סינמה שו"ת פרק 19. בן בכר מגיע לראיון כשמאחוריו הצלחה שמשנה את כללי המשחק בקולנוע הישראלי. כשהפרק, "לשחרר את שולי סאן" זה עתה שבר שיאים עם 210,000 צופים בסוף השבוע הראשון – מספר שלא נראה בקולנוע הישראלי כמעט אף פעם. נכון להיום, הסרט כבר עבר את רף החצי מיליון צופים, בעוד שהסרט הראשון הגיע לסך של 1.2 מיליון צופים.

להאזנה בכל פלטפורמות הפודקאסטים – לחצו כאן

"אני חושב שזה הוכחה שהסרט הראשון היה טוב", מסביר בכר. "האנשים שהגיעו לא הגיעו כי הם ידעו אם הסרט טוב או רע, הם הגיעו כי הם מאוד אהבו את שולי אחד."

הדרך של בכר לעולם הקולנוע התחילה בצבא, כשעבר מלוחם בהנדסה קרבית לצלם צבאי. "בשלב מסוים היה לי קשה מדי בשטחים ובמקרה אבא שלי היה תת-אלוף וצה"ל. זה היה אולי הפעם היחידה שקיבלתי פרוטקציה בחיים והוא סידר לי להיות צלם צבאי."

הרקע לבחירה הזו היה עמוק יותר: "זה הגיע מאיזה מקום בילדות שאני רוצה קולנוע וזה מעניין אותי גם התחום של הבידור. הייתי ילד שחקן."

אחרי הצבא הגיע לחדשות כעורך ווידאו "ישבתי וראיתי מה זה חדשות, מה זה לעבוד נורא מהר, מה זה לחץ. לפעמים אתה שם פליי וזה משדר כבר מתוך החדר שלך. שם למדתי איך אתה מהר מאוד מבין מה חשוב ומה לא חשוב לספר סיפור."

שאלתי: מי זה שלישיית מה קשור?

הפגישה עם שלישיית "מה קשור" קרתה במקרה בקשת: "נכנס מנהל התוכניות ואמר לי 'בן, אתה צריך לבחור לנסוע ליום כיף או עם שלישיית מה קשור'. אמרתי 'מי זה שלישיית מה קשור?' ואז הוא הראה לי, אמרתי 'טוב יאללה, נראים לי חמודים'. נסענו וזהו, התאהבנו. זה היה כזה סיפור אהבה."

זה התחיל שנים ארוכות של עבודה משותפת: "התחילו שנים ארוכות של עבודה משותפת. לא עשינו הכל ביחד אבל את הדברים הכי מצליחים עשינו ביחד – 'עם סגולה', 'ישראלים', 'תנו לו צ'אנס', ואז חזרנו לשולי."

בכר מתאר את תהליך העבודה המיוחד עם השלישייה ועם התסריטאי אורי כץ: "אנחנו כותבים ביחד. אורי עושה את הדראפט אבל אז אנחנו נכנסים שלושה חודשים למרתון של כתיבה משותפת. הכל זה ביחד, העבודה היא מאוד מאוד משותפת עם כל מה שמשתמע מכך – שזה לפעמים גם מאוד לא פשוט, כי כולם חזקים, כולם אלפות עם דעות חזקות."

הוא מתאר את הדינמיקה: "כולם מצחיקים, כולם עצובים, כולם בועטים, כולם נועזים. מאוד חשוב להם שיצא טוב וייחודי. היכולת שלי להרגיש נוח איתם ולהם להרגיש נוח איתי – גם לכעוס גם לא להסכים אבל כן לכבד אחד את השני ולעשות דברים."

קומדיה שהולכת למקומות מאוד מאוד קיצוניים

מה הופך את סרטי "שולי" לכל כך מצליחים? בכר מזהה כמה גורמים: "זה באמת משהו שהוא מתכתב אפילו עם עולם האימה. זאת אומרת זה קומדיה שהולכת למקומות מאוד מאוד קיצוניים. האימה והקומדיה – אני לא חושב שזה קרה בקולנוע הישראלי."

הוא מסביר את השילוב הז'אנרי הייחודי: "הכוח שלו זה השילוב ז'אנרים. הוא גם קומדיה והוא גם דרמה שאין הרבה סרטים כאלה. בדרך כלל אתה נשאב לקומדיה או אתה נשאב לדרמה. פה אתה כל הזמן בין האומללות והמסכנות של אביהו והדרמה, ועוד כל החוויה הקולומביאנית והחטיפה, ואז אתה עם הקוד של השלישייה – אתה כל הזמן בין מתח לקומדיה."

את "שולי סאן" צילמו בתנאים מאתגרים ביפן תוך 17 ימי צילום בלבד. "כל סצנת אקשן שיש, אפילו אם זה סצנה במסעדה שמישהו לוקח את הבצל ותוקע לו את הסכין באף – אפילו לזה עשיתי חזרות ווידיאו בורד", מספר בכר.

ההכנה המדוקדקת הייתה קריטית: "ציירתי כל רגע שיש בו אקשן, שלחתי אותו למנהל היפני והוא צילם עם הצוות שלו את הסצנה ממש אחד לאחד. ערכנו את הסצנה מראש – ממש הגעתי לצילומים כבר עם הסצנה מוכנה."

אתה לא יכול לבוא ליפני – בלי מתנה

החוויה ביפן לימדה אותו על תרבות שונה: "היפנים – אתה לא יכול לבוא בלי להביא מתנה. רצינו לצלם בטירה מדהימה ואמרו לנו 'תשכחו מאיתנו'. באנו לשם עם מתנה כל שבוע למנהל של המוזיאון, וברגע שאתה בא עם מתנה ליפני הוא מבין שאתה מבין את התרבות. לאט לאט הוא כבר לא יכול היה להגיד לא ובסוף צילמנו שם."

בכר מגדיר את עצמו כ"במאי של פריים טיים": "כל הדברים שעשיתי היו בעצם פרויקטים שפנו לקהל רחב מאוד בשעות שיא של צפייה – 'ארץ נהדרת', 'הישראלים', 'עם סגולה', פרסומות ו'לשחרר את שולי'."

הוא מתמודד עם הביקורת על קולנוע פופולרי: "תמיד אומרים שככל שיש יותר צופים אז המוצר הוא יותר נחות. אני מנסה להפריך את האמירה הזאת. אני חושב ששולי סאן הוא סרט יותר טוב מבחינתי גם מבחינת הקראפט של בימוי."

על הביקורות הקשות שקיבל הסרט הראשון: "כל פעם רוצה שגם יגידו לו שהעבודה שלו היא לא טראש. אבל אני באמת מאמין שאי אפשר לעשות סרט טוב בלי להיות במאי טוב – כי רק הבמאי עוסק לא ברגע הזה אלא בכל הרגעים שיבואו לפני ואחרי."

לגבי העתיד, בכר נשאר זהיר: "לא יודע אם יהיה שולי שלוש. זה שלישיית מה קשור עם שלושה אנשים שמחליטים בעצמם את העתיד שלהם, די מנותקים מדעות של אחרים."

בינתיים הוא עובד על פרויקטים נוספים: "אני עובד על עוד סרט נוער, סרט טיקטוק. מאוד מעניין אותי העולם הזה של סרטונים קצרים ומה הדור הבא של הקולנוע. אני רואה את הילדים שלי שהיכולת שלהם להישאר דרוכים הולכת ומצטמצמת."

בן בכר הוכיח עם סדרת "שולי" שאפשר ליצור קולנוע קומי איכותי ופופולרי שמושך קהלים רחבים. עם ההצלחה הפנומנלית של הסרט השני, השאלה כבר לא אם יהיה המשך, אלא איך ימשיכו להפתיע.