אתמול התפרסם באתר סרוגים מאמר מאת הרב שלמה אבינר שליט"א, בו התייחס לסוגיית הגיור וקבע שאין צורך להתייחס בדיון ההלכתי לספר 'זרע ישראל' – ספרו המונומנטלי של הרב חיים אמסלם שליט"א. מכין שהרב אמסלם לא צריך את הסכמתו של הרב אבינר ובודאי לא לזו שלי, אתייחס למספר נקודות ספציפיות בלבד בהם נגע הרב אבינר.
ראשית הרב אבינר כותב שרבנים מסוימים ביקשו לבטל את הסכמתם לספר, ביניהם הרב דב ליאור שליט"א שלפי הרב אבינר כתב, "הראו לי כמה מסקנות מהספר ואיני מסכים להן, והעיקר קבלת המצוות מעכבת".
אינני יודע את מקור הציטוט של הרב ליאור וייתכן שחולק הוא על סברתו של הרב אמסלם שקבלת המצוות לא מעכבת בדיעבד לדעת רוב הראשונים. אבל נעלם מעיני הרב אבינר מה שכתב הרב ליאור במפורש בהסכמתו על הספר, "וראיתי את המסקנות שכ״ת הסיק בארבע נקודות ונראה לענ״ד שהן צודקות." ושתיים מארבע הנקודות הללו סותרות את עיקר מסקנותיו העיקריות של הרב אבינר במאמר, ואלו הן:
- "צריך להיות ברור שרצונו אמיתי להיות ״יהודי״ על ידי האמונה ביחוד השם ואיסור ע״ז והתרחקות וכפירה בדת הקודמת לגמרי וקבלת מקצת מצוות התורה מה״קלות״ ומה״חמורות״ ושכרן ועונשן שיודיעוהו הב״ד".
- 2. "אין בהכרח שנבין בזמן הגיור שמתכוין לקיים הכל, ואין צריך שיתחייב בפירוש לכך".
מביא הרב אבינר כמה פעמים את המאמר במסכת בכורות (ל:א) "עכו"ם שבא לקבל דברי תורה חוץ מדבר אחד, אין מקבלין אותו". אבל נעלם מהרב אבינר שלש נקודות חשובות.
- מאמר זה לא נפסק בשולחן ערוך
- על מאמר זה פסק האחיעזר (ח"ג, סי' כו): אין מקבלין אותו, היינו במַתְנֶה (תנאי) שלא לקבל ושיהיה מותר לו דבר זה מן הדין, בזה אין מקבלים אותו."
- פוסקים רבים (הנצי"ב בשו"ת משיב דבר, ח"ה, סי' מו; הרב קוק בשו"ת דעת כהן, סי' קנב; הרב אשר וייס בקובץ מוריה , שנה י"ח, סי' קה; ועוד) כתבו ש"חוץ מדבר אחד" הוא דין מלכתחילה, אבל אם בית הדין בכל זאת קיבל אותו, הרי הוא גר. כידוע שעת הדחק כדיעבד דמי ועל כל בית דין לשקול היטב בכל גיור וגיור אם עומד לפניו שעת הדחק.
אמנם, הרב אבינר מביא את דברי האחיעזר, "שאם אנו יודעים בבירור שמתגייר רק לְפָּנִים, וליבו בל עמו, הרי אומדנא דמוכח שמה שאומר שמקבל עליו המצוות, לאו כלום הוא". אבל נעלם מהרב אבינר איך שפירש הגרי"ש אלישיב זצ"ל את דברי האחיעזר (קובץ תשובות, ח"ב, עמ' עב): "משמע שאפשר להסתפח לקהל ה' אף שאין בדעתו להיגמל מאכילת נבלות וטרפות … או גם ברוצה להמשיך לחיות עם אשתו הנכרית ג"כ יהיה גר, שהרי הוא מומר לתאבון".
במילים אחרות, עצם חוסר הכוונה לקיים חלק מהמצוות, גם מן החמורות ביותר, אינו מהווה מצב "שמתגייר רק לְפָּנִים". ואם כבר דנים בדעת האחיעזר, יש לעיין בספר משמר הלוי, חגיגה, סי' ח שם פירש הרב משה מרדכי הלוי שולזינגר את דברי האחיעזר: "אין זה גר כלל כשידעינן שאיננו חושב לקיים כלום … ואין בו שום שמץ של אמונה". ובחידושי בתרא (יבמות, סי' רסג) פירש הרב חיים דב אלטוסקי את האחיעזר: "מעולם לא כתב (האחיעזר) דלא יחול גירותם בדיעבד. ובפירוש אמר להיפך בסי' כח".
יתירה מזו. הרב אבינר מצטט את ביקורתו של הרב אלישיב על הספר 'זרע ישראל', דבר התמוה משתי סיבות:
1. הביקורת של הרב אלישיב על הספר נכתב במעין פשקוויל. תוהה אני אם מעין פשקוויל כזה מהוה מקור לקביעת ההלכה.
2. הרי לפי דברי הרב אברהם שרמן שליט"א, פסק הדין המפורסם שלו, בו ביטל את הגיורים של הרבנות הראשית, קיבל אישור מהרב אלישיב עצמו. אם כן, לפי הרב אלישיב, גיורי הרבנות הראשית אינם תקפים אף בדיעבד.
לסיכום דבריי אודה שלי הקטן קשה להבין איך כותבים בהינף יד שאין להתייחס לספר חשוב שנכתב על ידי תלמיד חכם מובהק, תוך כדי התעלמות תמוהה מצדדים מורכבים שבסוגיה ההלכתית. בתור רב חשוב ואיש ציבור, ראוי היה לרב אבינר להתבונן מעט יותר בספר, לפני שפסל אותו בשצף קצף.
==
הרב קלמן (צ'אק) דוידסון הוא חוקר ופעיל חברתי בתחום הגיור .
מה דעתך בנושא?
13 תגובות
0 דיונים
אפי
אך טיעוניו לא מחזיקים מים. דוגמא קטנה: אם הרב שרמן פסל את גיורי הרב דרוקמן בתמיכת הרב אלישיב (לדברי שרמן), האם זה אומר שהרב אלישיב פסל את כל גיורי הרבנות הראשית?...
אך טיעוניו לא מחזיקים מים. דוגמא קטנה: אם הרב שרמן פסל את גיורי הרב דרוקמן בתמיכת הרב אלישיב (לדברי שרמן), האם זה אומר שהרב אלישיב פסל את כל גיורי הרבנות הראשית? מישהו מבין את הלוגיקה של ה"חוקר"?
המשך 16:11 01.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שאתה מונע משנאת חינם וחדוות ההתנצחות ולא מחקר האמת
14:01 23.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שם
הגישה והפעולה הן מה שרואים לנגד עינינו. לא צריך לחקור עמוק בשביל לראות את זה.
11:59 23.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תגובתך כלל אינה ממין העניין. כלל לא דיברתי כוונותיהם של המתגיירים. עיין היטב בתגובות 6 ו-7 שלהן הגבתי
23:31 22.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שומרי התורה והמצוות רחוקה ביותר ממאה %. ואף אחד לא נעצר ונחרד היאך ייצרנו גוי בתקן של יהודי, אשר כבר חכמינו אמרו על עוצמם היזקם.
09:43 22.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אז מסתבר שכל הבעיה היא שאתם "יודעים" את "כוונותיהם הנסתרות"... . באתי "לחדש" לכם שמדובר על יראי שמים שמה שחשוב להם זה השמירה של עם ישראל וקדושתו
19:21 21.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נחמן
האופנה השלילית של הגיורים מקורה איננו טהור. וכמה בעלי נפש כביכול יפה, ועוד כמה שבכוח הכסף הינם פעילים יוצאים להחריב את עם ישראל, ועוד מנסים ללכת באמתלות של תורה. אין...
האופנה השלילית של הגיורים מקורה איננו טהור. וכמה בעלי נפש כביכול יפה, ועוד כמה שבכוח הכסף הינם פעילים יוצאים להחריב את עם ישראל, ועוד מנסים ללכת באמתלות של תורה. אין מה לטעון כנגדם ולהתפלמס על דבריהם, מטרתם היא ברורה. ראו כמה התגיירו באמת. כל שיטת הגיור הזו אינה נכונה, ולדאבוננו גם כמה רבנים חרדיים רודפי כבוד/ ממון נמשכו אחר טיפשות זו.
המשך 14:20 21.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני לא כ"כ בטוח שהראי"ה מסכים עם ההגדרה שלך לצה"ד בלשון המעטה ובוודאי לא על הגישה הזאת של חיפוש"קולי"קולות בגיור כדי להתחנף לכמה "ליברלים " שנוהגים כמו רפורמים וכמו שאמר...
אני לא כ"כ בטוח שהראי"ה מסכים עם ההגדרה שלך לצה"ד בלשון המעטה ובוודאי לא על הגישה הזאת של חיפוש"קולי"קולות בגיור כדי להתחנף לכמה "ליברלים " שנוהגים כמו רפורמים וכמו שאמר החת"ס חדש אסור מן התורה וכנראה גם הראי"ה יסכים לזה
המשך 18:24 19.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבל התייחסותם לספר היא בדיוק הבעיה שמבחינה בין הגישה החרדית שפוסלת ומחרימה כל דעה הלכתית ששונה מדעתה (כולל הרב קוק) לבין הדרך המקובלת בצה"ד
10:52 18.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכאל
מאמר, המבוסס על הנחות ומחשבות שגויות. הרב אמסלם עצמו התארח בישיבת עטרת כהנים והציג את ספרו באריכות. ולאחר שהציג את דבריו , הרב אבינר באריכות הסביר את הכשל בנושא הקולא...
מאמר, המבוסס על הנחות ומחשבות שגויות. הרב אמסלם עצמו התארח בישיבת עטרת כהנים והציג את ספרו באריכות. ולאחר שהציג את דבריו , הרב אבינר באריכות הסביר את הכשל בנושא הקולא של "זרע ישראל"
המשך 23:22 17.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר