לפעמים החילונים מנסים להשתמש בכל מיני מושגים דתיים בלי שהם באמת מבינים את המשמעות שלהם.
למשל, כשהם רוצים לשכנע דתי בחשיבותו של מעשה מסויים, הם יודעים שצריך להגיד שזה פקוח נפש. אם תשאל אותם מה זה פקוח נפש, הם יגידו שפקוח נפש זה דבר נורא נורא חשוב. זה כמובן שטויות. ההגדרה של פקוח נפש היא חד-משמעית: פקוח נפש הוא כל דבר שאם תדחה אותו למוצאי שבת מישהו עלול למות כתוצאה מכך. אם אין חשש שמישהו ימות – זה לא פקוח נפש. אבל לך תסביר את זה לחילוני.
דוגמא שנתקלתי בה בשבוע האחרון: עבודת אלילים. החילונים נורא אוהבים להאשים דתיים בעבודת אלילים. זה נראה להם טיעון מנצח. אבל למעשה, ההגדרה של עבודת אלילים היא מאד פשוטה: אם אתה עושה פעולה דתית כלשהי לשם ה', זו לא עבודת אלילים. אם אתה עושה את זה לשם אל אחר – זו עבודת אלילים. אליל הוא אל אחר שאינו ה'. ההגדרה היא פשוטה מאד.
כאשר אתה עובד את ה' בדרך כלשהי, זו אינה עבודת אלילים. לא תמיד זה תקין הלכתית. למשל: מי שמקריב קרבן לשם ה' מחוץ למקדש – זה ממש לא תקין הלכתית. זה אחד האיסורים החמורים שבתורה. אבל זו לא עבודת אלילים.
מצד שני: מי שעומד ומתפלל, רק עומד ומתפלל ולא שום דבר אחר, אבל לא לה' אלא לאל אחר – זוהי עבודת אלילים.
החילונים מתקשים להבין את זה משתי סבות: א. לפי תפישת עולמם אין הבדל בין ה' לבין האלילים. ב. לפי תפישת עולמם אין משמעות לאמת האובייקטיבית האמיתית, אלא לתחושה הסובייקטיבית של האדם. וכל עוד מבחינה סובייקטיבית שני האנשים עושים מעשים זהים – החילוני לא מוצא את ההבדל. מבחינת החילונים כל אדם חי בסרט שלו, ושם הוא צריך להמשיך לחיות ללא הפרעה.
ואולי זה גופו המסר החשוב של התורה, ולכן היא מתעקשת על ביעור האלילים: יש אמת אובייקטיבית. השאלה היא לא מה התחושה הסובייקטיבית של האדם, אלא מה האמת. אם אתה עובד את מי שבאמת ברא את העולם ושולט בו – יפה מאד. לשם כך נבראת. אם אתה חי בסרט ועובד אליל דמיוני – אוי ואבוי לך.
כאשר יש מחלוקת בין שני אנשים – לפחות אחד מהם טועה. וכיון שדעתו היא טעות – אין טעם להתיחס אליה. יש אמת אחת, והיא מה שחשוב.
אבל גם אם תסביר את זה לחילונים – יועיל כמו כר"ל. מה זה מעניין אותם? כשהוא רואה שיש מי שרוצה לקיים את התורה כלשונה הוא מיד ישלוף: "עבודת אלילים", ומבחינתו הוא ניצח.
ויש לחילוני עוד קלף מנצח: "קראיות". אם אתה רוצה לעשות מה שכתוב בתורה, אתה קראי. לא משנה שתתמוך את דבריך בצטוטים לאין סוף הן מהתורה שבכתב והן מהתורה שבע"פ. מבחינת החילוני, את התורה אתה צריך לפרש ע"פ האידאולוגיה שלו. אחרת אתה קראי.
כי אחרת, מיד הוא ישלוף: "ומה עם עין תחת עין"? ובכן: יש הרבה פירושים בשאלה כיצד למדו חז"ל מתוך הפסוקים שעין תחת עין הוא ממון (גם אני כתבתי על כך), אבל כל הפירושים מסבירים כיצד זה עולה מתוך הפסוקים. אין אפילו מפרש אחד שאומר שהצווי "לא נראה" לחכמים ולכן הם שינו אותו, כדי להתאים את התורה למה שבא להם או לקפריזות של הדור שלהם.
חילונים יקרים, תורה שבע"פ אין פירושה שאנחנו עושים מה שבא לנו. ממש לא. תורה שבע"פ היא פירוש לתורה שבכתב, וגם בה יש הרבה הלכות.
ההלכה שצריך לבנות את המקדש ולהוריש את הגוים מהארץ וכו', כתובה גם בתורה שבכתב וגם בתורה שבע"פ. יתר על כן, תרצו או לא תרצו, המסורת השואפת לקיים את המצוות האלה היא זו שהניעה את המהפכה הציונית. (כן, אני יודע שאלה שהניעו אותה האמינו שהם פועלים משיקולים מנוגדים. זה לא משנה. אלמלא התשוקה של העם לשוב לארץ הם לא היו מצליחים). בקצור: לא כל מי שלא עושה מה שמוצא חן בעיני האיש המערבי, שנוהג לפי האפנה התרבותית (החולפת וקצרת הזמן) של היום, הוא קראי ועובד אלילים. עובד אלילים הוא מי שעובד אל אחר חוץ מהקב"ה, וקראי הוא מי שלא מתייחס למה שכתוב במשנה, בגמ', ברמב"ם, בשו"ע וכו'. בכל הנ"ל כתוב שצריך לבער עבודה זרה ולבנות את המקדש.
אז אם אתה חילוני ולא מאמין באלהים, אתה יכול פשוט להגיד שאתה חילוני ולא מאמין באלהים. אבל אל תנסה לשכנע אותי בעזרת כל מיני מושגים דתיים שאתה לא באמת מבין מה הם אומרים.
מה דעתך בנושא?
6 תגובות
0 דיונים
18:44 22.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שם
יש מציאות מסויימת שכרגע אנחנו חיים בה. זו אינה מדינת הלכה ואין לנו מלך, זוהי מדינה דמוקרטית שחיים בה כל מיני אנשים שונים מדתות שונות, חלקם עובדי עבודה זרה וחלקם...
יש מציאות מסויימת שכרגע אנחנו חיים בה. זו אינה מדינת הלכה ואין לנו מלך, זוהי מדינה דמוקרטית שחיים בה כל מיני אנשים שונים מדתות שונות, חלקם עובדי עבודה זרה וחלקם לא (אף שהם אינם יהודים). יש חוקי מדינה שאוסרים עלייך לשרוף כנסיות, מה לעשות? חוץ מזה שבמציאות כרגע (מה לעשות שבימי יהושע בן נון החדשות לא היו מגיעות לקצה השני של העולם במהירות של פוסט בפייסבוק) אם תבצע ״פשע שנאה״ (את אף אחד לא מעניין שזה צו אלוקי) כנגד אוכלוסיה נוצרית לצורך העניין, זה יעורר עליך את זעם הנוצרים בעולם (מה נעשה שהם מהווים שליש מאוכלוסיית העולם). הרב יוסף אמר מה שאמר בגלל שראייתו קצת יותר רחבה והוא מבין שכל יהודי שייפגע עכשיו בגלל פשע נקמה יהיה על ידיו של אותו אחד שהצית את הכנסייה. זה כלכך פשוט. יש להתחשב ביהודי התפוצות (ערבים זה לזה, מה נעשה?!) בכך שכל פעולה שלנו כנגד ע״ז עלולה לפגוע גם בהם.
המשך 05:54 22.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אברהם החילוני
א) מי אמר לכם שהאמת שלכם היא המקורית, ולא פלסתר על פלסתר שכבר לא רואים דרכם את היהדות המקורית? על פי האמונה כתיבת התנ"ך מיוחסת לישות אחת בלבד. האם לתושב"ע...
א) מי אמר לכם שהאמת שלכם היא המקורית, ולא פלסתר על פלסתר שכבר לא רואים דרכם את היהדות המקורית? על פי האמונה כתיבת התנ"ך מיוחסת לישות אחת בלבד. האם לתושב"ע אותו מעמד כמו התורה? ב) יהדות קונסרבטיבית ורפורמית- עבודה לשם שמיים? ג) יש הרבה עניינים שיש עליהם מה להתווכח מבחינת כוונת המחבר. בשר וחלב, חשמל בשבת, צניעות בימים מודרניים והלכות דת ומדינה. מבחינה אובייקטיבית מדובר בניצחון דעת הרוב ושלילת לגיטימציה למיעוט לגמרי, אפילו אם הוא לא מיעוט. זה יפה שאתם מועדון קשוח אבל אין בכם מספיק חוזק פנימי לקבל זרמים אחרים? היהדות האורתודוכסית, באמצעות ההלכה, מיצבה את עצמה כאי בודד בתוך כל חברה אליה נדדה. לא מבין את מהות עניין ההתבדלות מגויים (שוב, עם חוזק רוחני פנימי אין מה לחשוש). תוכל לענות על כל השאלות למעלה או על אחת מרכזית במיוחד - ברור שהתורה שבעל פה נכתבה הרבה אחרי התנ"ך. זה עובדתי. תוכל להודות שההלכה נכתבה כולה על ידי בני אדם גם אם לאור התורה. האם כל אלה לא מספיקים כדי להודות שחוקים הלכתיים נוגעים לחברה שאליה אתה משתייך? מדוע לשייך אליה חילונים? מדוע במדינת ישראל צריך לשיטתך לחיות על פי החוקים האלה? מבקש לא לענות במושגים כלליים (חוסן לאומי, מסורת אבא, אמונה שלמה וכיוצא באלה). אנא התייחס עניינית ונסה לשכנע אותי, חילוני גמור, שהתורה שבעל פה שווה בערכה או אפילו יכולה להתיימר לייצג איכשהו את הכתוב בתורה. תודה רבה.
המשך 03:51 22.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מי שבטוח בצדקת דרכו לא עסוק כל היום בהצטדקות.
22:36 21.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ר
אינו קשור לעניין. אך לא נראה לי שאפשר להראות את האמת לאחד כמוך
21:52 21.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נתי
"ויש לבית דין לעקור אף דברים אלו לפי שעה אף על פי שהוא קטן מן הראשונים שלא יהו גזרות אלו חמורין מדברי תורה עצמה שאפילו דברי תורה יש לכל בית...
"ויש לבית דין לעקור אף דברים אלו לפי שעה אף על פי שהוא קטן מן הראשונים שלא יהו גזרות אלו חמורין מדברי תורה עצמה שאפילו דברי תורה יש לכל בית דין לעקרו הוראת שעה, כיצד בית דין שראו לחזק הדת ולעשות סייג כדי שלא יעברו העם על דברי תורה, מכין ועונשין שלא כדין אבל אין קובעין הדבר לדורות ואומרים שהלכה כך הוא, וכן אם ראו לפי שעה לבטל מצות עשה או לעבור על מצות לא תעשה כדי להחזיר רבים לדת או להציל רבים מישראל מלהכשל בדברים אחרים עושין לפי מה שצריכה השעה"
המשך 20:39 21.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר