אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הרבנים שאספו כסף לשיפוץ הכנסייה שותפים לעבודה זרה

בעקבות הרבנים שאספו כסף לשיפוץ כנסיית 'הלחם והדגים' כותב הרב חננאל זייני כי המתירים נתלים בהבנה מוטעית בדעת רבנו תם "שמעולם לא אמר את מה שמייחסים לו"

אוספי כסף לשיפוץ הכנסייה שותפים לע"ז
  גם רבנו תם סובר שהנצרות היא עבודה זרה ממש. (באדיבות המצולם)

בשנים האחרונות נקרע הציבור ביחס לקבלת כספים מה'קרן לידידות'. בימים האחרונים התגברה אש המחלוקת, בעקבות שריפת הכנסייה, בשאלה האם הנוצרים הם עבודה זרה. המחלוקת לא נשארה במישור התיאורטי. מספר יהודים ובראשם תלמיד חכם זקן, החלו לאסוף כסף לטובת שיפוץ הכנסייה.

הצידוק שמצאו אותם יהודים, הוא בדעת התוספות על פי רבינו תם, לפיה הנוצרים אינם עובדי עבודה זרה. אמנם נצרות נחשבת לעבודה זרה ביחס ליהודים, אך לגויים אין איסור לעבוד עבודה זרה בשיתוף. גם המתנגדים לכך, מודים שזוהי דעת רבינו תם, אלא שהם אומרים שרוב חכמי ישראל חלקו עליו.

ניתן לדון באריכות, כאיזו דעה יש לפסוק להלכה, והאם בימינו יש לגשת לשאלה באופן שונה ממה שניגשנו אליה במהלך הגלות. אולם ברצוני לטעון דבר אחר לחלוטין: רבינו תם מעולם לא טען שהנצרות אינה עבודה זרה. לדעת רבינו תם, הנצרות היא עבודה זרה גמורה, שאסורה בין ליהודים ובין לנוצרים. מסיבה זו, וגם מסיבות אחרות, כל מי שאוסף כסף למען שיפוץ כנסייה, הרי הוא שותף לעבודה זרה.

טעות בהבנת דבריו

שורש העיוות, נובע משילוב לא קדוש, בין עיוותי הצנזורה, ובין עיוותי הגלות, דבר שגרם לאי הבנה של דעת רבינו תם (כמו בנושאים רבים אחרים). בעוד רבינו תם התיר לקבל שבועה מהגוי, כיון שלדעתו אין איסור לגויים להישבע בשם ה' ובשם עבודה זרה גם יחד, הבינו ממנו רבים שמותר לגוי לעבוד את ה' ואת העבודה זרה גם יחד, ואין זה בכלל עבודה זרה האסורה לבני נח.

טעות זו נפוצה כל כך שבנו של ה'נודע ביהודה' כתב (שו"ת נו"ב תנינא יורה דעה סימן קמח): "מנין לו להחכם הזה דאין הנכרים מצווים על השיתוף? ואף שדבר זה מורגל בפי כמה חכמים שאין הנכרים מצווים על השיתוף וגם בכמה ספרים מדרשות ואגדות השתמשו בהקדמה זאת. ואני יגעתי ולא מצאתי דבר זה לא בשני תלמודין בבלי וירושלמי ולא בשום אחד מגדולי הראשונים"!

בהמשך הוא מביא הוכחות רבות מתוך התלמוד והפוסקים שרעיון זה שגוי לחלוטין. החשובה שבהן, היא הסוגיה במסכת סנהדרין (נו:), שקובעת שאין הבחנה בענין עבודה זרה בין יהודי לגוי. והוא מסכם: "ולשון זה הטעה לכמה חכמים וסברו דכוונת הרמ"א הוא שאין בן נח מצווה לעבוד ע"ז בשיתוף, אבל באמת לא כן הוא וכוונת התוספות ורמ"א הוא דמה שמשתף שם שמים ודבר אחר בשבועה אין זה עובד ע"ז ממש רק שמשתף שם שמים ודבר אחר ואינו קורא בשם אלהים ואינו אומר אלי אתה רק שמזכירו בשבועתו עם שם שמים בדרך כבוד, בזה מצינו איסור לישראל דכתיב ובשמו תשבע והוא אזהרה לישראל שלא ישבע אלא בשמו ב"ה ולא ישתף ש"ש ודבר אחר כמ"ש הרמב"ם בפי"א מהל' שבועות הל' ב' והנכרים אינן מוזהרים על זה השיתוף. אבל בשעובד ע"ז בשיתוף אינו חילוק בין ישראל לנכרי".

רבינו תם אינו דעת יחיד, מהסיבה הפשוטה שמעולם לא אמר רבינו תם את מה שמייחסים לו. הנוצרים הינם עובדי עבודה זרה לדעת כל חכמי ישראל לדורותיהם, החל מן התלמוד ועד ימינו אלה.

בהקשר זה חשוב להזכיר את דבריו של הרב קוק על הנצרות: "המינות מתאמצת לקרוע את העולם, לפרוק עול המעשה, עבודה-זרה ותרנית היא. … אין לה שום הכרה בכבוד שמים ובתוכן של עבודה אלהית, אבל מתאוה היא לאותה המנוחה והשלוה שהבטחון והאמונה נותנים, אבל לסייג את החיים במעשה אינה חפצה. אחוזה היא יותר מדאי בהגסות הגופנית, ואינה יכולה לותר עליה. על-כן שתה בשמים פיה ולשונה תהלך בארץ, לחפות דברים אשר לא כן על ד' אלהיהם, ובתוך אותה הרכות וההכנעה, שמראה מבחוץ על-ידי פישוט טלפים, טמונים הם המון חרופים וגדופים ושנאת ישראל. … וידו נטויה במלחמת מגן פנימית מול איש צר ואויב, עד אשר יראו גוים כי הם זרע ברך ד', וברצות ד' דרכי איש גם אויביו ישלים איתו".

דברים אלו, הם רק תקציר של מה שניתן לכתוב במסגרת כזו. ובעזרת ה', יצא על כך בקרוב ספר שלם.

למען הסר ספק: על אף האמור, אין שום היתר, במדינת ישראל הריבונית, לשרוף כנסיות או להזיק להן באופן אחר. דברים אלו מסורים לשלטון בלבד.

==

הרב חננאל זייני הוא ר"מ בישיבת ההסדר 'אור וישועה' בחיפה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
22 תגובות - 22 דיונים מיין לפי
1
תורידו את התמונה המזעזעת!!!
א | 02-07-2015 12:45
תמונה מזעזעת בכותרת! כן ע"ז או לא ע"ז, אין שום סיבה להראות איקונין ושתי וערב טמאים, ועוד באתר המתדמה לדתי (איזה דת?!)!!
2
עושים כתבה על ע"ז אבל לשים תמונה של צלב זה בסדר?
אליהו | 02-07-2015 12:52
3
נגב את החלב משפתיך, ילדון
אויבער חוכם | 02-07-2015 12:52
עוד תלמיד גבה לב, שאתמול סיים ללמוד שני דפים בגמרא וכבר חולק על גדולי דור כדוגמת הרנ"א רבינוביץ ומאשים אותם בעבודה זרה. אין ספק שאתה אחד מסימני הגאולה, בבחינת בעקבתא דמשיחא חוצפא יסגא.
4
הרב חננאל לא מתקרב לשיפוליו של הגרנ"א רבינוביץ
| 02-07-2015 13:24
כנראה שהרב חננאל לא זכה ללמוד חידושים מופלאים מספריו של הרב רבינוביץ'. ולכן הוא מרשה לעצמו לדבר בצורה כזאת. כמי שזכה לבסתופף תחת מו"ר במשך 7 שנים בישיבה, הרב רבינוביץ מגדולי הפוסקים שבדור. בקיא בש"ס ובשיטות הראשונים על כל סוגיה בש"ס. על בקיאותו ברמב"ם אינני ראוי להעיד, אך נראה לי, שאין בקיאים כמוהו בדור. כתלמיד של הרב אני יכול להעיד שהוא לא מחניף לנצרות, תמיד אמר לנו להתרחק מן הכיעור, אסר על תלמידים לצלם כנסיות משום לא תחונם ועוד פסקים שונים. מציע לרב חננאל לפנות אל הרב כדרכה של תורה, ולא באינטרנט. אם יפנה אליו ודאי יקבל תשובות.
5
בהקשר זה חשוב להזכיר את דבריו של הרב קוק על הנצרות
| 02-07-2015 13:41
"ובשום אופן וענין אין צדקה לשום אומה בעולם להגביל זכויות חברתה בלא תכלית נשגבת כללית, על כן צדקו מליצי ישראל בתביעתם 'הלא אב אחד לכולנו', לבד מה שהעיקר הוא כדעת המאירי שכל העמים שהם גדורים בנימוסים הגונים בין אדם לחבירו הם כבר נחשבים לגרים תושבים בכל חיובי האדם" (אגרות הראי"ה א', אגרת פט, עמ' צט).
6
נו, ו...?
עוזיה | 02-07-2015 13:44
בשו"ת בני בנים ג לו (הוא גם אחד הרבנים החתומים על הקריאה המדוברת) מאריך בכל התשובה להוכיח כתשובת הנודע בהודה שהנוצרים עובדי עבודה זרה, ואף על פי כן מתיר לתרום לבניין כנסיה, מצדדים אחרים.
7
אז יש לכבודו הסבר בתוספות
| 02-07-2015 13:47
הוא כל כך ברור ומוחלט שתפרסם בראש חוצות שאחד מגדולי ישראל שותף לע''ז? אינני חושב שאתה עושה קידוש ה' במעשיך כלל, אלא להפך. אתה מבזה כבוד ת''ח וכבוד שמיים. אדונך לכף זכות, שמרוב סלידה מהנצרות הגעת ללשון חריפה ומבזה זו
8
פשוט לענ''ד שבשבועתם מתכוונים לאותו האיש
| 02-07-2015 13:54
ממש, וממילא דעת ר''ת שאין להם איסור בדבר ואין לפני עיוור.. הסברא הגיונית כ''כ ופשוטה
9
למגיבים שלוש וארבע
רוני פרידמן | 02-07-2015 14:15
הבעיה היא שהרב רבינוביץ חולק על כל שאר גדולי הדורות, בבחינת אולי זקן ממרא כמו שהרצי"ה אמר על רב יואל שהוא זקן ממרא למרות שהוא עצום וגדול בתורה, רק שכאן זה יותר חמור כי כאן זה עבודה זרה וזה מהשלוש עבירות החמורות, ומילא זה היה ספק, אבל הוא סובר הפוך מכל הפוסקים בדורנו ושאר הדורות, הרב זייני מסתמך על כל גדולי הדורות, והרב רבינוביץ הוא דעת יחיד מאוד מסוכנת, ילדון? נגב חלב? תזהרו בדבריכם, חוצפנים, יש בקיאים כמו הרב רבינוביץ בדור האחרון, הרבה יותר ממנו, המוכרים הרב אלישיב, הרב נבנצל, הרב שטיינמן, הרב קנייבסקי, הרב קוק, הרב עובדיה, הרב צביה יהודה, הרב אוירבעך, הרב צבי פסח פראנק, ומעולם אך אחד מהרבנים לא העלה על דעתו לעשות הפוך מדעת הרמבם ולבנות בית עבודה זרה
10
כמה טימטום מהמגיבים
יהודיה גאה | 02-07-2015 14:37
לתרום כסף לנוצרים האלו שרצחו בצורות מזוויעות יהודים במשך שנים?!!!לתרום להם??!לא מעניין שכיום הם הפסיקו!כמה סבלנו מהם ואתם מנסים לתרץ למה צריך ואפשר לתרום להם?!בושה וחרפה לעם ישראל,אתם פשוט יורקים על אותם יהודים שנרצחו על יהדותם בידי הזבלים האלו שנקראים נוצרים!
11
עשו מגבית לכנסיה !!!! השם ישמור !!!! לא צריך להתפלפל !!
| 02-07-2015 14:46
אפילו ילד בן 3 בחיידר מבין שזה אסור ושזה סיוע לעבודה זרה !!!!
12
גם אני הקטן מזועזע מהרצון לתרום לנצרות.לפי רוב או כל הר
ר | 02-07-2015 14:55
הראשונים זו ע"ז. אי אפשר לסמוך על הבנה בדעת ר' תם נגד כל הפוסקים . יראי שמים עובדים קשה נגד התבוללות , והאיסוף כסף הורס את הגדר הפשוטה מפני הנצרות , ומבלבל את הציבור. חייבים למחות נגד הרב ר. , גם אם הוא ת"ח
13
כל הכבוד לרב
בנינו | 02-07-2015 15:57
כל הכבוד לרב זייני שלעניות דעתי הרב הראשון שמגיב לעניין זה,ועוד מגיב בצורה עניינית והלכתית.אנני יודע מה המניע של אותם גורמים המתיימרים להיות דתיים הקוראים לתרום לכנסייה,האם זאת משום אוניברסליות פסולה או פחד מהפריץ כבימים החשוכים ביותר של גלותנו הארוכה ,מכל מקום ברור שהמניע איננו לשם שמיים!לטרוח לחפש איזה שהוא היתר הלכתי הוא בטוח נובע מאידאולוגיה כלשהיא הזרה לנו ולאמונתינו.הרי מה רוצים לראות בארץ ישראל,כנסיות שבו מאמיניהם מוחקים את כל קיום עם היהודי בתפילותיהם?כי הרי הם מתיימרים להיות וירסוס ישראל (ישראל האמיתי) ולכן בעיניהם אנו כבר לא ישראל ואין לנו מקום בעולם.לפי המסורת שלנו שלא עברה צינזורה אותו איש מנצרת נשפט ונהרג בידינו,לאיש שכזה שחכמנו ראו לנכון למחוק מן האדמה רוצים לתרום?!!ואפילו אם נאמר שהנצרות אינה עבודה זרה זה עדיין לא סיבה לתמוך במה שאינו קודש אלא טומאה גמורה ואויב העם הקדוש!ולפי מה שהם עשו מהתנ"ך גם אוייבי התורה!האידאולוגיה הנאצית אינה עבודה זרה ,האם נתיר לתרום למאמינהם?ברור שלא!ולנצרות כן??זה הורג יהודים וזה הורג יהודים,ושניהם בכל המובנים!אינני מבין למה לא שומעים זעקתם של גדולי הדור כלפי המעשה המתועב הזה.ולכן כל הכבוד לרב זייני שמעלה את הנושא ועוד מגיב בצורה טובה.כל גדול דור יכול לטעות וזה לא מוריד מעצם זה שהוא גדול הדור אבל מעלתו לא הופך אותו לבעל חסינות כלפי רבנים אחרים שיכולים להראות לו היכן הוא טעה.המחלוקת פה לא רק הלכתית אלא בנוגע לתפיסת עולם,ולמי שחושב שלתרום לכנסייה זה פחות חמור מלהתפלל בכנסייה טועה בתכלית הטעות !לעזור לבניית כנסייה זה בעצם לאפשר לכולם להתפלל בכנסייה ולא רק לאיש אחד פרטי יחידי,חסרים מקומות שזקוקים לתרומות??למה לתת לכנסייה?למה שנרצה להתפייס איתם?הרי יש להם חוב כלפינו שבמשך כמעט אלפיים שנה גרשו אותנו ,לקחו רכושינו,רצחו אותנו בשם אותה כנסייה שלהם אתם חושבים לתרום. יישר כוח לרב זייני תעלה והתצליח.
14
רב אחד מעריץ את אותו האיש רב אחר מקים מגבית לעבודה של
????? | 02-07-2015 16:16
אותו האיש.........מה קורה לנו? מה נסגר אתנו? מה יגידו ילדינו?
15
למה אותם רבנים לא אוספים כסף לבנין המקדש?
| 02-07-2015 17:06
או לחיזוק היהדות בעיר העתיקה? כנראה הם מתפרנסים מכספים של נוצרים
16
הרב חננאל! פשוט מבריק ולעניין מתוך רגשות קודש!
דוד | 02-07-2015 17:31
זהו רגש פנימי שעל כל יהודי לחוש, ומי שלא חש זאת שיקח קצת זמן לחשבון נפש
17
חזור בך! חצר כנסיה אינה ע"ז. מניעת איבה ואחריות לאומית
תלמיד של הגרנ"א רבינוביץ | 02-07-2015 19:20
פסיקתו של מו"ר הגאון הצדיק הרב נחום רבינוביץ' שליט"א דואגת ל"מניעת איבה ונזק ליהדות העולם, מניעת חילול ה', ובעיקר תיקון הדעות בציבור ודאגה למימוש תכלית בחירתו של עם ישראל כעם ה'" הפסיקה גם נועדה לעקור דעות משובשות כאילו מצווה על היחיד לנטץ כנסיות. כמי שלמד אצל הרב אני יכול להעיד שהוא לא מבקש להחניף, דעתו תקיפה מאוד כנגד הנצרות וכל מה שמתקרב לחשש ע"ז. כמובן שהרב חננאל זייני, עם כל הכבוד, אינו מתקרב לקרסוליו. לא בלמדנות ולא ביראת שמים, לא בענווה ולא באהבת ה' ושנאת ע"ז. קצת ענווה בבקשה
18
לתלמידי הרב רבינוביץ'
יצחק | 02-07-2015 22:39
הוא לא תקף אישית את רבכם ולכן אין צורך להדגיש היותו גדול וצדיק וכו'... הוא חלק עליו כדרכה של תורה, עיקר עיסוקו בסוגיה ההלכתית, והאמת תורה דרכה... אפשר להביא טיעונים נגדו ונימוקי הרב רבינוביץ', אבל סוג ההתגוננות שאתם נוקטים לא עוזר... (מדבר כהר המורניק שגם חש כעס כמבינים אמירות מרבותיי שלא התכוונו אליהם, אבל עוד יותר מובך מהצורה בה חלק גדול מ'תומכיהם' מנסים לגונן עליהם בטוקבקים ואף במאמרים)
19
למס' 17: א. לעולם לא תצליח למנוכ את האיבה המושרשת
סתם אני | 03-07-2015 8:45
בגויים, זה כבר בד.נ.א. שלהם. אז למה שלפחות לא נתכופף בארצנו? מה גם שמי אמר שיהודים עשו זאת? קבלת האשמה שלנו היא אוטומטית כמו השנאה שלהם.
20
למספר 17
יהודי פשוט | 03-07-2015 17:37
אתה מכיר את הרב חננאל זייני? איך אתה יודע מה גדלותו? ומה זה קשור לדיון? תענה לטענות.
21
למגיב תשע
תלמיד | 05-07-2015 0:39
כדאי שתעיין בספרים לפני שאתה ממציא עובדות. עיין בספר של הרב משאש שמתיר זאת בפירוש. אם אני זוכר נכון בסימנים ל ולא. אל תגידו שאף אחד לא התיר. תגידו שאתם לא מכירים את מי שהתיר.
22
למה אתם אומרים שהרב ילדון, כי אין לו זקן?
יהודי | 07-07-2015 23:19
חוץ מזה שהרב חננאל למד את זה מאביו מרא דתלמודא הרב אליהו רחמים זייני.