הרב עמאר: "הרב עובדיה אמר לא למחות בצורה חזקה"

רבה של העיר ירושלים התייחס לאירועי מצעד הגאווה ולגישתו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל: "דעתו הייתה להתנהג לא מפני כבודם של אלה, אלא מפני כבודם של צעירי הצאן"

"הרב עובדיה אמר לא למחות בצורה חזקה"
  (אביר סולטן/פלאש90)

רבה הספרדי של ירושלים, הראשון לציון הרב שלמה עמאר, התייחס הערב (ראשון) לאירועי מצעד הגאווה שאירועו ביום חמישי, בהם נרצחה שירה בנקי שנדקרה על ידי ישי שליסל.

בריאיון לרדיו 'קול ברמה', אמר הרב עמאר: "התורה לא השתנתה ולא תשתנה לעולם, ומה שהתורה אסרה זה נשאר אסור. התורה אסרה רצח, התורה אסרה שאדם ייקח דין לעצמו ומי שעושה את זה זה חילול ה' נורא ואיום, זה עוון חמור מאוד. הבעיה מתחילה כשאנשים לוקחים דין לעצמם יכולים להגיע לדברים הרחוקים ביותר. יכולים לחלל שם שמים, יכולים להכפיש ציבור שלם".

הרב עמאר הוסיף כי "אמת, נכון הדבר שהתורה שאסרה רצח בכל חומר הדין התורה אסרה עוד דברים רבים של מעשי זימה ותועבה זה איסור גמור אבל אין לאדם רשות ללכת לעשות דין לעצמו. אפילו הסנהדרין אמרו עליהם בגמרא שסנהדרין שהייתה הורגת אחת לשבע שנים יש אומרים אחת לשבעים שנה היו קוראים להם סנהדרין של רוצחים. אדם פרטי ייקח דין לעצמו? יהיה המעשה חמור ככל שיהיה זה לא נתון לרשותו של אף אחד ואין שום היתר וסליחה על הדברים האלה".

"אנחנו מצטערים. זה אותם אנשים שחושבים ללכת להרוג זה בגלל שהוא ערבי, והוא מוצא לו היתר כי הוא הרג יהודי, וזה בגלל שעשה מעשה חמור של תועבה, הוא מוצא לו היתר. עם חס ושלום דברים כאלה אנחנו עלולים להגיע למצב המכוער ביותר של מלחמת אחים, של שנאת אחים, לא נחרב בית המקדש אלא בגלל שנאת חינם".

לשאלה האם הציבור החרדי צריך לשתוק ולא לומר דבר על עצם המעשים האלה? אמר הרב עמאר: "חס ושלום, לא נשתוק ולא נחשה, נאמר את האמת בדרך המותרת בדרך המקובלת, מותר גם למחות, מותר להפגין אבל הכל עם קנה מידה נכון, המידה הנכונה היא המדברת. כשאדם לוקח דין לעצמו אז אין מידה נכונה. אין גבולות. גם על המחאה יש עיון גדול בין גדולי המחנכים החרדים האם ראוי לדבר על זה, כי אצלנו זה בל יראה ובל ימצא אבל יש אומרים שצריך למחות, צריך להתייעץ עם גדולים ולהחליט בדרך הנכונה. ברגע שאדם עושה דין לעצמו זה לא נקרא למחות. זה כמו אדם שרואה אש ולוקח צינור של בנזין כדי לכבות את האש. לשפוך דם נקי על עוון שאנחנו לא יודעים, לא היו עדים, מה זה לקחת דין ולשפוך דם? למחות בדרך הנכונה לומר רבותי זה אסור, להתפלל לה'".

לשאלה מה הייתה דעתו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל בנושא? השיב הרב עמאר: "מרן אמר שלא למחות בצורה חזקה, כדי שלא לפרסם את העניין בקהל שלנו. דעתו הייתה להתנהג לא מפני כבודם של אלה, אלא מפני כבודם של צעירי הצאן קודשים שלא ידעו שיש דברים כאלה. אבל אם צריך למחות צריך את הדרך הנכונה, במידה הנכונה, בצורה הנכונה, אבל במצב כזה לא למחות זה להוסיף פשע על חטא וחלילה יכול להוביל למצב של שנאת אחים, ה' יצילנו".

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
אשרכם ישראל!
חיים | 02-08-2015 23:50
שיש ב"ה עניים לעדה ומורי דרך אמת לאמיתה ולאשורה! יאריך ה' ימיך בטוב אמן
2
ברקת ראש ערית ירושלים עושה את כל הבלאגן.
יפה יוסף | 03-08-2015 0:38
הוא לא מבין דבר פשוט שאין מקום למצעד הגאווה בירושלים?כל התירוצים שלו לא יעזרו. מצעד הגאווה מקומו בתל אביב בלית ברירה.לא צריך למחות ולא כלום.צריך קצת דעת.
3
כולנו חייבים למחות בקול רם
| 03-08-2015 11:01
כתוב במסכת ברכות דף יט ע"ב במקום חילול השם אין חולקין כבוד לרב, והרבה צרות שיש לנו בגלל שאנחנו לא מכבדים את [הצניעות] ומנהגי ירושלם ועכשיו נבלה נעשתה בישראל: אע"פ שידוע שכבר 150 שנה ע"פ מנהגי ירושלים חתונה בירושלם עם מתופף בלבד – בגלל חלום… העיר ירושלים ידועה במנהגיה המיוחדים, המוזכרים עוד במשנה ובגמרא, שברובם שמורים לבני ירושלים בלבד, וחושפים את ייחודה של העיר. מקורם של המנהגים מתייחס לתקופת הבית השני והדורות הראשונים שלאחר חורבן הבית. חלק מן המנהגים הפך במשך השנים לנחלת כלל עם ישראל, המצפה בכל יום לגאולה ובניין בית המקדש השלישי. אם הזדמנתם לחתונה ירושלמית אשכנזית, בוודאי יצא לכם לראות את ה"פויקער" (=מתופף ביידיש) בפעולה. בחתונות אלו, לא תמצאו להקת מנגנים, גיטרות וחצוצרות, והן מתנהלות בליווי תופים וזמרים בלבד. הסיפור העומד מאחורי המנהג, מרתק: באמצע המאה ה-19 (בשנים תרכ"ה-תרכ"ו) הפילה מגיפת כולירה פתאומית חללים רבים בירושלים. הרב מאיר אויערבאך מקאליש, אב בית דין הקהילה האשכנזית בירושלים, ערך שאלת חלום וכתב על פיסת קלף את השאלה, אותה הניח מתחת למראשותיו. בחצות הלילה, התעורר לפתע הרב מאיר משנתו וראה מול עיניו את הפסוק: "דומה דודי לצבי או לעופר איילים, הנה זה עומד אחר כותלנו משגיח מן החלונות מציץ מן החרכים". הרב מאיר הלך להתייעץ עם רבו, המקובל רבי רפאל ידידיה אבולעפיה ז"ל שהיה בקיא בחכמת הנסתר, שהסביר לו כי הכותל המערבי תובע את עלבונו; כאשר בית המקדש עומד בחורבנו, שמחתו של אדם מישראל אינה יכולה להיות שלמה בעת נישואי צאצאיו, ואילו בני ירושלים עורכים חתונות בליווי כלי זמר ונגנים! ולכן נגזרה גזירת המוות, ובשר הקהילה הותר כאיילות השדה. מתוקף תפקידו כאב"ד הקהילה, כינס הרב מאיר את בית הדין והכריז כי מעתה יקבלו על עצמם בני ירושלים שבעת שמחת חתן וכלה לא יושמעו כלי זמר. מסופר כי המגפה נעצרה מספר ימים אחר כך. ועכשיו חילול שם שמים נוראה ואיום נעשתה בישראל ע"י משפחת יסולובסקי רמת שלמה: מזלזלים במנהג ירושלים שלא לנגן בכלי זמר בחתונות "בירושלים יש תקנה קדומה משנת תרכ"ה שלא לנגן בכלי זמר בחתונה, ועי’ ס’ שלמת חיים ח"א סי’ עז בשם מהרי"ל דיסקין ע"פ שבת קי כשנסתלק רב גזרו למעט בשמחת חתן וכלה, ובירושלים רואים תמיד חורבן ביהמ"ק לפניהם" והתקנה נתקנה עקב מגיפה שהיתה אז ובכו"כ ספרים הביאוהו כמקור לכך שבעיה"ק ירושלם אין כלי זמרים בחתונות מפני גזירה שגזרו בגלל מגיפה וכו’. ולצערינו מעשה נבלה נעשה השבוע באולמי "בסנטר 1" ע"י משפחת יסולובסקי רח’ חזון איש, ירושלם עיה"ק, שעשו חתונה עם כלי זמר ותזמורת רגיל בירושלם, ואע"פ שמיחו במקום כמה משופרי דירושלם ולא מצאו שום היתר לכלי זמר בחתונה בירושלם עיה"ק הם דווקא המשיכו לנגן בכלי זמר אע"פ שנאסר בירושלם מדורי דורות תזמורת בחתונה, שומו שמים או לאותה בושה וכלימה לבני תורה משפחת יסולופסקי מפלג "שטיינמן" בני ברק העמליקים המשומדים,"עושים מעשה זִמְרִי ומבקש שכר כְּפִינְחָס" ערב רב ועמלק בפועל. זאת ממש נבלה נעשתה בישראל, וחייבים למחות על חילול השם ברבים והיו שם רבנים ושתקו ולא מחו רבנן ש"מ דניחה ליה רבנן שומו שמים, ומי יודע אחרי חילול השם איזה מזל יהיה לחתן וכלה אחרי שנבלה נעשתה בישראל בחתונתם ר"ל ובמקום חילול השם אין חולקין כבוד לרב.
4
הרב עובדיה יוסף אמר:שיש לשות הפגנה ולמחות.
אורי | 04-08-2015 20:25
"'אלוהיהם של אלו שונא זימה'. הקב"ה שומר את עמו ישראל בזכות צניעות, קדושה וטהרה. כמו שציווה אותנו (קוראים את זה ביום כיפור): 'כמעשה ארץ מצרים אשר ישבתם בה לא תעשו וכמעשה ארץ כנען אשר אני מביא אתכם שמה לא תעשו'. מה היו עושים? איש נושא איש, אישה נושאת אישה. לא כדרך העולם. כך היו רשעים, מתועבים - 'ואת זכר לא תשכב משכבי אשה תועבה היא'... בעוונות הרבים לא מתביישים, בלי שום בושה, הולכים לעשות 'מצעד הגאווה' קוראים לזה... מצעד התועבה!... מביאים האנשים רשעים האלה, ששוכבים משכבי זכר, להביא אותם מכל העולם לעבור בירושלים לטמאת אותה - 'ותבואו ותטמאו את-ארצי, ונחלתי שמתם לתועבה' - זה מצעד התועבה. כולנו כאיש אחד נמחה על הדבר הזה. אנחנו מוחים בכל כוחנו... ביום שיוכרז נעשה הפגנה... נמחה על כבוד התורה, נמחה על כבוד הקדושה שלנו - קדושת עם ישראל. בעזרת ה' 'עוצו עצה, ותופר; דברו דבר ולא יקום, כי עימנו אל " ~2006 (הרב עובדיה יוסף זצ"ל)
5
תגובה ל-3 צריך להביא מקורות,מש"ס ופוסקים..לכלי זמר.!
שלמה-מבשרת ציון | 04-08-2015 20:42
מאז שנחרב בית המקדש גזרו חכמים שלא לנגן בכלי זמר ושלא לשיר (סוטה מח, א, גיטין ז, א). אלא שנחלקו הפוסקים על מה בדיוק היתה הגזירה. לדעה המחמירה, שהיא דעתו של הרמב"ם (הל' תעניות ה, יד), ישנו איסור כללי שלא לנגן בכלי זמר. ואמנם לצורך מצווה, כמו בחתונה, מותר לנגן, אולם שאר נגינה של תענוג והנאה אסורה, בין לנגן בין לשמוע. וגם לשיר בפה בעת משתה היין אסור. אבל לשיר סתם מותר, ואפילו בעת סעודה ששותים בה יין מותר לשיר, כי רק על שירה בשעה שמתקבצים לשתות יין משכר גזרו, מפני שהיין מביא לשמחה יתירה ואף להוללות. לסיכום, לדעת הרמב"ם, כל נגינה בכלי שאינה לצורך מצווה אסורה.אבל שירה בפה מותרת בכל מקום חוץ מבעת משתה היין. וכך פסק גם ה'שולחן-ערוך' (או"ח תקס, ג). אבל לדעת רש"י ובעלי התוספות,ורוב הפוסקים הראשונים, אין הבדל בין שירה לניגון בכלי זמר ובכל מקרה בעת משתה היין אסור גם לשיר וגם לנגן,או לשמוע נגינה,אבל בשעה שלא שותים יין, או כששותים יין במסגרת סעודה,מותר לשיר ולנגן.
6
למחות
חיים | 06-08-2015 10:09
ולמה הרבנים לא מחו על הצעדה הזו? משום ש"צעירי הצאן קודשים לא ידעו שיש דברים כאלה". האם צעירי הצאן שלי פחות קדושים מצעירי הצאן שלך?
7
בגלל משוגע אחד... כל העדה משתגעת!
טלי | 13-08-2015 19:57
המשטרה אשמה! היא ידע ובכוונה נתנה למשוגע הזה להתקרב ולבצע את זממו כדי להכפיש ציבור שלם, וכולם נופלים בפח... ולמה כך ? משום שכל העדה השתגעו!