מאז המערכה כנגד ישראל במהלך מבצע "עם כלביא", בו נפגעו קשות היכולות הצבאיות של שלטון האייתולות בטהראן, המשטר פועל במרץ להשלים את החוסרים והנזקים. האיראנים דוחקים בסין למכור להם מטוס קרב מתקדם, שכל העולם בטוח שהוא בכלל כלי ישראלי.

איראן פועלת במרץ לחדש את המלאים הצבאיים שלה, לאחר התבוסה הקשה שספגה במהלך המלחמה מול ישראל. כחלק מפעולות רכש אלה, בטהראן שמים דגש משמעותי על חיזוק וחידוש חל האוויר.

למען כך פנו השלטונות בטהראן בשורה של בקשות דחופות לממשלת סין, בבקשה לבצע שורה של עסקאות רכש צבאי מקיפות. על פי הדיווחים הבקשות האיראניות כללו רכישות של מערכות הגנה אווירית, מנועי טילים, אמצעי ייצור ומטוס קרב סיני מתקדם בשם ה-J10 "הדרקון העולה", אך מומחים בעולם טוענים כי הדרקון הסיני, הוא בכלל אריה ישראלי.

מטוס הלביא לצד מטוס ה-J10. צילום: (IAI Lavi B-2 prototype at Muzeyon Heyl ha-Avir)

הצ'נגדו J-10 הוא מטוס קרב רב משימתי אשר מיוצר בסין, ונחשב מטוס קרב מתקדם מאוד בן לדור "4.5" של מטוסי הקרב העולמיים. הוא מיוצר בסין ונחשב לאחד ממטוסי הקרב הראשונים שהצליחה סין לפתח באופן מלא.

ה-J10 גם נחשב למטוס הסיני המוצלח ביותר, כאשר עד כה הוא היחיד שהצליחה לייצא סין באופן משמעותי. הוא מופעל על ידי סין עצמה, פקיסטן וקיימות הזמנות ממספר מדינות נוספות, כאשר יוצרו כבר מעל ל-400 מטוסים מדגם זה בתצורות שונות.

אך מומחי תעופה ודיווחים רבים בעולם טוענים כי "הדרקון העולה" הוא בעצם אותו אריה צעיר שישראל פיתחה ונטשה אי שם במהלך שנות ה-80.

הלביא היה פרויקט ייחודי, שהפך לכמעט סמל מיתולוגי להצלחות הטכנולוגיות של מדינת ישראל. הלביא היה פרויקט לפיתוח מטוס קרב מקומי, ישראלי לחלוטין. פיתוחו הגיע לשיאו במהלך שנות ה-80.

על פי גורמים יודעי דבר הלביא היה מטוס קרב מתקדם ביותר לתקופתו, עם יכולות תמרון, זיהוי ותקיפה מצוינות. בכל פרמטר הוא היה הצלחה מסחררת, אך בסופו של דבר הוחלט לבטל את הפרויקט משתי סיבות: כסף וגאו-פוליטיקה.

פיתוח מטוס קרב באופן מקומי הוא מעמסה כלכלית עצומה על כל מדינה, ולישראל של שנות ה-80 פשוט לא היו את הכיסים העמוקים שנדרשים לתפעול פרויקט כזה. בנוסף לכך, היה לנו על הראש גם את הדוד סאם מארה"ב, שחשש מאוד שהלביא יתחרה במוצריו כמו ה F-15 ו-16.

אך מה אם האריה הישראלי לא מת, אלא נולד מחדש כדרקון סיני? על פי שורה של דיווחים והערכות מומחים ה-J10 מבוסס באופן משמעותי וככל הנראה ישיר על מטוס הלביא. אך לא מדובר בהעתק סיני זול, על פי מספר דיווחים והערכות מודיעין מערביות, ישראל מכרה לסינים חלקים משמעותיים מהפרויקט, כאשר קיימות שמועות אפילו על אב-טיפוס ישראלי שזוהה בשדה הניסויים של מפעל צ'נגדו.

קווי הדמיון לא נגמרים במראה או באלמנטים שטחיים נוספים, גם לוחות הזמנים תואמים. ישראל "הרגה" את פרויקט הלביא, בסוף שנת 1988. סין החליטה על פיתוח מטוס קרב מקומי ב-1986 ובחרה את דגם ה-J10 לפיתוח באמצע שנת 1988.

במידה והממשלה הסינית אכן תאשר את בקשת הרכש האיראנית, אנחנו צפויים להיתקל בתרחיש שקשה לדמיין יותר אירוני ממנו. טייסי המשטר האיראני יטוסו במטוסי קרב שעל פי פרסומים נבנו בסין אך תוכננו בישראל, כנגד טייסים ישראלים.