שאלו אותי רבים, מה עמדת ההלכה לגבי האירועים האחרונים כגון זריקת בקבוק תבערה לתוך בית של משפחה ערבית שילד נהרג ועוד בני משפחה פצועים קשה אם זה באמת מתייחס למעשה של יהודים וכן לגבי אותם חשודים שהציתו את הכנסייה (כנסיית הלחם והדגים) וכיוצא בזה.
כבר התייחסנו בעבר ביחס ללינץ שעשו אותם נערים מרושעים בילד ערבי (רצח מוחמד אבו ח'דיר) ואמרנו שהדברים האלו אסורים בתכלית האיסור. ואמרנו שאנחנו מצטערים צער גדול מאוד מאוד על כי אנחנו מתחילים ללמוד את המעשים הרעים והאכזריים משכנינו.
אוי לנו אם נתחיל לחקות אותם
אצל שכנינו בעוונותינו המרובים מעשי הלינץ' מקובלים והם עושים את הדברים האלו. אם באמת מדובר ביהודים שזרקו בקבוק תבערה על מכונית שלהם או על בית שלהם, אוי לנו אם במאבקנו לקיומנו אנחנו כבר מתחילים להידבק במחלה המדבקת הזאת. אוי לנו אם נתחיל לחקות אותם. הם זורקים בקבוק תבערה על אוטו ונהרגים ילדים קטנים או הורים ומשפחות נפגעות. אסור לנו לחקות אותם!.
זה שזועקים היום אותם שכנים שבעוונותינו המרובים איננו רווים נחת מהם בלשון מועטה ורק כל הזמן הם רק נלחמים נגדנו ואינם מוכנים לשום פשרה. ואפילו החמאס מרים ומבליט את העניין הזה של הרג ילד כשהם עצמם נכנסו לבית בישראל באיתמר וטבחו ללא רחם משפחה אב אם ילדים ולא רק שלא גינו אלא אפילו עושים אותם לשהידים ומטפלים בהם ונותנים להם כספים. אלה היום מרימים את קולם ברמה ומדברים נגדנו וכבר התרגלנו לכך.
הנקודה החשובה היא כאמור שלנו אסור בשום פנים ואופן להתנהג כן. תורת ישראל היא תורת חיים תורת שפיות תורת שקילות לא תורת התלהמות. "רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה"-עם של ערכים. ברור שלא ניתן את צווארנו למטבח רק בגלל ערכינו. "הקם להורגך השקם להורגו". אבל ב"ה זכינו ויש לנו מדינה ויש צבא ויש ממשלה ואלה צריכים לנהל את העניינים כפי שצריך מתוך שיקול רחב. יש שיקולים מקומיים אזוריים גלובליים עולמיים יש המון מורכבות בכל דבר ודבר ואסור בשום פנים ואופן ליטול את הדין לידיים שלהם.
הגיעה העת להזהיר את אלו שמהווים לנערים אלו מקור השראה
רבותיי, אם אותם יהודים או נערים עשו את אשר עשו בכנסייה או אולי אצל המשפחה הערבית אם הם נערים אזי אני מניח שאותם נערים שואבים את הדברים האלה מאיזשהו מקור השראה ולכן תכלית מה שאני מדגיש היא להזהיר לא רק את אותם נערים אלא בעיקר את אותם אלא שמקרינים עליהם השראה.
כל מורה או מלמד צריך להיות זהיר בהתבטאויות שלו מאחר ולנער אין מורכבות בחיים הכל לבן או שחור אמת או שקר. ונער מתלהב והולך ועושה דברים שלא חשב המורה שהוא אכן יעשה את הדברים האלה. ולכן חובה על כל מי שמלמד תורה או יהדות בוודאי כואב את הכאב שלנו כמונו שיהיה זהיר מאוד מאוד על מנת שהתלמידים לא ילמדו ממנו ליטול את הדין לידיים. נטילת הדין לידיים מלבד שהיא גוררת תופעות מאוד חמורות באכזריות ורוע היא גם גוררת תופעות חמורות כלפי העם היושב בציון וכלפי העם היהודי בכל מקום בעולם כולו. ראיתם כיצד טבחו בפריז ובכל מיני מקומות טובחים יהודים. אין אנו צריכים ללבות את האנטישמיות הזאת שכבר קיימת. אין אנו צריכים ללבות את אש השנאה המוסלמית שקיימת כנגדנו. אנחנו חייבים לעמוד על המשמר כדי להגן על עצמנו בעוז ובגבורה ובתפילה אבל בשום אופן שלא כל אחד ואחד יעשה את כל העולה על דעתו.
ראו גם ראו כיצד בספר שופטים בפרק יז קם אדם בשם מיכה ועשה לו פסל ועשה לו מקדש ונאמר שם באותו פרק "בימים ההם אין מלך בישראל איש הישר בעיניו יעשה". מה זה קשור? לא מדובר שם בטרור, מדובר שם באישהו מבנה מקודש פסל ערבוב של אמונה יהודית ואלילית שנועד לספק את הצרכים של בני אדם שנמצאים במצוקות. בני אדם כאלה הורו לעצמם הוראה ואין הם ראויים להורות שזהו צורך הזמן וכך גרמו להרס בישראל. כלומר בימים האלה אין מלך בישראל איש הישר בעיניו יעשה מדובר על משבר מנהיגותי חמור והוא יכול להיות משבר מנהיגותי ברמה הממשלתית ברמה הצבאית ויכול להיות משבר מנהיגותי גם ברמה הרבנית הרוחנית.
משבר מנהיגותי גם ברמה הרבנית הרוחנית
נכון כתוב עשה לך רב והסתלק מן הספק אבל בעניינים ציבוריים בעניינים של כלל ישראל לא יכול לשמש מורה בבית ספר שבא ללמד תנ"ך משנה או דינים כדי לבוא ללמד את צאן מרעיתו עניינים של עם ועניינים של ציבור. אלה עניינים שרק בני אדם שהקיפו את התלמוד הקיפו את התורה כולה שיש להם שיקול רחב עמוק בעל ידע אלה רשאים לדבר בעניינים האלה אם בכלל.
אם חס ושלום יבואו ויעשו מעשי נקם מה הרווחנו? רק פגענו בשמנו הטוב והכנו את האליבי שהם עושים את המעשים האלו בלאו הכי, לאליבי של שונאינו שהם צבאי דם לבקש את נפשותינו.
"חכמים הזהרו בדבריכם"
כל כוונתי לפנות למנהיגים אלא אשר הם זוטרים ומרשים לעצמם לדבר בעניינים ציבוריים בעניינים שהם ברומו של עולם והם לא נזהרים בדבריהם ואולי כתוצאה מכך תלמידים עושים מעשים אשר לא יעשו. אלה נקראים היום "חכמים הזהרו בדבריכם" ו"סייג לחכמה שתיקה".
זהו גם המקום לקרוא לרבני ישראל הגדולים להתלכד להתאחד להרים קול להשמיע דברי הנחייה מנהיגותיים בימים האלה. אסור להשאיר חלל ריק שנותן לכל מיני גורמים להיכנס בצורה הלא נכונה וגורמים נזק גדול מאוד לעמנו ולתורתנו הקדושה לכן אין צל של ספק שהדברים האלו חמורים ואני מקווה ומצפה שאכן יפיקו את הלקחים כל הדרגים הזוטרים שישימו סייג לחכמה שתיקה על פיהם ויזהרו בדבריהם ועיקר העיקרים מצפים מגדולי התורה להרים את קולם ברמה על מנת לנווט את הספינה הזאת.
(הרב רצון ערוסי הוא רבה של קריית אונו)
מה דעתך בנושא?
14 תגובות
0 דיונים
חיים
מקור האשראה של הרב ערוסי בכיסא הרבנות ולא בהלכה.
11:16 07.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
הבן שלי הלך להתפלל עם הנוצרים את המיסה שלהם במתחם קבר דוד. אמרתי לו שזה איסור מוחלט. הוא צחק עלי: הרב ערוסי מתפלל עם האפיפיור בואטיקן. עובדבה שרבנים גדולים הפוסקים...
הבן שלי הלך להתפלל עם הנוצרים את המיסה שלהם במתחם קבר דוד. אמרתי לו שזה איסור מוחלט. הוא צחק עלי: הרב ערוסי מתפלל עם האפיפיור בואטיקן. עובדבה שרבנים גדולים הפוסקים עניינים ציבוריים מתירים... מה לעשות עכשיו?
המשך 10:02 06.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
בעניינים ציבוריים של כלל ישראל, הרבנות עושה לפי קו מדיניות הממשלה, אפילו כשזה נוגד למשנה והלכה. האם זה מנהיגות ראויה?
00:10 06.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שילה
משבר מנהיגותי כשיש מחלוקות בין המנהיגים שאינם מסוגלים לישר קו ביניהם. נשענים על דמוקרטיה ולא על יהדות.
12:33 05.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלברט
במדינה דמוקרטית, כל אחד רשאי לדבר בענייני ציבור, זה עקרון הדמוקרטיה ואין יתרון לרבנים. כשנהיה מדינת על פי הלכה, נדבר על פסק.
02:23 05.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה-מבשרת ציון
בספר יהושע מסופר על מלחמת כיבוש הארץ בידי יהושע בינון: בפרק ז:במלחמת ישראל עם אנשי העיי: ויכו מהם אנשי העיי,כשלושים ושישה איש,וירדפום לפני השער עד-השברים,ויכום במורד;ויימס לבב-העם,ויהי למים: ויקרע יהושוע שמלותיו,וייפול על-פניו ארצה...
בספר יהושע מסופר על מלחמת כיבוש הארץ בידי יהושע בינון: בפרק ז:במלחמת ישראל עם אנשי העיי: ויכו מהם אנשי העיי,כשלושים ושישה איש,וירדפום לפני השער עד-השברים,ויכום במורד;ויימס לבב-העם,ויהי למים: ויקרע יהושוע שמלותיו,וייפול על-פניו ארצה לפני ארון ה',עד-הערב--הוא,וזקני ישראל;ויעלו עפר,על-ראשם:ויאמר יהושוע אהה ה' אלוקים, למה העברת העביר את-העם הזה את-הירדן,לתת אותנו ביד האמורי, להאבידנו;ולו הואלנו ונשב,בעבר הירדן:בי,ה' מה אומר--אחרי אשר הפך ישראל עורף,לפני אויביו:וישמעו הכנעני,וכול יושבי הארץ, ונסבו עלינו,והכריתו את-שמנו מן-הארץ;ומה-תעשה,לשמך הגדול: ויאמר ה' אל-יהושוע,קום לך;למה זה,אתה נופל על-פניך:חטא,ישראל,וגם עברו את-בריתי,אשר ציוויתי אותם;וגם לקחו, מן-החרם,וגם גנבו,וגם כיחשו,וגם שמו בכליהם:ולא יוכלו בני ישראל,לקום לפני אויביהם--עורף יפנו לפני אויביהם,כי היו לחרם;לא אוסיף להיות עימכם,אם-לא תשמידו החרם מקרבכם.(יהושע-ז) סיכום:כשנפלו 36 איש במלחמת כיבוש הארץ,הטיח יהושע בנון,דברים כלפי מעלה,ואמר:מוטב אילו נשארנו בעבר הירדן.כי עתה אנחנו בסכנה.וגם שיהא שמך הגדול מתחלל.ענה לו ה':שנטלו ישראל מן החרם ,וכל עוד לא לא ישמידו את החרם לא יוכלו לקום מפני אוייביהם. לאחר מכן עשה יהושע גורלות,ומצא את את משפחת עכן,ודן אותם. אומרת הגמרא: 'ואעשה אותך לגוי גדול'--אמר רבי אלעזר:אמר משה לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם!ומה כסא של שלש רגלים,אינו יכול לעמוד לפניך בשעת כעסך,כסא של רגל אחד על אחת כמה וכמה!ולא עוד,אלא שיש בי בושת פנים מאבותי:עכשיו יאמרו 'ראו פרנס שהעמיד עליהם בקש גדולה לעצמוולא בקש עליהם רחמים'!(ברכות-לב) בספר שופטים מסופר:שלאחר מות יהושע בינון,עלו שבט יהודה להלחם בכנעני,ולא הצליחו כמו בדור יהושע.לאחר,ישבו ובכו,הגיע אלהם מלאך ה' והוכיח אותם על כך,שכל מקום שכבשו מקום כרתו ברית עם יושבי הארץ, השאירו את האוייבים בקרבם,שגרמו להם לעבוד עבודה זרה ולהתחתן בהם,ובשל כך נכשלו.(שופטים -ג) למדנו:שכדאי בכל עת שקורא אסון,או פיגוע חלילה.שהרבנים יעשו תפילה,בכותל המערבי(כך נהגו הרבנים הראשיים)ולאחר מכן שיפנו לראש הממשלה ושר הביטחון לבקש מהם,שידאגו לביטחון ישראל. לאחר מכן כדאי לפנות למנהיגים הציבור,ולממשלה,שיעשו חקירה,מי עשה דבר נפשע שלא ברשות הממשלה.מצד הערבים,או מצד היהודים,ולמצות איתם את הדין. התורה מצווה על ישראל,בכמה מקומות 'וגרשתמו',שצריך לגרש את אוייבי ישראל,ולא לגור איתם,מציע:לבקש מהממשלה,לא להסכים למדינה פלשתינית,המסוכנת למדינת ישראל.לעשות הפרדה חד צדדית עם הפלשתינים,עם חילופי שטחים,חד צדדית,(להעביר אותם)בהתייעצות עם מנהגי יש"ע,ולקבוע גבול משותף,וגם אחרי כן לשלוט בהם (ממשל צבאי)עד אשר יסכימו למצב רשות.או שירדן תשלוט עליהם. יהי רצון שניזכה בתפילה:לגאולה ברחמים,בשורות טובות,אמן!
המשך 22:17 04.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלישבע
הרב ערוסי או נאיבי או מתעלם. נראה שאינו יודע שמגמת השלטונות להכפיש ציבור שלם ולעשות צייד מכשפים כדי למסור שטחי ארץ ישראל לאויבינו וזה, בגלל "מורכבות המצב הבינלאומי" !!! יש...
הרב ערוסי או נאיבי או מתעלם. נראה שאינו יודע שמגמת השלטונות להכפיש ציבור שלם ולעשות צייד מכשפים כדי למסור שטחי ארץ ישראל לאויבינו וזה, בגלל "מורכבות המצב הבינלאומי" !!! יש רק לזכור איזה שטיפת מוח מתוחכמת עברו החיילים שגויסו למשימת ההתנתקות כדי להבין כמה המערכת הזו משומנת. והרבנים שתקו... שתיקתם כתעודת הכשר. והנה, הרב ערוסי נגרר אחרי שטיפת מוח התקשורתי וקורא להיכנע לממשלת זדון?! אולי כוונותיו טובות אבל בטעות יסודם.
המשך 18:16 04.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
כל רב הוא רב זוטר.
11:30 04.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ הוא פסוק בתורה
11:20 04.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מנחם
מעשה שכזה אינו מעשה יהודי ולכן ספק גדול אם בנים שלנו עשו את זה... יש בניהם נקמת דם כנראה ...ומצאו להם דרך לטפול על היהודים. עוד יתבררו הדברים וכולנו...
מעשה שכזה אינו מעשה יהודי ולכן ספק גדול אם בנים שלנו עשו את זה... יש בניהם נקמת דם כנראה ...ומצאו להם דרך לטפול על היהודים. עוד יתבררו הדברים וכולנו נווכח לדעת שיד פלסטיני בדבר ... לא יהודים שלנו!
המשך 11:11 04.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר