מה מבקש הרב נחום רבינוביץ' לתקן? - סרוגים

מה מבקש הרב נחום רבינוביץ' לתקן?

הנצרות בימינו אינה עבודה זרה ואין איסור בשיקום חצר כנסיה כשיש בזה צורך גדול כדנן. רבים מהנוצרים הם אנשים טובים וידידים לישראל למרות השקפותיהם המשובשות

מה מבקש הרב נחום רבינוביץ' לתקן?
  (נתי שוחט/פלאש90)

רבים תמהו על קריאת הרבנים ובראשם מו"ר הרב רבינוביץ' שליט"א לתרום לשיקום חצר כנסיית "הלחם והדגים". יש שתמהו על מה שהם ראו כהתרפסות לדת המייצגת אכזריות ושמד ויש שראו באקט ביטוי של רגשי אשם שאינם במקומם. הרי למה לשחק לידיהם של הצדקנים יפי הנפש שזועקים על כל "תג מחיר" אך נאלמים כדגים כשמדובר בבית כנסת?

כתלמיד מעריץ לרב רבינוביץ' תמהתי בעיקר על הקריאה לתרום לשיקום חצר הכנסיה. אינני יודע לכמה אנשים כיום כל כך חשובה הקניית הדעות הנכונות לפרט ולכלל, ובייחוד בענייני אמונות ודעות, כמו הרב. עומק הסלידה של הרב מדעות המגשימות את האל בכל אופן מורגשת היטב לכל מי שזכה לבא מעט בשערי תורתו. מכאן עולה התמיהה: מדוע הרב קורא לסיוע שיקום חצר כנסיה?

כמה תלמידים ואנוכי שאלנו את הרב בעניין. הרב ענה שבסיוע לאדם שנעשה לו נזק אין כל התרפסות. אף רגשי אשם אין כאן. מה שנעשה פה הוא לקיחת אחריות על מה שקורה במדינה שלנו, מניעת איבה ונזק ליהדות העולם, מניעת חילול ה', ובעיקר תיקון הדעות בציבור ודאגה למימוש תכלית בחירתו של עם ישראל כעם ה'.

ידועה דעת בעלי התוספות (סנהדרין סג:) שבימינו אין הנוצרים עובדי עבודה זרה, וכך פסק הרמ"א (אה"ח קנ"ו). (ואף לרמב"ם עלינו לנהוג עמהם בדרכי רחמים וחסד. עיין הל' מלכים י, טז "אפילו גויים.." וברמב"ם גויים הם עכו"ם.) אף שוודאי הנצרות אינה משאת נפשנו בלשון המעטה, וטומאה יש בה, היושבים בכנסיית "הלחם והדגים" הם סך הכל אנשים טובים.נוצרים רבים אוהבים את ישראל, מוחים כנגד כל עוול הנעשה לנו, ואף מסייעים כלכלית להעלאת יהודים לארץ ולמוסדות שבה. מיליוני האנווגליסטים שבארה"ב שבזכותם ארה"ב מסייעת כלכלית לישראל במליארדים הם אנשים טובים שאנחנו מחוייביםבהכרת הטוב כלפיהם. חוסר לקיחת האחריות והמחאה הממשית והמוחלטת כנגד מעשה השחתת חצר הכנסייה הוא עוול של כפיות טובה ורשע שחובה עלינו לבער מקרבינו.

לעם ישראל נעשו ניסים ונפלאות כדי שהוא יגדל ויקדש את שם ה' בעולם. ללא קיום מצוות "והחזקת בו, גר ותושב, וחי עימך"(ויקרא לה, כה) אין תכלית ומשמעות לניסים שנעשו לעם ישראל. חילול ה' הגדול שנעשה במעשי השוטים ששרפו את חצר הכנסיה,הדעות שגרמו למעשה הזה, והדעות שאינם סולדים כראוי מהמעשה – צריכים להיעקר מהשרש. מחאות פה עמומות, מחוייבות מתוקף תפקיד, המשתלבות היטב בשגרה – לא יחוללו את התיקון המתבקש. תלמיד חכם גדול שיקרא לתיקון מעשי של הנזק –אולי כן.

הקריאה לשיקום חצר הכנסייה יקנה לציבור את הפרופורציות וההשקפות הנכונות, השקפות שלצערנו אינן מובנות לרבים בציבור. הנצרות בימינו אינה עבודה זרה ואין איסור בשיקום חצר כנסיה כשיש בזה צורך גדול כדנן. רבים מהנוצרים הם אנשים טובים וידידים לישראל למרות השקפותיהם המשובשות. אנו נדרשים ליחסי ידידות עימם לא רק מהצד הפוליטי אלא בעיקר מצד האמת. האנשים שפגעו באנשים טובים אלו וחיללו את שם ישראל ושם שמיים הם טפשים או רשעים ודעותיהם מרושעות. רחוקים דעות אלו מה' ועלינו לפעול שיהיו אף מרוחקים מישראל.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
מישהו התחרפן כאן?
מאן דהוא | 28-06-2015 9:23
2
מי אמר שזה יהודים שהציתו
yes. | 28-06-2015 10:20
כל ברנש יכול לקשקש עבודה זרה על קיר גם אם הוא ערבי או נוצרי אבל גם אם זה היה יהודי פתאום החלטתם שאביו של רש"י עשה טעות כשזרק את היהלום, הליברליות העבירה אותכם על דעתכם? תכף תגידו לתרום כסף למסגד אל אקצה (שכחתם מהסיפור של השען שיצר את השעון ברחוב יפו)
3
יו"ש
אבי פ. | 28-06-2015 10:39
(תגובה ל-1) כן! המציתים ותומכיהם...
4
נצרות זה המודל לע"ז
| 28-06-2015 10:45
תפסיקו לכבס!
5
מתן
שאלה | 28-06-2015 11:13
מצטטים הרבה בהקשרים האלו את דעת ר"ת והרמ"א, אך אם נגיד שהמציתים סוברים אחרת להלכה (ואני חושב שכשיטה העיקרית של הפוסקים), הם עדיין יחשבו כמחללי שם ה' ושוטים? אין חולק שהמעשה שנעשה במציאות כיום היה מטופש, אבל במציאות אידיאלית של ימות המשיח אני מתקשה לחשוב שיהיו כנסיות במתכונתן הנוכחית בארץ ישראל. אשמח להסבר למה מותר לתרום לכנסיה שהרי גם אם הם לא עובדים ע"ז, ליהודים זה בהחלט ע"ז.
6
לרב רבינוביץ ותומכיו
| 28-06-2015 11:40
ישנם רק 3 מצוות יהרג ובל יעבור, ומכל האיסורים בחרתם אחד מתוך השלושה כדי לחטוא ולהחטיא את הרבים ולחלל שם שמיים? באמת? אתם סגורים על הדרך שבחרתם בה?
7
אין שיבוש דעות גדול יותר מלקרוא לתרום לכנסיה.אני
ר | 28-06-2015 13:58
לא מתכוון לסמוך יותר על שום פסק שלו.
8
כל הדורות בארופה מסרו נפשם כדי לא להצהיר שמאמינים
ר | 28-06-2015 14:22
באותו האיש . גם בארופה של מלחמת העולם השניה . אז עכשיו יבוא מישהו וישכנע לתרום לנצרות ולכנסיה . פשוט מזעזע
9
הלכה למעשה
משה | 28-06-2015 14:37
הנצרות מבוססת על עבודה זרה בשיתוף. כלומר הם מאמינים באלוקים אבל לא רק.. אלא שהייתה לו כביכול אישה ונולד להם בן.. הלכה למעשה נפסק שלגויים אין שום איסור לעבוד עבודה זרה בשיתוף.. להיפך.. עדיף שיעבדו עבודה זרה בשיתוף ויאמינו בריבונו של עולם מאשר שיעבדו עבודה זרה.. וזה נחשב להם שמאמינים בה'. האיסור על עבודה זרה בשיתוף הוא אך ורק על בני ישראל.
10
לא יאומן לאיזה עיוותים הגענו
רוני | 28-06-2015 16:08
לא סתם נלחמו רובם הגדול של הרבנים נגד קבלת תרומות מנוצרים, כעת יצא המרצע מן השק - גם רבנים עצומים שהעמידו תלמידים הרבה יכולים להגיע למצב הזוי כשהם קוראים לתרום לכנסיה! וזו התשובה לתמיהתו של הרב דב ליאור, מדוע הם לא קראו לשיפוץ מצבות הר הזיתים, כי נפטרי הר הזיתים לא תורמים להם כסף!, עצוב, מכעיס, אך כך במפורש עולה מהכתבה
11
הנצרות היא עבודה זרה גם לפי תוספות - הסבר הסוגיה
בני | 29-06-2015 0:10
הקביעה כאילו לדעת התוספות הנצרות אינה עבודה זרה היא שגיאה נוראה. יש אמנם דעה בכמה אחרונים שהבינו בדעת תוספות בסנהדרין סג,ב ובבכורות ב,ב, שהנצרות נחשבת "עבודה זרה בשיתוף" (עבודה משותפת לה', ולאליל או לעבודה זרה אחרת), ועבודה זרה שכזו - מותרת לגויים. אבל גם מפרשים אלה מסכימים שעבורנו, כיהודים, הנצרות היא עבודה זרה, והיא אסורה ככל עבודה זרה (ולפיכך הקבועה כאילו לתוספות הנצרות אינה עבודה זרה היא טעות מוחלטת לכל הדעות), והנפקא מינה היא רק בגזרות מסוימות שגזרו להרחקה מעובדי עבודה זרה (כמו לא לעשות אתם שותפות). לכן אין שום נפקא מינה לעניין מצוות ביעור עבודה זרה מארצנו. כך כותב במפורש הגאון האדר"ת, שהיה רב בירושלים, בספרו בני בנימין על הרמב"ם הלכות עבודה זרה, שגם אם אומרים שלגוי מותר עבודה זרה בשיתוף, יהודים חייבים לבער עבודה זרה כזו מארץ ישראל. אבל מעבר לזה רוב האחרונים (למשל נודע ביהודה, בית אפרים, מנחת חינוך ועוד רבים מאוד) מסבירים שההבנה כאילו לפי תוספות מותר לגוי לעבוד עבודה זרה בשיתוף - היא טעות מוחלטת, וזה לחלוטים לא כוונת התוספות. כוונת התוספות היא שונה לחלוטין. אין כאן מקום להאריך, אך בקצרה - תוספות מדברים על כך שלגוי מותר להישבע בה' ובגורם נוסף , כגון ה"קדושים" הנוצרים, שכן זה אינו כלול כלל באיסור עבודה זרה, אלא זהו איסור אחר "ושם אלוהים אחרים לא תזכירו" שזה איסור שאסור רק לבני ישראל ולא לגויים. כל מי שילמד בעיון את דברי התוספות שעליהם נסוב הוויכוח יוכל לראות שזו ההבנה הנכונה בדבריהם. כואב מאוד לראות כיצד יהודים דתיים תורמים לבניית כנסייה, ונכשלים באיסור חמור שכזה, שהוא בכלל אביזרייהו דעבודה זרה. כמובן שאינני חושב שנכון בימינו לפגוע בכנסיות – הדבר אינו מביא שום תועלת, והכול ייבנה מחדש. אך אין גם ללכת לכיוון ההפוך ולטעון שהנצרות אינה עבודה זרה.
12
בזוהר נכתב כי המזרוחניקים רובם ערב רב-
י. | 29-06-2015 4:44
ימח וידח שמם לעולם ועד אמן ואמן. ויה"ר שהיהודים שבינהם יזכו לחזור לעם ישראל האמיתי בב"א.
13
ל11
| 29-06-2015 13:41
אני רואה שאתה יודע לעיין אז מדוע אינך מצליח להבין את העמדה השנייה. יש לה עמידה. עיין 'שמש ומגן' חאו''ח סימן ל
14
גם אם לגוי מותרת ע"ז בשיתוף
ל-11, 13 | 01-07-2015 12:53
אין שום דעה המתירה ליהודי לבנות מבנה ללשם כך. אין מי שמתיר ליהודי לבנות מקום לע"ז בשיתוף!