אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

אחרי 8 שנים: זוכה תושב גוש עציון מפציעת ערבי שהתברר כמחבל

תושב גוש עציון שהואשם בירי בערבי שיידה אבנים על רכבו זוכה לאחר משפט ממושך. המתלונן הערבי הספיק בינתיים לבצע פיגוע דקירה נוסף, לשבת במאסר ולהשתחרר בעסקת שליט. ארגון חוננו: "דרוש חשבון נפש ציבורי"

אחרי 8 שנים:  זוכה תושב גוש עציון מפציעת מחבל
  (צילום: STR/פלאש90)

לאחר שנים של משפט ממושך וסכנת מאסר שריחפה על ראשו, יכול תושב גוש עציון לנשום לרווחה לאחר שזוכה מכתב אישום בו נטען כי פצע מיידה אבנים ערבי. בימים אלו חלפו 45 הימים בהם יכולה הפרקליטות לערער על פסק הדין שניתן בידי השופטת אסתר נחליאלי – חיאט בבית המשפט המחוזי בירושלים, ומשערעור לא הוגש, נסתם הגולל על הפרשה האומללה.

תחילתה של הפרשה לפני כשמונה שנים. תושב מזרח גוש עציון, נשוי ואב לארבעה ילדים, נסע לביתו ובאחד העיקולים המסוכנים סמוך לעיירה תקוע נרגם באבנים וסלעים בידי קבוצת נערים ערבים. הוא יצא מרכבו, ירה מספר יריות באוויר והמשיך בנסיעה.

כעבור כשנתיים וחצי הוא נעצר בידי בלשי ימ"ר ש"י במשרד הממשלתי בו עבד, בטענה כי פגע באירוע בנער ערבי ופצע אותו באורח קשה בראשו. הוא הכחיש זאת מכל וכל וסיפר כי ירה באוויר לאחר שחש בסכנת חיים מוחשית כאשר הנערים הערבים יידו לעברו אבנים וסלעים מטרסות בעיקול חד, שמצדו השנייה תהום. לאחר החקירה הוא שוחרר אולם כעבור שנתיים וחצי נוספות, חמש שנים לאחר האירוע, הוגש נגדו כתב אישום בגין עבירה של "חבלה בכוונה מחמירה" אשר העונש עליה עשוי להגיע עד לעשרים שנות מאסר.

במהלך המעצר והמשפט הממושך לווה הנהג הנאשם בידי ארגון חוננו ועו"ד דוד הלוי. התברר כי הנער הערבי שנפגע, טען תחילה כי נורה בעת שקטף שקדים. בהמשך הודה כי יידה אבנים לעבר הרכב. במהלך התקופה שחלפה עד עדותו במשפט הספיק לנסות ולרצוח חייל בפיגוע דקירה בגוש עציון, נשלח למאסר ממושך, אך שוחרר בעסקת שליט כעבור שנה ושלושה חודשים בלבד, דבר שלא מנע מהפרקליטות להמשיך ולהציגו כמתלונן תמים.

במהלך המשפט עלתה תחילה השאלה האם המתלונן נפגע מירי. התברר כי חוות הדעת של פרופ' היס מהמכון לרפואה משפטית שביקשה הפרקליטות קבעה כי "לא נראים פצעי כניסת ויציאת הקליע לראש", ולכן לא ניתן להוכיח שמדובר בירי ויתכן שהנער שיידה אבנים נפגע בעת מנוסתו מאבן או חפץ אחר.

אולם במקום לסגור בשלב זה את התיק או לפנות לכיוון חקירה אחר, החליטו בפרקליטות בצעד חריג במיוחד לשכור מומחה פרטי שמסר חוות דעת לפיה סבירות גבוהה יותר שמדובר בפצע שנגרם מירי, ולפיכך הוגש כתב האישום בידי הפרקליט יובל קידר. בנוסף לעדותו של פרפ' היס, מצד ההגנה העידו שני מומחים אשר אחד מהם קבע בפסקנות כי לא מדובר בפצע ירי ואילו השני קבע כי אין פתח יציאה בראש ומכלל הממצאים הסבירות שמדובר בפצע ירי נמוכה ביותר.

אולם במהלך המשפט גילה עו"ד דוד הלוי דבר שהדהים את כלל המומחים ואת השופטת אסתר נחליאלי חיאט. התברר כי המומחה שהביאה הפרקליטות קרא את תצלומי הפציעה שנעשו בבית החולים בחברון בסדר הפוך, דבר שמשנה את התמונה כולה כיון שאת התצלום בו התווספו פצעי הניתוח, קרא המומחה כתצלום הראשוני של הפציעה. השופטת קבעה כי הדבר מפריך את עדותו של מומחה התביעה, ובהסתמך על שני מומחי ההגנה ואף עדותו של פרופסור היס קבעה כי לא ניתן להוכיח שמדובר בפצע ירי ולפיכך הורתה על זיכויו של הנאשם מחמת הספק. בשל קביעתה זו, טרם נידונה שאלת ההגנה העצמית שבביצוע הירי באוויר מצד נהג הרכב.

בנוסף העיד מומחה ירי ובליסטיקה שלאחר שערך בדיקות מקיפות בשטח קבע כי לא יתכן שהיה קשר עין בין נהג הרכב לבין הנער שיידה אבנים. יש לציין כי גם חוקרי המשטרה העידו כי בתיק היה מזכר לפיו "מקור מהימן" מסר שהמתלונן נפגע מאבן ולא מירי, אולם במשטרה לא טרחו לברר את המידע.

עוד קבעה השופטת כי היא מקבלת את גרסתו של הנאשם לגבי המתרחש וקבעה כי שורת העדים הערבים שהגיעו להעיד בבית המשפט מסרו "עדויות מגמתיות שסתרו בפרטים מהותיים האחת את האחרת", וכן כי המתלונן שיקר מספר פעמים במהלך מסירת גרסותיו השונות.

נהג הרכב, אשר פוטר מעבודתו בתחום המחשוב באחד ממשרדי הממשלה בשל הגשת כתב האישום נגדו, שוקל כעת אפשרות של תביעה משמעותית כנגד המדינה בעקבות הזיכוי. יש לציין כי ארגוני שמאל קיצוני ובהם "בצלם" ליוו את הגשת התלונה בידי המחבל הערבי ואת ניהול המשפט.

"משפט שצריך להדליק אלף נורות אזהרה"

בארגון חוננו, להגנה משפטית לאומית, אשר ליווה את התיק והעניק לנהג הרכב סיוע משפטי מרגע המעצר ועד הזיכוי המיוחל, קוראים לפרקליטות וגם לציבור לערוך חשבון נפש. "הקמנו את ארגון חוננו לפני 13 שנה בדיוק בגלל מקרים כאלו בהם תושב נוסע לביתו, מותקף באירוע טרור, ומוצא עצמו במצוקה משפטית וסכנת מאסר בגלל שהגן על עצמו", אומר שמואל (זנגי) מידד מנכ"ל חוננו. "העובדה שהמציאות הזו נמשכת, והפרקליטות והמשטרה "הופכים את העולם" כדי לנסות להרשיע יהודים תמימים גם כאשר המתלוננים הם מחבלים מורשעים, צריכה להדליק אלף נורות אזהרה. אנחנו שבים ומתריעים ודורשים לבצע שינוי מגמה וניקוי אורוות מקיף בפרקליטות. הדבר מתבטא באפליה בנושאי אכיפת החוק ביהודה ושומרון, באפליה באכיפת עבירות הסתה, ואף בתנאי מאסר מתנכלים לאסירים לאומיים, אשר מול עיניהם משתחררים לחופשי אלפי מחבלים רוצחים".

עו"ד דוד הלוי שייצג את הנאשם מטעם ארגון חוננו מסר בתגובה: "חסד עשתה עם עצמה הפרקליטות שלא הגישה ערעור, כיון שממילא הוא היה חסר סיכוי. מדובר בכתב אישום שטוב שלא היה מוגש, והפרקליטות חטפה סתירת לחי מצלצלת מבית המשפט שדחה טענה אחר טענה מטענות הפרקליטות, אשר עשתה הכל כדי להשיג הרשעה בכל מחיר. אין ספק שבהתנהגותה של הפרקליטות קיים מרכיב של רדיפה והתעמרות במרשי. צר לי על הסבל שנגרם לו במשך שנים, וזאת תוך בזבוז כספי ציבור".

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
מה עושים כשקוראים כתבה כזו? תורמים לחוננו!
עשור | 14-06-2015 12:06
2
8 שנים הרבה זמן
| 14-06-2015 12:08
למה ולמה תאונה קטלנית בזוה"ק כתוב שבסוף כל הגליות נעבור עוד גלות אחד יותר קשה מכל הגליות שהיו עד היום, והוא גלות הערב רב, וזה מה שאנחנו רואים במציאות היום, והנה המובן הפשוט בזה הוא שהכונה על רשעי ישראל שפקרו מעליהם עול התורה והמצות והאמונה והם רוצים לשלוט עלינו ח"ו, אבל אין זה המכוון כי הם כבר נחשבים כגוים גמורים כי לא נשאר בהם שום חלק וניצוץ טוב ונשמה והם מקליפת עמלק וכמבואר כל זה בספה"ק. ומה שנקרא "ערב רב" הם אלה שיש בהם עדיין חלק טוב [כחלק מהחרדים]אבל יש בהם תערובת של טוב ורע ביחד, ולכן זה מה שעלינו לתקן הוא שלא להיות נמשך אחריהם, דהיינו שלא להיות נמשך אחרי אלה שאינם נקיים לגמרי מחלק הרע והפסול, וכאשר נעמוד בזה הנסיון נשיג בזה את התקון שלנו. אבל הנסיון בזה לברר ולבחון בין הכשר והפסול הוא נסיון קשה מאד, בפרט בעבורנו שאנו אנשים קטני ערך, ועל כן העצה לברר ולבחון הוא כמש"כ בשה"ש (א'-ח') "אם לא תדעי לך היפה בנשים צאי לך בעקבי הצאן ורעי את גדיותיך על משכנות הרועים" והיינו לדבק א"ע ולבנו לצדיקי עולם נוחי נפש והם נקראים משכנות הרועים כי הם "שוכני" עפר ומהם נמצא בודאי כאלה שאין עליהם ספק ולאורם נלך ומרעיה שלהם נחיה, ולפי זה נבחון ונברר שכאשר המהלך והדרך שלהם הוא בדיוק כמותם שכבר נפטרו, בלי שום שינוי כלל אזי אנחנו בטוחים שאנו והם בצד הנכון והאמת, משא"כ כאשר רואים במי שהוא משנה אפילו בכחוט השערה ואינו הולך בעקבי הצאן, שאינו מנהיג הכלל בדרך הדור הישן, יש לנו לפחד להיות מונהג מאנשים כאלו, כיון שהם ממציאים לנו דרך אחרת, דרך חדשה, ולכן אין לנו על מי ועל מה לסמוך להכשירם, אבל אם בדרך הישן נלך לבטח דרכנו בס"ד ורוח ד' יהיה חופפת עלינו. הנסיון הנזכר שאנו חייבים לעבור כהיום (ושאנו כבר באמצע הנסיון) הוא לא ניתן לנו רק כדי לראות איפה אנחנו עומדים אלא זה גם נותן לנו האפשרות וההזדמנות להעלות אותנו מדרגה למדרגה. והעיקר באמת לא לסטות מדרך הישנה "כי הוא זה" ולחיות בדיוק כמותם בלי שום שינוי כלל וכלל, ואז אנחנו דבוקים בד' ית' שמו, ואנחנו בטוחים שאנו חיים בצד הנכון והאמת, משא"כ כאשר רואים במי שהוא משנה אפילו בכחוט השערה ואינו הולך בעקבי הצאן, יש לנו לפחד להיות מונהג מאלו המנהיגים. ולצערינו המועצת גדולי התורה החסידות קיימו הפסוק וְאִם-לֹא תִשְׁמְעוּ, לִי; וְלֹא תַעֲשׂוּ, אֵת כָּל-הַמִּצְו‍ֹת וגו' כשחיללו שם שמים ויצאו בעזות נגד פוסק הדור הישן רבינו עט”ר מרן הגרי”ש אלישיב זצוק”ל שעמד כחומה בצורה, ובזמנו קרא לקיים כנסים מיוחדים שבהם ייקרא הציבור החרידי לחזק את ידיהם של מנהלי הסמינרים לבל ייכנעו לשלל לחצים ופיתויים שתכליתם להחדיר השתלמויות אלה. ומרן הגרי”ש אלישיב זצוק”ל הביע דעתו נגד רעיון שעלה לפיו יבוצעו השתלמויות לתואר שני אקוויוולנטי (השווה לדרגת אם.איי. אקדמית) והורה שעל פי תורה אין להסכים בשום פנים ואופן לפירצה זו של שמד בפועל” והמועצת גדולי התורה התירו שבוע שעבר לנשים חרדיות ללמוד לימודים אקדמיים, בסמינרים של בית יעקוב, לשם קבלת תואר שני (M.A), עכשיו תגידו אתם באמת, האם זה לא מעשה ערב רב, הסוטים מהדרך הטובה אל הדרך הרעה ... והולכים בדיוק בדרך של היצר הרע, לטשטש את ההגיון ולטמטם את המוחות של בנות ישראל בכל מיני אפיקורסות, וע"ז קול דמי אחינו זועקים אלינו מן האדמה... ומהשמים גם זועקים להפסיק השמד הזה על בנות ישראל הצנועות, "ועדיף שעה אחת קודם" לחזור למסלול הישן הישר הנכון והאהוב לפני הקב"ה, ע"ז אמר הכתוב "מְעֻוָּת לֹא יוּכַל לִתְקֹן וְחֶסְרוֹן לֹא יוּכַל לְהִמָּנוֹת". כמה קרבנות צריכים לכפר על החטא של שמד בנות ישראל ר"ל?