעת הציבור. לעולם כוחו של המשפט מושתת על אמון הציבור הדורש אותו, כך במשפט הכללי וכך גם במשפט העברי.

הכרה ברורה מהו המשפט העברי (ובהקשר זה הכוונה רק להיבטים הממוניים שבדיני הנזיקין והקניין), מהם מרכיביו ותחומיו, מהן התבניות היסודיות שלו ומהו ההיגיון הפנימי שבהלכותיו – אל אלה הם אבני הדרך העשויות להוביל לדרישה ציבורית ממשית לקיומו של מוסד משפטי מעין זה.  

אלא דא עקא. העניין הוא אין-סופי, רווי דיונים תלמודיים מתישים בסדר נזיקין וספרות שו"ת ענפה ורחבה מני ים. והשאלה העולה מאליה היא: כיצד אפשר לעמוד מול שטף כה גדול? זאת ועוד. הופעתה של מדינת ישראל והחוקים הנוהגים בה גורמים לחשוב שיש נתק עצום בין המשפט העברי לחוקי המדינה ואין טעם לגשר ביניהם. כך יכול אדם ללמוד את המסכתות בבא קמא ובבא מציעא ובבא בתרא, לשאת ולתת בדיני מכירה במשיכה, בהגבהה בקניין סודר וכדומה, ולעולם לא לשאול את עצמו אם יש לכל זה שייכות כשהוא בא לקנות רכב.

אחד הפתרונות הנוסכים תקווה גדולה שראיתי בימים אלו, הוא שיתוף פעולה בין שני גופים חשובים, "מפעל משנה תורה", העוסק בשחזור הנוסח המקורי של ספר "משנה תורה" להרמב"ם וביאורו, ו"מכון משפטי ארץ", העוסק בהנחלת המשפט העברי, ויחד הם מציעים לציבור שילוב מיוחד במינו שיש בו חדשנות והוד קדומים בסדרת ספרי יסוד של הרמב"ם מבוארים בפשטות ובקצרה בצירוף נספחים מעשיים המטיבים לקרבו לקורא בן ימינו.

הרמב"ם, הנשר הגדול, סיכם בעברית משובחת את דיני המשפט העברי באופן מקיף ובאופן תמציתי מעוררים פליאה. הוא ייעד את ספריו לקהל הרחב, "איש ואשה, קטן וגדול", להכיר באופן יסודי את דיני המדינה העברית שהוא ראה לנגד עיניו.

כאן ליוו העורכים את לשונו של הרמב"ם בביאור נפלא, פשוט, תמציתי (רק כשליש מן העמוד), כולל איורים, רישומים, פסוקי התורה, כותרות וסיכומים. כדי להפוך את הלימוד לתורת חיים שכל אחד יכול לדרוש אותה בבית המדרש של החיים, וכדבריו של העורך הראשי בהקדמת אחד הספרים, כדי שיהיו החיים חיים של תורה, ולא רק של תלמוד תורה, צורפו למהדורה נספחים מעשיים מפליאים ורחבים כגון: שטר מכירת רכב, שטר מכירת דירה, נוסח צוואה, חוזה הלוואה, חוזה שכירת דירה, ממד חוקי מדינת ישראל ועוד ועוד.

כל אלה על פי דברי הרמב"ם שהלומד למד זה עתה, על פי פוסקי הלכה אחרים (למן השולחן ערוך ועד האחרונים) ועל פי חוק מדינת ישראל. נוסח החוזים מצוי גם באתר הספר לכל דורש. התוצאה מעשית ומעוררת חזון, וראוי שהספר יהיה אצל הכל, בכל בית ובכל משרד.

השילוב של שני הגופים הנזכרים יחד עם ישיבות חשובות, ישיבת ”אור וישועה" וישיבת "תורת החיים" ואף תלמידי חכמים מן המערכת המשפטית הוליד יצירה נפלאה המנגישה את הרמב"ם. גם בגודלם הנוכחי, מהדורת כיס, ואולי בשל גודלם, יכולים הספרים שבסדרה ללוות כל אדם, שהרי כל אדם עובד ומעסיק, לווה ומלווה, קונה ומוכר, ומנהל את קנייניו ואת אחריותו לנזקיו.

נדמה לי שזהו ספר מבוא וספר עזר הראוי ללות כל תלמיד ומורה הבא לצלול לעמקי ים התלמוד בסדר נזיקין, ובטוח אני שהשילוב בין שני הגופים החשובים האלה יוליד פירות נוספים. לנו נותר רק לחכות.

==

הרב ד"ר אליהו אביעד הינו מפקח מחוז ירושלים באגף תרבות תורנית במשרד החינוך והתרבות.

 משנה תורה לרמב"ם מנוקד ומבואר, מהדורת כיס, ספרי המשפט העברי: נזקים, קניין, משפטים, שופטים

ארבעה כרכים במהדורת כיס, כל כרך 400-320 עמודים.

עורכים: הרב יוחאי מקבילי, צוות מכון משפטי ארץ, ד"ר יחיאל קארה והרב רועי דובקין

הוצאת מפעל משנה תורה www.mishnetorah.com . 077-4167003

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו