אשה חשובה התבטאה בתקשורת שמותר לה להחזיר יד לאיש שמושיט לה כדי למנוע ממנו בושה. יש לזה מקור?
ודאי שלא. ודאי אסור. החזון איש אפילו כותב שזה בייהרג ואל יעבור. אך גם אם לא נקבל דבריו, בכל זאת זה נשאר איסור חמור.
אבל מה עם הנימוק שזה גורם בושה לזולת. הרי כבוד הבריות דוחה איסור דרבנן?
לא ברור שזה מדרבנן.
אבל זה לא כלל גדול שכבוד הבריות דוחה איסור דרבנן, אלא יוצא מן הכלל, על פי ההלכה – וכאן לא האישה מביישת אותו, אלא הוא המבייש את עצמו. משל למה הדבר דומה, לאדם שמגיש לחברו מזון לא כשר, ואם יסרב, אז ייפגע. כמובן יש לנהוג בחכמה כדי למעט כמה שאפשר את הפגיעה.
אך כיצד להסביר לחילוני שנפגע מכך שלא מחזירים לו יד?
קודם כל, יש לדעת שאין מונופול על פגיעוּת למי שיוזם עבירה. גם לשני יש רגשות וגם הוא ייפגע אם יושיט יד. אז מה עושים במקרה, שאו זה ייפגע, או זה ייפגע? פשוט מאוד, כל אחד ינהג כפי מצפונו, והזולת יתייחס אליו בכבוד.
איפה המקור בתורה שאסור להושיט יד?
בפסוק: "ולא תקרבו" (ויקרא יח). ועיין ספר החינוך על פסוק זה. ועיין רמב"ם, שולחן ערוך שיש להתרחק מאוד מאוד, וכן קיצור שו"ע קנב ח. וכן מסילת ישרים ריש פרק יא. ועוד ועוד (עיין מקורות מפורטים באריכות בספרו של הרב על הלכות צניעות "גן נעול" – מ"צ).
אבל יש מספרים שראו רבנים מחזירים יד למושיטות?
כבר אמרנו שלא פוסקים הלכה על פי מעשה (עיין בבא בתרא קל ב, ותשובת רבנו אברהם בן הרמב"ם בנידון). מעשה באשה חילוניה שהושיטה יד לרבנו הרב צבי יהודה והתלמידים חשבו שראו שהוא החזיר יד, ותמהו. הוא הבין שתמהו ומעצמו הסביר: אל תחשבו שהושטתי יד, אלא עברתי עם ידי קרוב לידה כאילו פספסתי…
אבל לפעמים זה לפני ציבור רחב?
לא משנה. אדרבה עבירה ברבים היא יותר חמורה. מעשה בג"ר עובדיה יוסף שקיבל פרס ישראל, וראש הממשלה דאז שהייתה אשה הושיטה לו יד מול כל מצלמות המדינה. הוא לא החזיר יד. לחשו לו שאין זה מנומס. השיב שהתורה מעל הנימוס.
זה מעשה רב?
כן, כיוון שנימק. מעשה נוסף בג"ר מרדכי אליהו שהתקבל על ידי מלכת אנגליה שהושיטה לו יד בפני כל מצלמות העולם. עמד ישר כמו חייל ולא החזיר יד. בערב קיבל מכתב מהאחראי על הפרוטוקולים והנימוסים בחצר המלוכה שחיפשו בספרי הנימוסים ומצאו שאין למלכות אנגליה להושיט יד ל"רב יהודי" ולכן הם מתנצלים.
זה מעשה רב עוד יותר! ובסיכום?
אם אינך מחזיר יד לאשה שמושיטה לך, יש לך אסמכתא של מלכת אנגליה!
מה דעתך בנושא?
17 תגובות
0 דיונים
אחד שיודע את הסוגייה
ראשית, הלבנת פניה של סגנית השר, חמורה ביותר, חמורה בהרבה מהעוון שלכאורה ביצעה כאן. קודם כול בתור אישה, וגם יכולת להימנע מלומר זאת, סגנית שר, גדולה בציבור. במיוחד כאשר מדובר...
ראשית, הלבנת פניה של סגנית השר, חמורה ביותר, חמורה בהרבה מהעוון שלכאורה ביצעה כאן. קודם כול בתור אישה, וגם יכולת להימנע מלומר זאת, סגנית שר, גדולה בציבור. במיוחד כאשר מדובר בדתייה לאומית למהדרין שפעלה ופועלת רבות למען עם ישראל וארץ ישראל בדבקות עצומה. זה אתר של הציונות הדתית שבעצם יורק לה בפרצוף. זו כפיות טובה לשמה לאור הנאמנות הרבה ותרומתה לציונות הדתית. אתר דתי לאומי כך מבייש אותה? כך היא בעצם סופגת מכות מביתה שלה ללא רחמים ובדיקת נסיבות המקרה כלל. חשוב לציין כי סגנית השר חוטובלי ברוב חכמתה השכילה להקדים רפואה למכה בראיונה במקור ראשון שפורסם לפני מספר חודשים. היא נשאלה שם כיצד תנהג כאשר תושט יד לעברה על ידי גבר. היא השיבה שהיא אינה פועלת בניגוד להלכה והיא תסרב בנימוס. עם זאת היא הבהירה בצדק שכאשר אדם שאינו יהודי מחו"ל שאינו מכיר את ההלכה ובוודאי לא יודע דבר על שמירת נגיעה, היא לא תבייש אותו, ופסקו כך כבר רבנים גדולים. מי שמתקומם מלחיצת היד הזו פשוט אינו מבין את הנסיבות. סגנית שר החוץ (שהיא בעצם שרת החוץ בפועל במציאות הנוכחית) אינה יכולה להתחסד במקרה זה. הנזק לתדמיתה האישי ולתדמיתה של מדינת ישראל גדול בהרבה מהתועלת. הרוב המוחלט של הגויים בחוץ אינם יודעים דבר על שמירת נגיעה וסירוב של סגנית שר החוץ של מדינת ישראל לא יתפרש בצורה חיובית כלל לאותו אדם, וכמו שפה הייתה תמונה של הושטת יד, גם האמריקאים, הגרמנים והצרפתים יודעים לפרסם בעיתונים ובחדשות תמונה של חוסר נימוס מצד סגנית שר החוץ של מדינת ישראל והלבנת פניו של מקבילה מהמדינה האחרת.
המשך 23:05 30.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דתי
בגלל שלא הקפדתי על נתינת יד לאישה וכנראה שאישה טמאה אחת גרמה לי
15:23 27.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכל
חבל מאוד שנשים לא עומדות בניסיון כמו אצל.... החולה מצפת. כל אישה מבינה טוב מאוד מה זה איסורי יחוד ונגיעה אבל כשמגיעה למבחן המציאות היא נכשלת.
10:36 26.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שי
שמעבירה לי דברים מידה לידי, לבין לחיצת יד? בגמרא מסופר על חכמים שלקחו כלות בחתונה ורקדו איתן על כתפיהם. לדעתי יותר חמור לתת "פאצ'ין"!
16:44 24.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחד שיודע
כמי שלמד בישיבת מרכז הרב, ידוע היה שבמקרים מסוימים הרצ"י נתן יד לנשים. הדברים גם פורסמו בתקשורת בזמנו. יש אשה שנשואה לאחד מאנשי החינוך הידועים ביותר בציבור שלנו שיכולה להעיד...
כמי שלמד בישיבת מרכז הרב, ידוע היה שבמקרים מסוימים הרצ"י נתן יד לנשים. הדברים גם פורסמו בתקשורת בזמנו. יש אשה שנשואה לאחד מאנשי החינוך הידועים ביותר בציבור שלנו שיכולה להעיד על כך מכלי ראשון
המשך 06:42 23.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תמר
ציפי יקרה, דווקא לך יש את היכולת והמעמד להפגין לכל העם את ההלכה לגבי לחיצת יד לגברים. חבל מאד שאת מתנערת ממנה. אני אומרת את זה בכאב לב, בתור אחת שעובדת בהייטק ומעורבת...
ציפי יקרה, דווקא לך יש את היכולת והמעמד להפגין לכל העם את ההלכה לגבי לחיצת יד לגברים. חבל מאד שאת מתנערת ממנה. אני אומרת את זה בכאב לב, בתור אחת שעובדת בהייטק ומעורבת בעולם החילוני (ואף הגלובלי), ומתמודדת עם ההלכה הלא פשוטה הזו. זה מצריך ממני "להסביר" מחדש לכל אדם שלא מכיר. תארי לך לכמה אנשים את יכולה להעביר את המסר בבת אחת! החוויה שלי היא שזה אחד הניסיונות הגדולים ביותר בחברה שאינה מודעת לתורה ומצוות. חבל שבחרת להתחמק מההתמודדות. מקווה שקראת, נכתב מכל הלב ולא כ"התעסקות ברכילות".
המשך 21:37 19.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
זה היתר גמור אפשר לחלוק אבל זה איסור דרבנן וכבוד הבריות דוחה אותו! ורבנים ראשיים לחצו ידיים בטקסים רשמיים יש תמונות!
17:48 19.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
כמובן שקשה לפרט בפורום הזה את יסודות ההיתר, אבל היו גדולים שהתירו
13:59 19.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד ס"ט
מנגד, בתשובה משנת תרע"ד (1914), הרב שלמה קרליבך (רבה של לובק בגרמניה) טען שהימנעות מלחיצת יד לאישה היא חומרא, שנדחית מפני כבוד הבריות; עיין: הרב שלמה קרליבך, "מראה מקומות לאיסור פריעת ראש...
מנגד, בתשובה משנת תרע"ד (1914), הרב שלמה קרליבך (רבה של לובק בגרמניה) טען שהימנעות מלחיצת יד לאישה היא חומרא, שנדחית מפני כבוד הבריות; עיין: הרב שלמה קרליבך, "מראה מקומות לאיסור פריעת ראש באישה ודיני פאה נכרית", לדוד צבי (ברלין תרע"ד), עמ' 218-219. נראה שזוהי העמדה הכללית של הרבנים בגרמניה של אותה תקופה; עיין הרב יוסף יהושע אפל, הדרום, סימן סד (אלול תשנ"ה), עמ' 166-167 – בנוגע להתנהגותם של הרב ד"ר מונק והרב ד"ר מאיר הילדסהיימר מברלין שהיו תלמידי חכמים ויראי שמים; הליכות בת ישראל, ואת צנועים חכמה, שם. עמדה דומה מיוחסת להרב שמשון רפאל הירש, מובא על ידי הרב דוד כהן (בית כנסת גבול יעב"ץ ופוסק ידוע בניו יורק), הערה 67; הרב חיים ברלין, שו"ת נשמת חיים, סימן קלה, סעיף ו; הרב אלימלך בר שאול, במכתב שצוטט על יד הרב שמואל כץ, קדושים תהיו (ירושלים תש"מ), עמ' 227; הרב משה פיינשטיין, מובא על יד הרב צבי למפל בהתייעצות עם הרב ראובן פיינשטיין, ; הרב יוסף דב הלוי סולוביצ‘יק, מובא על ידי הרב גיל סטודנט, ; הרב יעקב קמינצקי, תתן אמת ליעקב על הטור ושולחן ערוך, סימן תה, סעיף ד; הרב נתן בולמן, מצוטט על ידי בתו טובי כץ עיין גם בהערות הרלוונטיות של: הרב יהודה הרצל הנקין, המעיין, כרך יח, חוברת ד (תמוז תשל"ח), עמ' 78-95, בעמ' 90 – נדפס מחדש בשו“ת בני בנים, חלק א, סימן לז; R. Yehuda Henkin, "Is Handshaking a Torah Violation," Hakirah – The Flatbush Journal of Jewish Law and Thought, vol. 4 (Winter R. Yehuda Henkin, Understanding :בספר מחדש נדפס – 2007), pp. 115- 120, at p. 119 R. Yehuda Henkin, "Letters to the ;Tzniut (Jerusalem: Urim, 2008), ch. 4, pp. 95-100. Editor: Handshaking," Hakirah – The Flatbush Journal of Jewish Law and Thought, R. Asher Benzion Buchman, "Letters to the Editor: ;vol. 5 (Fall 2007), 20-23; Handshaking," Hakirah – The Flatbush Journal of Jewish Law and Thought, vol. 5 Fall 2007), pp. 23-27); הרב אליקים גצל אלינסון, הצנע לכת – האישה והמצוות, ספר שני (ירושלים: ההסתדרות הציונית העולמית תשמ"א), פרק ב, אות יב, הערות 96-97; הרב יובל שרלו,
המשך 11:30 19.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בספר עוד יוסף חי
נשיקה של אישה בגב ידו של החכם כי ברור שזה לכבוד התורה.
10:50 19.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר