הרב אפרתי על הקליפ של ליפא שמעלצער: ריקנות ומוזיקה מופרעת

הרב ברוך אפרתי נשאל על הקליפ "ר' נחמן בן פייגע" של ליפא שמעלצער ומשיב: "ודאי לא ראוי להשמיע את הריקנות הזו בשמחות. אין בשיר עניין של עבודת ד' בתוכן המילים, חוץ מזעקות שמו של רבי נחמן מברסלב זצ"ל כאחוזי טירוף"

הקליפ של ליפא שמלצר? ריקנות ומוזיקה מופרעת
  (באדיבות המצולם)

שאלה

הזמר החסידי ליפא שמעלצר הפיק שיר טרנס עם מילים של רבי נחמן.

רציתי לשאול את הרב אם מתאים לשים שיר כזה בחתונות, אני עושה אירועים בינוניים ומעלה לציבור דתי, עם להקה והקלטות של קליפים.

האידיש תפסה אותי בשילוב עם המוזיקה המקפיצה, אבל המוזיקה באמת עוברת את הגבול אולי. מה הרב אומר?

צפו בקליפ "ר' נחמן" של ליפע שמעלצער

 

תשובה

כאשר רבינו הגר"א קפץ מהחלון וסרב לפגוש את גדולי החסידות זכר צדיקים לברכה, לא רק המחלוקת על פרשנות סודות התורה עמדה מול עיניו, אלא גם החשש מסכנה פוטנציאלית. הגר"א התייחס ברוח קדשו למנגינת הדיוטא התחתונה הזו ששלחת לי. תרבות גויית אליה יכולים להגיע אנשי דלא מעלי, כאשר ממעיטים אצלם את היראה מהקב"ה ומשוחחים רק על שמחה כערך יחידאי. הגר"א ראה מה קורה כאשר שמים אהבה ונעימות במרכז, ואת מורא שמים דוחקים הצידה- עלול לצאת קלקול כעין השיר הזה.

חוץ מהויכוח הפרשני על תורת הסוד, חששו של הגר"א לא היה מהגדולים שבאו אליו, שהיו צדיקים וקדושים, אלא מההמון שעלול ליפול כאשר מרעידים תחתיו את עולמו הרוחני ובונים דברים חדשים שהיראה מועטת בהם. היה צורך בתמרור אזהרה.

אכן, בגלל שהתנגד לסכנה זו ואף קפץ מהחלון כאות להתנגדותו, החסידות ברובה הקפידה מאז שלא ליטות כהוא זה מההלכה ומעבודת ד', וגדולי עולם שחלקם גדולי הפוסקים שמימיהם אנו שותים, יצאו מתנועה זו.

כעין זאת כתב הרב זצ"ל באדר היקר- ישנו צורך בשמירה של ההתנגדות כדי שהחסידות לא תגיע למקומות שאסור לה להגיע. יש איזון שחייב להשמר. וביותר הזהיר הרב באגרות שלימוד כתבי ברסלב צריכים עודף זהירות ועמקות, משום שאפשר ליפול מהם אם לא מגיעים לזה מאוזנים.

ועתה, על עולם החסידות מוטל להתנער משיר זה ואולי אף מהמשורר. פריקת העול נשאה ראש, והיא מכתימה חלק מההמון ששר שירים כאלו הנראים כדתיים בעודם ריקים מכל תוכן. דווקא הציבור החרדי מועד לטעויות כאלו, משום שהוא בודק חידושים רק בפריזמה ההלכתית ופחות בפריזמה החברתית התרבותית, בעוד למען האמת המבחן התרבותי הוא חלק מעבודת ד'.

לשאלתך, ודאי לא ראוי להשמיע את הריקנות הזו בשמחות. אין בשיר עניין של עבודת ד' בתוכן המילים, חוץ מזעקות שמו של רבי נחמן מברסלב זצ"ל כאחוזי טירוף. גם גוי יכול לדבר אידיש, וכי השפה האידישאית מקדשת את העיוות הזה?!

המוזיקה מופרעת, נוגדת את המידות אליהן חינכו אותנו הראשונים בספריהם- ענווה, ביישנות, חכמה, יישוב הדעת, הרחקה מהשכרות והדומה לה. שיר זה הוא עמדת היצר הרע אשר היום אומר לך עשה כך, ומחר אומר לך לך עבוד ע"ז, באותו ניגון ממש. אל תשמיע אותו.

.

עמדת היצר הרע. שמעלצער (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

 

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
18 תגובות - 18 דיונים מיין לפי
1
כרגיל, הר' אפרתי לא מכיר דרך להתמודד עם אתגרים חוץ מחרמ
| 22-06-2015 16:17
2
מה היינו ללא התגובה הזאת של גדול התגובה?
נעם | 22-06-2015 16:50
לא על כל דבר צריך להגיב וודאי מי שלא מבין במוזיקה
3
לגבי השיר - הרב אפרתי צודק ב100%.
חיים | 22-06-2015 17:07
לגבי החסידות - פחות. הליטאיות הצמיחה עשבים שוטים לא פחות. בטוחני שר' נחמן מתהפך בקברו כל אימת שמשמיעים את הזוועה הזאת.
4
נעם, לא צריך להבין במוזיקה. מספיק להבין קצת ביהדות
יוסף | 22-06-2015 17:08
כדי להבין שהדבר הזה מאוד לא יהודי.
5
שיר חילוני עם מילים דתיות וזמרים חרדים
לא צריך להיות הרב אפרתי בשביל לומר שזה | 22-06-2015 17:30
זה גם לא רמה משהו.
6
תודה לרב אפרתי שהעלה לי את מספר הצפיות
ליפא | 22-06-2015 22:41
(;
7
כמה חוסר חכמה יש בלהכניס לכאן את מחלוקת הגר"א והחסידות
| 22-06-2015 22:43
נו באמת
8
מאיזה חלון קפץ הגר"א? מה הסיפור הזה?
שמואל, ירושלים | 22-06-2015 23:26
תשמע או לא תשמע, אבל אין צורך לבלול קפיצה מהחלון עם אדר היקר. אפשר לכתוב בנחת ולא להתעצבן. לא כך כותב רב פוסק בשיקול הדעת.
9
הניגונים החסידיים
| 23-06-2015 0:10
הכל בסגנון גויי של עמי מזרח אירופה. הקלרינט הזה נשמע כל כך לא יהודי.
10
אם המבחן התרבותי הוא חלק מעבודת ד' כנראה לא צריך
| 23-06-2015 17:00
להדיר נשים.
11
אני דווקא נהנתי
יהודי | 24-06-2015 13:35
לדעתי זהו שיר מחאה ציני, המציג כקריקטורה התנהלויות מסויימות. אומנות במיטבה.
12
הגיע הזמן לזרוק אותו מכל המדרגות
קליפה | 24-06-2015 14:31
מזעזע לראות קליפ כזה, ממי שלמד בנערותו בישיבת סקווירא
13
הגר"א
ישראל אריאל | 25-06-2015 23:46
הגר"א לא רק קפץ מהחלון אלא עסק ברדיפת אנשים, בחרמות והרס משפחות וגזילת פרנסה תוך שאינו מוכן לשמוע מה יש לאנשים להגיד להגנתם, ואינו יכול לברר בשום כלי אמין את עמדותיהם. אני לא יודע איך אפשר להתפעל מהתנהגות כזאת. ולענין התוצאות מהחסידות, זה נראה לי אבסורד לדון כך, האמנם מהמתנגדים לא יצאו תוצאות חמורות לאורך הדורות? האמנם אין לתוצאות הללו קשר לגישה הלמדנית והיבשה שלהם?
14
תגובה מחרחרת מדון ובעיקר בעלת רמה נמוכה מאוד
אריה | 28-06-2015 13:59
אין מילים כדי להדוף טענות אויליות ומגוחכות כאלו. אני משתדל בכל מאודי לא לחלוק ולא להתעמת עם רבנים באשר הם אולם את עלית על כולנה. להבא, נסה לענות לגופם של דברים מבלי לערב מחלוקות שאין לאף בן דורנו מושג באשר לעומקן. מי שמך לדעת מה חשב הגר"א כאשר קפץ (אם הכלל קפץ) מן החלון? מנין אתה נוטל את היהירות הזחוחה הזו? אשמח לראות ממך טור המבאר את דברי הגר"א בביאורו לשו"ע ואז נראה כמה אתה יודע ללמוד וכמה מדבריך היא דמגוגיה זולה וחצופה!!!
15
מעניין למה בציבור הסרוג המושלם
יו | 03-07-2015 2:53
כל הרבנים אונסים. חבל לדבר על אחרים תבדוק בפנים
16
ברוך , הלכת רחוווק מדי.אתה יודעכמה גדולי החילונים מליטא
ברוך קונפורטי | 05-07-2015 0:15
די די להשמצת החסידות באמת נראה שכבוד הרציה לקח את מרכז להדגשת הגרא ותלמידיו שכחו את מה שהנזיר זיהה ברב ושאלו: אתה וחבד אותו דבר מה ההבדל וענה הרב שהוא בונה האומה ובזה יש עומק עצום ואין כאן מקומו. הבעיה שתלמידים אחריו בתור מנטרה ציטטו את הקטנת החסידות וכו. זה לא היה כל כך מודגש ברציה זצוקל.יש בזה מן האמת. אבל בלי חסידות זה לא היה הרב ומהחיסרון בדורות נהיה הגורם לצמיחת הדבר המילק שייקי ולא עצמי הנקרא חבקוק, עד ניו אייג ומה שבא לי בהמשך. זאת ני כותב בתור תלמיד מובהק לאחד מגדולי אם חא גדול תלמידי הרציה זצוקל. מה הקשר בין שמלצר לחסידות מה הקשר. זה התרבות הכללית. ולא צריך להעמיס את כל עניני הרב לכאן ובכלל שיש שמות משתתפים. להזכירך ולהזכיר גם לשיטת הגרא זיעא. אחיה השילוני לימד את הבעל שם טוב כמו אליהו את הארי זיעא אז זה לא הענין כמו שתה מציג אותו ולא צריך אישור. ואם היה נפגש אולי הרבה בעיות היו מוסרות והיה ממוסד ומשותף.
17
לא חושבת שיש סגנון מוסיקה שהוא פסול
| 05-07-2015 5:05
כל אחד מתחבר למנגינה אחרת, ולא יכול להגיד משהו שרק מה שהוא אוהב נחשב "'יהודי"' . מה שצריך לבדוק זה את המילים והכוונה
18
דווקא רבי נחמן, בתורה "אקרוקתא", אמר שנגינות לא טובות
שכשכגשד | 02-08-2015 16:19
מזיקות לנפש