ה'סערה בכוס תה' שמארגנים כמה גורמים רפורמיים נגד ארגון צהר, צריכה לחדד את עמדותיו של הארגון, ולהציב לו את הקווים האדומים.
הטענה של אותם גורמים 'רעשניים' היא כי 'צהר', שמארגן 'תיקון ליל שבועות' במספר מוקדים בארץ, לא כלל בכנסיו ייצוג גם לתנועה הרפורמית, וזאת על אף שבאותם כנסים ממש הוזמנו דוברים חילונים. בארגון צהר, לא הסכימו להתפשר מה שגרר התקפות מהצד ה"ליברלי- שמאלי" על כך שמדובר בארגון חרד"לי שרק מתחפש לארגון פתוח ומקבל.
אלא שבנקודה הזו, למגינת ליבם של הרפורמים, צהר צודקים. במהלך כל הדורות היו בעם ישראל אנשים שקיימו פחות תורה ומצוות, והקפידו פחות על ההלכה. היהדות יכולה לסבול אותם ואף לתת להם מקום, כל עוד הם לא מציעים אלטרנטיבה ליהדות. אבל כשקמים אנשים שדורשים לערוך שינויים ורפורמות ביהדות, ויוצאים חוצץ נגד ההנהגה הרבנית, במלחמה הזו אין פשרות וחז"ל כבר הכתיבו את דרכי הפעולה.
בימי בית שני, הרפורמים של אז – הצדוקים והבייתוסים – טענו כי היהדות הפרושית היא מזויפת ורק הם מייצגים את היהדות האמיתית. כדי להלחם בהם, חז"ל ערכו מספר טקסים פומביים כדי להראות שלא רק שאנחנו לא מתחשבים במי שיוצא נגד היהדות המסורתית, אלא אפילו עושים הכל כדי "להוציא מליבם".
את טקס ניסוך המים בסוכות בו לא הודו הבייתוסים משום שאינו מופיע בתורה, הפכו חז"ל לצרמוניה ענקית עד ש"מי שלא ראה שמחת בית השואבה לא ראה שמחה מימיו". קצירת העומר בשבת, נעשתה ברוב עם, כשהקוצר שואל שלוש פעמים: "שבת היום?" והם אומרים לו "הן" – קצור אפילו שזה בשבת. וגם בחג השבועות, שיוצא בשבת, התירו חז"ל הספד ותענית באסרו חג ומנעו מהכהן הגדול להתלבש בשמונת בגדיו, כדי להראות שיום זה אינו חג, למרות שהבייתוסים חגגו אותו (לפי ספירת העומר ממחרת השבת).
חז"ל מעולם לא ישבו לדיון עם הבייתוסים או ניהלו דיאלוג עם הצדוקים. לא רק שהם לא הזמינו אותם לסימפוזיון, אלא להפך, את היום בו הפסידו הארגונים הרפורמים של אז הם קבעו כשבוע של חג – שבו לא אומרים תחנון.
אפשר לדבר ולקרב את אלה שאינם שומרים תורה ומצוות, כל עוד הם מודים שהתורה שעברה בעם ישראל מדורי דורות היא התורה האמיתית. אבל מי שמנסה ליצור תורה חדשה, או יהדות חדשה, אין מה לשמוע אותו בכל השנה ובטח שלא בליל מתן תורה.
מה דעתך בנושא?
14 תגובות
2 דיונים
קצת רצינות, קצת
לפני שמצהירים הצהרות כמו "מעולם לא", אולי כדאי קצת לבדוק וללמוד את הנושא? מאיפה הגיעה הנורמה הזאת שמותר לדבר בוודאות בלי שום מקצועיות? אני מסכים לגמרי שיש להיאבק ולהתרחק מהתנועה הרפורמית,...
לפני שמצהירים הצהרות כמו "מעולם לא", אולי כדאי קצת לבדוק וללמוד את הנושא? מאיפה הגיעה הנורמה הזאת שמותר לדבר בוודאות בלי שום מקצועיות? אני מסכים לגמרי שיש להיאבק ולהתרחק מהתנועה הרפורמית, אבל למה לנמק את זה בדברים חסרי בסיס? כל מה שידוע לנו על הצדוקים הוא כמה איזכורים במשנה, קצת אגדתות ומימרות. קשה מאד לגזור מזה על כל ההתנהלות של חז"ל לאורך תקופה של (כנראה) למעלה מ-200 שנה. נכון שהיה מאבק ואף נקבע יום וטב על ההצלחות שהיו בו. איך זה מוכיח שלא היו גם וויכוחים? או ישיבות משותפות בנושאים הכרחיים (פוליטיים וכלכליים למשל)? או אפילו סתם מפגש ברחובה של ירושלים בין ר' אליעזר בן הורקנוס לבין צדוקי כלשהו? כידוע גם הייתה מציאות של צדוקים בסנהדרין (ואף כמדומני סנהדרין שרובה צדוקית) - כך שמפגשים כלשהם היו בהכרח.
המשך 14:02 20.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תוכן
23:25 19.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תוכן
22:52 19.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אנחנו לא קובעים! נכון הקב״ה קובע. אבל אנחנו משתדלים לעשות מה שאבותינו לימדו אותנו!
22:48 19.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה
מגילת תענית קבעה ימים טובים בחודש ניסן כי ניצחו את הצדוקים בויכוח על זמנו של חג השבועות ועל מימון של קרבנות ציבור תענית דף יח
21:50 19.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הכל בידי שמיים
רק הקב"ה יקבע! אולי רפורמים זה טוב?
19:47 19.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תוכן
22:45 19.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ממש חוצפה האנשים האלה הם קילקול אחד גדול! מקולקלים מהיסודות
19:45 19.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יניב
הרב סתיו צדיק! והוא בחיים לא נתן יד לרפורמה.
18:26 19.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
19:47 19.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
די לחילול הקודש ימח שמם שימותו
18:00 19.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שיודע לשאול
העיקרון נכון השאלה היא איפה נמצאים צוהר בצד החילוני או בצד הרפורמי?
17:51 19.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר